Mijn oudste gaat naar groep 8. Nu las ik dat voor een schooladvies vooral de cito score van begrijpend lezen en rekenen belangrijk zouden zijn. Klopt dat? En wat als er tussen de uitslagen van die 2 een groot verschil zit? Ze zit met cito toetsen begrijpend lezen op I/I+ Met rekenen op IV. Ik vind het lastig. Moet ik haar met rust laten Of moet ik proberen dat ze met rekenen nog wat omhoog gaat? Zou bijles voor rekenen een idee zijn? Of zou dat nu te laat zijn? Ik.vind het lastig... Zou het nut hebben als ze dagelijks squla Zou doen? Wat zouden jullie doen?
Ik zou met de leraar gaan praten om te kijken waar zo'n enorm verschil vandaan kan komen, want dat is niet heel gebruikelijk. Zelf gaan oefenen, terwijl je niet weet waarom het verschil zo groot is, lijkt mij vooral erg frustrerend.
Zeker even in overleg gaan met de leerkracht. Deze twee zijn wel bepalend voor het uiteindelijke schooladvies werd ons afgelopen week verteld. Heeft ze consequent een IV score door de jaren heen op rekenen?
Ze zat op I, toen 4x op II. Rond mei=juni 2020 ineens naar IV gezakt. Toen naar III,V,III en nu IV. Het thuisonderwijs ivm scholen dicht heeft haar iig geen goed gedaan.
Dat thuis onderwijs is echt funest geweest voor veel kinderen inderdaad. Overleg met de leerkracht wat hij/zij van deze score vindt. Vaak zien zij wel wat de werkelijke score zou moeten zijn naar gelang de snelheid waarmee ze zich dingen eigen maakt. Als daar ruimte voor verbetering is zou bijles best wat kunnen uithalen maar de vraag is of je dat wilt op de basisschool...
Ik zou inderdaad eerst met school overleggen hoe zij de Cito analyseren. Zijn de gewone gemaakte ‘fouten’ passend bij haar, gekeken naar het afgelopen jaar, of niet. Mist ze wellicht ergens een stukje (qua uitleg) van een soort som waardoor ze deze niet op kan lossen, wat doet school hier evt aan? Of gaat het om automatiseren van bijvoorbeeld tafels? Ik noem maar wat. Als je die niet kent is het ook erg lastig om grote keer- en deelsommen op te lossen. Na een analyse kun je met school in gesprek wat handig is. Extra op school oefenen, of thuis oefenen? Werkbladen/ squla etc. Maar dan bij voorkeur wel met de oplosstrategie die ook op school gebruikt wordt anders kan het voor haar verwarrend zijn/ worden. Succes ermee!
Hier net zo, begrijpend lezen I+ en rekenen een V. Wij gaan deze zomer zelf bijles geven. Kijken of dat haar helpt (wilt ze zelf ook graag!). Hier is rekenen het enige waar ze slecht op scoort, de rest alles I of I+. Hoe zijn haar methodetoetsen? (De gewone toetsen op school) Ik denk dat bij ons alleen squla niet genoeg is. Ik vond op https://wijzeroverdebasisschool.nl/rekenen veel informatie over wat ze moeten kunnen en tips. Ik heb nu een lesplan opgesteld, ik hoop dat het haar helpt.
Begrijpend lezen is essentieel in alle vakken binnen het VO. Een slechte score voor dit vak kan alles naar beneden bijstellen. Want als jij niet begrijpt wat er in de teksten staat begrijp je de inhoud ook niet goed (genoeg). Rekenen is ook belangrijk omdat het een verplicht vak is. Ze kijken overigens wel naar de scores van de afgelopen jaren. 1 of 2x een lage score is wat anders dan structureel laag. En natuurlijk zijn werkhouding en gedrag ook belangrijk. Ik zou kijken een zomerkamp/week bijspijkerzomer etc Veel universiteiten organiseren dat voor studenten en scholieren in tal vakken. Vaak met leuke activiteiten ernaast. En daarna zou ik zeker gaan kijken naar structurele bijles voor rekenen in jullie omgeving. En natuurlijk overleg met de docenten. Maar ik neem aan dat jullie dat toch al 1 a 2x per jaar hebben. Dus je moet weten waar dit aan ligt.
Ja dat klopt. Begrijpend lezen eigenlijk nog het belangrijkst. Ik denk dat het goed is om te weten wat haar zwakke plekken zijn bij rekenen. Je kunt wel gaan oefenen, maar als je veel oefent wat ze al kan, schiet je er nog niets mee op. De school zou eigenlijk bij deze discrepantie al achter de oren moeten krabben en zelf aan de slag gaan. Wat je in de vakantie ook kunt doen is veel rekenen in de praktijk. Bakken, boodschappen doen met een beperkt budget, een maaltijd samenstellen voor een bepaald bedrag per persoon en die koken, een plattegrond op schaal van het huis tekenen of knutselen, dan moet ze alle ruimtes opmeten. Spelletjes voor het automatiseren; bijv. regenwormen, yahtzee. Zo kan je vast zelf ook wel wat dingen verzinnen, waar ze mee aan de slag kan, zonder dat het als oefenen voelt.
Dat is hier ook helaas het geval. Ze kijken inderdaad vooral naar begrijpend lezen en rekenen. Begrijpend lezen is prima. Rekenen is ze door coronatijd en doordat school (oude school) het probleem niet inzag er slecht geworden. Ze had een 4 score voor cito. bijna een 5. Doormiddel van bijles en thuis met haar te herhalen is dit opgetrokken naar een 3. Super knap in een half jaar tijd! Volgend jaar in groep 8 krijgt ze al het rekenen van groep 7 nog een keer. Ze zit in een 7/8 combi en dit is voor veel kinderen het geval. Omdat er weinig nieuwe doelen worden aangeboden. Dus ik verwacht dat ze het wel ophaald. Ze hadden gezegd dat als ze rekenen niet op zou halen ze naar VMBO kader zou moeten. Als ze rekenen wel omhoog haalt gaat ook het niveau omhoog waar ze naartoe kan gaan.
Wij zijn een aantal weken geleden gestart met Remedial Teaching voor rekenen. (maar dit kan bijv. ook voor begrijpend lezen) Vaak is er ook een RT-er in school aanwezig, dan kan je kind onder schooltijd daar naar toe. Wij hebben gekozen voor een RT-er buiten school, zodat we zelf wat meer inzicht krijgen over waar precies de moeilijkheden zitten. Bij Remedial Teaching nemen ze eerst een toets af (bij mijn dochter was dat de Bareka voor rekenen) en dan krijg je heel mooi overzichtelijk welke sommen ze precies moeite mee heeft. Daarna zijn wij met RekenSprint (thuis en wekelijks bij de RT) begonnen om er weer een goede strategie in te krijgen met rekenen. Dat was wat mis gelopen bij mijn dochter dit jaar (groep 7) op school, omdat ze over zijn gegaan op een nieuwe rekenmethode waarbij ze sommen ineens op een andere manier moest berekenen. Door met RT terug te gaan naar de basis, te kijken waar de moeilijkheden precies liggen, etc, is ze nu alweer enorm vooruit gegaan. Ook kan je op school vragen of ze met de komende Cito ook als extra de basisbewerkingen rekentoets af willen nemen. Dat is een 'kale' rekentoets, met alleen sommen. Daarbij kunnen ze dan ook zien wat nog lastig is.