Ik zou dan dus die 180 doen en de resterende 50 euro elke maand op een spaarrekening zetten. Dan heb je het als het nodig is.
Vrijstaand op het platteland, 280m2 waarvan een deel supergoed geïsoleerd en een deel redelijk. 5 personen, 2300m3. (vorige jaarafrekening, nu 25% minder). Ik vind het in ieder geval geen vreemd verbruik, 2300...
Deze verbinding is ook altijd drama. Het is een half uurtje reistijd, maar met 1x overstappen en de 1e trein is practisch altijd te laat en de volgende mis je dan, want er is maar een paar minuten overstaptijd.
Advies is hier (net ook even gespiekt) om te verlagen naar 10,- ipv 128 maar wij zijn aardig gezakt tov vorig jaar. Hopelijk is de combi van hogere tarieven icm behoorlijk lager verbruik dan enigzins "neutraal", dat we t uit kunnen zingen tot de zonnepanelen komen. Enige besparing die ik hier nog kan bedenken op gas is de ketel op een tijdschakelaar zetten. Die slaat ook meerdere keren per dag aan om zn voorraadvatje (1l) te warmen. Maar of dat nou verstandig is qua levensduur ketel en hoeveelheid gas (bijwarmen v.s. opwarmen) ben ik nog niet over uit. Ohja en de verwarmingstemperatuur terugschroeven, maar dat moet ik de onderhoudsmonteur vragen dan want dat is zelf met deze ketel niet te doen.
Niet alles hoeft groener he? Een brandstofgigant is sowieso niet heel groen. Lease was er al niet, allemaal prive auto's. Maar niet elk aspect in je leven hoeft om milieu te draaien. Op tijd thuis zodat je nog een prive leven overhoudt is ook fijn. Ik vind het hetzelfde als wanneer de mac donalds kortingsbonnen op de groente uitdeelt aan het personeel.
Daar verschillen we dan 180 graden van mening over. Ik vind dat 'groen' altijd een van de belangrijkste overwegingen moet zijn in een keuze.
Geen flauw idee. We douchen heel kort, stoken nooit meer dan 20gr (maar ik ben wel de hele dag thuis). Maar goed we zullen moeten minderen met douchen en verwarmen dan maar. De woning is wel niet goed geïsoleerd, een oude hoekwoning. Daar kijken we nu naar. Ik doe toch echt geen hele gekke dingen, we zijn een heel gewoon gezin. We betaalden "vroeger" 250; vóór deze hele gascrisis, wat toen ook al best veel was. Maar nu dus het 4 dubbele.
Nou, als je iedere dag een uur heen en een uur terug langer onderweg bent omdat dat de groenste keuze is, zou je dat dan nog kiezen? Ik woon in de randstad en het is dus echt zo dat naar Amsterdam, waar ik gewerkt heb, ik een uur langer onderweg was enkele reis, als ik met het OV ga in plaats van met de auto. Dat zou betekenen dat de kinderen niet kunnen sporten (want geen tijd om ze weg te brengen), en ik per dag 2 uur minder van mijn kinderen kan genieten. Dat is het mij echt niet waard.
Hoekwoning is nu idd wel de pineut. Kan je evt de buitengevel nog laten naisoleren? Dat schijnt behoorlijk te schelen en niet extreem duur te wezen.
essent zeker? Hier net zo hoor, ook eindafrekening in oktober. We zitten al in een variabel contract dus ik maak niet enorme zorgen. We hebben wel sinds dit jaar zonnepanelen en dat verschil zie ik al enorm in de app qua verbruik/kosten.
Tip voor de mensen die bij Essent zitten: in de app zie je niets vanwege de storing. Maar via de website kun je inmiddels wel weer je verbruik etc inzien.
Wij houden met woonplaats en locatie werk rekening met reistijd met het OV. Daarin zit voor ons de groene keuze. Mijn man heeft een andere baan, 5 kwartier met het OV, met de auto 45 min in het allergunstigste geval. Hij kiest voor het OV. In het OV kan hij de krant lezen, appjes beantwoorden, wat andere regeldingen doen, zodat hij als hij thuis is, er helemaal voor het gezin is.
Daarom wisselde ik van werkgever, ik kwam elke keer thuis als G. al op bed lag en auto die kant op was geen optie (had ook geen auto meer). Heb nu een werkgever op 10 min fietsafstand. Nou gaat mn werk verhuizen... uur met t OV enkele reis. Op de (e)fiets/brommer geen verantwoord traject, auto 17 minuten maar wel tricky qua file. Ben er nog niet over uit hoe dat te gaan doen. Heb een top werkgever dus van baan wisselen zie ik niet als optie.
Maar dan hoeft je werkgever nog geen korting te geven op brandstof wat hier wordt genoemd. Dat is dan jou keuze. Als je als werkgever dan al wil meedenken met je medewerkers in deze tijden gooi dan de salarissen of eindejaarsbonus maar omhoog.
We zitten bij de een van de groteren, Fattenval. Dus dat lijkt me sterk. Dan nog geen probleeem want het wordt alsmaar diurder dus denk dat we aan het einde alsnog quitte spelen. Onze jaarafrekening komt altijd in februari dus we hebben nog wat koude maanden voor de boeg.
Misschien dat carpoolen een optie is? Mijn vorige werkgever is ook verhuisd en velen woonde bij het oude adres in de buurt. Er werd gecarpoold toen.
Maar hij hoeft toch niet met de trein te gaan. Maar als er door deze regel meer mensen met het OV gaan is dat toch een winst, ook voor de drukte op de weg.
De fietsverbindingen zien hier toch prima. Welke kant moet je op dat lastig is? Ik zou hier vandaan gerust alle kanten op fietsen.