HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.394
    10.333
    113
    Ik denk dat het zeker afhankelijk is van de leerkracht maar de school moet er open voor staan. Als de ib' er weinig er vanaf weet mis je al een groot stuk kennis.
     
  2. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.147
    1.683
    113
    Mijn ervaring met iber die er zeker veel vanaf wist (want school gekoppeld aan de hb school), is zeer negatief. Liet juf gewoon alles zelf uitzoeken over wat er aan materiaal was bijvoorbeeld. Ook moesten wij via een andere ouder horen dat er voor groep 3 een hb dag in de week was, en toen wij dus vroegen waarom daar bismniver gezegd was tegen ons was het oh had misschien is dat wel wat voor A:|
    Dus nee, hier toch echt de leerkracht die het deed, en een iber die er voor de leuk bij zat.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.394
    10.333
    113
    Nou ja zeg!!! Dat is al helemaal raar!! Onze ib' er was er nog maar 1 jaar en probeerde het wel. We hadden gewoon de pech om de eerste te zijn.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    ‘We hebben ook wat reken en doordenk spelletjes in de klas gelegd’
    Ze heeft echt geen flauw benul :cry:
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.394
    10.333
    113
    Auw! Ja jammer juf dat zijn dingen die we thuis al in de kast hebben liggen.

    Hoe kunnen ze denken dat dit dan aansluit op het huidige werk.

    Doen ze in ieder geval wel de boel inkorten? (Kom zo niet op het woord) of maakt hij nog steeds alles?
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Ik heb geen zicht op wat hij precies moet maken. Ze vinden zichzelf al geweldig in wat ze doen, zeggen dat ze wel compacten.
    Maar ik denk niet genoeg. Hij moet les 1 en 2 in een dag maken ipv twee. En dan de tweede dag z’n pluswerk.
    En ik geloof nooit dat 50-75% van het gewone en 100% van de herhaling schrappen, zoals omschreven staat bij compacten.
    Maar het is absurd dat ie nog steeds die simpele sommetjes moet maken, eindeloos, terwijl hij in principe de stof van het hele jaar al ruimschoots beheerst. En ik ben ervan overtuigd dat ie met wat uitleg zelfs van volgend jaar al zo doorheen is.
     
  7. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.147
    1.683
    113
    Dit werkt niet. Bij A probeerde ze eerst ook te compacten, na 1 week heeft ze haar normale rekenboek nooit meer aangeraakt en kreeg ze wiskanjers, want ook rekentijgers was niet genoeg aan extra werk. Misschien kun je vragen of ze die bij jullie hebben? Ze hebben ook taalkanjers en dat kwam ipv zon lezen.
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Nee het werkt niet. Dat weet ik, dat weet jij. Maar school is nog niet zo ver dat schrappen van gewone stof kan.
    Hebben de orthopedagoog gemaild voor een extra afspraak, wellicht kan zij school beter overtuigen.

    Mijn gevoel zegt nu stik er maar in school, ik hou hem wel thuis.
    Want als we zo doorgaan zit ie over tijdje alsnog thuis, maar dan depressief. Dan liever terwijl hij thuis nog wel wil leren.
    Maar thuis houden is rationeel gezien nog een stap te ver.
    Maar nog 2 daagjes en dan eerst weekje vakantie. Hopen dat we die door kunnen komen.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.394
    10.333
    113
    Ik snap niet dat ze niet inzien dat hij zo ver al is! Waarom luisteren ze dan niet naar de ouders. Misschien minder inzicht in de schoolse zaken maar wel over hun kind.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    @Fristi2012: Thuis houden geeft ook een hoop andere zorgen en gedoe. Soms is het dat waard, maar soms (nog) niet. De situatie lost er ook niet door op, tenzij je hem voor altijd thuis les gaat geven. Ik zou inderdaad een extra afspraak inplannen. Voor veel scholen is het programma loslaten spannend. Ze zijn bang dingen te missen en dat kinderen hiaten oplopen (wat op zich geen irreële angst is, alleen het alternatief heeft ook mindere kanten, je zult dus een soort middenweg moeten bewandelen) en ze er achteraf gezeur mee krijgen, ze denken er echt goed aan te doen zoals ze het aanpakken. Hopelijk kan iemand hen overtuigen van 'de andere kant'.
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Net door twee lieve moeders terug de school in gesleept toen ik weer met tranen in m’n ogen het schoolplein af kwam lopen.
    Je gaat nu je verhaal doen en wij gaan met je mee.
    Dus ruim een uur gezeten. Juf was toevallig ook op school. Dus die zat er ook bij. Was ik eerst niet zo blij mee, want dan moet je uitspreken dat je eigenlijk geen vertrouwen hebt.

    Maar uiteindelijk wel goed m’n verhaal kunnen doen denk ik. Dat z’n koppie echt anders werkt, maar het op school niet gaat laten zien.
    Ik denk dat juf nu inziet dat hij nu echt doorgetoetst moet worden, 1 op 1. En niet gewoon in de klas met methodetoetsen.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Was ook niet van plan om hem echt thuis te houden zolang hij nog naar school wil. Maar het voelt wel zo.
    Hij zou zelf ook het gevoel hebben dat het niet zo hoort dus zich er niet goed bij voelen. (En m’n man ook. Haha)
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.394
    10.333
    113
    Ach lieverd toch!! Het valt ook niet mee om je kind zo achter te laten. Heb hem met regelmaat over de drempel moeten duwen en overdragen aan de juf of directie of net wie er was.

    Snap je gevoel denk ik wel.

    Knap dat jij je verhaal hebt gedaan!!! Nu bij iedereen vezinken en weer verder gaan. Nu hebben ze ook jou kant gehoord hoe het gaat en wat het met jou doet.

    Heb je er nu wat meer vertrouwen in dat ze nu door gaan zetten?
     
  14. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    In dit geval ging zoon ondanks tegenzin met vertrouwen de school in. Hij zei ‘juf gaat het volgende week voor me regelen’. Hij dacht dus, ik zit het nog een paar dagen uit en dan mag ik eindelijk.
    En na de mail van gisteren dacht ik vooral, ach jochie, je moest eens weten. Het brak m’n hart.

    Heb wel vertrouwen in dat ze willen. (Eigenlijk heb ik dat gevoel altijd wel gehad) Weet niet of ze nu direct genoeg gaan doen.
    Maar denk dat ze wel beseffen dat hij echt al veel verder is dan. De noodzaak van leren leren heb ik ook nog meermaals uitgesproken. En ik denk dat juf ook snapt dat hij dat te weinig leert nu zolang hij regulier werk moet maken.
    Nadeel is dat hij nog bar slecht zelfstandig aan de slag durft. Dus daar moet nu denk ik de focus op gelegd worden. Kijken met welk werk hij gaat kunnen leren zelf aan de slag te kunnen. En daar betere begeleiding in krijgen.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.074
    3.863
    113
    Fristi, wat goed dat je je verhaal hebt kunnen doen. Dat lucht alleen al op. En nu hopen dat de juf er de noodzaak nu echt van inziet.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  16. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.147
    1.683
    113
    Fijn dat he nu je verhaal hebt kunnen doen. En hopen dat dit inderdaad net de stap was voor de juf om nu wel door te gaan kijken. Dat ze het nu echt snappen dat het niet zomaar iedere keer een gesprekje voor de leuk is, maar dat zoveel nood achter zit.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wat fijn dat ook de andere ouders het voor je opgenomen hebben. Hopelijk gaan ze op school nu echt verder kijken én handelen.

    De leerkrachten moeten eigenlijk inzien dat ‘deze kinderen’ op een andere manier denken. Zo lang ze dat niet begrijpen zal het lastig worden om de methode aan te laten sluiten bij het kind.
    Gister hadden we het er met een paar ouders over dat het eigenlijk belachelijk is dat zwakbegaafde, IQ van 70 en lager, vaak naar een aparte school mogen een hoogbegaafde, IQ van 130 en hoger, zich wel aan moeten passen aan het reguliere schoolsysteem. Iedereen gun je toch passend onderwijs…..
     
    Fristi2012, NiekeKris en Zuri vinden dit leuk.
  18. Zuri

    Zuri Fanatiek lid

    26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Ik vind het ook niet passend dat een school voor hoogbegaafden vaak een test als bewijs wil zien, zeker als een vereiste 130+ is. Kan zoveel redenen noemen, tis gewoon niet ok!
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Scholen voor leerlingen met een IQ onder de 80 willen ook zo’n bewijs. Er is van alles van te vinden, maar het is gewoon heel complex… Het lastige is natuurlijk dat kinderen soms zwaar onderpresteren en dus slecht scoren en dan niet krijgen wat ze nodig hebben. Ideaal zou eigenlijk zijn als alles op reguliere scholen geboden kan worden en er helemaal geen testen meer nodig zijn voor toegang tot wat dan ook, alleen misschien soms om meer inzicht te krijgen.
     
  20. Zuri

    Zuri Fanatiek lid

    26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Ja, maar deze bewijzen worden betaald door de overheid... bij vermoeden van hoogbegaafdheid kan je zelf flink dokken als ouders en daarbij zijn ze het meest betrouwbaar vanaf 9j terwijl een kind van 4 al behoefte kan hebben aan hb onderwijs. 1 van de redenen waarom ik er niet mee eens ben. Een ander haal jij indd ook aan. Als je weet dat faalangst zo'n rol kan spelen bij testen dan is het wel erg cru om een kind met een tIQ van 129 af te wijzen. Lees helaas regelmatig dat het toch gebeurt...
     

Deel Deze Pagina