Ahum… wij zijn overgekomen uit een faillissement en betalen €1,47 m3 en 0,35 kwh. Bijna 1 jaar klant nu dus. Wat jij zegt klopt dus niet.
Ja Eneco! Vind het heel vreemd hoor. Ze kunnen toch gewoon even aangeven wat je nieuwe maandbedrag gaat worden.
Dan zijn je collega’s slecht geinformeerd. Begrijp het zooitje bij eneco nu wel. Mijn gasprijs: 1,47 bij eneco en ik kom van een failliete maatschappij. Als ik het hier zo lees is dat echt niet de hoofdprijs.
Had je een jaarcontract? Zo ja, dan heb je denk ik geluk gehad. Je tarieven buiten het plafond zullen dan per januari ( of net wanneer je contract afloopt) wel flink omhoog gaan denk ik. Als wij (weer) een tariefverhoging krijgen zou dat uiterlijk vandaag gecommuniceerd moeten worden. 6 weken geleden vertelde de mevrouw van Eneco, dat er per januari weer een nieuw tarief zou komen. Met het vooruitzicht op het energieplafond verwacht ik dat ze nog wel willen cashen voor die tijd.
Nee, we hebben een variabel contract. Vanaf november nieuwe tarieven, maar het hele jaar dus hetzelfde betaald.
https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/10492275/rechter-klant-failliet-energiebedrijf-mag-niet-duurder-uit-zijn
Ik las dit ook maar snap het eigenlijk niet. Het enige dat je hiermee bereikt, wat ook eigenlijk hetzelfde is, is dat klanten van een failliet energiebedrijf geen contract meer hebben (bij een faillissement houdt de entitieit op te bestaan en dus ook alle verplichtingen, dus de contracten). Dan worden alle klanten ook gedwongen om zelf een nieuwe energiemaatschapij te zoeken, tegen dan geldende tarieven. Dus het was ofwel allemaal en masse overgenomen worden door een ander energiebedrijf die wat geld betaalde aan defailliete boedel zodat nog wat schuldeisers betaald konden worden, of straks helemaal niets meer over laten nemen en dan is de klant net zo slecht af. Want bij een faillissement houden de verplichtingen gewoon op. Ik kan ook nergens de onderbouwing van de uitspraak zien, en omdat het bedrag zo laag was is hoger beroep ook niet mogelijk. Dus ik ben benieuwd. Maar ik heb er een hard hoofd in omdat ik de constructie van gedwongen overnemen van een bepaald pakket klanten na een faillissement hoe dan ook niet snap.
Hoi dames, misschien dat iemand hier het antwoord weet. Voor zover ik heb begrepen krijgt elk huishouden in de maanden november en december 190,- gestort als tegemoetkoming in de energierekening, dus warmte. Want die rekening is ook wat de spuigaten uitloopt op dit moment, stroom ‘valt nog mee’. Wij nemen warmte af bij Eneco en stroom bij Greenchoice. Nu lees ik op de website van Eneco dat alle klanten die stroom bij ze afnemen inderdaad dat bedrag gestort krijgen. Dus ik ging vervolgens kijken bij Greenchoice en die zeggen weer dat iedereen die energie bij ze afneemt dat bedrag gestort krijgt. Van allebei de organisaties heb ik nog niets persoonlijk gehoord. Maar… krijg ik dan dus niks? Dat kan toch niet? We hebben het niet per se slecht of zo, maar ook wij kunnen wel een extraatje gebruiken in deze belachelijk dure tijden. Weet iemand het antwoord? Of klopt mijn opvatting van het woord ‘energie’ gewoon niet? Maar nogmaals, juist warmte (= gas) is toch wat zo achterlijk duur is op dit moment, niet per se stroom? Waarom zou je een tegemoetkoming krijgen voor stroom?
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2022:6001&showbutton=true&keyword=Innova+
Omdat iedereen een aansluiting heeft voor stroom, maar niet iedereen een aansluiting voor gas heeft. Zo wordt dus iedereen gecompenseerd
Da's mooi, dan heb je best mazzel gehad denk ik. Voor november heb je nog geen nieuw tarief, dan mogen ze dat ook niet doorvoeren nu. Misschien wel per december, maar het is te hopen van niet.
Thanks! Ik heb hem met een schuin oog doorgekeken. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat energiemaatschappijen vanaf nu nee tegen de ACM gaan zeggen bij een faillissement omdat de rechter eigenijk zegt dat de ACM geen fatsoenlijke aanwijziging heeft gegeven. Maar dat schiet de consument dus geen bal mee op helaas. Het is niet zo dat iedereen nu zijn contract behoud. Ik neem aan dat alle contacten nu in het faillissement vervallen als er weer een faillissement is. Leverzekerheid staat niet gelijk aan contractzekerheid.
Ik heb echt net bericht van greenchoice over hoe ze de tegemoetkoming gaan doen, dus misschien krijg je die nog. Denk dat in dit geval energie gelijk is aan stroom, want iedereen heeft dit en krijgt de toeslag.
Wat betaal je dan? Wij zijn ook al lang klant (geenn18 jaar, maar wel een jaar of 10) Wij betalen nu 2.71 voor gas en 0,69/0,52 voor stroom.
Overigens gaat ons tarief ook omhoog per 1 november hoor. Weet niet eens meer naar wat moet ik eerlijk bekennen. Maar de regel dat vaste klanten er warmpjes bij zitten in vergelijking met nieuwe klanten is dus echt niet waar.