Is dit echt serieus dat je je hier druk over maakt? Oké, openbare weg is van iedereen, dus ja jij mag er ook staan. Daarnaast wordt in het algemeen ook verwacht dat je op je eigen oprit gaat staan, alleen zal daar niet op gehandhaafd worden. Jij bent te lui om de auto om te wisselen (of heb je geen zin in, maakt niet uit, je wilt het niet ). De overbuurman is blijkbaar te lui om iets verder te lopen (of hij wil het om wat voor reden ook niet, maakt ook geen bal uit). Duidelijk is dat jullie allebei te beroerd zijn om iets verder te willen lopen en rekening met elkaar te houden. Het is maar waar jullie je beide druk over maken Ik vind jouw reactie net zo stompzinnig als die van je buurman
Heel veel moeite? Nou absoluut! Hier ben je toch zeker wel een halfuurtje zoet mee. En ondertussen breken de kinderen het huis af, potverdorie
In principe vind ik iedereen wel enigszins moeilijk doen, het is niet alsof er een halve marathon hoeft te worden gelopen. Maar ik zou het zelf logisch vinden om degene die de kinderen of boodschappen moet inladen/uitladen in de auto op de oprit te laten parkeren en de tweede auto op het gezamenlijke parkeerterrein te plaatsen. Dan kunnen de buren ook 1 auto dichtbij huis kwijt. Dan is iedereen sociaal bezig en kun je wel makkelijk bij je huis met zware spullen of tassen, jassen enz. Ik kan me best voorstellen dat mensen het vervelend vinden om hun auto verder weg te moeten zetten zodat je 2 auto's bij je huis kunt zetten, zeker als je meerdere makkelijke opties hebt. Dan vind ik 1 auto bij je huis en 1 iets verder weg de vriendelijke oplossing.
Wij hebben ook een eigen oprit. Deze gebruiken we altijd eerst voordat we een auto op de openbare weg parkeren. Ook houden we rekening met de "eigen plekken" van de buren. Proberen die plekken te vermijden met parkeren. Binnenkort hebben we een 3de auto erbij ivm zakelijke ritten. Hier zullen de 2 kleintjes achter elkaar op de oprit worden geplaatst en de grotere auto van mijn partner op de openbare parkeerplekken.
Hier parkeren degene met 2 auto’s, en waar maar 1 auto op de oprit kan, de 2e auto dan voor de oprit. Heel fijn, want dat scheelt parkeerplekken. Maarja, 1 buur heeft schijt aan de rest
Het zou ook helpen als iedereen voor zichzelf zou afvragen hoe noodzakelijk al die auto's nu echt zijn. Niet specifiek aan TS gericht, maar in het algemeen. Is het gebruik maken van de luxe die je je kunt permitteren, gewenning, gemak of het echt de enige optie? Hier in de stad worden wijken gebouwd met zeer weinig parkeergelegenheid. Er wordt meer ingezet op deelauto's. Goede oplaadmogelijkheden voor e-bikes, efficiente doorsteekjes naar het OV, deelfietsen die ook op een speciale plek gestald kunnen worden nabij het trein/busstation. Daar is altijd een hoop commentaar op, maar vooral van mensen die er niet gaan wonen. Die vinden het helemaal prima dat hun wijk autoluw is. En hoe komt het dat die mensen wel allemaal zonder auto kunnen. Ik denk echt dat er meer mogelijk is zonder auto dan iemand denkt. Dan zouden er in het algemeen ook minder parkeerplekken nodig zijn en hebben we een veiliger straat.
Als de voorzieningen goed zijn is dat prima. Mijn man gaat sinds de zomer 2 dagen met de trein naar het werk en 1 dag met de auto. Althans, dat was het plan. Van die 2 dagen is hij vaker met de auto dan met de trein gegaan omdat die elke keer niet reed. 50 km enkele reis is toch wel ver op de fiets.
Dat er nu problemen zijn met het OV, is bekend. Heeft te maken met personeelstekort. Zouden mensen hierdoor weer een auto gaan kopen? Dat zag je in coronatijd helaas wel. Veel auto's erbij, maar ja, waar laat je die in de straat. Dus eens, voorwaarden zijn belangrijk. In die nieuwe wijken hier wordt in ieder geval zoveel mogelijk gedaan aan die voorwaarden waar ze zelf invloed op hebben.
Dat is nu door personeelstekort misschien verergerd op plekken waar de OV al goed was. Maar een goede OV is hier nooit geweest. Een stukje van 15 min met de auto naar zwemles doe ik met het OV 50 minuten over. Wil je mensen uit de auto krijgen zul je eerst een fatsoenlijk OV netwerk aan moeten leggen.
Maar heeft iemand alleen voor die 15 min per week voor de zwemles een auto nodig? Of kan een e-bike ook? Of moet het inderdaad met de auto, maar kan je partner die dag thuiswerken, carpoolen, met e-bike of met OV, is een deelauto iets? Een 'nee, dat kan allemaal niet in onze situatie', kan ook een antwoord zijn, maar geldt dit ook voor iedereen van de straat?
Zwembad was natuurlijk maar een voorbeeld. Voor alle andere zaken exact hetzelfde verhaal. Als het OV hier beter zou zijn zou het echt misschien wel een optie kunnen zijn om een auto minder te hebben. Want in ons geval zou op al je andere vragen het antwoord nee zijn. Mijn auto wordt dagelijks gebruikt omdat we gewoon niet alle voorzieningen hebben in ons dorp en ik ook geregeld naar klanten moet.
Dat is hier ook, naar het station dan. 15min auto vs 50 minuten bus. En due rijdt dan ook maar 1x per uur. Zwemles waar we nu zitten voor de gein eens opgezocht. Auto: Ov:
Dat kan, dat de auto echt de enige optie is. Alleen dan krijg je de parkeerperikelen er 'gratis' bij. En dan vind ik het geven en nemen, m.a.w. niet moeilijk doen als iemand anders niet iets heel absurds of gevaarlijk doet qua parkeren.
Helemaal mee eens. Wij hadden 2 auto's, die van mij was nog maar 1 jaar oud. Ik ging in de zelfde woonplaats werken en ging bijna alleen maar op de fiets heen. Na een half jaar besloten de 2de auto weg te doen die van mij. Ik gebruikte hem alleen als ik ergens verder weg na toe ging. Het is even puzzelen soms maar ik heb de 2de auto nog niet gemist, ook nu met de regen niet en met school halen en brengen. Beetje regen zijn we niet vies van. Nu is het wel zo dat mijn man heel flexibel kan zijn met thuiswerken.
@Vogelinnetje Ik weet dat een aantal buren wel aan het kijken zijn naar 1 gezamenlijke auto. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die soms toch die onmisbare 2e auto nodig hebben, en de auto daarom niet weg doen. Wij hebben 1 auto, 1 elektrische fiets en een bakfiets met regenhoes tot onze beschikking. Maar we hebben maar 2 kinderen te vervoeren, waarvan de oudste al best ver zeg kan fietsen.