Vindt het wel echt top hoe die juf meedenkt! Dat mis ik echt bij de juffen van mijn dochter. Ja ze bieden een werkboekje maar dat is ook alles. En ik wil dochter niet versneld hebben want dat zou sociaal niet passend zijn maar een beetje juf zou inderdaad veel meer mee moeten denken. Precies zoals de juf van je dochter doet. Ik heb het gevoel veel meer juf thuis te zijn dan de juffen op school.
Klinkt als een goed gesprek, fijn! De cito in groep 3 wordt nog voorgelezen waarna ze zelf het antwoord in mogen vullen. Wellicht is het een idee om dit samen (1 op 1) met de IB'er te doen in plaats van klassikaal?
Idem, maar ik had mijn (tweeling)zus waarmee ik van alles verzon thuis en een oudere broer die ons meenam en van alles leerde. Thuis was verre van saai (ondanks veel minder speelgoed dan wat mijn kinderen nu hebben) en school was om te spelen Leren deden we er niet. Ik nam vanmiddag de oudste twee mee naar de bieb. De oudste wilde boeken lenen over de mens, evolutie etc plus een fotoreis door het lichaam. Hij vindt het reuze interessant. Kon hij ze op zijn (jeugd)pas niet lenen! Dus ik heb zelf maar een abonnement genomen zodat hij die boeken wel mee naar huis mocht nemen. De middelste wilde een kookboek mee (vorige week een "hoe teken ik paarden" boek en de week ervoor een boek over prehistorische dieren en een boek over hoe het leven van een paleontoloog er uit ziet). We zijn daarna samen boodschappen gaan doen en zij heeft gekookt. blij meisje vanavond - gelukkig! Elke week totaal andere onderwerpen die ze meenemen, ik vind het fascinerend wat ze allemaal willen weten en leren. Had gewild dat het aanbod bij onze bieb vroeger zo divers was.
Dank jullie voor jullie kijk op mijn 'bekentenis'. Blij dat ik niet de enige ben met dit soort hersenspinsels.
@Nummer4 hier ook bekend hoor, niet moeilijk doen en gewoon met de groep mee. Met wel als gevolg dat ik nooit heb leren leren en vast liep op de universiteit. Dus ondanks dat het op jonge leeftijd makkelijker was voor me, ben ik blij dat er tegenwoordig meer aandacht voor is/mogelijkheden zijn.
Zo trots op J. Ze is deze week zo lekker begonnen, echt goed opgeladen in de vakantie. Komt ze vandaag thuis met de opdracht dat ze iets van haar favoriete boek moest knutselen. Heeft ze gewoon dogman en robo flippie gemaakt, en zelfs echt wel herkenbaar. Ze was er zelf ook heel enthousiast over.
Ik heb mijn eigen weg er in moeten vinden. Omdat alles te makkelijk was, koos ik voor omwegen om tot antwoorden te komen. Dat resulteerde dan weer in tijdgebrek en lagere cijfers. Ben met hakken over de sloot geslaagd voor mijn Gymnasium. Voor bijvoorbeeld Economie deed ik helemaal niks tot een avond voor het tentamen, dan ging ik alle hoofdstukken maken zonder uitleg en vond mijn weg er wel in. 6'jes waren prima toch? Op de universiteit ging er een wereld voor me open. Ook daar moeten leren leren, maar wel de dingen die mijn interesse hadden dus dat maakte heel veel goed.
Wauw! Wat knap zeg!! Die van mij heeft geen interesse in tekenen of knutselen. Knippen is leuk en krassen ook. Hij is ook nog maar net 4 dus ik laat hem lekker. Ik ben wel heel erg benieuwd naar zijn schilderij van vandaag (schoolbrede wekelijkse kunstclinics de komende maanden op school). Ik post wel een fotootje van onze Picasso als het mee naar huis mag
Ondertussen 5 boeken gereserveerd over hoogbegaafdheid. Iemand nog tips? Heb deze gereserveerd: Kieboom: als je kind (g)een einstein is Derksen: Ik ben een kind, gelukkig & gevoelig hoogbegaafd Dirksen: Breinlink voor ouders: je kind helpen leren Lammers: Hoogbegaafd, nou èn? Kieboom: Meer dan intelligent
J heeft er wel interesse in, maar meestal doet ze maar wat en noemt het dan kunst En ze is over 3 weken 5, dus dat scheelt ook. Wat leuk dat ze zoiets doen. Dat vind ik echt wel leuke extra's. Hier tot kerst dansles gehad en nu hebben ze muziekles, vakdocent is er niet meer dus nu komt er ieder blok iemand vanuit een kunstcentrum, super leuk.
Het probleem meer is en misschien meer een gevoel dat gr 3 is wel echt een basis. Die moet je wel goed neerzetten. Nu al dingen doen kan er voor zorgen dat ze al klaar is voor ze in gr 3 zit. Poging 2.andere tekst is weg. Ben je niet bang dat als ze nu 3 aanbieden ze niet ba de vakantie al klaar is? De basis moet ook goed aangeboden worden en niet alleen wat losse blaadjes. Tenminste dat denk ik. Betreft leren klopt ook wel. Je kan dingen proberen niet te doen maar ze pikken het wel op. ( onze knul was niet voor niks al klaar zonder in gr 2 te zitten) Knap dat juf aangeeft dat ze de kennis nog niet heeft. Ze zou kunnen overleggen met de ib'er. Toen onze ib'er ook niet verder kon zijn ze in overleg gegaan met andere scholen in de organisatie.
Bij onze knul op school hadden ze tekenles. Hij volgt nu filmpjes op YouTube. Stap hoor stap volgt hij de " les" Zo leuk om te zien! Jemig wat gaat hij snel vooruit ( zo kon ik niet tekenen op die keeftijd). Het is echt zijn ontspan moment. Hij heeft er zo veel lol in. Vorige week de deur leeggehaald en nu hangen er weer tekeningen op.
Geen eigen ervaring, maar in Hoogbegaafd de podcast is een aflevering met Femke Hovinga (2 juni 2022) zij heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de KIQT+ en legt in deze aflevering hier veel over uit.
Jaa daar ben ik wel bang voor idd. Daarom wil ik dat ook niet zonder plan doen. En wil ik weten op wel didactisch niveau ze nu zit. Ik heb ook totaal geen referentiekader. Ik heb totaal geen idee op wat voor niveau ze nu in groep 3 zitten. Ik weet alleen hoe deprimerend m’n zoon uit school kwam. Dat ze het eerste half jaar qua lezen leren wat m’n dochter nu al beheerst. Qua rekenen maken ze het eerste jaar alleen maar splitsingen zo ongeveer, dat heeft ze nog niet geautomatiseerd. Ze snapt het principe wel. Juf gaat nu idd met de ib’ers overleggen. En eventueel daarna met de orthopedagoog van het samenwerkingsverband. Ik heb geen idee wat de juiste stappen zijn. Of waar we goed aan doen. Ik wou dat ik het wist.
Hé, had geen meldingen gehad…. Even bijlezen zo… In ieder geval heel fijn dat er een goed gesprek is geweest met school! @Fristi2012. Fijn dat de mogelijkheden bekeken worden en jullie zo serieus genomen worden! Hier was de vakantie heel ontspannen. Dochter schiet dan meteen een avi niveau omhoog waar ze meestal na school geen letter meer leest. Alsof de rust de luikjes in t brein weer even openen ofzo. De start van school ging verrassend goed. Ze heeft super leuke opdrachten meegekregen van de verrijkingsgroep (constructies bedenken met materialen enzo) én ze zit nu 1 dag per week in groep 3 (combigroep 3,4,5) en hoewel ze pas één keer geweest is lijkt dat een goede zet. We kregen een blij, energiek, stralend kind mee naar huis, dat zowaar uit zichzelf over haar dag vertelde! Ongekend . Hopelijk houdt ze dit vast. Enige waar ik over twijfel (en misschien hebben jullie hier ideeen over) is dat juf van de kleuters haar avi niveau wil toetsen. Probleem is alleen dat dochter heel faalangstig is en dan “expres” fouten gaat maken om er van af te zijn. Ik denk dat ze nu op E3 niveau leest (maar soms leest ze ook de zoete zusjes bijvoorbeeld) maar ben een beetje bang dat ze lager scoort en daar op school met werkjes wordt teruggezet in wat ze kan. Ergens denk ik laat dat toetsen lekker zitten… maar goed, ben ook niet zo thuis in toetsen en Avis enzo dus wie weet valt het mee.
Hier hebben ze ook beiden muziekles en dochter nu ook dansles op school. Voor beiden zijn dat echt hoogtepunten, een hele leuke afwisseling van de schoolvakken.
Wel fijn dat ze het zo gaan oppakken en zo gaan bespreken, dat noem ik wel echt maatwerk en dan kun je samen tot een goed plan komen. Hopelijk sluit het dan bij je dochter aan.
Hmm lastig qua avi toets... hij gaat op tijd en fouten. Ik merk zelf dat dochter door haar jonge leeftijd soms makkelijk afgeleid is waardoor een zin lezen extra tijd kost maar betekent niet dat ze hem niet kan. Ze komen dan al snel op een lager beheersingsniveau uit. Andere kant wil school altijd van alle kids het avi niveau weten omdat daar de groep 3 stof op aangepast wordt. Wat willen ze er zelf mee doen?