Ik las vanmorgen toevallig dat de gemiddelde snelheid met een e-bike rond de 30 km/h ligt. Dat was gemeten door de politie met zo'n speciaal apparaat. Ik schrok ervan dat het zo hoog is en verbaas me dan niet dat er veel ernstige ongelukken mee gebeuren. En gladheid is altijd link met een fiets, ook met een simpel ding.
Eh, je bent er bij een puber meestal niet bij? Als ze de de deur uit gaan zonder helm als je er niet bent, dan kun je nog op je kop gaan staan, dan zit dat ding niet op hun hoofd.
Op de gewone fiets kun je ook lelijk terecht komen. Mijn schoonmoeder heeft een aantal jaren terug een fietsongeluk gehad waarbij ze hersenletsel heeft opgelopen. Een helm is altijd aan te raden.
Klopt wel, mijn zus haar buurman is in de kerstvakantie overleden na een val met een gewone fiets. Ik denk wel dat het dragen van helmen aan te raden is, maar dan voor alle fietsen, niet alleen elektrisch. Maar zeker met pubers, als niet iedereen het doet, gebeurt het niet.
Klopt hoor. Ik zou het zelf ook niet doen. Niemand met een helm op de fiets en jij moet verplicht van je ouders een helm? Ik had hem dan bij het weggaan opgedaan, maar uit het zicht ook zo snel mogelijk afgedaan. Het lijkt mij dat ouderen en jonge kinderen kwetsbaarder zijn.
Precies. Vond net dit artikel. Denk dat het gevaar hem idd zit bij oude mensen op die elektrische fietsen. Als je ziet hoe dat soms gaat. https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5193852/e-bike-gevaarlijk-ebike-elektrische-fiets-fietsen-ebikes-veilig
Onze zoon draagt ook geen helm meer op de fiets, maar hij fietst enkel korte stukjes naar school en er is bijna geen passende helm te vinden voor zijn hoofd Dochter draagt een helm wanneer ik met haar een lange fietsrit maak. Voor korte stukjes naar school of de winkel geen helm. Moet zeggen dat ik ook vaker de kinderwagen als de fiets pak, is echt 5 min. lopen naar school/ centrum van het dorp.
Sommige e-bikes gaan actief afremmen boven 25 km/h, andere stoppen met ondersteunen. Ik heb een lichte e-bike (Cowboy 4ST voor de liefhebbers) en rijd bij gewoon lekker doorfietsen zo'n 26-27 km/h.
Het maakt ook nog uit waar de motor zit. Beste is een middenmotor. Oude en goedkopere modellen hebben vaak een achtermotor, waardoor de achterkant makkelijker wegglijdt. Daarnaast kan je ook de discussie hebben of een elektrische fiets wel nodig is voor jongeren. Als je wat mankeert of meer dan 15 km moet fietsen kan ik het me voorstellen, anders vind ik dat een normale fiets prima voldoet. En tja helm op? Eigenlijk zou het verplicht moeten worden. Ik snap dat zij het niet doen, zolang het niet persee moet.
Jouw oudste is 6? Ja op die leeftijd is dat idd nog prima te doen, maar met pubers is dat een heel ander verhaal. Hier op het dorp ben je een bezienswaardigheid met een fietshelm op. Heel sporadisch zie ik wel eens een kindje fietsen met een helm op. Het is hier heel normaal dat kinderen vanaf een jaar of 5/6 gewoon de hele middag buiten spelen. Lekker rond crossen op de fiets, die dragen echt geen van allen een helm. Mijn kinderen ook niet. Dus zodra deze kinderen naar het vo gaan zijn ze het ook niet gewend om een helm te dragen. Dan komen ze daar aan als enige met een helm. Nou vergeet het maar. Als ze hem al opzetten zal dat niet verder zijn dan de hoek van de straat. Aan de andere kant zou ik er natuurlijk voor kunnen kiezen om ze wel van jongs af er een op te zetten. En ik geloof ook echt wel dat het ernstig letsel kan voorkomen, maar sorry ik ga zelf ook echt niet zo'n ding op mijn hoofd zetten om een paar straten te fietsen naar de plaatselijke supermarkt in ons rustige dorpje. Mocht er een plicht komen dan gaan we hem zeker dragen (of ik verkoop mijn fiets )
Als helmen verplicht gaan worden, dan zul je zien dat meer mensen overstappen op een brommer of auto. En dat maakt het verkeer er ook niet veiliger op. Ik vind een begrenzing op een e-bike wel goed. Harder dan 25 binnen de bebouwde kom is erg riskant vanwege het verschil in snelheid met andere weggebruikers. En voor ouderen is het misschien wel aan te raden de begrenzer lager te zetten, bijv 16 of 18.
Geen idee of het al benoemd is, want niet alle reacties gelezen. Maar het gevaar met de elektrische fietsen zit hem vooral in het feit dat de motor 'gas geeft' zodra je begint met omwentelen van de trappers. Dus stel je remt af voor een bocht, maar zodra je weer een klein beetje begint te trappen, krijg je meteen een boost van de motor en zo raak je gemakkelijk in de slip als het glad is. Als ik op mijn werk mensen uit de kreukels mag halen na een val met een fiets, dan is dat 7/10 x een ouder iemand met een elektrische fiets. Dan volgen de wielrenners en de overige gevallen zijn de 'gewone' pechvogels.
Ik moest vroeger ook een helm van mijn ouders (net zoals de grote hoop die begon in het Middelbaar) Ik droeg hem welgeteld 2 minuten. Tot ik onze straat uit was en vanaf ik onze straat inreed. Je kon maar nooit weten dat ze buiten stonden . Groot succes.