HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.686
    6.580
    113
    Vrouw

    Wat word ik hier verdrietig van :(
    Ik snap dat je er doorheen zit. Het liefst wil je je kind op zo'n moment tegen alles en iedereen beschermen. Hoop dat er snel een oplossing in zicht komt...
     
  2. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.686
    6.580
    113
    Vrouw
    Balen dat de plusklas tegenvalt. Kan je hierover in gesprek gaan met de IB'er of directie? Zijn jullie van school gewisseld of is ze nog maar net in de plusklas geplaatst?
    1 uurtje per week zet ook geen zoden aan de dijk, dat zouden de leerkrachten zelf ook moeten weten lijkt mij.


    Mijn dochter (gr5) zit sinds gr2 op de huidige school. We hebben de overstap gemaakt voor onze oudste toen hij in gr6 kwam omdat het een HB-profielschool betreft, niet volledig HB onderwijs maar wel met ongeveer 30% van de kinderen met een HB indicatie uit de wijde omgeving, veel gelijkgestemden dus.
    Onze dochter wordt nu doorgetoetst omdat ze merkten dat ze 99% scoorde op bloktoetsen.
    Thuis veinsde ze ziekte, leek depressief te worden, ik herkende mijn vrolijke dochter niet meer tot op het punt dat we bij de huisarts belandden.
    We sukkelden eigenlijk al vanaf gr3 met haar na de tweede lockdown. Tijdens het thuisonderwijs had ik een leergierig meisje en toen ze weer in de klas kwam keerde alles om. Toen hebben ze ook onderzoeken (SIDI?) gestart en hebben we haar d.m.v. de WISC laten toetsen. HB#2 was een feit. Ze boden haar de plusklas in gr4 (viel haar overigens tegen) maar dat lijkt wat naar de achtergrond verschoven te zijn door wisselingen qua directie op school. Nu in gr5 dus weer aan de bel getrokken omdat ze haar frustraties thuis uitte, boosheid, depressiviteit, huilen, ik-ga-niet-naar-school etc.
    Op school ook de perfecte leerling, wel wat afwezig en deed haar eigen ding maar 'geen last' afgezien van het feit dat ze eigenlijk nooit in de klas zat en altijd wel ergens rondstruint, binnen of op het speelplein... Zucht... Ze loopt in ieder geval niet ver weg maar ze is nooit waar ze hoort te zijn.

    Van wat ik nu van haar hoor krijgt ze elke dag bloktoetsen met wat uitleg vooraf, ze doet niet meer mee aan de reguliere instructies maar bewandelt puur haar eigen pad. Meer heb ik ook nog niet gehoord dus ik hoop met de oudergesprekken meer duidelijkheid te krijgen.
    Ze zit in de combi 5/6 en vertelt me trots dat ze alles van gr6 ook meeluistert en snapt. Ik vrees voor volgend schooljaar als er verder geen verrijkingsstof aangeboden wordt of geen andere plannen gemaakt worden. Alleen doortoetsen kan je ook niet oneindig doen.

    Afgelopen week weer met de IB'er om tafel gezeten over hoe het nu aan te pakken. Mijn voorstel was projectmatig te werk te gaan, laat haar een onderwerp kiezen dat binnen het lopende thema valt en laat haar zelfstandig (met wat sturing/toezicht) aan een project werken. Hopelijk pakken ze zoiets op.
    Ik ben in het najaar gestart met wekelijkse bezoeken aan de bibliotheek in ons dorp om maar zelf die uitdaging op te zoeken, maar liep er tegenaan dat je op een jeugdabonnement geen 18+ boeken mocht lenen. Ondertussen heb ik zelf een abonnement zodat de kinderen ook informatieve boeken voor volwassenen mee mogen nemen.
     
  3. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.686
    6.580
    113
    Vrouw
    Wat ontzettend leuk dat jullie de mogelijkheid hebben tot een tussenjaar op het gymnasium! In welke regio woon je? Van zoiets had ik nog nooit gehoord.
    Ik ken wel 'overgangs' scholen hier in de omgeving waar je vanaf 10 jaar terecht kunt en groep 7/8 en vervolgens het middelbaar kunt volgen op 1 locatie.

    Ik hoop dat het tussenjaar jullie middelste goed doet. Even een soort van pauze maar toch uitgedaagd worden. Daarna zal hij dan nog groep 8 afmaken of toch verder op het middelbaar?


    Vooral dat laatste wat je schrijft, kan ik beamen. Ik doe ook veel voor school en ondanks het feit dat ik "die tbm ben die altijd wel tijd heeft", wordt het me zeer in dank afgenomen en staan de docenten ook heel anders tegenover je. Krijg zo vaak waardering van de IB'er en directrice dat ze het knap vinden dat ik "dit er maar even allemaal bij doe met 3 van die handenbindertjes". Tsja, ben niet voor niets tbm denk ik dan... Werken was geen optie meer met alle stress van toetsingen, therapieën etc.
     
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.686
    6.580
    113
    Vrouw

    Ook weer zo'n verdrietig bericht :(
    Het is toch echt gewoon naar dat het zich bij iedereen in de thuissituatie uit op deze manier...
    Hopelijk wordt er snel actie ondernomen op school.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @Archie83 en @Nummer4: (technisch) Leesniveau wordt over het algemeen met drie-minuten-toets (DMT, woordenlijstjes) en AVI-toetsen (verhaaltjes die binnen een bepaalde tijd moeten worden gelezen, waarbij het aantal fouten ook ‘meegeteld’ wordt qua wel/niet behaald) beoordeeld. Ik vond het altijd leuk om af te nemen en dan juist bij kinderen waarbij het ‘minder soepel’ ging. Een uitdaging om ook bij hen eruit te halen wat er in zit, zeg maar. :)
     
    Archie83 en Nummer4 vinden dit leuk.
  6. Prjbt

    Prjbt Fanatiek lid

    28 jun 2022
    1.116
    1.185
    113
    Vrouw
    Na het tussenjaar start hij in de brugklas. Waarschijnlijk het gymnasium maar hij kan ook naar een andere school gaan.

    10-14 scholen heb je hier ook maar dat is minder geschikt voor onze 2e.

    Hier ook tbm maar ik wil heel graag weer werken. Echt iets voor mezelf hebben. Wordt nu door alle zorgen van de kids echt geleefd en kan er niet aan ontsnappen.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  7. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Wat een fantastisch nieuws! Goed vooruitzicht voor volgend jaar!
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  8. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Wij hebben gister gehoord dat we volgende week gesprek hebben met de juf, ib'er en kentalis. Heel spannend.
    Verder heeft de ib'er geregeld dat dochter 1x per week naar de onderwijs assistent mag met een groepje. Dus toch iets van uitdaging gelukkig. Verder schijnen de juffen in de klas haar moeilijker werk aan te bieden maar dochter praat nauwelijks in de klas. Dus volgende week maar eens op doorvragen.
    Verder waren gister de bobo en okki binnen dus daar is ze dit weekend wel even zoet mee.
     
    Leolove, Nummer4, owly en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.325
    10.294
    113

    Ben ook benieuwd of hij nu wel op niveau zit of dat wel aansluit. Bijna alles is eigenlijk wel saai behalve buitenspelen ,gym, eten en drinken en workshop.
     
  10. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.686
    6.580
    113
    Vrouw

    Dat herken ik. Onze jongste gaat nu sinds november naar school en ik had verwacht dat ik al wat bijgekomen zou zijn van al die jaren maar ik krijg nog niks gedaan... Weer aan het werk klinkt wel heerlijk, maar de rest dan? Het huis, sport, overal en nergens naar toe rijden, hoe moet dat??
     
  11. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.686
    6.580
    113
    Vrouw
    Wanneer staat je gesprek gepland?
    Hier korte lijntjes, kan zo even binnen lopen maar voor een echte update moet ik wachten tot de oudergesprekken of een afspraak maken.
     
  12. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nog geen gesprek gehad. We wilden in december maar ja, drukke maand en we werden gevraagd om op gesprek te komen voor de jongste, dat had voorrang. We kijken nu of hij extra ondersteuning moet krijgen vanuit Kentalis.

    Ik heb nog niet gehoord van de leerkracht hoe het in de plusklas gaat. Ik wacht eerst tot ze de rapporten hebben, dan nemen we alles in 1x mee.
    Ze vindt school gelukkig wel erg leuk, ze mag ook spelletjes doen wanneer ze klaar is (natuurlijk zit daar een leerdoel achter). Soms uit de klas commentaar (de andere kinderen willen ook wat zij doet) maar dan zegt meester: Dan moeten jullie ook eerst al het werk doen wat zij doet.
    Zoals ik de verhalen hier lees is dochter geen hb kind maar het gaat haar allemaal gemakkelijk af. Wij denken zelf te makkelijk maar eerst het gesprek maar even afwachten. Ze is geen kind dat gaat klieren of aandacht vraagt, ze wil niet opvallen. In dat opzicht was de lockdown in groep 3 een zegen, toen zagen we zelf dat ze wel heel snel klaar was met haar werkjes en hebben we om moeilijker gevraagd.

    Wat akelig dat zoveel van jullie kinderen met zoveel tegenzin naar school gaan. Ik kan me voorstellen dat het een hele uitdaging is.
    Ik lees hele mooie dingen (meedenkende leerkrachten, mogelijkheden op scholen) en ook leerkrachten die het erbij laten zitten of scholen die niet weten hoe of wat. Al met al best pittig.
    Hopelijk krijgt elk kind waar het recht op heeft: passend onderwijs en met plezier kunnen leren en ontwikkelen
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Pff, hier met M gaat t maar apart. Vandaag een gesprek op school gehad en de juffen kunnen moeilijk hoogte van haar krijgen. Soms doet ze alles foutloos en leest ze super goed, om daarna alles te zijn vergeten en mega gefrustreerd te zijn dat het allemaal niet lukt. De juf zegt een heel slim meisje te zien waarbij ze soms bijna achterover valt van wat ze zegt en toe kan passen. Haar hoofd zit vol zegt ze zelf ook vaak. Stilzitten lukt voor geen meter.

    Sinds een maand is het winterstop met t sporten en ze zwemt niet meer, dus van 5 keer per week sporten naar 2 keer per week. En helaas is dat ook op school negatief te merken. Zo vervelend voor haar zelf ook…

    De IBer heeft een keee meegekeken. Toen deed ze ‘natuurlijk’ normaal mee en viel ze niet op. Nu afgesproken dat de IBer meer over een plan mee gaat denken en ze gaan serieus overleggen of testen op ADHD nodig is.

    Vandaag een stukje gelezen. Dan leest ze ‘de zon staat hoog’. Meteen is ze afgeleid, verteld een heel verhaal over de zon. Dat het zomer is als de zon hoog staat, dat het dan warmer is, over de woestijn komt er een heel verhaal bij, etc. Als dat op school in haar hoofd ook zo gaat dan snap ik heel goed dat ze niet aan werken toe komt en ze maar niet verder komt.
     
  14. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    410
    236
    43
    #1634 Archie83, 21 jan 2023
    Laatst bewerkt: 21 jan 2023
    oh dit is zo herkenbaar. Dochter (5) heeft misschien wat minder energie, maar is ook zo onvoorspelbaar in wat ze doet en laat zien. Het ene moment maakt ze moeiteloos sommen van groep 4 en leest ze zo een alinea van de GVR op en t volgende moment maakt ze fouten in de makkelijkste opdrachten, fladdert door een avi boekje met heel veel gekke fouten en raakt verzand in allerlei vertakkingen in haar denken en vrije associaties tijdens het lezen. Snel afgeleid, vluchtig in wat ze doet en soms ook wat gemakzuchtig als haar aandacht uitgaat naar iets wat veel leuker of interessanter is. Of wanneer ze denkt dat iets makkelijk is, dan gooit ze er ook met de pet naar of lukt t gewoon niet om te focussen.

    Ik heb ook wel eens gedacht aan ADD bij haar óf is het gewoon niet boeiend genoeg?! Wel fijn dat het bij jullie onderzocht wordt. Wordt IQ ook meegenomen?

    Terugkomend op de avi toets; die ging dus ook niet goed, zoals voorspeld. Ze haalde m3 niet, op 10 seconde. Juf zei gelukkig dat ze wist dat ze die wel zou halen als zij zelf met haar had gelezen ipv een onbekende juf dus ze ging t niveau van de werkjes gelukkig niet aanpassen naar beneden. Over een maand nog een keer toetsen, meer om te wennen aan het toetsen dan om de uitkomst. Wel blij mee.
     
  15. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    410
    236
    43
    Wat fijn dat er actie ondernomen wordt! Kan me voorstellen dat je met je handen in het haar zit anders. Hopelijk snel verandering…
     
    sabagirl vindt dit leuk.
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Fijn dat de juf weet waar het vandaan komt dat ze de avi toets niet haalde!

    Of IQ meegenomen wordt weet ik niet. Bij het hockey heb ik het wel eens met een moeder over M en Q gehad (lang verhaal om helemaal uit te leggen). Zij mag voor haar werk ook diagnoses stellen, ook voor ADHD. Toen heeft zij al aangegeven dat het bij M heel verstandig is om breder te kijken en door iemand te laten testen die ook verstand van HB heeft.
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @debq: Ik zou een onderzoek sowieso zo breed mogelijk instappen. Dus met de vraag waar het gedrag ed vandaan komt, niet met de vraag of er sprake is van X. In het laatste geval wordt er namelijk alleen gekeken of er sprake is van X, alle andere dingen worden dan niet meegenomen.
     
    debq vindt dit leuk.
  18. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    410
    236
    43
    Ik zou dat ook zeker doen. Er is zoveel overlap tussen AD(H)D, HB en ook bijvoorbeeld ASS, dat misdiagnoses makkelijk gesteld zijn. Bovendien weet je met een breed onderzoek gewoon meer dan alleen een adhd onderzoek.
     
    debq vindt dit leuk.
  19. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Hallo dames,

    Ik ben een tijd afwezig geweest op het forum, maar nu toch weer terug om op zoek te gaan naar dit topic en gelukkig bestaat hij nog.

    Destijds hier ook mee gelezen vanwege mijn oudste, maar toen liep het allemaal nog wel soepel. Inmiddels heb ik een steeds ongelukkiger wordend kind dat compleet overprikkeld raakt op school en juffen die het niet echt lijken te zien.
    Op school gedraagt hij zich voorbeeldig, maar thuis komt alle frustratie eruit.

    Binnenkort hebben we een intake bij de fysio voor sensorische integratie en we staan op de wachtlijst bij een jeugd psychologie praktijk om eens breed te laten onderzoeken op hb, ass enz.

    Ik vind het best pittig en zit er behoorlijk mee in mijn hoofd dus wellicht helpt het om hier af en toe mijn hart te kunnen luchten.
    Dit proces gun ik uiteraard niemand, maar ergens is het ook wel fijn om hier zoveel herkenning te vinden.
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.325
    10.294
    113
    De driehoek gesprekken worden Binnenkort kort ingepland.

    Korte lijntjes kan hier alleen via parro en dat is toch anders.

    Nu weekend en we hebben een ander kind. Gisteren nog tegendraads en snel boos.

    Vandaag al veel gelachen en samen op pad geweest naar het centrum, geen verveel of gezeur.
     

Deel Deze Pagina