HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Dinsdag heeft ze weer therapie, maar ik hoop eigenlijk voor die tijd wat te horen. Stuur morgen even een berichtje of ze al iets kan vertellen wat opviel. Vandaag geen tijd gehad want J had haar kinderfeestje.

    Je zult er zeker iets mee moeten. Niet goed die terugval steeds en dat bij thuis zo boos is. Heeft hij wel aansluiting bij de kinderen in zijn klas?
     
  2. Wien046

    Wien046 Bekend lid

    1 jul 2013
    894
    404
    63
    Ja dat gaat hartstikke goed. Vriendjes en vriendinnetjes genoeg, wekelijks ook wel speel afspraakjes.

    Drukke dag had je dus vandaag. Hopelijk hoor je al iets voor dinsdag inderdaad.
     
  3. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ik weet even niet meer wie de uitleg gaf over testen, maar bedankt daarvoor. Ik was ook wel even benieuwd hoe dat ging en waar we op kunnen letten.

    Gisteren hebben wij een gesprek gehad op school met leerkracht, ib'er en maatschappelijk werkster. Het was best wel pittig, maar het kwam er op neer dat de mogelijkheden van school op zijn in zijn huidige klas. De enige optie die er nog is, is versnellen. School ziet dat niet echt zitten omdat hij sociaal en emotioneel niet heel sterk is. Wat er dan overblijft is een andere school/andere vorm van onderwijs.

    Ik vond het aan de ene kant fijn om te horen dat school hun grenzen aangeeft ipv loze beloftes zoals eerder, maar ik vind het ook wel heel heftig om van school te moeten gaan wisselen. Erg veel gemengde gevoelens en emoties bij mij dus.

    Zijn er hier mensen die hun kinderen van school hebben laten wisselen naar bijvoorbeeld een hb klas en wat zijn jullie ervaringen?
     
  4. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    @Jillzz ja wij hebben onze oudste naar hb onderwijs laten wisselen. Ze is eerst versnelt door groep 2 en 3 in een jaar te doen. En nu groep 4 kon ze over. ze is er super blij mee. Genoeg uitdaging ,allemaal kinderen die gelijk denken. (Ook al had ze ook echt wel aansluiting op regulier onderwijs) Niet meer uit de klas geplaatst worden om een extra opdracht te doen. Ze zou niet meer terug willen. Nu scheelt het dan ons regulier onderwijs op dezelfde locatie is als het hb onderwijs en wij dus niet verder hoeven te rijden of zo, maar ik kan niet wachten tot onze jongste ook hierheen mag.
     
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ja, 2 x gewisseld, eerst van regulier naar Jenaplan, die bleken vooral vol mooie praatjes te zitten, maar in de praktijk er weinig verstand van te hebben of wat uit te voeren. Daarna een andere school met een fulltime hb-groep en dat was echt een verbetering. Niet zozeer op cognitief niveau, maar wel qua aansluiting, sfeer en gewoon een andere manier van omgang communiceren.
    De afstand was wel 13 km ofzo,maar dat vond ik niet zo erg. De oudste was net in de brugklas gestart en ikvind autorijden niet erg. Van de gemeente kregen we een gedeeltelijke reiskostenvergoeding en er zaten kinderen uit een heel breed gebied, dus ze zaten allemaal in hetzelfde schuitje w.b.t. afspreken na school, maar daar deed niemand moeilijk over, alleen moet je meestal een dag vooruit plannen ofzo.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Lichtelijk gefrustreerd. Vanochtend naar de huisarts voor verwijzing naar orthopedagoog voor m’n jongste.
    35 minuten moeten wachten. Doen binnen ons verhaal. Zegt de huisarts, ik snap het, maar doen de verwijzingen niet meer, dat moet via het wijkteam.
    Dat hadden ze ook wel even mogen vertellen voordat we een afspraak maakten.
    Vorig jaar was het namelijk nog gewoon wel via huisarts.
    Nu moeten we dus via school, naar het wijkteam, om dan bij de orthopedagoog terecht te komen.
    Ik hoopte mooi snel door te kunnen, maar nu gaat er denk ik wel wat tijd overheen helaas.
     
  7. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Wat een gedoe zeg! Kun je niet rechtstreeks naar wijkteam? Zo balen dit.
     
  8. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Wij hebben van de week gesprek gehad op school. Weet nog niet zo goed wat er van te denken maar hebben de komende 6 weken nog 2 contactmomenten staan dus dat is goed.
    De onderzoeksmolen is lopende en daar wordt iq in meegenomen. Qua rekenen gaan ze haar extra uitdagen.
    Op lezen niet omdat ze al goed leest dus ze willen het auditieve stuk ervoor oppakken met haar omdat er wat hiaten zitten. Verder willen ze inzetten op welbevinden aangezien dochter echt minimaal praat. Tips en trucs besproken dus gaan het zien. Echt wel werk aan de winkel voor de juffen om haar vertrouwen te winnen denk ik zo.
     
    Fristi2012 en Nummer4 vinden dit leuk.
  9. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw

    Heel fijn dat school zelf aangeeft dat ze hiervoor niet de kennis in huis hebben en ook fijn dat ze aangeven dat versnellen niet altijd wenselijk is. Die ervaring hebben wij ook.
    We hebben onze zoon halverwege het jaar van groep 2 naar groep 3 laten gaan omdat hij heel groep 2 al op de gang groep 3 werkjes zat te maken in zijn eentje zonder begeleiding. Dit na al 2 jaar discussies met de leerkrachten dat we hem naar groep 3 wilden maar hij moest in groep 2 blijven zitten op dat moment (2,5 jaar kleuteren want hij is van januari). Dat hij voor hij op school kwam al kon lezen en schrijven deed er niet toe.
    Na de meivakantie in groep 3 geplaatst (en de binding met de klasgenoten gemist wat dat betreft en ook de basis van de spellingsregels etc.) en het schooljaar daarna door naar groep 4. Het ging toen iets beter in de thuissituatie omdat er meer uitdaging kwam op school maar in groep 5 was dat al weer terug bij af. Hij bemoeide zich te veel met de lessen van groep 6 (combi 5/6) en was een stoorzender in de klas. Hij beheerste alle lesstof al en begon in de klas te etteren terwijl de rest de uitleg wel nodig had. Resultaat: weer een jaar op de gang werken zodat de andere kinderen ongestoord hun lessen konden volgen.
    Na groep 5 zijn we overgestapt naar een school met HB profiel. Wat een verademing! Docenten die wisten hoe ze met HB kinderen om moesten gaan, uitdaging boden etc. Maar het probleem toen was dat onze zoon het niet accepteerde.
    Groep 6 was een strijd, groep 7 werd nog erger en toen hebben we besloten hem terug te zetten naar groep 6 halverwege het jaar omdat hij meer aansluiting had bij de jongere kinderen op sociaal emotioneel vlak. We kregen eindelijk wat rust in huis.
    Ook qua schoolresultaten ging hij van kader scores naar vwo scores in groep 7 en dat laat hij ook consequent zien in groep 8. Resultaat daarvan is dat hij net toegelaten is tot een verrijkt VWO programma en volgend jaar dus op het middelbaar in een plusklas gaat starten.
    Al met al een hele lange weg afgelegd door te lang doorgaan met proberen, versnellen en wekelijks op het matje geroepen worden i.v.m. incidenten op de vorige school, en op de huidige school heel erg veel overleg over hoe nu verder, maar er is voor ons nu eindelijk wat ademruimte gekomen.

    Mijn tip na dit lange relaas: pak die kans aan, ga kijken naar een school waar betere begeleiding is op dit vlak. Versnellen pakt niet voor iedereen goed uit, vooral wanneer je kind er op emotioneel vlak niet aan toe is.
     
  10. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw

    Hoe kom je in aanmerking voor die gedeeltelijke reiskostenvergoeding? Ik begrijp van ouders op de school van onze kinderen dat onze gemeente daar niet aan meewerkt.
    Ik heb 3 kinderen op deze school ivm HB indicatie van de oudste twee, derde is (nog) niet getoetst maar die gaat ongetwijfeld meedraaien in het HB programma werd al gezegd.
    Ook hier een school 13km verderop...
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Jaa dat kan ook wel, maar de huisarts dacht dat het via school sneller zou gaan.
    School heeft zelf ook contacten daarmee namelijk, als ik het goed begrijp zit er een schoolmaatschappelijk werker in school. Of werken ze mee samen ofzo. Wellicht is dan alleen een aanbeveling van school genoeg en hoeven we niet ook nog een afspraak. Ik weet het niet.
    Loop straks wel even langs de ib’er om uitleg te vragen hoe en wat. En anders kunnen we altijd zelf nog ff bellen of mailen naar het wijkteam
     
  12. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Ik weet even niet wat ik moet denken van het traject waar onze dochter nu in zit. Ze ging sinds begin van het schooljaar met veel problemen naar school, constant ziek, zwak, misselijk tot aan huisarts bezoeken toe. De huisarts noemde het ook al psychosomatisch, hij zag een piekeraartje die over veel te complexe dingen nadenkt. Daar herken ik me ook in wat dochter betreft.

    Sinds de herfstvakantie heeft ze een "BFF" zoals zij het noemt, een meisje dat ook met indicatie van school gewisseld is. Juf zag de band die ze vanaf dag 1 hebben en heeft ze naast elkaar geplaatst, onafscheidelijk zijn ze en eindelijk gaat dochter weer iets blijer naar school, is ze minder vaak ziek (maar toch nog regelmatig).

    Voor de kerstvakantie weer eens in gesprek geweest met de juf om zorgen te uiten over waar dochter allemaal mee bezig is in haar hoofd, wereldproblematiek etc. Ze wilde geen ranja meer, dronk alleen water omdat boodschappen zo duur waren geworden en ze wilde ons niet op kosten jagen.... Ze at ineens minder omdat brood duurder was door de oorlog en tarwe schaarser werd. Dingen waar een (destijds) 7-jarige niet mee bezig hoort te zijn.

    School is voor de kerstvakantie begonnen met doortoetsen, de bloktoets die ze op dat moment net klassikaal hadden afgenomen voor rekenen, scoorde ze 99% op, wat abnormaal was volgens juf. Dus de volgende bloktoets er achteraan, en nog één, en de volgende... Gisteren vertelde dochter dat ze met de laatste toets van groep 5 bezig was en ook al op taal aan het toetsen was.
    Ze volgt geen lessen meer, maakt alleen maar toetsen - wat ze geweldig vindt hoor!

    Maar ik vraag me nu af, als ze nu halverwege het schooljaar al alle stof van groep 5 beheerst, wat gaat ze dan de rest van het schooljaar doen? En volgend jaar in groep 6?
    Gelukkig zijn er binnenkort oudergesprekken maar ik maak me zorgen over of school haar eventueel wil laten versnellen. Gezien mijn vorige post over onze oudste, ben ik daar helemaal geen voorstander van.
     
  13. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Na een hele positieve tijd komen we nu toch weer even in een mindere periode. :( De kinderen zitten op een kleine school die snel groeit en er komen steeds nieuwe kinderen bij in de klas. Maar in de klas van mijn dochter pakt dat niet goed uit en is het klimaat in de klas slecht. Ze is erg gevoelig en ze heeft er echt veel last van dat de sfeer slecht is (ruzie/pesten/ongepast taalgebruik). Ze plakt vast aan ons met het wergbengen en ze is ook erg aanhankelijk naar de juffen, voor ons is dat een signaal dat ze niet in balans is. We wisten al dat de juffen er hard mee bezig waren in de klas, er aandacht voor was en het probleem bekend was. Gisteren was er weer wat voorgevallen wat voor mijn dochter heel onrechtvaardig voelde (was ook terecht dat ze dat vond, nadat ik hoorde wat er gebeurd was) en is mijn dochter heel boos geworden en gaan huilen/gillen, daardoor werd zij op de gang gezet, zodat de juf verder kon met de les en heeft ze die les gemist. Daar op de gang heeft ze uit frustratie haar bril beschadigd. :confused: In eerste instantie loog ze er over hoe de bril beschadigd was, want ze was bang dat wij heel boos op haar zouden worden. Toen ik vanmorgen de juf er over aansprak, kreeg ik te horen dat ze er zelf niet meer uitkwamen met de klas, dat er hulp hogerop was ingeschakeld en er wordt opgeschaald. De data van de ingeschakelde hulp waren op hele korte termijn ingepland, maar ze konden/mochten er verder niets over zeggen.

    Heeft iemand ervaring met zo een situatie en wat we er van mogen verwachten? Hebben we eindelijk het onderwijs beter passend, komt er weer een ander probleem om de hoek. :(
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    #1674 Jo79, 26 jan 2023
    Laatst bewerkt: 26 jan 2023
    Het verschilt per gemeente, maar de meeste gemeenten proberen het in eerste instantie af te wijzen. Onze gemeente stond ook niet te springen. Als je ergens zwart op wit kunt krijgen dat scholen in jouw gemeente geen passend onderwijs kunnen bieden, dan sta je al sterk. Dat was bij ons ook even een dingetje, kwam ze met een passende school aanzetten wat dus die eerste school was waar we niet voor niets vertrokken zijn. Ze was ook slecht op de hoogte van het onderwijsaanbod of deed alsof.
    Uiteindelijk bleek toch dat ze hier nergens passend onderwijs boden en werd de vergoeding geregeld.
    Op de site van de gemeente staan formulieren en eisen om te downloaden.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  15. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    @Leolove @Jo79 bedankt voor jullie reacties. Wij hebben in het dorp hier een school die een hb klas heeft als pilot. Dit is groep 4 tm 8 bij elkaar. Dit zou 10 minuten fietsen zijn ipv de 100 meter lopen die we nu hebben. Het enige dilemma zou dan zijn of we de jongste ook zouden laten wisselen, dat is iets wat ik heel lastig vind.

    @Nummer4 versnellen is ook niet onze eerste keus. Hij zit nu in groep 5 en hij rekent mee met groep 6. Maar volledig naar groep 6 is op deze school onomkeerbaar en ik denk niet dat dat hem gaat brengen wat hij nodig heeft. Dus dan blijft inderdaad alleen een andere school over.
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    @missle: Mijn gevoel zegt ‘wegwezen’ om je kind te beschermen. :| Maar dat is ook door al het gedoe wat de oudste heeft meegemaakt op school, ik had echt gewild dat wij eerder de beslissing hadden gemaakt om haar in een veilige omgeving te plaatsen. Maar ja, als je alles vooraf wist…
     
  17. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    We zijn al een keer overgestapt naar deze school, omdat ze hier niet strak vasthouden aan de harde grenzen tussen de klassen en kinderen een induviduele leerlijn hebben. Vorig schooljaar was de klas nog niets mee aan de hand. Het zijn helaas voornamelijk de nieuwe kinderen die erbij gekomen zijn die de sfeer bepalen, maar jouw ervaring klinkt niet heel erg hoopvol. :confused: Omdat de school flexibel werkt trekken ze ook diverse doelgroepen aan, er zitten meerdere HB kinderen, maar dus ook nu kinderen die in het reguliere onderwijs om andere redenen uitvallen/minder lekker gingen.
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Dit is o.a. ook voor ons een belangrijke reden geweest voor de tweede wissel. Een veilige sfeer is zo belangrijk, dat was het daar allesbehalve. Ik moet wel zeggen dat i.t.t. Missle’s school, onze school alles ontkende. Het was een wereld van verschil op de nieuwe school.
     
  19. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    @missle wat vervelend dat de sfeer zo verander is dat de klas nu zo'n slechte sfeer gekregen heeft. Hopelijk kan de extra hulp weer rust in de klas brengen, zeker als ze wel goed in kunnen spelen op het hb stuk
     
  20. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Vandaag al wat terug gehoord van de speltherapeut. De sfeer in de klas is heel rustig en prettig ondanks dat het een groep 2/3 is, waar J goed op haar plek zit. Dus helaas weinig winst te behalen waarschijnlijk qua overprikkeldheid daar. We gaan nog wel een uitgebreider gesprek hebben maar dit is de 1e terugkoppeling.
     
    sabagirl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina