HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Zonnestralen, Feb 21, 2022.

  1. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    Sep 6, 2013
    20,167
    23,249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier geen last van volle maan. Maar wel nog spronggedrag. Tijdje niet te genieten, alles is zeuren en moeilijk. En dan ineens is het over en niks meer aan de hand en vrolijk en gezellig.
     
  2. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Zoo waardeloos, dochter weer met veel tegenzin achter gelaten op school nadat ze gistermiddag ook al gefrustreerd was. Ik ga me nog maar eens bezinnen op volgende week want ga haar geen 5 dagen brengen op deze manier.
    Vandaag haar rapport gekregen, bij aanvankelijk lezen staat midden groep 1-2. Uhmmm het kind leest al avi m3. Bij rekenen idem dito midden groep 1 -2.
    Volgende week 10 minuut gesprek maar ga duidelijk aangeven dat dochter niet tot ontwikkelen komt als ze met zoveel tegenzin gaat. Het kind staat gewoon stil in haar spraak en cognitieve ontwikkeling. Niet gek dat je niks meer laat zien. En dan kunnen zij wel zeggen dat ze blij en vrolijk is maar dat is toch echt een masker in mijn ogen.
     
  3. Archie83

    Archie83 Actief lid

    Nov 23, 2019
    410
    236
    43
    #1843 Archie83, Feb 10, 2023
    Last edited: Feb 10, 2023
    Dat is inderdaad flink waardeloos zeg… en wat vervelend dat ze haar niet zien en niet verder kijken dan hun neus lang is. Moedeloos word je daar van…

    Zijn jullie al aan t kijken naar alternatieven? Dit klinkt namelijk echt al zo lang waardeloos… (snap dat die keuze niet makkelijk gemaakt is hoor)
     
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    Dec 14, 2019
    6,686
    6,581
    113
    Female
    Waardeloos is inderdaad het juiste woord @sabagirl
    Zolang ze nog niet leerplichtig is, hoef je haar niet te brengen, maar of dat nou verstandig is?
    Ik hoop dat je tijdens het gesprek met de leerkracht wel e.e.a. duidelijk kunt maken. Misschien laat ze op school niet zien wat ze thuis wel kan. De leerkrachten zijn qua rapporten echt gebonden aan hun eigen observaties helaas.


    Vorige week was ik zelf ziek en heb ik de kinderen twee dagen thuis gehouden omdat het echt niet verstandig was voor mij om die rit naar school te maken met een hoofd vol watten. Ik merkte het ook meteen in de weerstand bij de jongste toen ik ze wel weer naar school bracht. Sindsdien is het elke ochtend weer feest.
    Hij komt wel blij uit school en juf zegt ook dat hij echt goed meedoet en naar zijn zin lijkt te hebben, maar als ik er naar vraag dan is school stom en saai en niet leuk. Hij heeft sinds november nog niet 1 dag gezegd dat hij het wel leuk vond.
    Thuis is hij bezig met letters en cijfers maar ik betwijfel of hij dat op school ook doet. Wij hebben ook volgende week de oudergesprekken.
     
  5. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    We zijn een jaar geleden voor zoon gewisseld van school en voor hem doet de school zoveel goeds. Maar heb zo'n spijt dat ik dochter heb mee gewisseld :(
     
  6. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Ze is 5 dus grotendeels wel leerplichtig maar goed.. nog relatief weinig ziek geweest dus met af en toe een dagje ziek komen we vast wel weg en heb vorige week nog aangegeven dat we in een neerwaartse spiraal blijven zitten dus dan vind ik het ook aan school om er wat mee te doen. Maar heb weinig illusies dat we volgende week een fatsoenlijk gesprek gaan hebben, zij zien niet wat wij zien. Al is er wel een observatie geweest waarin aangegeven werd dat ze op haar welbevinden moesten gaan zitten. Maar er is nog steeds niks veranderd.
     
  7. Archie83

    Archie83 Actief lid

    Nov 23, 2019
    410
    236
    43
    Oh ja dat is ook zo. Dan helemaal lastig.
    Ik zou overigens weinig verwachten van 10 minuten… zou heel hard aandringen op een uitgebreid gesprek al dan niet met IB’er erbij en een lijst maken van wat jullie thuis zien aan gedrag/emotie en wat dochter kan (zo concreet mogelijk; dus maakt puzzels van 200 stukjes ipv maakt moeilijke puzzels, leest avi m3 enz).

    Het is zo lastig dit. Ziet het er naar uit dat groep 3 beter voor haar gaat worden qua stof en leerkrachten?

    En wanneer wordt ze 6 trouwens? Dochter hier is ook van 2017, misschien kunnen ze elkaar online ofzo eens opzoeken in briefjes schrijven of schaken/spelletjes spelen ofzo :)
     
    Nummer4 likes this.
  8. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    Apr 16, 2016
    4,144
    1,683
    113
    @sabagirl kun je dochter niet terugwisselen naar de andere school? Kwam ze daar beter tot haar recht? En lag dat aan de docent die ze op dat moment had, of werkt school op een andere manier?
    @Nummer4 dat merk ik hier ook hoor. Vrijdag was jongste thuis omdat de juf ziek was, maandag was ze zelf ziek en toen wou ze de rest van de week niet meer. Vandaag is ze dus ook maar thuis, nog steeds niet helemaal fit, juf sinds woensdag alweer ziek dus 3 verschillende leerkrachten in 3 dagen hepen dan ook niet.
     
  9. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    Dec 14, 2019
    6,686
    6,581
    113
    Female

    Wat moet dat frustrerend zijn voor jullie :(
    Je kan eventueel overleggen met school of je haar op een vaste dag mag thuishouden, maar uit ervaring weet ik dat ze dan snel geneigd zijn om een kind langer te laten kleuteren omdat het fysiek nog niet in staat zou zijn (in hun ogen) om 5 schooldagen vol te kunnen houden. Wel zou je op die dagen zelf natuurlijk andere lesstof aan kunnen bieden waardoor haar brein wat meer verzadigd raakt en ze misschien wel genoegen neemt met iets minder uitdaging op de overige dagen.

    Het liefst zou ik zelf alle touwtjes in handen willen hebben wat betreft het lesaanbod, maar volledig thuisonderwijs zie ik niet zitten. Wel heb ik gemerkt hoe mijn oudste twee opgebloeid zijn tijdens de eerste lockdown, dochter leerde in een paar weken lezen en schrijven en wilde ook echt meer leren. Zoon maakte de omslag van kader naar vwo+ in die periode. Ik klop mezelf hier niet mee op de schouder, maar merk wel dat er toch nog veel schort aan het NLse onderwijssysteem. Individuele begeleiding voor elk kind is niet mogelijk, dat weet ik ook, maar sommige kinderen hebben gewoon meer nodig dan er geboden wordt.
    Ik heb in die periode geluisterd naar de behoefte van mijn kinderen en naast de reguliere lesstof ook actief hun extra vragen beantwoord door samen op zoek te gaan in boeken en op het internet.
     
    Zonnestralen likes this.
  10. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    Dec 14, 2019
    6,686
    6,581
    113
    Female

    Die wisselingen zijn ook funest, voorspelbaarheid/regelmaat is imo het belangrijkste (voor elk kind!!)
    Bied jij haar op zulke dagen zelf wel lesstof aan?

    Ondanks dat ik ziek was heb ik wel met mijn middelste aan rekentaken (heb wat rekentijgers opgezocht) gezeten en dat vond ze ontzettend leuk. Zij was immers niet ziek en wilde wel dingen doen.
    Omdat ze nu al door de volledige lesstof van groep 5 heen is, wil ik aankaarten tijdens het 10min gesprek dat ze op dat soort boekjes gaan focussen in plaats van verder werken met de groep 6 lesstof. Ik weet dat ze stapels boekjes hebben voor de snelle leerlingen, maar of die ook ingezet worden weet ik niet. Voorheen hadden ze een dikke map met plustaken maar daar hoor ik haar dit schooljaar niet meer over. Als ze groep 6 lesstof gaan voorstellen voor de rest van het schooljaar, spreek ik een veto uit.
     
  11. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    Apr 16, 2016
    4,144
    1,683
    113
    Nee, maar ze is pas net 5 en zit pas in groep 2, dus er is nog niet echt lesstof. Ik lees dan wel wat extra met haar, maar verder volg ik haar. Soms pakt ze zelf een puzzelboekje of zo voor uitdaging, maar vaak vindt ze het zelf prima om lekker aan te rommelen, te knutselen/tekenen. Ik moet ook zelf gewoon werken op die dagen dus vind de combi al lastig genoeg.
    Thuisonderwijs zou echt niks voor mij zijn, daar mis ik het geduld voor haha.

    Je hebt naast rekentijgers ook nog wiskanjers en taalkanjers. Die kreeg de oudste vorig jaar in groep 3 aangeboden omdat rekentijgers niet uitdagend genoeg was. Kun je dus ook nog naar informeren of ze die hebben op school.
     
    Nummer4 likes this.
  12. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Wij zijn vandaag wezen kijken bij een andere school waar ze een voltijds hb klas hebben. Het lokaal zag er echt al heel leuk uit en ik zie mijn zoon daar al helemaal zitten. Mocht de iq test hoog genoeg uitslaan dan is hij welkom.

    Het enige waar ik nu bang voor ben is dat hij niet hoog genoeg gaat scoren. Voor ons maakt zo'n cijfertje niet uit, maar deze school zou wel echt de oplossing zijn en anders zijn we weer terug bij af. Binnen een maand zouden we nu een uitnodiging moeten krijgen voor een iq test.
     
    Nummer4 likes this.
  13. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    We hebben in maart gesprek met de juf en ib'er dus dan wel wat langer de tijd. Dit is tussentijds gesprek en juf wilde niet langer dan 10 minuten helaas.
    Maar ga voor volgende week nog wel even onze bevindingen en haar frustraties nogmaals doorgeven en dat komt dan vast ook wel bij de ib'er terecht. Dan kunnen we de 10 minuten hopelijk zo efficiënt mogelijk gebruiken.
    Ik denk dat groep 3 deels qua stof beter gaat zijn, deels zal ze dat ook al kunnen maar hopelijk dan juffen die haar beter zien en beter bij haar aan kunnen sluiten?
    Ze wordt in oktober 6.
     
  14. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Spannend!!! Wat hangt er dan veel af van zo'n momentopname! Hopelijk maakt hij de test goed!
     
    Jillzz likes this.
  15. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Op de oude school was gewoon een super lieve en fijne kleuterjuf die voelde super veel kindjes aan en sloot daar super goed bij aan.
    Voor de rest weet ik niet of die school de beste plek is, ook ander onderwijssysteem. Ik denk dat we op dit moment ook gewoon pech hebben met de juffen die dochter heeft. (Want die van mijn zoon zijn dan echt weer fantastisch en dat zegt iedere ouder uit zijn groep)
    Dus ik hoop echt dat we over een half jaar andere juffen hebben.
     
  16. Wien046

    Wien046 Bekend lid

    Jul 1, 2013
    894
    404
    63
    Poeh wat ingewikkeld zeg. Laat ze op school dan niet zien wat ze thuis wel kan? Dat lees/hoor je heel veel toch? Ben mij er pas net in aan het verdiepen, maar kom dat veel tegen.
     
  17. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Hoeveel klanken moet een kind in groep 2 kunnen hakken en plakken? Is dat alleen mkm woorden/3 klanken? Of ook al 4/5 klanken achter elkaar? Weet iemand dat?
     
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Geen idee precies. Volgens mij moeten ze alleen snappen dat je woorden kunt hakken en plakken. En dan alleen mondeling. Lezend hoeft het niet. Er moeten wel ongeveer 16 letters herkend worden.
    En aangezien avi start alleen maar mkm woorden zijn ongeveer kan het in groep 2 nooit echt veel zijn.
    Kijk anders eens of je de slo doelen voor taal kunt vinden.
     
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
  20. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Ja dochter kan al lezen maar volgens school had ze moeite met hakken/plakken auditief en zou ze daar een hiaat hebben. Maar vandaag geprobeerd en alles tot en met 4 klanken kan ze hardop hakken, opschrijven en plakken. Bij 5 klanken heeft ze wat sturing nodig omdat ze dan een klank mist maar met wat sturing krijgt ze die ook gehakt en opgeschreven. Dus ik heb mijn twijfels of dit een hiaat is of dat ze wederom verder is dan hun überhaupt doorhebben...
     

Share This Page