Rekenen blijft steeds achter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Patty86, 13 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Mijn dochter van aankomende juni 9 zit in groep 5. Ze heeft het reuze naar haar zin en kan heel goed meekomen. Ze scoort al vanaf groep 3 op de taalvakken A of een hoge B.

    Net de M5 resultaten gehad. Ze scoort op begrijpend lezen A, DMT A, en spelling een hele hoge B. Echt net geen A. Rekenen is een totaal ander verhaal, Methodetoetsen gaan goed.ze scoort altijd rond de 7/8/9. Maar die Cito we begonnen in groep 3 met een lage C. Daarna was het bij de E3 een hoge B, In groep 4 weer C op de M toets en weer een hoge B op de eindtoets. En nu heeft ze weer en lage C op rekenen. Uiteraard proberen we het weer op te halen. Maar ik begrijp dus niet waar het steeds aan ligt. Ze kan heel goed lezen. Avi E7. De tafels zijn allemaal geautomatiseerd doet ze soms zelfs foutloos. Geldsommen, meetkunde, klokkijken, kalender. Dat gaat ook allemaal goed. Ik merk dat ze de minsommen lastig vind. Ze vergeet dan vaak een tiental. Ze heeft ook echt geen zin in rekenen. Extra oefenen levert dus wel wat strijd op. School doet er weinig aan. Ze zit nooit aan de instructietafel. Methodetoetsen gaan veel beter. Ik ben zo bang dat het rekenen straks haar hele niveau naar beneden gaat trekken. Ze zit stevig op havo/vwo qua uitstroomperspectief. Maar de juf zegt wel dat is makkelijker als die C eruit gaat. Iemand tips?? Vanaf groep 6 gaat het echt meetellen natuurlijk. Bijles in groep 5 lijkt me wat overdreven. Oude cito's oefenen?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Kan juf wel aangeven waar het fout gaat? Zijn het specifieke fouten in de Cito? Of is het de (tijds)druk tijdens de Cito.
    Als de methodetoetsen goed gaan kan ze het dus wel.
    Cito rekenen is ook zo vaag soms, zo onduidelijk wat ze nou eigenlijk willen.

    Kijk anders eens of je een YouTube filmpje kan vinden over de minsommen waar ze fout in gaat. In de lockdowns zijn er behoorlijk wat filmpjes online gekomen.
    Misschien dat het daar net iets anders wordt uitgelegd dan op school en dat het kwartje dan wel valt.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Wat zeggen de leerkrachten? Hebben ze al wel eens een CITO geanalyseerd om te kijken waar het aan ligt? Dan pas weet je waar je aan moet/kunt werken. Misschien ligt het wel helemaal niet aan de rekenvaardigheden, maar vindt ze het lastig om de juiste som uit de vraag te halen of wat dan ook. Ik zou dus toch aan school vragen waar het volgens hen aan ligt en of ze al wel eens een CITO hebben geanlyseerd.
     
  4. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ik vind het vreemd dat er begin groep 5 al een uitspraak over uitstroomadvies gedaan wordt. En eerlijk gezegd ook dat je er al ouder al mee bezig bent.
    Uit ervaring weet ik dat er een groot verschil tussen groep 5 en 6 is bijvoorbeeld, maw over een uitstroomperspectief is nog weinig te zeggen.
    Wat betreft cito en methodetoetsen, daar zit wel een verschil in. Met methode toetsen wordt de kennis getoetst die net daarvoor is behandeld. Met de cito wordt algemene kennis en verdieping getoetst.
    Een C is gemiddeld, niet heel slecht dus. Dit verschil in uitslag in cito en methode is dus niet schrikbarend en zou dus best verklaard kunnen worden.

    En als een kind zelf aangeeft het niet leuk te vinden, waarom zou dat dan omhoog moeten?
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Onze zoon is eind van 2022 7 geworden en zit in groep 4.
    Wij hebben de inlogcodes gekregen van zijn schoolaccount van de rekentuin. Daar werken ze mee op school en kunnen we thuis ook dus inzetten nu.

    Rekenen Is ook zijn zwakke plek.
     
    Patty86 vindt dit leuk.
  6. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Eens met je!
    En zo slecht is het niet B en C's. Ik denk dat ze dan vast wel meer een talenknobbel zal hebben dan een wiskundeknobbel;).
    Ik ben geen juf, maar vind in gr 5 al over een advies praten wel erg vroeg. Ze zijn dan net over de helft van de basisschool.
    Je zou hooguit kunnen vragen of ze weten waar het probleem zit.
     
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.882
    6.408
    113
    Hier maken ze methodetoetsen op eigen niveau, misschien bij jouw dochter ook? Tijdens de les maken ze sommen op eigen niveau + iets een niveautje hoger, om dus dat niveau te kunnen aanpassen als het nodig is.
    En niet meedoen met instructie is hier alleen een opties als je een ‘vooraftoets’ (= gemiddelde niveau) heel goed hebt gemaakt, dan mogen ze vervolgens zelfstandig werken. Mijn oudste dochter doet qua methode enkel die vooraf-toetsen, en gaat vervolgens verder met haar eigen methode voor verdieping. Mijn jongste zit op een niveau onder het gemiddelde en doet dus sowieso altijd mee met de instructies, vervolgens mag ze nog kiezen of ze mee wil doen bij een soort reken-werkgroepje of dat ze zelfstandig aan de slag gaat.

    Qua uitstroom etc hebben ze het hier in groep 5 echt nog niet over mavo, havo, vwo etc - dat komt pas vanaf groep 7.
     
  8. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    juf liet gewoon de grafiek zien. En gaf dat aan. En ja ik ben er mee bezig omdat ik zelf veel te laag heb gezeten op de middelbare school en ik mijn dochter dat wil besparen. Het is gewoon een taalkind. Een C is ook niet altijd gemiddeld. Het wil zeggen de 25% net op het gemiddelde en de 25% onder het gemiddelde. Haar niveauwaarde was 2.2 dus dat is eigenlijk onvoldoende. En dat vind ik gewoon geen recht doen aan haar capaciteiten.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Zo klapperde ik met mn oren toen een leerling uit groep 4 daar over begon. Serieus? Moet die druk nu al?!?

    Qua rekenen, hou t vooral leuk.

    Allicht zijn er handelsspelletjes oid te vinden dat je spelenderwijs nog mee kan nemen. Mathzee is bijv een rekenbordspel.

    Er zijn ook rekendobbelstenen (+ - etc) daar kan je desgewenst een bingo variant mee maken als t combineert met gewone dobbelstenen (en die zijn er te vinden tm d100 (waar 1 tm 100 op staat), d20 (1 tm 20)).

    Zodra rekenen voor iemand met een aversie tegen rekenen (omdat t/x niet lukt of zooooo saai is) gepusht wordt om meer te gaan rekenen krijg je de kont tegen de krib en kan je t helemaal vergeten.

    Voor groep 3-4 zou ik de BBC numberblocks aanraden, maar dat is voor deze rekenaar allicht weer te laag. Delen en vermenigvuldigen wordt bijv. daarin super goed uitgelegd en vooral LEUK.
     
  10. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier zo mee eens, jeetje zeg groep 5 en dan al zoveel "stress" omdat je een C scoort voor je cito toets.

    Vooral mijn zoon scoorde altijd laag op de reken citotoetsen (d of e) terwijl hij in de klas gemiddelde cijfers haalde ( 6,7 en soms een 8) , lag gewoon aan de (andere) vraagstelling van de citotoetsen. zo wist hij b.v het antwoord niet op de "som" Je hebt 10 potloden 3 ervan zijn groen hoeveel blauwe potloden heb je?
    Raar want vraag je hem hoeveel is 10-3 antwoorde hij netjes 7.
    Maar ja in de som stond nergens dat het alleen om blauwe en groene potloden ging, in zijn hoofd konden er tussen de overgebleven 7 potloden ook nog rode/gele etc zitten. En zo waren er heel veel sommen die voor hem niet duidelijk (genoeg) waren.

    En als het goed is kijken de leraren , bij het advies, echt wel verder dan alleen die cito score.
    Voor nu zou ik de druk er vooral bij dochter vanaf halen, als ze extra moet oefenen krijg je dat tijdens je 10 minuten gesprek echt wel te horen en krijgt je kind wel extra werk (om te oefenen) mee naar huis.
     
    puzzelstukje, Zonnestralen, owly en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Goeie ik weet niet of ze het al geanalyseerd hebben, De rapportgesprekken zijn pas na de vakantie. Dat gaan ze geloof ik wel doen inderdaad. Ik wacht dat wel even af, dan kunnen we gericht werken. Maar ze zei zelf ook dat het vooral in de verhaaltjes zit. We gaan dus wat meer oefenen met redactiesommen.nl

    En even over dat uitstroomprofiel. De juf heeft alleen maar gezegd waar ze zit qua grafiek. Ik heb dat niet eens gevraagd. Ik weet wel dat A en B Havo of Havo/vwo is en dat het met een C op rekenen lastiger kan worden. Ik ga daarom niet wachten tot groep 7. Bovendien wordt er een basis gelegd richting de bovenbouw. Ik verbaas me altijd over ouders die gewoon achterover leunen en dan in groep 7 ineens bijles gaan regelen. Want ja het advies komt eraan. die cito;s zijn over het algemeen best stabiel. Het is helemaal niet moeilijk om daar een uitstroomprofiel voor te bedenken. Ik heb heus niet met dochter over het perspectief gesproken. Ik wil gewoon dat ze happy is. Die C doet geen recht aan haar rekenvaardigheden. Dan heb ik geen zin om te gaan zitten toekijken.
     
  12. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ik vind het vreemd dat een leerkracht daar begin groep 5 al mee aan komt.
    Buiten dat, dat het een taalkind is wil ik geloven. Maar zoals het nu lijkt geen rekenkind dus, en dat is prima.
    Maar een taalkind zijn, betekend niet direct dat het advies dan HAVO/VWO moet zijn? Het uitstroomadvies is een combinatie van.
     
    puzzelstukje en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  13. tuc

    tuc Niet meer actief

    Haha precies mijn dochter die op rekenen enorm uitviel op de cito.
    In groep 2 of 3 een plaatje op de cito van een muur met olifantenstaarten die er bovenuit staken. Was de vraag: hoeveel olifanten staan er achter de muur?
    Had ze niks ingevuld, want " ze kon niet zien hoeveel olifanten er met de staart omlaag achter stonden".:roflmao:
     
  14. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    ter aanvulling dochter was ook niet bij dat gesprekje met de juf.
     
  15. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik verbaas me erover dat er sowieso ouders zijn die bijlessen gaan regelen voor hun kinderen op de basisschool om zo een hogere uitstroom advies te krijgen. Maar goed dat terzijde.

    Ik snap dat je bang bent dat je kind hetzelfde overkomt dan wat jou is overkomen en ook dat je dit wil voorkomen. Maar leg er niet teveel druk op, want dan gaat waarschijnlijk de kont tegen de krib en kom je geen stap verder.

    Kijk ook vast welke middelbare scholen er in de buurt zitten en hoe die omgaat met eventueel op of afstromen. Wij hebben dus heel bewust gekozen voor een school die de eerste 2 jaar alleen met combiklassen draait. En pas na die 2 jaar de klassen worden gesplitst in enkel niveau klassen. Onze dochter zit in een havo/vwo klas ( nu 2de jaar) en als ze er wat meer tijd en energie in zou steken zou ze vwo kunnen doen, alleen is het haar, ons en haar leraren duidelijker dat Havo beter bij haar past, moet ze ook genoeg voor doen maar er is ook nog ruimte voor haar turnen en chillen met vrienden.

    Hadden we voor een andere school gekozen was ze in VWO gekomen en had ze b.v minder kunnen turnen omdat ze meer tijd nodig heeft voor haar schoolwerk. Of had ze af moeten stromen. Ik ben echt blij dat we die 2 jaar extra hebben gehad zodat ze zich iets verder kon ontwikkelen.
     
    Roanna, Linda86, Juul75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    ja of met woordenkennis, wat is een gasfornuis? Hoeveel kinderen van nu zullen nog zo'n losstaand ouderwets fornuis kennen, waar je eerst het gas van de oven aan moest steken voordat je er wat in kunt zetten. Dit is de generatie van inbouwkeukens met inductie kookplaten/stoomovens/magnetrons. :D
     
  17. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Dankje ik leg er juist helemaal geen druk op. Ik ben echt ontzettend trots op haar. En ik ben ook nog zeker niet scholen aan het kijken of wat dan ook. Mijn dochter hoeft niet persé vwo. die wil inderdaad lekker met vrienden chillen en sporten. En dat is natuurlijk helemaal prima. het is meer dat ik denk. Je kan veel beter rekenen dan die toets aangeeft. Maar tzt lijkt mij zo'n brede brugperiode heel goed inderdaad. Ze zijn echt nog zo jong. Dank jullie wel voor het meedenken. Ik ben benieuwd wat er uit de analyse gaat komen.
     
  18. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.882
    6.408
    113
    Heel herkenbaar!

    Hier was er een keer een vraag a la ‘waar zie je veel druiven?’ en dat een plaatje van een leeg bakje, een bakje met 3 druiven en een bakje met 5 druiven. Dochter vult niks in. De juf vroeg waarom, dochter;’Vijf is het meest, maar ik vind dat best weinig voor een bakje druiven…’
     
    Vulpen, TotalBella, Zonnestralen en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Maar hoe weet je dat die capaciteiten er op het gebied van rekenen dan wel inzitten en of die C geen recht doet aan haar rekenvaardigheden? Misschien zit het er gewoon niet in en/of moet ze hard werken om op een hoger niveau te komen en te blijven. Misschien is het probleem slecht rekenonderwijs/laksheid/laatbloeier/past de Citovraagstelling niet bij haar etc. Het kan allemaal.
    Ik zou je zorgen uiten bij de juf en kijken wat die er over te zeggen heeft. En je er verder niet al te druk om maken nu ze nog zo jong is. Was vroeger de Cito leidend voor je niveau, nu houden ze met veel meer rekening en over het algemeen krijg je nu ook op veel scholen kansen om te groeien met dakpanklassen enz.
     
    Sophy, Jessi79, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    #20 suus1983, 13 feb 2023
    Laatst bewerkt: 13 feb 2023
    Met een c op rekenen wordt vwo niet alleen lastiger, maar bijna onmogelijk.
    Daarbij is het nu nog veel te vroeg om daar überhaupt uitspraken over te doen en vind ik het persoonlijk ook heel raar dat je dat überhaupt wil. Waarom daar nu al mee bezig zijn? Wat kan dat nu voor goeds doen?
    Ja je kunt oefenen en oefenen en oefenen en dan scoort ze straks misschien wel een a of b, maar dat wil absoluut niet zeggen dat ze dan ineens wel op haar plek zit op havo/vwo. Kijk naar een kind en niet naar wat jij voor je kind wil.

    Mijn oudste heeft 1x een c gehaald voor begrijpend lezen in groep 6 trouwens. De rest was eigenlijk altijd a vanaf groep 3 tot en met groep 8
    Was nog maar de vraag of hij daarmee een vwo advies ging krijgen.
    Daar zit hij nu wel trouwens, dochter ook, maar dus met bijna allemaal a. Waarom zou je dat anders willen voor je kind? Moet het elke dag op zijn tenen lopen. Heel vermoeiend.

    Mijn jongste scoort wisselen, a, b en c, soms een d (en nee, zo stabiel zijn die cito's dus niet altijd). Geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt om extra te gaan oefenen, wat schiet je daarmee op? Je houdt alleen jezelf voor de gek. Hij is gewoon geen vwo kind. Helemaal prima.

    En mijn zoon en dochter hebben dus nooit onder de a gescoord op rekenen en dan nog is wiskunde pittig hoor. Zou dat voor mijn kind niet willen als dat geen a's waren geweest.
     
    Jessi79, Juul75 en spruitje80 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina