Bij mijn kinderen zit een score overzicht in de map. Laagste ontwikkelscore M5: 36 Hoogste ontwikkelscore M5: 43 Behaal je de hoogste score, dan kan er doorgetoetst worden. Die andere lijsten die je hebt ingevuld zijn waarschijnlijk sidi lijsten geweest?
ja klopt idd! die uitleg heb jij er dus bij gekregen? En die zou er dan dus ook bij moeten staan (ontwikkelscores)?
In het rapport van mijn kinderen zit inderdaad een beknopt overzicht met de laagste en hoogste ontwikkelscores van groep 3 t/m groep 6. Van de IEP toetsen hebben mijn kinderen in het rapport: - De individuele toetsresultaten, de voortgangsgrafiek en de leergroei van taalverzorging, lezen een rekenen (hoofd) - De leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen) Misschien kun je wat meer informatie vinden als je zoekt op IEP leerlingvolgsysteem. IEP legt de focus op de persoonlijke ontwikkeling. Mbt de sidi lijsten: Ik meen me te herinneren dat er in de begeleidende brief naar ouders staat dat er weer contact opgenomen zal worden als er iets uit de lijst komt. Ik kan het zo snel niet vinden als ik ben ingelogd op sidipo, dus pin me er niet op vast..
De laagste ontwikkeling op M5 is toch eigenlijk 40? Anders staat er op weg naar als ik het goed begrijp. Met andere woorden bij 40 begint een voldoende? Als ik het verder goed begrijp stijg je steeds verder in niveau. En is het dan kijken waar je in groep 8 op uit komt. Of kan je ook zakken in punten?
mis zoiets stond er idd bij. Maar we kregen hem zonder aanleiding (geen bericht leerkracht, opeens zat hij in de e-mail) en daarna nooit meer wat op gehoord (andere ouders dus ook niet). Raar. ben benieuwd of het bij kan ook zo volledig is die iep, we gaan het zjen
Nee 40 is in groep 5 waar ze met de januri IEP "zouden moeten zitten". Het gemiddelde dus. Hier nu al 3 jaar IEP in alle klassen, dus als je nog specifieke vragen hebt? Edit: Je kunt niet zakken in punten. Je stijgt verder.
Mijn zoon heeft in groep 3 "11" gescoord, dit was volgens de juf het hoogst haalbare... maar hoe kun je dan hierin zien dat je "ver boven" niveau zit? Bij Cito sprongen zijn resultaten ver boven de hoogste lijn @tuc (ik heb de uitslag nog niet gezien, maar dit is wat zij aangaf in ons gesprek van de week. Als ik de "talenten kaart" van de oudste zie, dan zit hij met alles tussen de 50 en 60 lijn (hij zit in groep 5 van HBC) daar staat 1F of 2F bij hoort dat niet gewoon groep 6 en 7 te zijn dan?
1F en 2F zijn referentieniveaus, ga ik vanuit, zie bv. https://www.wereldschool.nl/uitleg-referentieniveaus-nederlandse-taal-en-rekenen/?utm_term=&utm_campaign=1.2+NL+%7C+Algemeen&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=8440793014&hsa_cam=1845602371&hsa_grp=143003142627&hsa_ad=615946233013&hsa_src=g&hsa_tgt=dsa-445665674521&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=Cj0KCQiArsefBhCbARIsAP98hXRc7c-GPPQ80GSAGSPqfz52WS_4oZJAdfROTEO--dzAOqXD5-6u_kwaAhXfEALw_wcB En qua niveaus is het in principe volgens mij zo dat een kind dat tot en met die lesstof op een hoger niveau zit (beter beheerst dan andere leerlingen uit groep x (soms object niveau van een leerling uit een hogere groep), zeg maar), maar de leerstof uit de jaren hoger wordt natuurlijk (nog) niet getoetst. Je kunt dus niet helemaal zeggen ‘die en die groep’.
11 is inderdaad de hoogste ontwikkelscore van M3. 12 is de laagste ontwikkelscore van E3, 19 de hoogste. Je kunt IEP en Cito niet met elkaar vergelijken. IEP focust op de individuele leerling en de groei/ontwikkeling ten opzichte van zichzelf. Het is een hele andere manier van kijken naar een kind. Cito vergelijkt alles en iedereen met elkaar. Ik vind Cito persoonlijk een vreselijk meetinstrument, niet meer van deze tijd.
Ingewikkeld hoor haha! Bij Cito kon je zien dat het kind eigenlijk presteert op niveau van groep hoger. Dat kun je bijnier dus niet zien? Hoe kan je dan zien obv deze toets dan kinderen meer uitdaging nodig hebben in het reguliere werk?
Als de hoogste ontwikkelscore wordt gehaald, kan er doorgetoetst worden. Stel, je haalt in groep 3, na doortoetsen, voor rekenen een score van 25, dan is het overduidelijk dat er op dit moment sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong. Een score van 25 past bij M4. IEP kijkt echt naar het kind zelf en zijn eigen groei. Sommige ouders moeten daar misschien even aan wennen, omdat Cito de scores van een kind vergelijkt met dat van de groep en het landelijk gemiddelde. Ik heb alleen ervaring als ouder, de school waar ik werk werkt helaas nog steeds met Cito. Ik weet dus niet hoe het er 'achter de schermen' uit ziet.
Zoals Rijo al aan gaf. Cito meet heel anders, die vergelijkt leerlingen onderling. Terwijl IEP naar de persoonlijke groei van een kind kijkt. Ik vind dat zelf veel fijner. Er zijn dus wel hoogste en laagste ontwikkelscores per leerjaar, zo kun je zien waar je kind ongeveer staat.
Mijn middelste (groep 4) staat op 35 met rekenen. Met de tekst dat volgende ronde de toetsen van groep 5 gegeven gaan worden. Hier hadden ze het zelf dus al opgepakt. Maar ik zou er zeker over praten. De niveaus gaan rustig aan duidelijk worden voorbij de e5 score. Dan gaat de lijn door ivbo, vbo, mavo, havo etc. Maar net waar het in groep 8 eindigt @rijo Dan is een 27 bij m4 reden om daar ook verder door te gaan kijken? @uitslag Mijn middelste scoort gemiddeld op lezen en heeft bijna foutloos bij taalverzorging. Ik ben zelf niet talig. Waar kan dit verschil door komen? Geeft dit aan dat hij ergens wat steun nodig heeft of is het heel normaal dat daar een groot verschil tussen kan zitten?
Ik weet niet hoe de methode toetsen worden gemaakt, wat het algemene beeld is en wat het beleid van de school is wanneer een kind de hoogste ontwikkelscore heeft behaald. Dat zou je na kunnen vragen. Volgens het score overzicht is 27 de hoogste ontwikkelscore van M4.
Lezen is begrijpend lezen. Taalverzorging is spelling etc. Dus daar kan zeker een heel verschil zitten. Als hij de spellingsregels goed kent, dan is taalverzorging goed. Begrijpend lezen is een heel andere tak van sport. Bij mijn oudste (toen nog cito) was dat ook zo. Spelling en DMT op de VWO lijn. En begrijpend lezen basis/kaderlijn.
Jouw oudste heeft toch adhd? Mijn middelste vertoont ook adhd gedrag, maar is niet getest. De twijfels die ik heb zijn of hij de teksten wel interessant genoeg vindt. Of hij niet teveel prikkels krijgt om zijn werkgeheugen te gebruiken. En of er bijvoorbeeld meer geautomatiseerd moet worden in de manier van aanpakken.
Ja dat klopt. Hier is de score op begrijpend lezen 2ledig. Ze heeft moeite met haar concentratie erbij te houden bij langere teksten. En ze heeft moeite met toepassen. Voor zaakvakken (aardrijkskunde, natuur, geschiedenis) en spelling en lezen scoorde ze altijd foutloos. Voor cijferend rekenen enz ook. Want dat zijn allemaal dingen die je kan stampen en waar regeltjes voor zijn. Als er een regel voor is hoef je haar die maar 1 keer uit te leggen en dan weet ze dat. Maar iets wat niet letterlijk gevraagd wordt of geen regel voor is vindt ze erg lastig.
Ik had ook al gezocht naar de iep op internet en ik kwam ook niet zoveel tegen. Onze school is hier dit jaar voor het eerst mee begonnen. Deze week krijgen ze hun rapport dus ik ben erg benieuwd.