Geen idee of toetsweken zin hebben, maar onze dochter vindt het wel relaxed. Lekker uitslapen, beetje leren. In een toetsweek kan ze altijd wat bijkomen van de drukke schoolweken. Ze heeft 4 toetsweken per schooljaar. Steeds van woensdag t/m dinsdag. Het eerste jaar had ze 4-5 toetsen per toetsweek, nu in de tweede een stuk of 8. Ik had vroeger ook elk trimester een toetsweek.
Nou dat eerste daar ben ik het niet echt mee eens. Kan zijn dat het door het jaar heen moet inslijten maar als die vakken je niet liggen dan kosten die je in een toetsweek echt heel veel tijd. Helaas ervaring mee. En relaxt is het verder ook weinig. Ze krijgen echt veel stof voor een toetsweek. Vaker ook nog eens stof van een langere periode. Best pittig.
Wat vervelend dat je zoon er zo’n last van heeft. Mijn dochter heeft er ook stress van en slaapt ook veel te weinig. Wiskunde vindt ze moeilijk en haar SE wiskunde in excel ging heel slecht vandaag. 1 verkeerde berekening en alles is fout. Maar ja volgende keer beter en misschien valt het mee. Nu lekker een volgepland weekend met feestjes 3 dagen op rij Allemaal even ontladen, ook erg belangrijk. Mijn dochter krijgt ook niet alles in haar hoofd. Is gewoon teveel om op te nemen in dat hoofd.
Dat lijkt me wel fijn! Dan heb je er in elk geval nog 2 dagen weekend in zitten. Hier ook 4x stopweek met toetsen en andere activiteiten, maar wel van maandag tot en met vrijdag, vanaf de brugklas. Aantal toetsen in die week valt nu nog mee, maximaal 5 a 6 voor de brugklas geloof ik. Maar dan proppen de docenten ook nog toetsen en overhoringen in de week ná de stopweek, en dan zijn het er in die week meer dan in de stopweek, ik snap er niks van en onze oudste vindt het waardeloos, die week hebben ze namelijk ook weer gewoon les.
Nou het lijkt mij anders een prima oefening voor de examens. Dan hebben ze ook in korte tijd ‘toetsen’, zij het dan in principe nog iets pittiger, want veel meer stof. En heel eerlijk, ik vind dit wel een beetje klinken als ‘dit is toch zielig voor al die prinsjes/prinsesjes’. Wat mij betreft hoort het er gewoon bij. En als kinderen hier daadwerkelijk een burnout van krijgen, dan kan je je afvragen of ze op het juiste niveau zitten. Mijn dochters heb ik er in ieder geval nooit over gehoord, ik heb er zelf ook nooit problemen mee gehad (en ja, ik was een zeer luie leerling, die alles op het laatste moment nog moest gaan leren). Imo mogen kinderen best eens iets meemaken wat pittig is, dat hoort gewoon bij het opgroeien en volwassen worden. Staat me bij dat ik ook tentamenweken had op de vervolgopleidingen die ik heb gedaan. Dus toch handig als je al een beetje bekend bent met dat systeem. Mijn middelste dochter zit nu in een toetsweek (de laatste voor haar examen). Ze heeft de dag voor de toetweek vrij. Hij loopt van woensdag tot woensdag, dus er zit nog een weekend tussen en ze hebben verder geen lessen, maar hooguit 2 a 3 uurtjes op school voor 1 of 2 toetsen. En soms tussendoor nog een vrije dag ivm vakkenpakket.
Nee dat zijn weken (2 of 3x per jaar) waarin ze voor ieder vak 1 toets cq proefwerk krijgen. Dus eigenlijk gewoon het clusteren van toetsen, in die week zijn dan ook geen lessen maar alleen de toetsen. En ook gewoon in de brugklas, 2de leerjaar etc. In het examenjaar tellen die toetsen (vroeger heette dat schoolonderzoeken) voor de helft mee voor het eindcijfer.
Maar wat leer je er dan precies van? Het gaat er toch om dat je de stof beheerst, niet dat je dat per se in 1 week kan aftoetsen? Ik heb door het soort onderwijs nooit toetsweken gehad en heb niet het idee dat anderen nu beter zijn/meer weten dan ik vanwege het concept toetsweek.
Tja, het is gewoon een kwestie van ervaring op doen, of zoals ik eerder zei een oefening. En voor sommigen zal dat misschien niet zo nodig zijn, net zoals bij andere dingen de één moet oefenen en de ander niet. En dus voor anderen is het wel handig om al een beetje te leren hoe dat gaat en hoe je dan je tijd in moet delen, etc. Maar goed, ik kan misschien in zijn algemeenheid niet zo goed tegen dat hele ‘tere kinderzieltjes’ fenomeen, waarbij kinderen niets meer mee mogen maken wat ze pittig vinden, of waar ze het eens moeilijk mee hebben of moeite voor moeten doen.
Zelf vond ik de toetsweek heerlijk. Twee toetsen per dag, 2 uurtjes leren en de rest van de dag vrij. Nu ben ik docent en kijk ik er anders tegenaan. Een toetsweek voegt niet veel toe. Überhaupt is toetsen middels een toets niet altijd zinvol. Sommige kinderen krijgen er zoveel stress van dat ze blokkeren tijdens de toets en een onvoldoende halen. Heb je dan getoetst wat de leerling weet? Middels een werkstuk, presentatie of andere vorm kan je ook bepalen of de leerling de stof beheerst. En dat kan allemaal gewoon tijdens de reguliere lesweken.
Als de methodiek juist is, dan zou ze daar nog wel moeten voor moeten krijgen, ondanks dat het antwoord verkeerd is. Ik schreef altijd uitgebreid alles op, in de hoop dat er wel iets goed van zou zijn. Overigens weet ik niet meer of ik toetsweken had op school. Volgens mij wel, maar zoveel indruk heeft het dus niet gemaakt op mij.
Ik hoop het voor haar, het is een excel toets en die beoordelen ze erg zwaar. Hopelijk weet ze het snel.
Maar dan hebben ze in klas 1 alleen toetsweken en geen gewone repetities en so's door de weken heen? Oudste zoon heeft na elk hoofdstuk een rep, bij engels halverwege nog een woordjes so. En hoe zitcdat dan met practicums? Hij vindt biologie moeilijk maar door de praktische opdrachten staat hii toch voldoende. Toetsweek niks over gehoord. Zelf had ik op het vo alleen in klas 3 en 4 toets/tentamenweek. Klas 1 en 2 niet. Op het mbo wel na elk trimester
Ja, dat was bij mij ook, als toetsen echt puur alleen in een toetsweek zijn en je hele cijfer daar dus van afhangt, snap ik de kritiek wel.
Ik vind het ook zo een onzin. Hier een meisje die zoveel stress van zo een toetsweek ervaart dat ze gewoon niet kan presteren en er absoluut niet uit komt wat er in zit. Zo zonde dat dat de meet punten zijn
Voor ons is dit reden geweest om te kiezen voor een middelbare zonder toetsweken. Onze oudste gaat er volgend jaar starten. Ik hoor om me heen verhalen van kinderen die huilend van stress achter hun bureau zitten in tijden van toetsweken, vind ik echt absurd. Overigens wil ik niet doen of het allemaal slechter is nu. Ik had namelijk op de HAVO (25 jaar geleden) ook toetsweken en ja ook veel gejankt van ellende. Het nut van een toetsweek ontgaat mij volledig. Waarom niet fijn verdelen voor kinderen? Ik vind ons onderwijs rigide en achterhaald.
Ik heb hier serieus nooit over nagedacht..ik vond toetsweken ook echt chill. Moest best blokken hoor, leren ging me goed af maar daar moest ik ook echt wat voor doen, maar heerlijk veel vrij en gezelligheid erbij is vooral wat ik me herinner Wat naar dat sommige het er juist zo moeilijk mee hebben.. als ik dat zo lees begrijp je idd niet dat het bestaat
Ja. Mijn dochter. IJzersterke discipline en goed in plannen. Ze vindt toetsweek best relaxed omdat ze vroeg thuis is. Ja, ze moet leren, maar daar is ze echt niet hele dag mee bezig. Daarnaast loopt haar toetsweek van donderdag tot donderdag, waarbij vrijdag inhaaldag is. Als je niets gemist hebt, ben je dan dus vrij... Zij heeft er 4 per jaar. Tussendoor krijgt ze ook nog wel toetsen, maar in mijn beleving weinig. Wat vervelend dat het voor je dochter zo zwaar is... sterkte!
Dat is hoe het hier gaat en daarom ben ik zo tegen. Toetsen zijn alleen in toetsweek en ik denk niet dat je dan objectief toets wat de kennis van een kind is. De hierboven genoemde opmerkingen over “ tere zieltjes” vind ik echt misplaatst. Het ene kind kan meer onder druk aan dan de ander om wat voor reden dan ook. Heeft niets met prinsjes gedrag te maken.