Jep geen probleem. Nu een 308, dat is wel beter nu ze groter worden. Dat is sowieso makkelijker vind ik, toen ze kleiner waren hadden ze vaak meer ruzie achterin.
Nee, een all risk verzekering betekent niets anders dan dat de schade die je zelf veroorzaakt ook vergoed wordt. Bij een ongeluk wordt de schade vergeleken met de dagwaarde van de auto. Als de schade groter is dan de dagwaarde van de auto is hij total loss en dan krijg je de dagwaarde terug, niet de nieuwwaarde. Maar je betaalt nog wel de lening over de nieuwwaarde van de auto. En een auto schrijft het meest af in de eerste 2 jaar dus dat kan heel vervelend worden als hij goed in de poeier gaat. De enige manier waarop je de nieuwwaarde terug krijgt is als je een allrisk verzekering met nieuwwaarderegeling afsluit, en dat is natuurlijk weer extra duur.
ik heb financial lease, heb een verzekering die de aanschafwaarde uitkeert, mocht de auto total loss zijn gereden.
Ja, dat zeg ik hierboven ook dat dat kan. Maar dat zijn wel weer extra kosten in de verzekering waar je rekening mee moet houden, en niet dat een gewone allrisk verzekering dit automatisch vergoedt tot de nieuwwaarde.
Nja ik denk dat je met 5 kinderen gewoon heeeeel veel spullen nodig heb…. dat past sowieso al niet in een ‘normale’ auto En echt totaaaaal niet lullig bedoeld, volgens mij is die vw een tijdje geleden?
ja toen was zoon klein, maar wel met buggy, Ikea kinderstoel en campingbedje (plus luiers, flesvoeding, potjes voeding enz) en dat zonder dakkoffer!
Zelf betalen is altijd beter. Nog even terugkomende op mijn opmerking en jouw reactie daarop mbt verzekering. Ligt eraan hoe lang de nieuwwaarde regeling loopt bij je verzekering. Meestal is dat 2 jaar, soms 3. Maar niet als je een tweedehands auto gaat leasen. Neem deze auto als voorbeeld : 48 maanden lang, 1077 euro per maand. Auto is tweedehands en uit 2015 en de aanschafwaarde is 42.950 euro. Je hebt dus geen nieuwwaarde regeling meer want de auto is 8 jaar oud. Einde looptijd heb je dus 51.696 euro betaald. Als jij deze auto na 8 maanden total loss rijdt of jij wordt door een ander total loss gereden of hij wordt gestolen, dan heb je pas 8.616 euro afbetaald. Je moet dan nog 43.080 euro betalen aan de leasemaatschappij maar dat krijg je nooit uitgekeerd omdat de indicatiedagwaarde van deze auto maar ongeveer 34.485 euro is. (Anwb/independer indicatie) Maar stel je krijgt die 34.485 uitgekeerd, dat gaat naar de geldverstrekker. Dan blijft er dus nog 8.595 euro openstaan. En dan? Veel mensen denken hier niet over na, maar dit is wel gewoon een realistisch scenario wat er kan gebeuren.
Total loss is niet altijd als de schade hoger is dan de dagwaarde. De auto is economisch totalloss als de schade hoger is dan 66% van de dagwaarde. (2/3e) en dan heb je ook verschil in technisch totalloss en economisch totalloss. Is de auto technisch total loss, dan heb je recht op de dagwaarde. Bij economisch total loss ontvang je de dagwaarde plus de restwaarde.
Goed punt! Kleine aanvulling; de dagwaarde van de auto wordt niet bepaald na de schade, maar daarvoor. De kans dat je dus maar 20000 krijgt terwijl de dagwaarde op bijv de anwb site op 340000 wordt geschat is heel erg klein. Neemt niet weg dat er altijd een gat kan blijven zitten tussen wat je afbetaald hebt en wat je terug krijgt van de verzekeraar bij een total loss.
Klopt, bij technisch totalloss krijg je de dagwaarde van vlak voor t ongeval inderdaad, ik las het net. Bij economisch totallos werkt t anders . Dan krijg je de dagwaarde minus de restwaarde. En mag je de auto houden.
Ja maar dan nog kan je met een gat zitten. https://inleaseautos.nl/lease-voorraad/personenauto/bmw/x5/suv-hybride-automaat-rk939v-xdrive40e-iperformance-high-executive/ Een bmw x5 financial lease Aanschafwaarde marge 53.400 euro Bouwjaar 2017 72 maanden 1013.69 per maand. Aan t einde van de looptijd heb je dus 72.985,68 betaald. Aanschafwaarderegeling is 3 jaar. Hij is na 12 maanden total loss. Jij krijgt 53.400 euro Je hebt al 12.164,28 afbetaald. Er staat dus nog een bedrag open van 72.985,68 - 12.164,28 =60.821,40. Jij krijgt 53.400 en lost dat af. Staat er alsnog 7.421,40 open. Dus ook een aanschafwaarderegeling dekt in het geval van een financial lease echt niet alles. Veel verzekeraars hanteren bij de aanschafwaarde ook een max aanschafbedrag van 50.000 euro. Maargoed, nu ga ik teveel off-topic haha. Ik wil mensen alleen waarschuwen voor dit soort dingen waar mensen vaak niet over nadenken. @tuc wat voor auto is het nou geworden?
Veel maatschappijen hanteren de aanschafwaarde bij 2e hands auto’s als je all risk verzekerd en dan voor 3 jaar. Dus als je niet langer dan 3 jaar financial least kun je nooit betalen voor iets wat je niet meer hebt. En ik neem aan dat als je een auto van bijna 55k 2e hands aanschaft dat je de verzekering daar dan wel op uitzoekt. En jouw berekening klopt niet helemaal. Jij hebt de rente tot einde looptijd berekend en na 12 maanden totall loss reken je die rente nog door. Op dat moment heb je al 12 maanden rente betaald, los je de rest van het bedrag in (waar je geen rente meer over betaald) en omdat je al 12 maanden hebt afbetaald houd je dat bedrag over op het moment dat je met de aanschafwaarde inlost.
Ja vind ik ook! Ik keek er gisteren zelf ook even naar, voor een Kia Picanto, die ik nu ook heb. Vanaf 285 euro per maand. Nou, dat ben ik bij lange na niet kwijt nu hoor. Wegenbelasting 21 euro, verzekering 50. Ik ben per jaar over de afgelopen jaren rond de 600 euro kwijt aan onderhoud. Dus per maand nu rond de 121 euro. Dat is wel echt een stuk minder dan vanaf 285.
Nou, ik rij er al bijna 7 jaar mee, is 10 jaar oud. Betaalde toen cash 12000 ofzo. Dan nog is vanaf 285 duur. Ik kan er nu nog ruim 5 duizend voor krijgen. Dus 1000 per jaar afschrijving, 83 per maand. Dan ben ik nu dus 200 euro per maand kwijt aan verzekering, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving. Scheelt toch zowat 100 euro per maand als ik zou leasen. En dan is er niks van mezelf bij.