Vertraging claimen TUI

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Sophie2019, 19 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Hi,

    onze vlucht van TUI was door ‘operationele redenen’ meer dan 4 uur vertraagd.

    nu weet ik dat je dan recht hebt op een geldbedrag afhankelijk van de aantal km.

    ik kan alleen maar berichten vinden van mensen die geen geld terug hebben gekregen. Ik vraag me dus af of er ook positieve ervaringen zijn of dat zelf een claim indienen bij voorbaat kansloos is. Om het via zo’n externe partij te laten lopen betaal je de hoofdprijs.
     
  2. CroqueMadame

    CroqueMadame Fanatiek lid

    7 sep 2022
    1.222
    1.745
    113
    Weet je iets meer dan “operationele redenen”? Wat was er precies aan de hand? Daar zal namelijk vanaf hangen of je claim al dan niet succesvol is.
     
  3. Sushi80

    Sushi80 Lid

    14 nov 2021
    67
    74
    18
    Het ligt er helemaal aan wat die operationele redenen zijn. Als er overmacht is vanuit de maatschappij, heb je geen recht op een claim. Dus eerst moet je weten wat de reden van de vertraging is.

    Als je wel recht hebt op een claim kun je dit zelf indienen. Er staan voorbeeldbrieven op internet. Je kunt het ook via een claimbedrijf doen, zij zullen er alles aan doen om te slagen maar vragen een deel van de claim als dienst.
     
    Sophie2019 vindt dit leuk.
  4. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Nee, dat is niet verder aangegeven. Nouja deels, ons vliegtuig vloog niet door operationele redenen, maar dat hoorde we de dag daarvoor al, we zouden met een partnermaatschappij vliegen. Dat vliegtuig kon niet op tijd komen omdat het moest worden ingevlogen. Dus dan lijkt het me wel dat t binnen de claimvoorwaarden valt?
     
  5. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    We willen het eerst zelf proberen omdat die bedrijven erg veel geld vragen (30% + 30 euro per ticket). Daarom m’n vraag ook of mensen het lukt zonder zo’n bedrijf in te schakelen ☺️
     
  6. Clairemin

    Clairemin Actief lid

    6 mrt 2022
    152
    233
    43
    Vrouw
    nee, daar kan je niet vanuit gaan. Is het uitval vanwege (regulier) onderhoud dan zal het waarschijnlijk eronder vallen. Zijn het operationele redenen vanwege overmacht (ander toestel geraakt door bliksem, daardoor anders moeten plannen), heb je pech. Helaas is het wel zo dat de claimbedrijven de wegen kennen om deze informatie te krijgen. Een particulier zal lopen tegen een muur van bureaucratie, onwil en ook zal lang mogelijk rekken.
     
  7. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Wat stom hè. Want als consument weet je idd de reden niet, ze kunnen me wel van alles vertellen. Tui heeft wel een formulier waar je een claim mee kunt indienen. Denk dat ik dat probeer en anders alsnog via zo’n bedrijf.

    Ben meestal de moeilijkste niet maar met twee jonge kinderen was die vertraging erg vervelend en heeft ook wel een deel in het water laten lopen (dag 1 was volledig kwijt en dag 2 had ik twee oververmoeide kinderen). Ook geen eten gehad op een busje pringles na.
     
  8. CroqueMadame

    CroqueMadame Fanatiek lid

    7 sep 2022
    1.222
    1.745
    113
    Zoek dan eerst even uit of je wel twee keer voor dezelfde situatie een claim in kan dienen. Anders loop je het risico dat ze bij de tweede gewoon verwijzen naar de eerste.
     
    Sophie2019 vindt dit leuk.
  9. LoisLane

    LoisLane Actief lid

    10 mrt 2023
    155
    190
    43
    Sophie2019 vindt dit leuk.
  10. Sushi80

    Sushi80 Lid

    14 nov 2021
    67
    74
    18
    Je kunt wel op voorhand bij een claimbureau (via hun site) checken of het kans van slagen heeft. Je moet dan een vluchtnummer en vliegdatum invoeren en dan kun je zien of je kans maakt.

    Zelf heb ik een keer geclaimd en 3 x €600 gekregen bij Corendon. Allemaal zelf geregeld en het kan dus wel zelf. Het ligt maar net aan de reden van de vertraging.
     
    Sophie2019 vindt dit leuk.
  11. Driessen21

    Driessen21 Fanatiek lid

    13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Je kunt inderdaad via de website een digitaal formulier invullen voor vluchtvertraging. Als je rechtstreeks een nee krijgt zou dit via een andere partij ook zo zijn. Dit zijn wettelijke bepaling waar de maatschappij zich aan dient te houden. Uiteraard zullen ze, indien mogelijk, een eventuele vertraging proberen in te lopen als dit mogelijk is om mogelijke claims voor te zijn.
    Maar als jouw vlucht aan de voorwaarden van een claim voldoet krijg je gewoon je geld. Als, zoals hierboven genoemd, het echt om overmacht of iets dergelijks gaat blijft het vervelend, maar heb je geen recht op een vergoeding.

    Dat je dag 1 nu volledig kwijt bent is sneu, maar had natuurlijk ook vanaf het begin zo kunnen zijn met ‘slechtere’ vluchttijden. Die vluchttijden worden niet door TUI, of welke maatschappij dan ook, gekozen, maar worden toegewezen door de luchthavens.

    Conclusie: formulier invullen en even wachten op een reactie. Succes!
     
  12. Sweety28

    Sweety28 Bekend lid

    25 jun 2014
    808
    285
    63
    #12 Sweety28, 20 mei 2023
    Laatst bewerkt: 20 mei 2023
    Via deze link (te vinden op de website van TUI) kan je je claim indienen.

    https://fd5.formdesk.com/tuinederland/VluchtvertragingenTUIfly

    Alle vertraagde vluchten worden ook gerapporteerd. Mits het geen overmacht is dan zal TUI netjes vergoeden. Een bureau inschakelen is dus echt niet nodig. Zonde van je geld. Ik werk zelf in de reisbranche en TUI is absoluut betrouwbaar is mijn ervaring. Gewoon zelf indienen dus.
     
    cosdy en Zoe123 vinden dit leuk.
  13. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier jaren geleden succesvol claim ingediend. Vlucht werd last minute meer dan 4u verplaatst en route werd gewijzigd. Geld heel snel binnen toen. Ging om ruim 600pp.
     
    Sophie2019 vindt dit leuk.
  14. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb 2x een claim ingediend en beide keren gekregen.
    Ene keer heb ik het door mijn rechtsbijstand laten indienen. Ging om een Duitse luchtvaart maatschappij en mijn Duits is niet zo fantastisch.

    Vorig jaar zelf ingediend bij KLM, gewoon gekregen geen enkel probleem.
     
    Sophie2019 vindt dit leuk.
  15. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Nog even een update: zelf claim ingediend en we krijgen 400e pp terug. Heel netjes en snel geregeld door TUI!
    We kunnen nu letterlijk gratis nog een keer op vakantie deze zomer, een heerlijke meevaller :)
     
    Sushi80, MissXray, Eefje00 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina