Cito toets (leed)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Browny89, 31 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    16.268
    25.734
    113
    Daar is neem ik aan makkelijk achter te komen als je in gesprek gaat met de leerkracht. Die moet tenslotte het advies verantwoorden. Dus als dat niet volgens protocollen of een plaatsingswijzer verantwoord kan worden, dan heb je een reden om een klacht oid in te dienen. Hoewel ik dat dus alleen zinvol vind als het advies niet strookt met de capaciteiten van je kind.
    En als ik er bij oudste dochter achter zou zijn gekomen dat ze zich vooral baseren op de cito’s en dus niet naar mijn kind kijken, dan zou ik daar lering uit trekken en mijn andere kinderen daarvoor behoeden.
    Maar dat is hier gelukkig niet aan de orde. Hier worden kinderen zelf gezien ipv de scores

    Maar nogmaals, bij ts lijkt het me op voorhand behoorlijk duidelijk. En daar gaat het hier toch om.
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.167
    35.827
    113
    Hier worden letterlijk de cito scores in de plaatsingswijzer gezet en dat is het enige waar naar gekeken wordt. Al vele discussies over gehad en als de jongste niet al bijna klaar was zou er ook een andere basisschool komen. Er wordt letterlijk alleen gekeken naar cito uitkomsten. Werkhouding/methode toetsen worden niet meegenomen.

    Dus ja herken @tuc hier zeker in
     
    tuc vindt dit leuk.
  3. tuc

    tuc Niet meer actief

    Bij ts is inderdaad nog extremer. Maar de protocollen bestaan niet uit kale cijfers. Er staat nergens hoeveel IEP/CITO scores meewegen t.o.v. werkhouding, rapportcijfers e.d.
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    16.268
    25.734
    113
    #44 Adje, 6 jun 2023
    Laatst bewerkt: 6 jun 2023
    Nou daar ben je dan mooi klaar mee… Maar dat zou voor toch echt reden zijn om op zoek te gaan naar een school waar ze dat anders aanpakken.

    En hier staan er ook tabellen met citoscores in de plaatsingswijzer, alle M-toetsen van gr 6, 7 en 8. Dat vind ik op zich niet zo gek. Ze zeggen natuurlijk wel iets over de ontwikkeling van een kind. Maar daar komt dan nog meer bij kijken en als een leerkracht/school alleen die citoscores volgt dan vind ik daar wat van. Er zullen zeker kinderen bij zijn die tekort gedaan worden, of overschat worden. Want ‘vwo-scores’ op de basisschool, maar geen vwo werkhouding, kan best nog wel een probleem worden op het VO. En daar komt dus de professionele blik van de leerkracht om de hoek kijken.
     
    tuc vindt dit leuk.
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    16.268
    25.734
    113
    Helaas zijn dus ook niet alle scholen even goed met hiermee omgaan. Maar mijn mening is en blijft dat een leerkracht/school naar alle ontwikkelingsfactoren moet kijken. En als ze dat niet doen, is dat niet de school voor mijn kinderen. Sterker nog: het zou ook geen school zijn waar ik zou willen werken.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.167
    35.827
    113
    Ja, voor mij ook. Maar mijn zoontje zit nu voor het eerst sinds hij is gestart op de basisschool een beetje lekker in zijn vel, heeft nu vriendjes in zijn klas, gaat niet meer met tegenzin heen etc. Dus dat ga ik niet nog veranderen nu, voor groep 8. Ik ga dus gewoon in gesprek met de leerkracht en directeur als het weer zo gaat lopen en nog een keer en nog een keer en nog een keer als dat nodig is.
     
    Adje vindt dit leuk.
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    16.268
    25.734
    113
    Oh dat snap ik! Welzijn van je kind is dan eigenlijk nog het belangrijkst.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  8. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    689
    678
    93
    Vrouw
    Hiet dus precies hetzelfde. Ik vind het vrij heftig voor mijn kinderen om een andere school te zoeken. Het is de enige basisschool in ons dorp. Zelf zou ik het liefst naar de directeur gaan en zeggen dat ik het niet eens ben net haar rapport, maar dan voel ik me weer zo’n zeurende moeder.. De uitslag van de cito is hier gewoon het rapport en daar kunnen we ook niets aan veranderen. Wat ik wel opvallend vind is dat dit voor mijn dochter zo’n blokkade oplevert dat ze de cito niet meer wil maken. Ik heb het idee dat andere kinderen dit niet hebben. Vandaar dat ik denk dat ze strong willed is. Andere kinderen kan dat allemaal niet zoveel schelen. Die doen het gewoon als de juf het zegt.

    Aan haar rapport angst kan ik niet zoveel doen . Vanaf groep 1 heeft ze hem zelf al bestudeerd. Ze wil altijd alles weten en ze delen hem in de klas al uit, anders had ik hem zelf het liefst niet laten zien. Ik heb ook al gevraagd of ik hem mocht krijgen ipv mijn dochter maar dat doen ze niet. Ze willen open toe zijn naar kinderen. Ik zeg ook dat ik vond dat ze het wel goed gedaan heeft maar dat helpt allemaal niets.
    Ze had de vorige keer alles vakje 1 of 2 van de 5 behalve dansen , zingen , begrijpend lezen en Engels had ze hokje 5.
    Zelf had ik verwacht dat ze daarmee zou blijven zitten maar dat is dan weer niet zo, ten minste daar heb ik juf nog niet over gehoord.
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Dat ik een zeurmoeder gevonden kan worden, interesseert me al jaren niets meer.
    Als ik mijn mond houd en andere ouders ook, weten ze ook niet welke zorgen en vragen er bij ouders spelen over een bepaalde aanpak en als ze niet op de hoogte zijn, gaat er al vast niets veranderen.
    Ik zou dus wel deze vraag en zorgen bij de directie neerleggen. Kan alsnog zijn dat ze er niets mee doen of je een antwoord krijgt waar je niets mee kunt, maar dan heb je het in ieder geval gezegd.
     
  10. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    18.283
    17.167
    113
    Is dat niet de standaard dan? Hier is dat ook
     
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    16.268
    25.734
    113
    Ik ben bang van niet…
    Als er scholen zijn die alleen op de citogegevens afgaan, is er weinig overleg nodig voor hun :|
     
  12. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zou het gewoon even laten gaan. Bij mijn eerste was het ok zo. Maar de juf ziet heel veel kinderen, en wij meestal maar twee of drie. En dan bij de eerste is alles anders. Ik ben op een gegeven moment een gesprek aangegaan met de leerkracht en heb gevraagd of zij zag dat mijn kind 'anders' was dan de rest. Dat is een makkelijker gesprek. Want wij zien maar weinig kinderen en weten eigenlijk niet wat de norm is.

    Het bleek dat mijn oudste faalangstig was en daardoor heel erg fluctueerde in haar Cito's. Doet nu VWO. Zij had vooral nodig dat ze een beetje bevestigd werd. De leerkracht hield daar ook rekening mee, om haar een beetje te borgen en ze mocht spiekbroefjes en zo meenemen tot ze zich zeker genoeg voelde ;)

    Mijn middelste heeft autisme kenmerken (maar we laten hem niet testen want geen problemen er mee op dit moment) en is HB maar geen problemen. Alleen een enorme streber. Die gaat komend jaar naar gymnasium.

    En mijn jongste is pas echt intelligent en ook strong willed (zijn ze allemaal wel maar hij pas echt :roflmao:) en daar hebben we regelmatig gesprekken op school om te kijken hoe het gaat en wat ze kunnen bieden. Maar we geven hem ook mee dat hij zich gewoon normaal dient te gedragen, dat de rest niet zo snel kan leren en hij het daar niet voor hoeft te verstieren, en dat leerkrachten geen verplichting hebben om hem te vermaken omdat hij zo snel alles af heeft (dat doet later je baas ook niet voor je)

    Maar de moraal van het verhaal voor mij is: De meeste leerkrachten zien de kinderen wel goed. En ze hebben het er meestal wel goed mee voor. En school is een geweldige voorbereiding op de rest van het leven, dat ze toch mee zullen moeten gaan met het gemiddelde van de bevolking. Dus zit er niet te veel bovenop. Haal adem. Laat op school wat op school gebeurt. Leer dat aan je kind. Het is niet zo relevant om een soort van sticker met een diagnose op je kind te plakken, tenzij er echt grote problemen zijn. Anders is het opgroeien en het kind leren om te gaan met wie hij of zij is. En dat doet soms 'auw'.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.167
    35.827
    113
    Gelukkig heb jij die ervaring, ik heb helaas totaal andere ervaringen met de basisschool.
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    @Browny89: Dan staat er meer op het rapport dan alleen Cito. Ik zou beginnen met een gesprek met de leerkracht, waarin je om toelichting vraagt. Misschien dat meer duidelijkheid geeft en het geeft je ook de kans om jouw visie op het geheel te vertellen en vervolgens wellicht met elkaar tot een plan van aanpak te komen om ergens mee aan de slag te gaan als dat nodig blijkt te zijn. Dus niet alleen ‘ik ben het er niet mee eens’, maar meer ‘ik begrijp het niet, want ik zie haar anders, kun je uitleggen hoe dit rapport/deze score tot stand is gekomen?’. Kom je er met de leerkracht niet uit, dan kun je altijd nog ‘hogerop’ het gesprek aan gaan (en ook dan zou mijn advies zijn ‘niet klagen, maar vragen’).
     
    Juul75 vindt dit leuk.
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier beide ervaringen. Bij de oudste om die reden dan ook (na veel gesprekken ed) van school gewisseld.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  16. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.865
    5.137
    113
    Home
    Ben blij dat onze school naar het totaal plaatje kijkt
    Dus Cito maar vooral methode toetsen
    Werkhouding en concentratie zijn net zo belangrijk en misschien wel belangrijker
     
  17. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    13.012
    14.676
    113
    Vrouw
    Dit vind ik een heel goed advies!
    Je dochter zit in groep 3, nog erg jong dus en moet nog heel wat jaartjes op de basisschool doorbrengen. Als je nu problemen ervaart, dan moet je die nu zien op te lossen. Een kind van 6 dat bang is voor het rapport? Dat is voor mij echt een reden om het gesprek aan te gaan op school.
    Ga het gesprek aan en vraag om uitleg.

    @Browny89 Hoe moet ik me het rapport van jouw dochter voor mij zien?
    Je verteld dat de Cito het hoofddeel van het rapport is met nog andere vakken ernaast.
    Bij mijn kinderen staat er een lijst van alle vakken die ze hebben: rekenen, spelling, schrijven, Engels, tekenen, enz, enz. En daarvoor hebben ze een cijfer op hun rapport. Dat cijfer is gebaseerd op hun methodetoetsen. Dus echt het gemiddelde van alle rekentoetsen is het cijfer voor rekenen. En dat is bij alle vakken zo.
    Wat staat er in het rapport van jouw kind dan bij bijv rekenen? De uitslag van de citotoets?

    Ik begrijp heel goed dat je de overstap maken naar een andere school.erg moeilijk lijkt en dat zou ook zeker niet mijn voorkeur hebben, maar school heeft in mijn ogen toch echt wel wat uit te leggen.
    Sterkte, want het lijkt me een lastige kwestie.
     
  18. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.890
    5.839
    113
    Vrouw
    Wij hebben op het rapport 4 bolletjes van onvoldoende tot heel goed, zeg maar. Tegen mijn kinderen zeg ik altijd dat het rijtje dat ik écht belangrijk vind, het bovenste rijtje is. Daar staat inzet, gedrag tov leerkracht, gedrag tov leerlingen. De rest zeg ik nooit iets over. De uitslagen van Cito’s en methode toetsen komen bij ons apart via een leerlingen portaal. In principe krijgen de kinderen dat niet eens te zie
     
  19. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Totdat je kind naar het voorgezet onderwijs moet. Dan is het wel echt belangrijk hoor. Dan kijken ze met name naar de cito toetsen. Vooral begrijpend lezen en rekenen. En naar motivatie, werkhouding en doorzettingsvermogen.
     
    Zonnestralen en tuc vinden dit leuk.
  20. tuc

    tuc Niet meer actief

    Precies, hier is mijn verhaal naar de kinderen toe inmiddels anders. Ik vind die uitslagen nog steeds niet belangrijk, maar de juffen wel
     
    olleke en puzzelstukje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina