ADD valt onder ADHD. De stoornis heet ‘attention-deficit/hyperactivity disorder’ en dan heb je 3 types: ADHD predominantly inattentive presentation (what used to be called ADD) ADHD predominantly hyperactive-impulsive presentation ADHD combined presentation (both inattentive and hyperactive-impulsive symptoms) Vervelend dat school geen problemen ziet. Dat is wel vaker zo want inattentive adhd (ADD) laat (vaak) geen gedragsproblemen zien. School heeft er geen last van en zal dus geen probleem zien. Dat het kind zelf ongelukkig is.. tja.. gooien ze er kanjertraining tegenaan of zo. Hopeloos. Ik kreeg ook een apart tafeltje , langer de tijd voor toetsen, enz enz. Ik vond het verschrikkelijk want er was dus duidelijk iets mis met me (ik was anders dan andere kinderen) maar niemand had de interesse mij te vertellen wát het was en waarom. ik zou er persoonlijk wel echt naar laten kijken. Als ze adhd heeft dan heeft ze ondersteuning nodig. Adhd fixt zichzelf niet.
Ben bekend met t verschil idd. Maar bedoel meer dat ik het ‘klassiek’ adhd niet herken. Er zit natuurlijk wel veel herkenning in, maar een aantal kenmerkende elementen heeft ze niet. Of misschien beter: wordt gemaskeerd door haar intelligentie. Ik merk vooral dat het chaos is in haar hoofd en dat ze de simpelste dingen niet kan uitvoeren. Ze kan bijv niet met mes en vork eten, ze vergeet uberhaupt dat ze een vork heeft en eet dus vaak met haar handen, ze vindt het moeilijk om zichzelf af te droge , weet niet waar ze moet beginnen, ze kan haar kamer opruimen niet overzien, als ze moet tanden poetsen en snoet poetsen doet ze er 1 want de ander is ze vergeten etc. Allemaal dingen die haar broertje van 2 jaar jonger wel prima beheerst. Aan de andere kant kent ze de gevaren, doet ze weinig tot niks impulsief, overdenkt ze alles, onthoudt ze alles, hoort ze alles (ook al fluisteren we of praten we Engels), wijst ze ons op afspraken die we ooit hebben gemaakt. Ik zie het thuis, bij haar muziekles en bij sport. School horen we dus iets minder van, maar daar is concentratie een groot probleem zoals aangegeven. Ik vind het zo’n zoektocht. Ik zie dat ze anders is, maar soms heb ik ook wel t gevoel dat ik t verkeerd heb want waarom wordt het bij school niet gesignaleerd, wil ik zo graag dan dat er iets is? Nou zo vliegt mijn hoofd dus alle kanten op haha
Dit klinkt ook precies als m’n hb zoon. Z’n hoofd is met zoveel andere dingen bezig als hij simpele taken moet uitvoeren. Terwijl met moeilijke taken de concentratie er wel is. Gestoorde professor gedrag. In de klas ziet hij ook alles en iedereen, elke vlieg die door de ruimte vliegt. Iedereen die over de gang loopt. Maar z’n eigen werk is blijkbaar onzichtbaar.
haha, ja daarom zijn er professionals die dit voor je kunnen uitzoeken Zoals je haar beschrijft vind ik haar heel typisch adhd (inattentive (add) / combi type) , maar! Mijn beeld is behoorlijk gekleurd door trauma. dus nja.. doe ermee wat je wil, haha Klassiek adhd zijn stuiterende jongetjes die de orde verstoren, inderdaad. Maar adhd is veel meer dan dat. Als school niet meewerkt, misschien kun je het via de huisarts proberen. De wachtlijsten zijn lang, daarom misschien maar gewoon nu al doen. Als je wil natuurlijk. Je kan je altijd nog laten uitschrijven als je toch het traject niet in wil. oh.. en onderschat het effect van hb niet. De meeste psychologen zijn niet bekend met hb, laat staan met 2E (twice exceptional (bijv. Hb + adhd) en al helemaal niet met 2E’s in meisjes. Mijn tip: volg je instinct; luister en kijk naar je meisje. Is ze gelukkig? voelt ze zich goed? Geeft haar antwoord je een onderbuikgevoel? luister daar naar. niet kijken naar labels, naar meningen van anderen daarover, of zelfs je eigen mening daarover. Kijk naar je kind.. wat zie je? sterkte en succes
dank! We zijn via huisarts nu in gesprek met gemeente. We hebben eerst geconcentreerd op situatie thuis en hebben het nu vooral over school. Zij willen niet testen zonder gesprek met school, dat heb ik eerst afgehouden door alle slechte ervaringen afgelopen jaren maar zijn nu op een punt dat we accoord hebben gegeven. Hopelijk lukt het om voor de zomervakantie nog gesprek te plannen met school, gemeente en wij. Gemeente is vooral benieuwd wat school nu precies veranderd heeft nadat het hen is opgevallen dat ze slecht geconcentreerd is en er sprake is van onderpresteren. Ze heeft dit gedrag overigens niet altijd gehad. Wel altijd slim, maar gedraag problemen zijn pas vanaf groep 3/4 ongeveer
Ik herken ook best wel dingen van mijn oudste (uhb) dochter in jouw dochter @Anan . Zij was ook altijd overal op geconcentreerd behalve op waar ze op geconcentreerd moest zijn. Heel snel afgeleid, meteen haar impulsen achtervolgen. Van een opdracht maar de helft uitvoeren omdat ze de andere helft al weer vergeten was. Maar ze kon ook super geconcentreerd zijn juist. Als iets haar interesseerde. Echt in een hyperfocus zitten en dan niks meer meekrijgen verder. Dat afgeleid zijn bleek later eigenlijk steeds een hyperfocus ergens op. Ze kon zo van de ene hyperfocus in de andere gaan en dat was niet op oninteressant schoolwerk. Is dat herkenbaar voor jou? Dat ze zich wél kan concentreren als ze iets interessant vindt?
Mijn dochter heeft dat trouwens wel altijd al gehad. Als we naar een speeltuin gingen toen ze peuter was dan rende ze van hot naar her. Alles was te interessant om ergens langer dan een minuut bij te spelen. Maar met net 2 jaar kon ze wel geconcentreerd een puzzel van 50 stukjes afmaken. Dat dan weer wel.
nee die hyperfocus heeft ze niet. Nooit gehad ook. Wel dat ze bijv twee dagen intensief met iets bezig kan zijn, maar niet voor langere tijd en ook niet iets terug kerends (behalve telefoon maar dat tel ik niet mee haha). Dat was de grootste reden dat school in groep 3 heeft aangegeven dat ze geen hb kan zijn omdat ze die hyperfocus niet heeft
Yup. Het was ook nog de ib-er. Ze kon het ook niet zijn omdat ze een moeilijk woord niet kon lezen op het digi bord. Ze zat achterin de klas en bleek een paar maanden later een bril nodig te hebben waarna ze zei: mama ik kan voor het eerst lezen wat er op het bord staat. Arm, arm ding.
Een kinderpsycholoog zei tegen mij een keer. Hoogbegaafd? Ze is niet hoogbegaafd, ze is autistisch! Ze had destijds een chronische ptss (wat autistiform gedrag gaf) en heeft zowel verbaal als performaal een iq>145. Maar ik moest me geen illusies maken. Ze zou zich niet meer ontwikkelen want haar autisme zou dat in de weg zitten. Hij tekende er nog een grafiekje bij met hoe andere kinderen een stijgende lijn doormaken en zij volgens hem vanaf toen een vlakke lijn zou hebben
Poging 2. Mijn tekst is weg. Wat een verhaal! En dat zijn dan de mensen waar je vertrouwen in moet hebben die het beste voor hebben voor je kind. Wat enorm treurig!!
Wat schandalig! Je zou er bijna met terugwerkende kracht een klacht over indienen... Je mag nooit uitspraken doen over prognoses en zeker geen labels opplakken voordat ze formeel gesteld zijn. Het is overigens bedroevend hoe weinig aandacht er is voor HB in psychologische/orthopedagogische wetenschappen.
Nog even recap: vanmiddag voor de jongste dus bij de ib'er geweest. Ze had de papieren al klaar liggen om haar te laten testen. Ik was een beetje overdonderd.. had gehoord dat dit heel lastig is qua kosten en tijd en had niet het idee dat zij in aanmerking zou komen maar ze gaat het direct regelen in de hoop dat we dan in oktober aan de beurt zijn. Breed onderzoek. Ben benieuwd maar wel blij dat ze haar serieus nemen.
Einde schooljaar vermoeidheid of toch niet meer het juiste aanbod. Al weken speelt m’n onderbuikgevoel weer op. ik weet het niet precies. Sinds de meivakantie komt m’n zoon steeds minder blij uit school. Zitten natuurlijk boel gekke onregelmatige dagen tussen, dat helpt niet. Maar hij is moe, down. Allemaal logisch. Maar ook weer savonds laat slapen. Lang lezen. Lang wakker liggen. En sinds deze week ook opeens thuis weer willen rekenen. Rekentuin. Tafeldiploma. Duolingo. Die hunkering naar cognitieve uitdagen die hij voor het versnellen ook had om tot leven te komen. Ik hoop dat het gewoon eindejaarsvermoeidheid is. We hebben gelukkig nog wel een gesprek gepland staan, maar dat duurt nog even. Tis gewoon stom. Waarom kan t niet gewoon vanzelf gaan.
Wat onwijs jammer... en hij is al versneld dus daar zit je ook aardig klem. Verdiepen/verbreden gebeurd al? Is er een hb school in de buurt? Voor dit jaar zal alles te laat zijn maar hopelijk kan er in groep 6 wel een fijne start gemaakt worden.
Ik weet niet precies wat er aan compacten en verdiepen gebeurt. Ik vermoed te weinig. Hij is snel afgeleid, dus werk gaat niet zo snel. Juffen durven niet weg te strepen. Hoop dat het voor volgend jaar duidelijker wordt dat het moet gebeuren. Hb scholen zitten op minimaal 35 km afstand. Ik denk dat m’n zoon daar ook niet gelukkig van wordt. Hij houdt het meest van gewoon snel door z’n reguliere stof te gaan. We gaan het zien. Helaas moeten we nog 4 weken tot de vakantie.