Maar met Cito is het toch ook duidelijk? Al geeft het niet voor elk kind het juiste niveau aan, maar daar heb je dan 10-mingesprekken over met de leerkracht, ook voor de uitleg wat de getallen allemaal betekenen, heb jij dat dan niet? 1/A= Vwo 2/B= Havo 3/C= Mavo TL 4/D= Mavo KBL 5/E= Mavo BBL En dan kijken ze voor het schooladvies voornamelijk naar rekenen en begrijpend lezen. Ik mis verder ook niks moet ik zeggen, ook niet toen mijn oudste een achterstand had. Maar misschien is de communicatie op onze school beter?
Deze letters met cijfers ken ik niet uit de cito Hier werken ze met V- V IV III II I En dan met b6 m6 e6 ( begin midden eind)
Dat bedoelt ze met 1 tm 5. 1 is I. 2 is II. Hier ook zo, alleen geen V-. Wel met I+. Hoewel het zou kunnen dat het er wel is, maar mijn dochter die score niet heeft gehad tot nu toe. Dus het is of I tm V of A tm E.
De romeinse cijfers tellen hetzelfde als onze cijfers. Hier had cito (we hebben nu IEP) enkel m6 en e6 (of 7 of 8) omdat de eerste cito in januari gemaakt wordt en dat is halverwege het schooljaar. Als je kind in groep 6 zit, zou die dus in januari overal m6 moeten scoren. En net voor de zomer e6. Wordt er e5 of zelfs m5 gehaald in groep 6, dan is er een achterstand.
Ja V- bestaat ook, net als I+ (met beide ervaring ) Maar die bedoelde ik inderdaad, de Romeinse cijfers.
Ja voorgaande schooljaren wel half jaartje /jaartje achterstand Ze gooiden het eerst allemaal op corona… Begin vorig jaar in groep 5 op alle vlakken de cito V en V- zelfs rekenen wat altijd 1 en zelfs 1+ is geweest. Toen hebben wij gezegd dat het niet kan. Klopt iets niet. Maar de rest vd klas scoorde ook niet bepaald in de lijn met eerst. Dus klassikaal aan de cito gewerkt en ineens stijgt de hele klas in de cito. Inclusief zoon terwijl zijn begrijpend lezen altijd wel V is geweest. In begin van dit jaar was begrijpend lezen weer V E5 . Maar nu in juni I met E 7….. De DMT is al vanaf groep 3 bagger maar steeds op randje en met correctie V soms IV maar nu dan 3x V-. Dus na 2x V- hebben we in maart een gesprek gehad op verdenking van dyslexie Er is een plan geschreven en nu met cito weer V- ondanks hulp. Maar voor begrijpend lezen is ie dan wel flink gestegen…. Dus nu gaan we de aanvraag doen voor onderzoek en hebben ze ons die opp trap laten zien. Wat voor ons veel meer helderheid biedt.
Hier kwam er met leesniveau ook M6 uit terwijl ze in groep 4 zit. Mar dat is iets anders dan het begrijpend lezen toch? Dat is echt een cito score. De M6 is een AVI score. Cito was I.
Met avi kan dat, want ze laten dan gewoon doorlezen. Gebeurd bij veel kinderen. Maar begrijpend lezen is een aparte toets. Die zetten ze niet zomaar in een ander leerjaar in.
Bij ons laten ze bij de Cito’s alle scores zien. M’n zoon scoorde bijvoorbeeld in januari met begrijpend lezen bij afname M5: Vs 164 IV II F niveau B6 DLE 32 Er staat dus B6 bij. Maar dat betekent niet dat er een B6 toets is afgenomen. Die E7 betekent waarschijnlijk niet dat er een groep 7 is afgenomen maar dat de toets gemaakt is zoals een groep 7 kind hem zou maken. Het betekent dan ook niet dat je op een E7 toets ook zo hoog zou scoren.
DLE deden ze hier ook, de andere scores niet. Maar klinkt logisch idd. Nu hebben we IEP. Ik denk dat ik dit een betere manier van toetsing en interpretatie vind, maar het is voor ouders wel moeilijker te snappen wat je kind precies gehaald heeft. Het heeft geen niveau's meer zoals cito. Nu na 2 jaar snap ik het wel, maar moet je toch steeds goed kijken.