HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Zonnestralen, Feb 21, 2022.

  1. Archie83

    Archie83 Actief lid

    Nov 23, 2019
    410
    236
    43
    #2661 Archie83, Jul 26, 2023
    Last edited: Jul 26, 2023
    Maar als ze zo ver voorloopt en nog niet echt toekomt aan “leren leren” dan is dat toch een prachtige hulpvraag voor een plusklas?!

    En eens met m’n voorgangsters; meisjes zijn echt kampioenen in aanpassen.
    Als ik m’n dochter met m’n zoontje vergelijk… wereld van verschil!
     
  2. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Bij ons zien ze dat ook niet. Hij heeft veel gekke fratsen en zit bomvol energie en onderschat je hem snel.

    Uk geeft geen neefjes en nichtjes dus geen vergelijkingsmateriaal voor opa en oma's
    Mijn schoonbroer en schoonzus hebben nog 2 aan haar kant van de familie maar die zijn een stuk ouder dus kunnen ze ook niet echt vergelijken
     
  3. Lousanne

    Lousanne Niet meer actief

    Mijn zoon is 9 jaar en gaat na de vakantie naar groep 6. Hij scoort erg goed op zijn toetsen, allemaal A-scores. Hij zit sinds een half jaar in de plusklas 1 middag per week, dat vindt hij erg leuk, ze doen daar projectmatig allemaal dingen (ontwerpen, bouwen etc). Afgelopen jaar had hij voor het eerst toetsen, aardrijkskunde en geschiedenis. Hij leerde daar niet echt voor, las het 's ochtends 1 keertje door en had dan een prima cijfer, een 7 of 8 ofzo, dus niet foutloos maar prima.
    Ik herken me helemaal niet in het zijnsluik van hoogbegaafdheid, ik denk dus niet dat hij dat is.
    Hij is totaal niet perfectionistisch, juist erg lui en laks en vindt het al gauw allemaal best. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij de komende jaren op de basisschool leert leren? Want dat zal hij op de middelbare school wel nodig hebben denk ik. De juffen zeiden ook dat dat een belangrijk doel is voor komende jaren. In de klas is hij blijkbaar ook zo, raffelt alles snel even af en gaat dan andere dingen doen (lezen, naar buiten voetballen als dat mag).Ik probeer hem nu wel steeds te stimuleren om zijn toetsen te leren maar hij heeft er gewoon geen zin in, doet liever andere dingen (voetballen, lego bouwen, lezen etc). Hij zit goed in zijn vel, zit sociaal gezien prima op zijn plek in de klas, veel vriendjes, dus wat dat betreft is er helemaal geen probleem nu (gelukkig, ik lees hier dat dat ook anders kan). Maar moet/kan ik iets doen om problemen in de toekomst te voorkomen?
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Lui en laks kan ook komen vanuit vluchtgedrag. Niet weten hoe, dus het maar helemaal niet durven te proberen.
     
  5. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Dat is nu juist het probleem. School lijkt nu niet echt tegemoet te kunnen komen aan de cognitieve behoeften. Mede omdat de juf de noodzaak daar niet zo van ziet, ik heb een zoon die op school kampioen aanpassen is. Zelfs als ze 1 op 1 aan hem vraagt wat hij ervan vindt zal hij zeggen dat alles prima is en goed gaat. En daarna thuis boze frustratie buien en klagen dat alles saai is.
    Dus ondanks de aansluiting en vriendjes in de klas hebben we hem wel steeds ongelukkiger zien worden. Dus versnellen zien we niet zitten, maar nog 3 jaar zo aanmodderen is eigenlijk ook geen optie.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,136
    8,868
    113
    Dat probleem is met versnellen ook niet op te lossen helaas. Hopelijk kan het SWV wat betekenen!
     
  7. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Zoals ik het lees heeft hij echt ander stof nodig naast de reguliere stof.

    Erg jammer dat de juf het niet ziet. Misschien na de vakantie om de tafel gaan zitten met de juf en ib'er.

    Als je daar niet verder mee komt dan zou ik de gemeente (samenwerkingsverband ) inschakelen.

    Lukt het hem nu wel te ontspannen in de vakantie?
     
  8. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Ja we zitten regelmatig om de tafel met juf, ib'er en ook schoolmaatschappelijk werkster en swv is ook al ingeschakeld.
    Hij krijgt alles al gecompact wat mogelijk is, hij heeft al het mogelijke pluswerk, hij rekent dus een groep hoger mee en er is een plusklas 1 keer in de week waar hij de rest van de week zelfstandig mee aan de slag kan. Als bezigheidstherapie heeft hij ook een tijdje een andere taal mogen leren met duolingo als de klas engels deed.
    Meer kunnen ze naar eigen zeggen niet doen, op versnellen na.

    Ontspannen lukt nu wel aardig ja. Hij leest veel en we hebben al 7 musea bezocht in de eerste vakantieweken :)
    Verder speelt hij veel minecraft, zowel op de nintendo als in real life naspelen met zn broertje. De tics zijn nu ook een stuk minder geworden.
    Hij kan nog steeds veel mopperen hoor, maar over het algemeen vind ik hem relaxter.
     
    Nummer4 likes this.
  9. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Ik snap school ook, het is moeilijk om hem dan nog een andere soort werk te geven wat uitdagend is en geen extra leerkracht.

    Kunnen ze hem niet wat geven op een ander vlak wat hij kan bedenken wat in zijn interesse ligt. Op de school van onze knul mogen ze workshops/lesje geven.

    Zo heeft iemand een keer een tekenles gegeven, iemand een extra presentatie, een gymles, origami lessen. Iets waar het kind enthousiast over is.

    Zoon kon niks met werk wat 1 keer uitgelegd werd en zelf maar verder moest werken maar dat was ook geen plusklas maar pluswerk.

    Is hij al eens versneld? Lastig hoor.

    Wat hebben jullie al veel gedaan! Super leuk!
    Minecraft is ook leuk. Dat is meer dan een spelletje dat is echt creëeren. :)
     
  10. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Ik snap school ook hoor, het is ook lastig. Hij valt echt tussen wal en schip wat dat betreft. Hij is nog nooit versneld.

    Die workshops/lesjes klinkt wel erg leuk! Geen idee of school daarvoor open staat, maar ik kan het allicht eens opgooien.

    Minecraft was ik zelf niet zo'n fan van, ik begreep nooit wat nou het doel van het spel was, maar ik ben het langzamerhand gaan waarderen. Hij kan nu echt leuke dingen bouwen.
    En in de auto of als ze samen spelen dan verzinnen ze nu hele minecraft verhalen. Best grappig om te horen
     
  11. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Ik snap ook dat versnellen een laatste optie is. Zeker als je vrienden hebt.

    Minecraft vond ik eerst ook minder. Maar wat je zegt ze kunnen zo leuk bouwen. Kan zijn fantasie kwijt.

    Ook leuk dat ze samen een minecraft verhaal verzinnen:D
     
    Jillzz likes this.
  12. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    Dec 14, 2019
    6,669
    6,565
    113
    Female

    Oh zo waar!

    Mijn dochter is zo aan het onderduiken op school zodat ze maar niet gezien wordt.
    Ze deed eigenlijk niks meer want het hoefde ook niet, ze beheerste alle stof al afgelopen schooljaar. Het enige dat ze echt leuk vindt is lezen, (ze gaat naar groep 6) haar leesniveau zit ook al op eind groep 7 momenteel.
    Dus... wij lezen en lezen en lezen (buitenschools) vooral onderwerpen die zij interessant vindt, en ze komt constant aan met feitjes waar ik geen weet van heb, heel divers ook. Ik laat haar maar lekker zelf ontdekken.
     
  13. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    Dec 14, 2019
    6,669
    6,565
    113
    Female

    Wat voor tics heeft jouw zoontje?

    Mijn oudste schraapt zijn keel continue en knakt zijn vingers. Word er stapelgek van...
     
  14. Emma86

    Emma86 VIP lid

    Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Ik heb het één en ander gelezen. Ik herken het wel uit groep 3, dat ze haar best deed om niet op te vallen (onbewust?).
    Wat dat betreft is de lockdown goed geweest, wij zagen thuis dat ze wel heel erg snel klaar was met haar schoolwerk.
    Nu durf ik niet te zeggen dat ze hb is. Ik herken meer uit het "gewoon" slim zijn. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

    Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar dochter is ook nog maar 8 (1 van de jongsten in de klas). Ze wordt in oktober 9.


    Ik zal er beter op letten en op school ook nog eens extra vragen hoe ze haar vinden. Ik heb thuis in elk geval een heel ander kind dan op school. Op school stil, verlegen, doet alles wat ze moet doen. Thuis het tegenovergestelde.


    Ja dat zei ik dus.... haar antwoord was dat het probleem bij de leerling moest liggen en niet bij het kind. Maar goed, een dag later zei ze dat ze de mail had gehad van de leerkrachten en toen had ze een hele andere toon. We gaan het na de vakantie wel zien.
    Helaas maar 1 persoon die ib is op school. Ze is niet echt van het doorpakken.


    Ik ben het helemaal met je eens. Ik ga op school ook aangeven dat mijn kind op school altijd stil en verlegen is en dat ze niet zo snel voor zichzelf opkomt. Ze zal niet zo snel op een leerkracht afstappen en zeggen: Juf, dit is echt te makkelijk.
    Nee, ze maakt het en ze gaat daarna wel wat voor zichzelf doen. Gelukkig krijgt ze daarvoor wel de ruimte maar inmiddels zit ze bijna meer op de gang te werken dan in de klas.



    Nu vakantie en ik merk alweer dat ze steeds spelletjes wil doen. Dat koppie moet bezig blijven. Ze heeft Harry Potter ontdekt en is nu boek 2 aan het lezen. Gelukkig gaan we nog op vakantie.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,136
    8,868
    113
    Die snap ik niet?
     
  16. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    De jongste hoeft niet perse een issue te zijn. Onze knul is soms jong in gedrag maar is ook al jaren de jongste. Is nu 9 en gaat na de vakantie naar gr 7.

    Wat je omschrijft dat ze heel anders is thuis dan op school is wel opvallend. Dan lijkt het toch dat ze de hele dag aanpast.

    Het koppie blijft hier ook constant aan. Moet constant bezig zijn. Merk ook wel in de vakanties dat als hij minder uitdaging heeft hij slechter slaapt. Moet echt lichamelijk als geestelijk uitgedaagd worden om savond moe te zijn.
     
  17. Emma86

    Emma86 VIP lid

    Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Ze bedoelde dat het kind een probleem moet hebben en niet de leraren. Het is het probleem van de leraar dat hij of zij onvoldoende kan aanbieden, volgens haar.
    Mijn mening is dat het een probleem van beiden is en uiteindelijk het probleem van het kind.
     
  18. Emma86

    Emma86 VIP lid

    Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Ja, vooral het in slaap vallen inderdaad. En lekker actief bezig zijn helpt ook. Gelukkig mogen ze in de vakantie lekker veel zwemmen en los in de speeltuin.
     
    owly likes this.
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,136
    8,868
    113
    Ik vind het een hele gekke gedachtegang van de ib’er… Ik kan het alleen niet goed uitleggen… Waarom is het het probleem van de leerkracht dat die een leerling onvoldoende aan kan bieden? Het is toch juíst het probleem van de leerling dat hem/haar onvoldoende aangeboden wordt? Er is noodzaak voor het kind dat het ander aanbod krijgt, niet iets wat een leerkracht zelf wil oid…die denkt niet ‘laat ik een willekeurig kind eens wat extra’s/anders geven zonder dat daar aanleiding toe is’ oid. :| (Dus geen kip-ei verhaal, maar het start in dit geval bij de leerling. Die heeft iets nodig.) En als de leerkracht geen antwoord kan geven op de behoefte van een leerling, dan is het de taak van de ib’er de leerkracht daar bij de begeleiden en ondersteunen. Als het volgens ib enkel een probleem van de leerkracht is, dan aan ib de schone taak om de leerkracht te begeleiden/ondersteunen. Kan ib dat ook niet (voldoende), dan hebben ze daar een woord voor bedacht: handelingsverlegen. En juíst als een school handelingsverlegen is, komen externe dingen om de hoek kijken.
     
    Fristi2012 and owly like this.
  20. Emma86

    Emma86 VIP lid

    Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Ik vind het ook een aparte manier van denken. De behoefte aan meer/ander (leer)werk komt inderdaad vanuit de leerling. De vraag komt niet eens vanuit ons als ouders.
    Jammer dat er maar 1 ib´er is bij ons op school. Ze is niet van het doorpakken ofzo. Met de jongste hebben we ook met haar te maken (alleen dan voor extra hulp op school). Heb het gevoel wel 3 keer hetzelfde gesprek te voeren en dan nog komt er geen actie uit. Toen ik heb ik zelf gezegd: ik wil dat jullie die externe hulp gaan aanvragen (met argumenten). Dat gaat ze doen, al wil je eigenlijk iemand die veel proactiever is daarin.
    Ik hoop echt dat ze met de oudste het beter en sneller op gaat pakken.
     
    owly likes this.

Share This Page