Dit had ik berekend op eerder genoemde website in dit topic. Onze vliegvakantie van een week naar noord Spanje, 2 uur vliegen, naar een hotel en onze autovakantie van 2 weken naar Duitsland in een huisje. Het viel mij dus nog wel. De co2 uitstoot van de vliegvakantie was 92% meer dan van een huisje. Maar alsnog stootte we dus nog behoorlijk wat uit volgens die site. Nou was het zomer dus weinig verwarming en geen airco, maar ik had het verschil wel in 100en verwacht.
Ik denk als milieu het punt is waar het op draait, je beter kan kijken wat je zelf beter kan doen, ipv anderen te zeggen wat ze beter kunnen doen.
Ik bedoelde meer een vergelijking tussen vliegvakantie en thuisblijven. Want er wordt in dit topic ook gezegd dat als je commentaar hebt op vliegen, je dan ook zelf aan je milieubelasting moet denken. Maar gewoon thuis heb je ook milieubelasting. Hoe groot is die op vakantie, met de auto, simpel huisje? En hoe vergelijkt dat zich dan met een vliegvakantie? Dan is het verschil nóg groter. En misschien is het zelfs zo dat een eenvoudige vakantie dichtbij minder milieubelastend is dan thuisblijven, ondanks de autokilometers.
Maar het wil toch niet zeggen dat dat ook niet gedaan wordt. Daar kijk ik zeker naar. Ik vind alleen de ontkenning dat vliegen heel veel druk op het milieu geeft vreemd. En opmerkingen als: jij moet zelf weten dat je je laat beperken met vakanties in Europa. Alsof je in een kartonnen doos opgesloten zit zeg!
https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/duurzaam-op-vakantie/vliegen-of-ander-vakantievervoer/ Hier staan wat leuke vergelijkingen, vliegen, trein, touringcar, auto. Misschien was deze al gedeeld, weet niet of ik hem zag in de 10 pagina’s hiervoor.
Zou heel goed kunnen. Ons verbruik tijdens een kampeervakantie is minimaal. En thuis heeft de diepvries ruim 4 weken uit gestaan. De koelkast 3 weken. En dan kamperen we nog luxe met een klein koelkastje en een nespressoapparaat (wat wel weer vervuilende is dan bonenkoffie ivm de cupjes, maar om nou de Jura mee te slepen naar de camping ) Maar goed. Volgens sommigen mag je niks verbruiken voor je een mening mag hebben over vliegvakanties. Dan valt wandelen ook af. Want met wandelen met een zware rugtas verbruik je meer energie en stoot je zelf meer co2 uit
Eens. Maar het is ook goed om erover te praten en bewustwording te creëren bij anderen. Dat mensen dan vol in de weerstand springen kan ik ook weinig aan doen. Maar wellicht zijn er genoeg meelezers die zich eerst niet bewust waren van het verschil, en nu wel. Die mensen gun ik de kans hun eigen keuzes te heroverwegen. Topic begon met de vraag "hoe kan ik mijn vliegreizen nog verantwoorden"? Nou... vanuit milieu-oogpunt niet. Maar misschien heb je wel andere zwaarder wegende argumenten om te gaan. Dan ga je dus. Of niet. En dan moet je 't vooral laten.
Mijn werkgever heeft inmiddels de regel dat je met de trein moet als de bestemming per trein binnen 6 uur te bereiken is. Alhoewel ik zelf wel vlieg voor vakanties (zoals aangegeven gemiddeld 1x per jaar), vind ik dat een goede regeling. Zoals ik al aangaf, zou ik zelf ook de trein pakken voor een stedentrip bijvoorbeeld als dat alternatief er is, binnen redelijke grenzen qua tijd en geld. Het is zo jammer dat de trein wel vaak vele malen duurder is namelijk.
Wat een mooie vergelijking. Wat een groot verschil, 2 weken Bali met het vliegtuig of 2 weken kamperen in Frankrijk. Binnen Europa zal ik niet snel meer vliegen. Auto is een prima alternatief, dan kom je ook overal. En Europa is zo mooi, daar ben ik nog lang niet uitgekeken♡ Ik heb in mijn leven 4x gevlogen (binnen Europa), en zal niet beloven dat ik nooit meer vlieg. Maar dat wordt dan een verre reis en dat kunnen we voorlopig niet betalen Ik vind het sowieso een goed topic voor je bewustwording.
Maar wat is volledig milieubewust? Iedereen heeft toch een voetafdruk op deze aarde? De een is alleen fors groter dan de ander. Dus zolang je op aarde leeft, mag je geen mening hierover hebben? Als een topic nooit ter discussie wordt gesteld, zal je beide ook nooit tot nieuwe inzichten komen. Als we altijd zo zouden leven, was het leven aanzienlijk anders geweest.
Wij vliegen zelden, de laatste keer is 8 jaar geleden. Maar dat doe ik niet uit 'angst' zolang de mensen die schreeuwen dat jij en ik met minder minder minder tevreden moeten zijn, zelf dagelijks vliegen in hun privejet en varen in hun mega jachten en zelfs verwachten dat er hele bruggen voor worden omgebouwd, ga ik mij echt absoluut verre van schamen als ik wél zou gaan vliegen. precies wat ze willen dit. waanzin
Wie zijn "ze"? En ik denk overigens niet dat ik het klimaatprobleem oplos door nooit meer te vliegen.
Ja dat zal best. Zeker binnen de landsgrenzen gaat het vaak wel goed, maar doorgaande lijnen door landen heen zijn er volgens mij nog niet echt. Dat zou zeker een goed alternatief kunnen zijn voor het vliegverkeer binnen Europa. Ik verwacht dat dat ook wel zal verbeteren, maar dat heeft zijn tijd nodig.
Dat klopt. Zit nu in de trein. En dat gaat prima zo Maar op Europees niveau kan er veel verbeterd worden. En als he wil dat treinen gaan concureren met vliegen dan is dat verbeteren hard nodig.
Oef dit is wel een lastige. Ik weet dat vliegen slecht is voor het milieu maar toch het echt niet meer doen dat doe ik niet. Maar korte stukke zal ik altijd proberen om voor een alternatief te gaan. De afgelopen 6 jaar ben ik 4 keer naar Aruba gevlogen en een keer of 3 naar Denemarken. Geen hele extreme dingen dus en Aruba zit toch nog wel vaker in de planning ivm de vakantiewoning daar. Wanneer die er niet was geweest dan was ik niet zo vaak die kant opgegaan. In Europa is ook voldoende te ontdekken met de auto en de trein. Ik heb niet alles gelezen maar de complete uitstoot van vliegen is wel heel beperkt ten opzichte van andere vormen van industrie. Het gaat om een paar procent. Prijzen mogen van mij ook wel omhoog voor die korte vluchten maar ik heb mn hoop wat gevestigd op elektrisch vliegen voor korte afstanden.