Ik bedoelde niet een veiligere auto, maar 1 waar jij je het meest veilig in voelt. Dat gevoel is ook een hoop waard. Misschien helpt het om eerst wat proefritten te maken om te kijken welke auto's goed voelen en of dat veel verschil maakt in kosten.
Ja ik moet zeker proefritten gaan maken! Dat zal ook de doorslag moeten geven. En een veilig gevoel is uiteraard belangrijk anders dan heb ik straks een auto voor de deur die nog maar 0 km rijd omdat ik er helemaal niets meer in durf. Ik heb alle merken en types die hier genoemd zijn op een briefje geschreven. Sommige met een streep erdoorheen omdat het uiterlijk me echt niet aanspreekt. Uiteindelijk vind ik wel iets wat ik mooi vind, zuinig rijd en waar ik me goed in voel.
Maar hij rijdt wel een degelijke en grote auto. Tuurlijk kan ts een 2e hands kopen of eentje met de kop eraf. Dat geeft ts zelf ook aan dat ze daar naar kijkt en dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar ik snap de Mercedes naar bijv een fiat panda niet zo goed.. Dat is écht een mega verschil in rijden, veiligheid en uiterlijk. En ik weet bijna zeker dat ts alle3 de aspecten wel heel belangrijk vindt. En voor wie doe je het dan? Een paar mensen die daar een mening over hebben?
boven aan staan nu de Audi A1, VW Polo, Citroen C3, mini cooper, en de kleinere modellen als de C1, Up (en zelfde modellen van Skoda en Seat), de 108 en de fiat 500. Ik moet eens gaan lezen over de Veiligheidsaspecten en me bij de dealers laten informeren. Ik moet realistisch blijven dat het echt als boodschappen autotje word gebruikt dus me niet al te gek laten maken met de “wat als je een ongeluk krijgt” maar me er ook wel echt fijn in voelen. Proefritjes dus en eens goed uitzoeken wat het verschil in kosten is tussen de kleinste klasse en de net 1 slag grotere klasse tov mijn auto nu.
Nee die heb ik doorgestreept, die sprak me vooral qua uiterlijk echt niet aan. en uiteindelijk blijft het een vervoersmiddel he. Ze hebben allemaal een stuur en 4 wielen. En voor die 3 km naar de supermarkt heen en terug is het natuurlijk geen drama om (iets) minder comfortabel te zitten. Er zijn genoeg mensen die het op de fiets of lopend doen.
Ik rijd Fiat Panda en vind het verschrikkelijk. Blijkbaar gaan ze er standaard vanuit dat er een oud wijf achter het stuur zit ( oké, ik ben geen jonkie meer, maar ook geen bejaarde ) Het komt dus heel vaak voor dat ik dus word afgesneden, net als ik aan het optrekken ben, dus levensgevaarlijk. Kleven doen ze ook maar wat graag. Als ik in mijn man's auto rijd, (volkswagen polo) merk ik duidelijk verschil. Deze auto trekt veel sneller op en rijdt gewoon veel fijner. En geen/minder irritaties door asociale automobilisten Ik persoonlijk zou je geen Fiat Panda aanraden, je wordt gewoon niet serieus genomen.
Maar als vrouw in een klein autootje heb je dat sowieso. Ik reed van de week samen met m’n moeder op, ik een een station wagen en m’n moeder in de Renault twingo. Nou hoe vaak die af werd gesneden…: Ik zou zelf eerder voor formaat golf/ Clio gaan en toch niet kleiner ook qua veiligheid. en ik zag Volvo nog worden aangeraden hou er rekening mee dat de nieuwe Volvo’s tegenwoordig onder je kont vandaan roesten zijn echt hele grote problemen mee. Franse auto’s hadden de naam en die doen dat juist helemaal niet meer. Idd gewoon proefritten maken en wat ik al eerder schreef overweeg een elektrische als je zo weinig km maakt.
Oke dat is zeker veel geld. Maar je hebt ooit de keus voor deze auto gemaakt met deze kosten in het achterhoofd. Waarom was het toen wel acceptabel? Je man wilde zelfs een s63 toch? Je kan ook je kleding bij de zara en H&M kopen. Maar dat doe je in zn algemeenheid ook niet. Dat is het hier ook een beetje. Je ruilt je chanel tas in voor een van de H&M omdat je van die 2500 euro verschil ook andere leuke dingen kan doen. En die tas van de H&M is ook functioneel en prima als je niet zoveel te besteden hebt of uit wil geven aan. Jouw man heeft je ooit overgehaald op de Mercedes. En nu is het ineens toch teveel? Ik proef ergens iets van jaloezie bij die mannen die vinden dat jij een te dikke auto onder je kont hebt.
Ik rijd in een Fiat 500 sport met een twinair turbo motor. Hij maakt dat klasieke Fiat 500 geluidje, ik hou daar van. Hij rijdt heerlijk. Door de turbo motor zeer krachtig en met invoegen druk ik het turboknopje in en trek ik met gemak de gemiddelde middenklasser eruit. Verder rijd ik altijd in de eco stand, waardoor het een redelijk zuinig autootje is. Op de snelweg voelt hij zeer solide, ook bij 130km voelt hij nog comfortabel en solide en ligt goed op de weg. Door de sportuitvoering een lekker kek interieurtje, fijne stoelen, lekker dik stuurtje. Alleen geen vijf deurs, maar dat mis ik totaal niet. Boodschappen gaan gewoon in de kofferruimte. Voor mijn Fiat reed ik een Aygo. Ook een prima autootje, zeer zuinig, nooit problemen mee. Maarrr wel een groot verschil met de Fiat. Aygo is lichter, trager, meer zijwindgevoeliger. Ook meer rijgeluid in de auto omdat het gebruikte materiaal dunner, lichter en goedkoper is. Invoegen op de snelweg was wel wat lastiger, moest soms echt wel ff terugschakelen naar z'n drie om met het verkeer mee te trekken.. Fiat is net een klasse zwaarder dan de aygo, c1, Up etc. en dat verschil merk je aanzienlijk..
Ja, dat je met kleine auto's sneller wordt afgesneden etc. dat herken ik wel. Maar als je puur voor gebruik kijkt is zo'n kleine auto in de stad gewoon heel praktisch. Onze Fiat Panda was 5-deurs, achterbank kon in delen worden neergeklapt, dus als je een keer wat meer mee moest nemen, goed te doen. En in veel steden staan nog oudere parkeergarages die parkeervakken hebben, afgestemd op de auto's van toen, met onze grootste auto is dat lastiger parkeren, veel mensen zetten de auto niet recht in het vak, of het past überhaupt niet, zodat het vak er naast te weinig ruimte overhoudt. Met een Fiat Panda (of andere kleine auto) pas je er dan vaak nog wel tussen. O ja, en de Fiat Panda die ik had was nog van de vorige lichting met normale motor, trok prima op. De huidige generatie (er rijden er een paar rond in de wijk) klinken inderdaad net als brommobielen en trekken ook voor geen meter op, die zou ik ook zeker niet kopen.
Oh ik ben overigens nog nooit afgesneden oid in mijn kleine autootjes. Met rij omstandigheden op de weg merk ik geen verschil of ik in de grote station van mijn man rijd of in mijn eigen auto. Ik ben ook geen truttige rijder, lekker met het verkeer mee..
Nou dit ik herken het ook niet. Ik rijd netjes maar wel vlot en met een beetje attitude. Nou rijd ik nooit in een echt dikke bak, onze andere auto (naast mijn 2011 Aygo) is een VW Polo met een grote deuk erin. In onze tweede auto moeten ikzelf, mijn handtas en mijn ego passen. Dat laatste bepaalt de grootte van de auto die je nodig hebt Nee zonder dollen, als ik veel afstanden moest rijden zou ik wel iets meer comfort willen hoor, maar ik zie een auto als een gebruiksvoorwerp en het boeit me verder weinig. Ik compenseer mijn villaschaamte door de wagentjes die ervoor staan
Ik heb dat ook niet in mijn kleine autootje. Misschien door de muziek In de auto van mijn partner gebeurd dat vaker. Terwijl dat een middenmaatje is. Een andere auto is er niet zo goed vanaf gekomen toen die de mijne raakte. Dankzij mijn trekhaak. Ondanks dat je niks kan trekken en hooguit 2 lichte fietsen achterop een kleintje kan zetten zou ik dat wel aanraden om te hebben.
Waarschijnlijk is je fiat 500 ook een stuk nieuwer dan de Aygo die je had. Ik vind vooral kleine auto’s echt beduidend beter geworden de afgelopen jaren wat betreft gevoel van degelijkheid. De leen picanto van de garage is ook echt een stuk degelijker dan die ik had (2013 model)