Heeft iemand ervaring met het volgende: mijn zoon heeft een iq test gehad toen hij bijna 4 jaar oud was. Daar kwam een disharmonisch profiel uit. Nu gaat hij aankomend voorjaar weer getest worden omdat hij implodeert op school en explodeert thuis. Ik vraag mij heel erg af of het disharmonisch profiel misschien stabieler kan worden met de tijd. (Ik kan er online niet zoveel over vinden, maar het houd mij bezig omdat hij zo -in dit specifieke geval- positief gegroeid is) Al zijn rapporten zijn vanaf de start van de basisschool gemiddeld, we herkennen de scores die de school rapporteren niet terug in hoe hij thuis /redeneert/denkt/doet. Ze zeggen letterlijk : van hem zouden we er wel 30 in de klas willen hebben. En dat lijkt een groot compliment maar ik word er erg verdrietig van. Hij is duidelijk zichzelf niet. Thuis is het sinds de start van school (dus vanaf groep 1) eigenlijk problematisch, heel snel boos, slaan/schoppen, verdrietig zijn. terwijl het daarvoor juist beter ging omdat hij op een speciale psz zat met kinderen die allemaal voorliepen. Hij liet zichzelf daar echt zien en bloeide thuis op. Ik zit echt met mijn handen in het haar want ik ben helemaal op. Ik weet ook niet precies wat ik met dit berichtje wil, het zit mij erg hoog en ik maak mij zorgen om hem. Soms flits het in mijn hoofd rond dat hij opgegeven heeft. Hij was erg leergierig, al vanaf dat hij 1 was en nu lijkt hij in zak en as te zitten. ‘Andere kinderen uit mijn klas kunnen niet schrijven, dus ik wil dat ook niet’ vroeger kwam hij thuis met papiertjes waar teksten opgeschreven stonden, nu weigert hij zelfs zijn naam op schoolwerkjes te zetten.
Wat vervelend dat je nu vastloopt. Welke groep zit hij nu? Waarom is hij niet van speciaal peuterspeelzaal naar hb onderwijs gegaan? Je schrijft dat hij zich op school zeer wenselijk gedraagt. Maar het klinkt als of hij zijn energie gebruikt om zich aan te passen. Dan komen de frustraties er later uit, dan barst de bom. Waarom weer testen? Wat is het doel?
Heeft iemand ervaring met maatwerk/arrangementen vanuit het samenwerkingsverband? Ik vrees dat ons kind echt thuis komt te zitten omdat haar weerstand en lichamelijke klachten na 3 weken school alweer zo groot zijn en ik weet gewoon niet hoe een juf dit nog recht kan breien..
Hij zit nu in groep 2. Hij is niet naar hb onderwijs gegaan omdat hij niet hb is. Althans toen niet. Ik denk nog steeds niet. Ik denk inderdaad ook dat hij al zijn energie op school gebruikt, zijn gedrag is echt problematisch op het moment. Hij zegt ook dat hij niet kan stoppen als iemand vraagt of hij wilt stoppen met vul maar iets in. Destijds is ons dat geadviseerd omdat er 30 iq punten tussen zaten en hij was toen pas 3. Ze dacht dat het in zijn geval wel een goed idee zou kunnen zijn om te zien waar hij zou staan als hij een jaar of 6 zou zijn. Het was eigenlijk helemaal niet onze verwachting dat het nog een keer zou moeten, maar ze heeft het achteraf wel goed aangevoeld. Wat betreft school hebben we gevoelsmatig denk ik wel een soort bewijs nodig en wij hebben handvaten nodig.
Oké , duidelijk! Heel begrijpelijk om de test nog eens te doen. Het is ook een momentopname en hij was echt heel jong! Hoe kwam hij wel op een speciale peuterspeelzaal? Het kan nog steeds zijn dat er weinig is veranderd maar misschien komt er juist hb uit. Gaan ze een breed onderzoek doen om ook andere dingen uit te sluiten?
Hij was inderdaad heel erg jong! Hij heeft eerst op een reguliere psz gezeten, maar liep daar totaal vast. Volgens hun liep hij niet voor maar achter, wilde niet met andere kinderen spelen en zat alleen stoïcijns blokjes te stapelen. We kregen -geloof ik- de tip van jeugd en gezin dat er een particuliere psz voor hb kinderen was. Nu ik er zo over na denk, eigenlijk liet hij toen het zelfde gedrag zien als nu. Het enige wat ik hoop is dat zijn iq wat stabieler is, 30 iq punten verschil is zo’n hoop. Ik vreet mijn schoen op als er hb uit komt. Ik vind hem in ieder geval geen hb kind. Wel erg slim/intelligent, maar hb? Als ik hier en elders verhalen lees over hb kinderen zijn er zeker paralellen, maar ik herken hem er ook niet helemaal in. Nee, ze gaan geen diagnose stellen zoals adhd/ass. Daar is toen hij 4 was al naar gekeken en daar kwam toen niks uit. (We hebben al een aantal wegen bewandeld)
Wij hebben veel met het samenwerkingsverband samen gezeten met de leerkrachten, ib'er etc wat wil je weten?
Heel veel. Ze gaven de leerkrachten tips. Verder laten kijken dan wat ze deden. Voorbeeld, of er andere kinderen op school waren die ook hb waren om mee samen te werken ( was er niet). Overleggen met scholen in de stichting voor lesmaterialen. stelde kritische vragen, wat ga je doen want het zag er uit dat hij in gr 6 klaar zou zijn. Zeiden ze toen hij in gr 3 zat met 5 jaar. 1 van de mensen zat in de gemeente en die heeft ons het advies gegeven om te testen. Ook geholpen met de contacten. Maar ook raden ze ons later aan om te starten met speltherapie. We hadden alleen de pech met corona waardoor alles op een laag pitje kwam te staan. Ook kregen we het advies: maatwerk iemand kwam assisteren in de klas en zou hem meer begeleiden Of nieuwe school hb onderwijs. Nog steeds erg blij dat ze de school als ons hebben geholpen!
Er is altijd maatwerk ingezet, vanaf het moment dat zoon daar op school startte (groep 3). Het begon met de Variawet, waardoor hij op woensdagen thuis bleef. Hij ging 1 dag per week naar de bovenschoolse plusklas. School heeft hem radicaal versneld, in overleg met ons. Iedere 4 weken had ik afstemmingsoverleg met juffen, ib-er, plusklasjuf en echa-specialiste. In groep 8 viel zoon alsnog uit. Toen kreeg hij op maandag 2,5 uur individueel les, verder gaven wij thuisonderwijs met zeer veel ondersteuning van school. Hij bleef ook naar de plusklas gaan. Er werd ondersteuning ingezet voor de leerkrachten om ervoor te zorgen dat zij handvaten kregen. In groep 8 kreeg zoon ook 1x per week ondersteuning van een orthopedagoge op school, vanuit het swv.
Nee nog nooit van gehoord ook. Ik heb vanavond zitten lezen en herken hem er heel erg in! Kan jij er meer over vertellen?
Hahaha ik kende het ook niet maar dan begin je te lezen en dan denk je dat ze het over jou kind hebben Het belangrijkste is dat het iq los staat van het hb zijn. Het is niet 1 ding het zijn al die dingen bij elkaar wat maakt of een kind slim is of hb is. Tegelijk dat zijn dan gelijk ook de uitdagingen niet alleen voor het kind
Vanmorgen was zoon erg gefrustreerd. Dit weekend liep ook al niet echt soepel. Kom er niet achter wat er speelt. Kan zijn dat het de spanning is voor de 9 jarige vaccinatie. Loopt het niet lekker op school. Alles bij elkaar. Maar als je het vraagt is er niks. Als je je vermoedens uitspreekt is dat het ook niet. Binnenkort hebben we weer oudergesprek dus ben benieuwd.
Hier heeft het samenwerkingsverband ook mee gekeken. Ze hebben nu tips aan de juf gegeven waar ze in het gunstigste geval 10% wat mee kan doen. Verder hoop ik eigenlijk dat ze met nog meer tips komen.
Vandaag bericht van school dat zoon verdrietig was. 2 jongens waren aan het pesten. Ze hebben er wel wat mee gedaan door in gesprek te gaan met de jongens er bij. Had alleen gehoopt dat hij hier wel ergens bij zou passen. Geen vriendjes af en toe wel spelen en dat vanaf kleuterklas. Hij geeft nu de hoop gezet op de middelbare school. Ben je 9 jaar Maakt me erg verdrietig
Aahh bah. Zo sneu. Vriendjes zouden leuk zijn, maar gewoon normaal contact is blijkbaar al teveel gevraagd. Hoop dat ie gauw toch ergens een maatje vindt.