Wij vinden het bizar. onze zoon zit in de tweede en op de gekste momenten komen er cijfers binnen.. Tuurlijk hoef je niet te kijken maar klasgenoten attenderen elkaar dat het er op staat.. Als het onvoldoendes zijn is het echt naar maar ook als je wel een mooi cijfer krijgt is er onrust en ben je weer met school bezig. Eigenlijk heb je nooit rust als kind.. Ik zou het liefst de cijfers van kind niet op de app zien.. push heb ik al uit maar ik wil wel zicht houden op zijn rooster..zit allemaal in zelffde app.. hij zit in 2vwo en het gaat helaas minder soepel dan gehoopt. Hij doet echt zijn best maar desalniettemin best veel onvoldoendes..best heel sneu. Beetje gemakzuchtig, zelfoverschatting en slordig denk ik. Misschien ook herkenbare?
Ik herken het hoor! Hier ook alles in 1 app, maar gelukkig tot nu toe nog geen cijfers in het weekend of in de vakantie. Vorig jaar trouwens wel, heel irritant. De leerlingen krijgen hier eerder een melding dan de ouders, dat vind ik al prettig. De slechtere cijfers in 2 VWO herken ik ook. Ook heel veel toetsen direct in het begin van het jaar. Maar begrijp wel dat ze op school niet de enige is. Heb het idee dat het tempo aardig opgevoerd is t.o.v. de 1e. Ook irritant, docenten die weken lang doen over het nakijken van een toets, komt er ineens een cijfer (helemaal met een onvoldoende) binnen terwijl je die toets al vergeten was ...
Of een cijfer in het weekend, avond, vakantie komt dat boeit me niet. Snap best dat ze dan meer tijd hebben. Vind het wel vervelend voor de leerlingen als het weken duurt voor iets nagekeken is. Vorig jaar met Engels hadden ze best vaak een toets, maar de vorige toets was nog niet nagekeken terwijl de volgende al gemaakt moest worden. Dan weet je ook niet of je iets op te halen hebt. Ja natuurlijk moet je voor alle toetsen je best doen, maar bij pubers werkt dat niet altijd zo, en een keer een 5 of nog lager halen zorgt er meestal wel voor dat ze er de volgende keer meer hun best voor doen
Precies dit! Hoezo moet dat soms weken duren...? Gisteren had ze een toets (weliswaar online op school, en tadaaaa, gelijk het cijfer erachteraan. Ideaal!
Vorig jaar kwamen de cijfers elk willekeurig moment binnen bij ons. Op kerstavond kreeg zoon eerste onvoldoende binnen, nou lekker dan. Daar zijn ouders wel tegenin gegaan, het is gewoon heel onprettig om steeds zo cijfers te krijgen. Daar hebben ze nu gelukkig dit jaar wat mee gedaan. Je krijgt nu je cijfer pas te horen in de eerstvolgende les van dat vak als het cijfer bekend is. Het jammere is alleen dat ze hier altijd toetsweek voor een vakantie hebben en nu dit jaar komen de cijfers dan pas na de vakantie als je het vak weer voor het eerst hebt. Aan de ene kant fijn, maar je moet wel langer wachten.
Hier komen ze ook op allerlei momenten binnen, maar ik heb absoluut niet het gevoel dat onze kinderen daar problemen mee hebben. Wel is het irritant dat sommige toetsen anderhalve week later of zo pas nagekeken zijn. Ze weten dan soms niet eens meer hoe het gegaan was (moeilijk of wel te doen).
Ik ben ook bang dat dit misschien een HAVO/VWO leerling ding is. Waarmee ik niet zeg dat alle leerlingen daar problemen mee hebben en VMBO leerlingen nooit. Maar degenen die nu HAVO/VWO doen zijn over het algemeen niet degenen die moeite hadden op de basisschool, zij hebben niet vaak de ervaring van onvoldoendes. Ik merk dat mijn dochter die VMBO basis doet daar veel relaxter mee omgaat dan vriendinnen van de basisschool die nu HAVO of VWO doen. Voor haar was dit nl dagelijkse kost op de basisschool. Het is heel lullig voor deze leerlingen dat ze die ervaring nu pas krijgen, maar het hoort erbij. Bedenk dat er leerlingen zijn die dit al jaren ervaren. Ik denk zelf dus dat het meer deze ervaring is dan het tijdstip waarop de cijfers binnen komen. En het is geen aanval op deze leerlingen, ik ga dit met onze zoon ook ervaren straks. De verschillen in ons gezin zijn op dit gebied enorm en daar krijg je heel veel inzicht van.
Wij hebben hier als docenten pas discussie over gehad, maar wij kwamen er niet zo 1,2,3 uit. Er zijn leerlingen die liever thuis zitten als ze een onvoldoende terug krijgen, dan hoeven ze zich niet groot te houden. Anderen hebben t weer liever in de les met gelijk inzage in de toets wat er mis is gegaan. Het blijft gewoon heel persoonlijk en onze conclusie was dat je t nooit voor iedereen goed doet.
Voorheen deden ze dit ook bij ons op school maar nu niet meer. Geen push meldingen en geen cijfers online in weekenden of vakanties. Wat heb eraan dat je op een zaterdagmorgen hoort dat je een 4 voor je engels heb gehaald terwijl je ervan overtuigd was dat het best oke ging. Je kan geen docent aanspreken of je pw inzien. Allemaal onnodige stress. Dochter wacht nu nog steeds op 2 SE cijfers, 2 weken terug engels en duits gemaakt. Bij engels is er bij de andere examenklas een bestand gecrasht en mogelijk moeten die leerlingen het opnieuw maken en dan krijgen de andere leerlingen nog niet hun cijfer. Ze krijgen tot uiterlijk volgende week en dan zijn we 3 weken na dato, toch wel fijn om te weten in je examenklas wat het is geworden en duits is wel bekend bij de andere examenklassen en schijnt heel slecht gemaakt te zijn van horen en zeggen dus daar zit haar klas ook nog op te wachten. Ook altijd zo geruststellend, Publiceer dan alle examenklassen op hetzelfde moment in het Magister. Zo blij als we dit tijdperk straks af kunnen sluiten man man en mijn dochter al helemaal.
Ja en dan nog daarbij dat de docent ook tijd moet hebben of maken om de toetsen na te kijken en in te voeren in het systeem. Moeilijk om dan een passende regeling voor iedereen te vinden
Hier doen ze het niet meer in de weekenden maar mijn kinderen hadden er ook nooit moeite mee. Zo'n cijfer staat dan toch al vast en niks meer aan te veranderen. Ik vind het lange wachten veel irritanter. Dochter doet eindexamen en is zo vervelend als je SE cijfers gewoon niet binnenkomen.
Bij mij zijn het 2 VWO'ers die op de basisschool nooit onvoldoendes hadden. Hier gaat dat dus niet op. Oudste nu in de 2e en na een jaar brugklas met slechts 1 onvoldoende voor een toets, staat hij op dit moment 3 onvoldoendes (wel 2x als resultaat van slechts 1 toets, vind ik best triest als dit je rapportcijfer dan moet worden). Maar hij laat dat zeker niet zijn weekend of vakantie beïnvloeden. Is denk erg afhankelijk van de persoon, meer dan van nivo denk ik.
Ik denk dat je vast wel gelijk hebt voor wat betreft het omgaan met onvoldoendes, dat mijn zoon dat nu voor het eerst in zn leven tegenkomt. Maar ik vind het gewoon niet nodig om op kerstavond om 21u met school bezig te zijn. Ik hoef zelf ook niet op weekenden en vakantiedagen rapporten en statussen over mn werk op mn telefoon binnen te krijgen, daar zou ik ook een stokje voor steken. En als school de mobieltjes uit de klas wil omdat alle berichten die leerlingen binnenkrijgen zo erg afleidt dan geld dat wat mij betreft ook 2 kanten op, dan moet niet de school zelf ook onnodige en afleidende berichten gaan versturen.
Maar zit hij dan zelf op kerstavond op magister, sorry, moet er iets om lachen, want ik zie nu het hoofd van mijn puber voor me die magister checken op kerstavond wel de laatste prioriteit vindt
Ik denk dat er op elk niveau uitzonderingen zijn. Daarom stond dat ook in mijn 2e zin. Maar ik denk dat ervaring zeker mee speelt niet alleen karakter. En de ervaring hebben de meesten niet.
Andere kinderen doen dat, of hebben pushberichten aan staan.. en de klassenwhatsapp ontploft iedere keer als er een cijfer binnenkomt dus je kan het niet echt negeren.
Ik zou het wel logisch vinden om cijfers enkel online te zetten tijdens schooldagen en dan bv ook niet meer na 18 uur. Ik vond zelf cijfers terug krijgen in de klas ook niet altijd fijn, het is niet leuk als je bv een 3 terug krijgt terwijl je dacht dat het best ok ging, maar het is ook niet leuk als een hele klas je gaat uitjoelen omdat je een 9 had. Dus online lijkt me wat dat betreft wel fijner, maar dan inderdaad niet op Eerste Kerstdag.
Ah op die manier. Dan zijn ze er allemaal nogal mee bezig in die klas. Hier heb ik de oudste er nog nooit over gehoord dat klasgenoten melden dat er cijfers in magister staan.
Hier zit de oudste niet in de groepsapp - en ik denk eigenlijk dat je het probleem wat de leerlingen dus creëren - door elkaar op te stoken met die cijfers -niet bij de docent kan leggen. Als je een gezin hebt zul je ergens dat werk na moeten kijken en die cijfers in moeten voeren. En ik kan me voorstellen dat je dat rustiger s avonds thuis doet als je kinderen bijvoorbeeld op bed liggen. Weekenden en avonden hebben wij dus geen moeite mee. Push meldingen uit voor wie het vervelend vind en dan maar kijken of je afspraken kunt maken in de groepsapp. Feestdagen is misschien wel wat anders. Hier mogen verder cijfers in de toetsweek niet teruggegeven worden, maar pas ná de toetsweek - om te voorkomen dat de motivatie verdwijnt als er al een dikke onvoldoende binnenkomt, terwijl je nog 3 toetsen moet maken.
Ik heb nu niet echt het idee dat mijn dochter problemen heeft met wanneer er cijfers in magister verschijnen. Wel dat sommige leraren er erg lang over doen om het na te kijken, school heeft de regel dat het binnen 2 weken in magister moet staan, dit gebeurt niet altijd (kan me ook best voorstellen dat het een leraar niet altijd lukt) Wat wel jammer is dat ze straks, begin dec, het eerste rapport krijgen en er voor sommige vakken nog maar 1 toets is geweest waardoor een leerling geen kans heeft gehad om een cijfer op te halen. In geval van dochter is dit een 2 voor duits die ook meteen 3x meetelt maar tot nu toe nog geen indicatie dat er voor het rapport nog een toets komt.