Bijzondere discussie hier. Niet-gelovigen gaan voor Christenen bepalen in welke God zij geloven denk je niet dat ze dat zelf het beste weten. Lekker zinloos om daar steeds tegenin te gaan.
Of je impliceert dat de ander in sprookjes geloofd. Blijft overigens een lastige situatie hoor. Ik ben wel christelijk opgevoed (met de antroposofische slag) maar ik merk dat ik er steeds abstracter naar ga kijken. Als ik kijk wat een God voor mij is, of hetgeen we de naam God geven. Dan is dat voor mij de alomvattende maar ontastbare kracht die het leven voortstuwt maar waar we geen naam voor hebben. En daarmee is het ook vrij gemakkelijk om alle Godsdiensten te omarmen. Monotheïsme of polytheïsme doen dan in zekere zin ook niet voor elkaar onder. Een godsdienst zou het goede in de mens naar boven moeten halen.
Dat is niet zo : De God van de Joden , de Christenen en die van de Moslims is exact dezelfde God die aanbeden wordt. Mohammed is in contact geweest met joden en christenen. Zo leerde hij dat er maar 1 God is. Alleen begreep hij het verhaal van de drieeenheid niet en meende dat de christenen 3 goden hadden . Daarom wordt er binnen de islam enorm gehamerd op “ 1 God”. maar doordat hij joden en christenen kende en zij hun verhaal vertelde lijken de verhalen uit de Koran en die van de Bijbel en Torah op elkaar. Hij heeft grote delen overgenomen wat door anderen aan hem verteld is. Lijken dus, ze zijn niet volledig gelijk. uiteraard zijn het heel verschillende godsdiensten, met een totaal andere kern, maar in de basis gaat het wel degelijk om de God van Abraham, Mozes en Isaak.
Grappig om te zien dat de verdeling hier op het forum inderdaad een beetje hetzelfde is als het landelijke beeld.
Heb je het nu tegen mij? Want ik probeer niks te bepalen, enkel te begrijpen! Ik vind het juist een heel interessante discussie.
Nou ik zie toch wel grote verschillen hoor. De PVV is veel minder groot en de VVD is ook kleiner. Vrouwen op ZP zijn toch minder rechts
Ik zou dan eerder stellen dat de kern gelijk is, en "het gedoe eromheen" verschillend. Juist omdat de kern het geloven in God is?
Vanuit Islamitisch zicht is er sowieso geen andere god. Er is 1 God maar de mensen kiezen zelf ervoor op verschillende manieren te geloven. Dat kan zijn door niet in een god te geloven ('de ontkenners') en door in meerdere goden te geloven ('de afgodendienaars'). De Joden en Christenen worden nog extra apart genoemd (als volk der heilige Schriften) omdat er met de omgang andere regels zijn (vlees wat kosher is, is automatisch halal bijv, netzoals het vlees dat geslacht wordt door een overtuigde christen) en ze ook gewoon een aparte 'kategorie' zijn. De Islam is pas openbaard toen onze Profeet 40 jaar was. Daarvoor is er geen Islam natuurlijk maar geschiedenisboeken leren ons dat er toen inderdaad gelovige personen waren die in 1 God geloofden. Onze profeet heeft het geloven in 1 God niet hoeven te leren van Joden en Christenen (wat niet erg zou zijn maar om het qua informatie correct te houden) maar kreeg dit mee vanuit zijn eigen familie. Het nieuwe testament staat Islamitisch meer gelijk aan wat wij 'hadith' noemen. Dit is een overleveringsketting over de dingen die onze profeet gezegd en gedaan waarvan de eerste schakel de mensen zijn die hem gezien hebben (zijn metgezellen/sahabes). Dus het nieuwe testament is niet direct het woord van God, de woorden van Jezus die erin voorkomen kunnen wel delen van het woord van God zijn. Het oude testament bevat daar en tegen inderdaad veel overeenkomsten qua profetengeschiedenis. Het grootste verschil is dat onze moeder de heilige maagd Maria (Maryam) en haar zoon Jezus (Isa) natuurlijk ook in de Koran voorkomen, met zelfs een eigen boek. In vergelijk met het Joodse geloof, is de Islam veel 'Jezusvriendelijker'. Terwijl het Joodse geloof nog op de Messias wacht en Jezus volgens de christenen door het Joodse volk gekruisigd is, is de Islamitische versie juist dat Jezus de messias is. En dat hij niet gekruisigd, en dus ook niet gedood is. Jezus is 'bij God' en zal ooit weer op de wereld komen als eerlijke rechter en een deel van het Islamitisch geloof. Daar het Islamitisch geloof alle andere profeten èn de religies die zij gebracht hebben als 1 ziet, sluit er met de terugkomst van Jezus een prachtige cirkel. Islamitisch gezien is de laatste profeet ook niet de beste oid, andere profeten zijn niet minder waard. De profeet Muhammed noemt de profeet Abraham bijv. zijn vader, de profeet Isa (Jezus) zijn broer. Het geloven in alle profeten voor de profeet Mohammed is één van de geloofsvoorwaarden van de Islam.