IEP test, snap er niks van

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Koraal82, 29 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Bij ons op school zijn ze overgestapt op IEP testen ipv cito. Normaal kon ik makkelijk zien op welk niveau ze zitten adhv cijfers. Maar ik snap nu dus geen reet ervan. Heb al op de site van IEP gekeken maar word ik niet wijzer van. Heeft iemand een uitleg of site waar je het wel duidelijk kunt zien?
     
  2. tuc

    tuc Niet meer actief

    #2 tuc, 29 jan 2024
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2024
    Haha herkenbaar, maar je leert het snel genoeg.
    Wat je moet weten is een groot verschil tussen cito en IEP (en wat ik direct ook het fijnst vind aan IEP) cito kijkt heel weinig naar de vooruitgang en leerlijn van je kind en vergelijkt vooral met andere leerlingen en het landelijk gemiddelde.
    Iep kijkt juist naar wat jouw kind de vorige keer scoorde en hoe dat nu is. Dat wordt afgebeeld in die halve rondjes. Per half rondje zie je hoe ver die ingekleurd is. (Als dit de eerste keer IEP is, is het lastig vergelijken, maar straks in juni zie je dat wel)
    Als het halve rondje tot de helft (het streepje) gekleurd is, dan is je kind gegroeid op dat onderdeel wat ze van jouw kind verwacht hadden. Is er minder dan de helft gekleurd is de groei minder groot geweest en meer dan de helft, dan is die verder gegroeid dan de verwachting.
    Dit is heel persoonlijk per kind. Van sommige kinderen wordt voor rekenen bijvoorbeeld een minder snelle groei verwacht dan van anderen. Je kunt het dus met niemand vergelijken, dit is heel persoonlijk voor jouw kind.
    Dan heb je nog de grafieken met de cijfers aan de zijkant.

    1F is het niveau waarvan ze verwachten dat de meeste kinderen dat eind groep 8 behaald hebben. 2F of 1S dan heeft dat kind meer gehaald dan van de meeste verwacht wordt.
    Maar deze zie je volgens mij pas op IEPS vanaf groep 6. Tot die tijd zie je ontwikkelscores.
     
    JupitR en Zonnestralen vinden dit leuk.
  3. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Bedankt voor je toelichting. Dit is idd de 1e keer dus kan nog niks vergelijken. Op papier lijkt dit systeem goed maar ik vond bij cito wel weer fijn dat je een beeld had van het niveau (mabo, havo, vwo). Ik zie wel idd 1F staan en 2F en 1S maar snapte ff niet of 1F het punt is waar ze zouden moeten staan gemiddeld (soort van norm) of als ze in groep 8 zitten. Maar zoals jij het zegt lijkt het alsof je dat minimaal in groep 8 moet hebben.
     
  4. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ja 1F is het basisniveau. Veel kinderen zullen dus op 2F of 1S zitten eind groep 8. Dat staat gelijk aan een TL/HAVO/VWO advies. Maar hoe die verdeling is weet ik niet. Ik weet dat er bij ons straks (over 3 weken rapport) een voorlopig schooladvies bij staat. Dat is in groep 7 pas.
     
  5. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Ja oudste zoon zit in groep 7 dus daarom had ik ook behoefte aan meer info. Er staat bij ons geen voorlopig schooladvies bij maar misschien doen ze dat mondeling. Op basis van jouw toelichting lijkt het net alsof hij begrijpend lezen heel goed gemaakt heeft (stuk voorbij F2) en rekenen zit iets voorbij F1 dus dat lijkt "minder" maar normaal was hij juist goed in rekenen en minder in begrijpend lezen. Daarom ben ik zo in de war.
     
  6. tuc

    tuc Niet meer actief

    Er komt nog een ouder gesprek neem ik aan? Dan zou ik even toelichting vragen. Hebben wij in groep 5 destijds gedaan en toen snapte ik het beter.
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Dat klinkt helemaal niet handig. Hoe zie je dan als je kind verder is dan het gemiddelde? Dus niet hij is er goed in maar op loopt voor.

    Of zullen ze niet verder testen dan de groep waar ze in zitten?
     
  8. tuc

    tuc Niet meer actief

    Het is toch niet zo belangrijk om te zien of je kind verder is dan het gemiddelde? Ze kijken hoe je kind is tov zijn vorige score.
    Ik denk dat veel ouders echt te veel in het vergelijken straatje zitten. Terwijl het toch niet belangrijker is of hij verder is dan het buurmeisje, maar juist hoe zn eigen leerlijn gaat?
     
    Saartje33 en Jessi79 vinden dit leuk.
  9. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Ja heb morgen gesprek van de jongste (groep 5) en vlg week van de oudste (groep 7). Het is gewoon raar om een rapport te krijgen en dat je geen idee hebt hoe de vlag er bij hangt :roflmao:. Nou ja er zit ook een lijst met punten bij van de gewone toetsen. Maar ja mijn ervaring is dat die vaak totaal niet aansluiten met cito scores.
     
  10. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Ik vind dat toch heel relevant, je wilt toch een idee krijgen van het middelbare schoolniveau waarop je kind zal uitstromen, zodat je je kunt gaan oriënteren op de scholen die in aanmerking komen? Dat mijn kind zich goed of juist minder ontwikkelt t.o.v. zijn eigen leerlijn is zeker interessant, maar in praktisch opzicht heb ik daar natuurlijk weinig aan. Ik wil vooral weten welke gesprekken we moeten gaan hebben, welke open dagen gaan we bezoeken, enzv.
     
    Paardenbloem, femkes en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  11. tuc

    tuc Niet meer actief

    Maar je kunt best een beeld krijgen van het niveau van je kind hoor. Ook uit de IEP komt gewoon een (voorlopig) schooladvies.
    Maar wat dat dan is tov andere leerlingen vind ik gewoon helemaal niet interessant.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.882
    6.408
    113
    Daarvoor krijg je een (voorlopig) advies in groep 7, waarin meer wordt meegenomen dan puur de scores op bv Cito of IEP.
     
    tuc vindt dit leuk.
  13. Amberxx

    Amberxx VIP lid

    6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Het is zeker heel relevant voor de algehele beeldvorming om je kind te kunnen vergelijken met het gemiddelde niveau per vak. Je wilt als ouder natuurlijk wel weten waar je kind staat en dat vergelijken met het vermoedelijke uitstroomniveau. De eigen leerlijn haal je dan ook meer dan voldoende uit met de cito. De IEP is wat beperkend daarin.
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113

    Wat de rest van de klas doet is niet interessant voor ons.

    Hoe hij ervoor staat en of hij aangeboden krijgt naar wat hij kan wel.

    Voorbeeld zo zei de computer in gr 3 ster opdrachten Hij kreeg maan werk. En dan afvragen waarom hij niks doet.

    Wat leert hij als de computer alleen zegt je hebt het beter gedaan dan de vorige keer. Ik wil weten hoe ver is hij dan. Moet een school wel die cito geven.

    Vorig schooljaar ( gr 6) had hij met bepaalde onderdelen m7, e7 en m8

    Als je feiten hebt kun je er naar handelen. :)

    Ik snap je punt dat het vergelijken met andere het prestatie gerichten niet wil maar ook zonder druk van ouders kunnen kinderen ( ver) boven gemiddeld scoren.

    In zijn besprekingen zeggen ze vanaf gr 3 al ( kind was 5) dat hij zeer waarschijnlijk uit zal stromen op vwo advies.

    Zelf vbo gedaan dus kan gerust zeggen dat het advies wat hij krijgt niet het belangrijkste is om hoger dan hoog te halen maar naar zijn kunnen, welk niveau dat dan ook is. :)
     
  15. tuc

    tuc Niet meer actief

    Maar ik denk dan dat IEP verkeerd begrepen wordt. Het is puur de 2 jaarlijkse toets net als cito. Of een kind aan meer toe is hangt daar toch niet van af, dat ziet de leerkracht in de klas dan al.
    En IEP werkt tot groep 6 met minimum en maximum scores, dus daaruit blijkt ook of er een toets van een niveau lager aangeboden moet worden of juist doorgetoetst.

    Tot groep 7 is er toch helemaal geen sprake van welk uitstroomadvies erbij hoort, dus dat is dan niet van belang.
    In groep 7 en 8 wel, maar dan staat er dus ook gewoon een (voorlopig) schooladvies bij.
     
    Saartje33 en evaleana vinden dit leuk.
  16. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    18.375
    30.674
    113
    Vrouw
    Voor het aanbieden van werk op het juiste niveau heb je geen toetsen nodig.
    De leerkracht ziet toch prima hoe een kind in de klas presteerd en waar hij goed of minder goed in is?

    Voor een schooladvies heb je ook geen toetsen nodig.
    Toen ik zelf in groep 8 zat waren er alleen cito's voor groep 8. Ieder kind in mijn klas was al ingeschreven op de middelbare voordat we die toetsen kregen.
    En onze meester zat er maar zeer zelden naast met zijn advies.

    Persoonlijk vind ik NL nogal doorgeslagen met al dat getoetst.

    Onze school heeft een tijdje Iep gedaan en zijn weer terug bij cito. Prima. Maakt mij niet uit. Ik weet de reden ook niet. Belangrijker vind ik dat ze oog hebben voor de behoeften van de leerlingen.

    Zoon vond cito's maken trouwens erg leuk:D
    Snap ik. Dan is het lekker rustig in de klas, en kan hij fijn de duidelijk omschreven opdrachtjes maken.
     
    Saartje33 en tuc vinden dit leuk.
  17. tuc

    tuc Niet meer actief

    Precies hoe ik erover denk.
    Er zijn nu legio ouders die in groep 4 of 5 al cito's analyseren om te zien hoe hun kind gaat uitstromen.
     
    chrystel73 en Mamafiets vinden dit leuk.
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Of je kind ergens goed in is zien de leerkrachten vaak alleen wanneer ze gemiddeld zijn, er onder zitten of er net boven. Wanneer zet juist ruim voorlopen zijn toetsen juist handig.

    Zoon was niet gezien in groep 3. Hij zat eind gr 3 niet om e3 maar op m5. Omdat hij zijn werk deed in 5 min zagen ze niks.

    Gr 4 niet heel veel anders. Ja ze wisten dat hij was versneld maar behalve rekentijgers kwamen ze niet verder.

    Dus nee bij apartere gevallen worden ze niet gezien door de leerkracht.

    Zijn huidige school (hb) maken ze vaak ook een voortoets, afhankelijk van die uitkomst wat ze dan dat blok gaan maken. Nu ze hem begrijpen zien ze hem ook en werkt hij op eigen niveau.

    Maar goed ik begrijp best dat hij een uitzonderlijke exemplaar is en dat het reguliere kind voldoende heeft aan het reguliere.:)
     
    Zonnestralen, femkes en Fristi2012 vinden dit leuk.
  19. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    18.375
    30.674
    113
    Vrouw
    Dat ligt dan toch aan de leerkracht?
    Die ziet dan toch dat het werk in 5 min af is, en het kind dan niks zit te doen?
     
    Diiba en tuc vinden dit leuk.
  20. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Nee leerkrachten zien dat niet, want deze kinderen zijn (kunnen zijn) kameleon in de klas.
     
    femkes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina