Wat ik ook nooit zo snap is dat je een luxe kennelijk niet als luxe kan/mag benoemen. Wij hebben ook echt wel dingen die niet nodig zijn, en daardoor luxe. Wellicht wat minder dan de gemiddelde Nederlander, maar alsnog meer dan we eigenlijk echt nodig hebben. Wat is daar fout aan om dat dan te benoemen, denk ik dan. En tja, als het om auto's gaat merk ik toch wel onbegrip wanneer je zegt dat je geen auto/rijbewijs hebt, of zoals bij ons: onze eerste auto is er nu bijna een jaar en dat is dus echt onze allereerste auto, gekocht na 16 jaar vanaf dat we samen zijn. Overigens ken ik hier niemand met twee auto's, ook de rijkere mensen niet. Die hebben bv wanneer ze beiden werken in het uiterste geval nog een scooter ofzo erbij.
Over scooters gesproken, blijkbaar hebben ze hier nu sinds kort zo'n mini een/tweepersoons "autootje" (soort overdekte scooter). Is volledig elektrisch en het is een Tunesisch merk, dus niet zo'n lelijk Indiaas ding (niet om het één of ander, maar ik vind die Indiase auto's hier echt zo lelijk!). Prijs: 5000 euro, dus best een prima prijs denk ik. Ik heb ze alleen nog niet zien rijden (vast wel in de grote steden), maar er wordt volop voor geadverteerd.
Ja herkenbaar. We hebben er een familieruzie door gehad. Let wel, het ging enkel om een plan om in de toekomst misschien betaald parkeren in te voeren...
Dat is echt stom. Ruzie over misschien betaald parkeren 2 dingen die me niet kunnen boeien. Auto's en geld. En daar dan het belangrijkste door laten vergallen. Goede/fijne familierelaties.
Nog mooier, bij ons dus ook betaald parkeren (ooit ergens na 2030 ofzo) dus ik zei dat tegen schoonfamilie en ik snap het maar blij ben ik er niet per se mee dus dat zei ik. Daar werd overeen geluld met een ach ja maar bij schoonzus is het ook betaald parkeren (ja... die woont in een centrum naast het station .) En dan zich vervolgens wel opwinden over wijken die autoluw/vrij worden gebouwd waar niemand van ons of die ze kennen woont.
Ja nou ja, ruzie.. Een onaangename discussie misschien meer. Ik vind het dan gewoon jammer als iemand totaal niet bereid is om zich een beetje in te leven of verder te kijken dan d'r eigen portemonnee. Het gaat om betaald parkeren, het is niet alsof ze je auto in beslag gaan nemen of zo
Hier ook zo'n heisa in de stad, zo'n gif wordt er gespuwd op de wethouder. Blijkbaar wil niemand een veiligere en leefbaardere buurt. Betaald parkeren zorgt ervoor dat mensen in ieder geval kritischer kijken naar hun tweede auto, want daarvoor wordt de vergunning wel duurder, de eerste kost vrijwel niets. En betaald parkeren is alleen voor in de ochtend. De rest van de dag en het weekend is het gratis. Dus bezoek merkt er ook nauwelijks iets van. Tarief is ook erg laag. Ik ben zo blij met onze straat: geen auto's, groen voor de deur, auto's allemaal uit het zicht. Maar hier willen ze blijkbaar allemaal tegen blik aan kijken.
In de straat: buurvrouw met boodschappenautootje, 14 jaar oud, 30.000 km op de teller zei ze laatst. Want man moest auto voor werk hebben, dus zij moest ook een auto hebben. Nou, die ruim 2000 km per jaar kun je ook op een andere manier afleggen, lijkt mij. Maar grote kans dat als er betaald parkeren komt, die auto weggaat, dus doel bereikt. Andere buurvrouw werkt nota bene in de straat. Echt een gemaksauto. Hoop dat die dan ook weggaat. Weer andere buren hebben een erfenis gehad. Die hebben er een tweede auto en een motor van gekocht. Dus 3 ruimteinnemers voor 2 volwassenen. Zij werkt op elektrische-fiets-afstand. Hij heeft werk die hij ook met gemak dichter bij huis kan doen. Zus en vriend werken veel thuis, beiden een auto. Ze zouden ook met de elektrische fiets kunnen. Zus heeft er inmiddels een, maar houdt auto aan. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben blij dat mijn gemeente er niet meer aan mee wil werken, die vanzelfsprekendheid van een tweede auto in de openbare ruimte. Er moet nog wel iets bedacht worden voor mensen met een kritisch beroep of een onregelmatig rooster. Maar neem nou de leerkrachten op school. Ik zit in de MR, hoor ook die geluiden. Maar de leraren vergeten de optie elektrische fiets. Dat durf ik dan ook wel te benoemen. Beide leraren die ik sprak wonen binnen de 12 km.
Ik denk eigenlijk dat die tweede auto in de meeste gevallen meer gewoonte is dan echt noodzaak. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Mijn vader had ooit de auto van m'n moeder gedemonteerd na een ruzie en toen konden ze ineens prima met "maar" 1 auto. Mensen moeten trouwens vaak lachen als ik dat vertel, want wie bedenkt er nou zoiets?! Eigenlijk vind ik het al heel luxe dat wij nu pas na jaren een auto hebben. Mensen zijn gewoon erg verwend. En nee, termen als luxe en verwend bedoel ik niet per se op een negatieve manier, maar het is wel zo.
https://www.ad.nl/buitenland/canadese-student-neemt-vliegtuig-naar-universiteit-dat-is-goedkoper-dan-appartement-huren~a3241693/ belachelijk
Volgens mij is het al wel snel dat je eerder 2 auto's hebt als je beide werkt. Betaald parkeren is een goede manier om er eens kritisch naar te kijken of het echt nodig is. En als iemand dan nog graag de stadskas spekt omdat de auto nodig is voor die 1.5km naar het winkelcentrum . Wij hebben nu 1 auto maar het is af en toe een gepuzzel qua hobbies, dus luxe, en daar gaan we dus echt geen 2e auto voor aanschaffen. Maar als het qua werk zou moeten (alhoewel mijn voorkeur wel echt fiets/ov is dus voordat ik een klus aanneem waar dat niet bij kan...)
Tja. Als je 'm eenmaal hebt, dan die je hem niet snel weg denk ik. Dat is mijn ervaring. Tien we een tweede autootje gingen aanschaffen hebben we daar heel goed over nagedacht. Maar met baby, werk, school en werk van man, waar hij toen nog de leaseauto voor gebruikte, was het wel echt veel praktischer. Toen baby groot genoeg was om met de fiets naar kdv te gaan gebruikte ik hem veel mi der vaak, en was hij ook niet echt meer nodig. Maar toch bleef hij, want af en toe wel handig. Pas toen de lease-auto de deur uit ging omdat man van baan wisselde hebben we de keuze gemaakt om geen nieuwe neer aan te schaffen. Toevallig deze week lastig. Man moet naar het ziekenhuis voor een slaaponderzoek. Hij krijgt daar elektroden opgeplakt, waarmee hij dan thuis mag slapen. Met ov is in theorie mogelijk, maar dat ziet hij niet echt zitten (want rare plakkertjes op oa zijn hoofd). Tijd valt samen met zwemles. Ook op een afstand die niet met de fiets kan en met ov lastig bereikbaar. En natuurlijk precies de andere kant op, dus de een het zwembad in kieperen, de ander halen en dan terug naar de een lukt precies niet. Even puzzelen nog.
Waarom zou je een auto nodig hebben als je naar je werk gaat? Dat is iets wat ik me vaak afvraag. Hoe serieus is er naar alternatieven gekeken? Toen wij op zoek gingen naar een huis (18 jaar geleden, andere tijd dan nu), hebben we bewust gezocht in een stad met goed OV, nabij een station. En ook onze werkgevers moesten goed met het OV bereikbaar zijn, of combi fiets/OV. 1 a 2 keer per jaar, meer echt niet, zou het handig zijn geweest als we 2 auto's zouden hebben. Maar dan accepteert de ander een langere reistijd met het OV. Zo laatst met zoon naar een sportevenement geweest, 12 km hemelsbreed, maar ruim een uur met het OV. Ach, deel van het uitje zeg maar. In de vakantie ook op uitje geweest, moesten naar een andere stad, aan de andere kant vanuit ons gezien. Met auto 50 min, met OV (trein, trein, bus) 1u15. Acceptabele extra reistijd. Het was in totaal ook iets duurder dan met de auto, maar ook dat is voor ons acceptabel. De auto stond overigens al die tijd op de parkeerplaats, dus het was geen moetje om met het OV te gaan.
In ons geval destijds: Werken in de detachering. Opdrachten overal in het land. Vaak bij actoren die per ov slecht bereikbaar zijn. Soms hadden we geluk. Dan zat je op een kantoor dichtbij een station. Maar vaak waren het bedrijventerreinen langs een snelweg. Toen ik die tweede auto "nodig" had was het om op tijd de trein te kunnen halen. Ik moest in de ochtend eerst de baby naar het kdv brengen, vervolgens zijn grote broer naar school, en dan vliegen naar de trein. Met de fiets lukte dat. Maar met een baby dus niet. Bakfiets hadden we overwogen. Maar die parkeer ik liever niet bij het station. En ik wilde met de baby ook op mijn vrije dag boodschappen kunnen doen of naar babyzwemmen ed. Gewoon luxe dus.
Bij mijn vrouw is nu de extra reistijd en gedoe (want korte overstap het hele station over + OV-fiets nodig) wel een probleem want die zit al laag in haar (mentale)energie door haar ziekte, dus dat willen we dan niet aan zoiets verspillen (verschil is 55 minuten OV deur-tot-deur of 20 minuten auto) We/zij overweegt nu voor de goede maanden qua licht en weer een e-bike (het is 20km), alhoewel ik zoiets heb van: ga dan op de racefiets, dan ben je sneller dan met een e-bike. Ik heb inderdaad ook weleens in mijn detacheertijd bij van die bedrijven gezeten wat qua OV echt niet te doen was (lees, fiets, trein, trein, bus en dan nog 30 minuten lopen, mooie 3 uur enkele reis). En dan had ik niet de keuze om daarvoor een opdracht te weigeren want met de auto was het maar een uur, maar goed toen zat vrouw nog op 10 minuten met de trein. En dan blijft het een afweging die ieder voor zich kan maken, zoals dat de reistijd bij mijn vrouw wel een probleem is maar voor mij dat niet zou zijn, en of je dan dus extra wil betalen voor het parkeren van je tweede auto.
Dit stukje vooral. Voor man is kantoor ook makkelijker met de auto. Maar hij gaat vaak wel met de trein + ov-fiets. Verschil is niet super groot in reistijd, maar vooral in gedoe. In de file staan is rustig zitten in een warme auto met een muziekje aan. Die ov-fiets wil nog weleens tegenvallen helaas. Ik kan me goed voorstellen dat voor je vrouw het voordeel dan snel uitslaat naar de auto. Mijn eigen werk is nu met de trein gewoon sneller. Kantoor zit vlakbij het station. Ik heb 1 kort overstap (perron oversteken en 4 minuten wachttijd) dus die keuze is niet zo moeilijk. Zelf wonen we op 500 meter van het station.
Ik bedoelde meer: wie zou er nu wel goed hebben uitgezocht of er alternatieven zijn. Ik denk dat de meesten gewoon alleen aan de auto denken. Mijn man is op zoek naar een andere baan en houdt ook rekening met de locatie. Hij is binnenkort werkloos dus zou eigenlijk gewoon een baan moeten hebben, maar hij ziet het juist weer niet zitten om elke dag met de auto naar het werk te gaan. Altijd files hier.
"Vroeger" werd er trouwens best wel wat reclame gemaakt voor carpoolen, bedenk ik me nu ineens. Doen mensen dat überhaupt nog?