Oh wat grappig dat je dat benoemd, ik dacht dat dit het meest simpel zou zijn, want het zijn maar 2 strepen
Bedankt voor de geruststelling! Ik heb nog geen vriendinnen met kinderen in basisschool leeftijd, en alleen mijn oudste om mee te vergelijken. Dat ik dus nee moest invullen op het basisschoolformulier maakte mij een beetje nerveus… Hij kan inderdaad lekker lang kleuteren straks
Nee, ik denk niet dat het een probleem is met zijn motoriek. Hij kan bijvoorbeeld al wel met aquabeads iets nabouwen en dat is ook hele fijne motoriek. Het is meer dat ik onzeker ben omdat ik niet weet hoe erg het is om “nee” in te vullen op het inschrijfformulier
Al kan hij alleen een streepje op papier zetten met een pen of potlood... is ook tekenen. Kun je niet een korte toelichting erbij zetten? Of zoiets als "een beetje". En anders.... erg is het niet hoor. School zal het waarschijnlijk in de gaten gaan houden of het bijvoorbeeld inderdaad motoriek is of gewoon interesse. En op school komen ze er ook gauw genoeg achter omdat daar toch wel vaak getekend en/of geknipt wordt
Ja leuk is dat he, maar ze moeten zien.dat de strepen kruizen. Veel kinderen tekenen 4 streepjes ipv 2
Ik moest destijds volgens mij bij van alles nee invullen. Ik dacht dat het gewoon bedoeld was om erachter te komen wat je kind zoal al kan
Dat is het ook hoor! Hier ging dat via de psz, en dan konden ze die ontwikkeling mooi volgen en zie je ook hoe veel ze leren tussen 2 jaar (op de psz), start groep 1 en eind groep 2. En eind groep 2 scoren ook heus niet alle kinderen hoog op al die punten van ontwikkelingslijstjes, ook heel normaal
Mijn zoon is heel creatief en knutselt allerlei creaties in elkaar (van raketten tot huizen) maar tekenen of kleuren houdt hij niet van. Nu pas sinds groep 3 dat hij wat meer gevarieerd tekent (vooral monsters en zombies) De jongste houdt wel van kleuren en tekenen. Maar als ze er geen zin in heeft dan zijn het een paar krasjes en is ze er snel klaar mee. Misschien moet ik zelf wat meer oefenen met ze maar ik ben zelf ook geen tekenheld.
Tekenen is echt niet zo een belangrijke life skill, dus geen zorgen om maken. Het ene kindje doet dat super graag en de andere vindt dat verschrikkelijk. Neefje van 5 kan ook echt niet goed tekenen, en vindt dat ook echt helemaal niet leuk. Bouwt daarentegen de coolste legodingen, knikkerbanen enz. En toch zat er vorige week ineens een tekening van hem in de brievenbus, dus als hij het echt wilt kan ie het wel denk wel dat z'n broer van 2 beter tekent
Tekenen an sich niet, nee, maar er komen natuurlijk wel meerdere skills bij kijken (fijne motoriek, fantasiegebruik, etc), dus in die zin snap ik de vraag wel.
Snap ik zeker hoor, maar dat kan je ook met andere dingen leren en oefenen toch. Lego bouwen bijvoorbeeld als ik naar neefje kijk. Die zijn fijne motoriek is echt heel goed, al van heel jong. Maar tekenen kan hij écht niet, gewoon omdat hij dat echt niet graag doet. Maakt er zich snel vanaf en probeerd er onderuit te komen op school blijkbaar. En dan nog is de ene sneller met fijne motoriek en de andere beter of sneller met grove motoriek. Mijn berichtje was gewoon geruststellend bedoeod, niet aanvallend.
Mijn eerste reactie was, ik ben 35 en ik kan het ook nog niet Ik sluit me aan bij de rest, geen zorgen om maken, komt vanzelf allemaal wel goed.
Onze zoon vond tekenen ook helemaal niets, een potlood, pen, stift, krijt, kwast vasthouden; hij vond er niets aan. Als hij ergens iets moest kleuren, heeft hij 1 streepje gezet en dat was het. Maar fijne motoriek is goed (strijkkralen bijv.). In groep 1 werd na een tijdje beoordeelt hoe hij tekende, hij was nog geen 4,5 jaar en scoorde op 5,5 jaar. Ik heb gevraagd of hij het poppetje wel zelf had getekend, ik zag hem er wel voor aan om dat te laten doen door zijn vriendinnetje. Maar hij had één op één met de juf gezeten, dus de juf had het hem echt zelf zien tekenen. Afgelopen november heb ik gevraagd of dat het goed gaat komen, hij zit nu in groep 2, en het lijkt mij toch best essentieel dat je in groep 3 een potlood/pen vasthoudt als je schrijft. De juffen maakten zich nog niet zo druk. En december/januari heeft hij opeens een sprong gemaakt; hij kan opeens zijn naam schrijven, tekent hele kladblokken vol, het hele huis ligt vol snippers die hij heeft geknipt. Hij heeft vanmorgen 'geschilderd' (niet geverfd, want schilderen moet netjes en verven niet, aldus mijn zoon). Ik zou je zoon lekker zijn gang laten gaan en straks op school trekken zijn klasgenoten hem wel mee.
1 tip nog Ga niet vergelijken. Elk kind volgt zijn/haar eigen ontwikkeling. En dat is prima. Die van mij tekenden hun eerste poppetje ook pas ergens in groep 2.