Dat zal de enige andere manier zijn ja. Wij hopen eigenlijk dat blijven zitten de klap is, en daarna wel slagen om een succeservaring op te doen, want dat gunnen we haar.
Zolang haar welzijn niet goed is, zal ze ook niet beter gaan presteren. En ze heeft natuurlijk al een behoorlijke weg bewandeld afgelopen jaren. Alleen blijven zitten gaat niet de oplossing zijn waarschijnlijk. Al haal je haar dan misschien wel weg uit die rotklas. Dan is de afweging verder, kan ze de benodigde zorg niet krijgen als ze wel het examenjaar in gaat? Staat ze zelf nog open voor iets? Lastige keus hoor! Je wilt vooral dat je kind zich goed voelt. Maar waar komt ze dan het beste tot haar recht hè.
Dat is moeilijk, ik denk dat je heel goed moet kunnen onderbouwen waarom zitten blijven voor je kind (ondanks dat je kind qua cijfers over kan) het allerbeste is. Hier keek school altijd naar de cijfers, een 5 is 1 minpunt een 4 2 minpunten etc. Kind mag 3 minpunten hebben. Maar heb je voor een vak een 8 dan krijg je een pluspunt en die kun je dan gebruiken om een minpunt weg te strepen. Sinds vorig jaar kijken ze ook naar het kind zelf.. B.v dochter had na de herfstvakantie 11 minpunten maar heeft dat nu weggewerkt naar 4 minpunten, het kan dus zijn dat ze wel overgaat omdat ze wel toont dat ze zich inzet om de minpunten weg te werken. Maar inderdaad alle info die je vind gaat over toch overgaan en niet over bewust laten blijven zitten. Dat hebben ze trouwens bij mij wel gedaan, ik werd zo enorm gepest in de klas waar ik in zat (was maar 1 mavo klas) (lees banden lek steken, kleren verstoppen na de gym, regenjas kapot terug vinden) dat de leraren het met mijn ouders eens waren dat blijven zitten mij uit die groep zou halen en mij een prettiger schoolleven zou geven. En nog steeds voelt het als onterecht ze hadden die groep moeten laten zitten en mij over moeten laten gaan. Het voelde alsof ik , na een jaar gepest te worden, ook nog gestraft werd
En wat is nu net het punt waar het probleem zit ? De klasgroep waardoor ze zich niet goed voelt in de groep? Of voelt ze zich prima in de groep maar vind ze school gewoon niet zo interessant ( zo periodes hebben veel pubers wel eens)? Blijft die klasgroep volgend jaar ook ? Of zijn er anderen die zeker moeten blijven zitten ? ALs de klasgroep zo zwak is, zit ze anders mss weer tussen een hoop waar ze nu bijzit ? Zijn er andere scholen die dezelfde richting aanbieden ?
Nee de groep is voor haar geen probleem, ze heeft er 2 vriendinnen wat voor haar voldoende is en van de rest trekt ze zich niks aan. Het probleem met de klas is dat er veel heel vervelend gedrag hebben voor de leerkrachten en nog slechtere cijfers hebben dan dochter. Wij maken ons zorgen over haar en haar capaciteiten, maar school vergelijkt haar dan steeds met haar klasgenoten en "het dus allemaal prima gaat en reuze meevalt". Ja tegenover haar klasgenoten is ze briljant en heiliger dan moeder Theresa Ze doet niets aan school nee, de klas blijft zo volgend jaar en er is geen enkele school in de buurt die dit aanbiedt, anders hadden we daar al wel naar geïnformeerd. Zij zijn de enige in de regio met deze richting.
Jeetje wat lastig. Als ik je goed begrijp doet ze helemaal niks aan school en o danks dat zijn haar cijfers voldoende om over te gaan. Als dat zo is vraag ik me af of zitten blijven gaat helpen. Het kan natuurlijk dat er veel meer speelt dat je hier nu niet wil/kan vertellen. En dat hoeft ook niet. Dat is prive en mag dat ook gewoon blijven. Dat je vanwege haar desinteresse in school haar geen stem hier in wil geven snap ik overigens wel hoor. Het klinkt misschien weer hard, maar als ze echt geen inzet toont en het lukt haar nog steeds om redelijke cijfers te halen is het misschien toch wel beter om haar maar gewoon te laten gaan. Dat ze dan zakt is dan de consequentie ervan. En hoe erg is zakken? Heel beroerd en balen natuurlijk, maar blijven zitten 'omdat je ouders dat beter voor je vinden' lijkt mij voor een puber ook nogal beroerd. Weet je wat het allerberoerste is? Dat je pas achteraf kunt zien of de keuze die je op dat moment maakt goed was of niet. Je zoekt naar het beste voor je kind, dus weet dan dat welke keuze je ook maakt: hij is goed! Ook als je achteraf denkt "misschien had...... toch beter geweest." Sterkte❤️
Daar heb je helemaal gelijk in, je weet nooit van te voren of het de goede beslissing is. Dank je wel voor je reactie.
Zou blijven zitten sowieso wel helpen? Want ik zit te denken aan wat de oorzaak zou kunnen zijn dat ze geen inzet toont. Denkend vanuit ADHD en een iets lager dan gemiddelde intelligentie (dat klopt toch? of zit ze gemiddeld?) : -ze overziet het niet en reageert daarop passief (adhd zou dat kunnen veroorzaken) -het prikkelt niet (adhd - verveling, e/o intelligentie - het is te makkelijk of niet interessant genoeg; haar vlam is uit gegaan) -'morgen bestaat niet' ; ze kan moeilijk verder kijken e/o nadenken over straks en later. (tienerbrein e/o intelligentie) -emotioneel/psychisch geblokkeerd ; ze is heel druk met zichzelf bezig en geen ruimte voor meer en verder dan het nu (tienerbrein e/o veel kopzorgen/niet lekker in haar vel/onzekerheid/geen voldoening vinden en daardoor passief) er zijn vast nog meer mogelijkheden en combinaties, en of misschien weten jullie het probleem allang natuurlijk. Maar als de problemen niet liggen in 'willpower' / discipline ; het willen ; de keuze kûnnen maken om je in te zetten. Dan denk ik dat laten blijven zitten geen oplossing is. Het zou de situatie wellicht alleen maar erger kunnen maken mbt zelfbeeld, zelfvertrouwen, frustratie/verveling van onder haar niveau werken, en de relatie tussen jullie. De kans op uitval vergroot je op die manier ook vooral. Als haar reactie passief worden is , dan is de reactie op motiveren op de verkeerde manier enkel meer passiviteit, tot uitval aan toe misschien. Motivatie moet komen van binnenuit en die lijkt ze niet te kunnen vinden / aanzetten / inzetten. Haar laten wakker schrikken (extern) lijkt heel weinig effect te hebben tot nu toe. Ik zou daar dus mee stoppen. Als wakker schrikken is wat ze nodig heeft dan moet deze komen vanuit binnenuit. Jullie graven nu een gat voor haar, valt ze erin dan leert ze niets. Graaft ze haar eigen gat, dan is de kans dat ze leert groter. (àls dit de motivatie is die ze nodig heeft / werkt voor haar) Veel sterkte! Ik herken me wel in je dochter dus ik voel wel voor jullie situatie. knuffel!
Wat ik meteen dacht was door laten gaan en kijken waar het schip strandt of niet. Als haar cijfers er naar zijn, slaagt ze misschien ook wel. En zo niet, dan doet ze het examenjaar over. Kost in beide gevallen een jaar extra. Hier op school telt op die leeftijd de mening van de leerling zelf ook mee. Ze moeten toch vaak zelf het licht zien.
Toen de ADHD vastgesteld werd heeft ze ook een intelligentie onderzoek gehad: was gemiddeld: 95, of is 100 gemiddeld. Dan is het net beneden gemiddeld. Maar je hebt me veel stof tot nadenken gegeven met alles wat je opsomt. Daar ga ik eens goed over nadenken. Dank je wel.
Zonder medicatie. Het was onderdeel van het volledige onderzoek. Een intelligentieonderzoek, een ADHD onderzoek en een vooronderzoek naar ASS. We wisten toen dus nog niet dat ze ADHD had, dus er was nog geen sprake van medicatie.
Ah oké! In dat geval zou ik zelf niet uitgaan dat de test een juiste weergave heeft gegeven van haar intelligentieniveau. Ik denk dan sterker aan onderprikkeling, onderpresteren, verveling. Daarnaast/daardoor passief (geworden). Iets wat sowieso al snel kan gebeuren met een adhd brein (onoplettendheid type). En de passiviteit die ze zelf misschien ook wel merkt maar niets mee kan (want passief) zal haar frustratie (vanuit machteloosheid en verslagenheid) vergroten, versterken. Dan zit ze muurvast. Al zou je het diepste gat van de wereld graven.. Al zou zij hem zelf graven door te zakken, van school te gaan, noem maar op. Het zal dan niet helpen. Ik denk zomaar dat verveling (vanuit ADHD en vanuit intelligentie) een hele grote boosdoener kan zijn hier. En zou ook zomaar kunnen dat ze niet eens weet dat ze zich echt verveeld. Als dit normaal is voor haar dan tja.. waarmee kan ze vergelijken als ze niet anders kent.
Totaal geen motivatie hebben voor school hoort ook wel bij de leeftijd. Heeft ze ook doelen die ze wil bereiken, is ze bij vervolgopleidingen wezen kijken die haar aanspraken etc.? Denk dat doelen zoeken om naar uit te kijken meer motiveren dan een jaar dezelfde saaie stof weer over doen.
Dus ze hoeft niet te leren om voldoende te halen. Als je geen plezier hebt in het leren of mak3n van je werk. En als je het allemaal wel weet heeft leren ook geen zin of meerwaarde. Pas waneer leren leuk is zal de rest ook omhoog gaan. Moeilijk ook wel maar zitten blijven zou ik echt afraden denk dat je dan een hele koppige dochter gaat krijgen. Puber brein is zo anders denken en dan ook nog al het andere er bij. Geef haar die kans om te halen of heel jammer te falen. S6
Ja hoor, ze weet precies wat ze wil worden, al vanaf groep 5. Maar zij ziet ook geen probleem hoor voorlopig.