Bij mijn dochter, groep 6, stond beschreven in de weekkrant welke onderwerpen ongeveer aan bod komen per groep. Bij mijn dochter bijvoorbeeld ging het gisteren over bepaalde stellingen zoals: je bent een meisje als je met poppen speelt, of jongens zijn stoer en sterk. De leerlingen moesten dan kiezen of ze het met de stelling eens of oneens waren. En waarom. Wat ik zelf een erg goede ontwikkeling vind is dat de kinderen toch veelal vinden dat er niet zoveel verschillen zijn tussen jongens en meisjes. Zo wordt het gelukkig meer geaccepteerd dat een meisje voetbalt of een jongen turnt, dat een meisje onaardig kan zijn en een jongen lief is.
Ik zit in de MR van school en school is toch gezwicht door druk van ouders die hun kind die week thuishielden. Nu noemde de directrice ook wel een voorbeeld waarvan zelfs ik mijn vraagtekens had (even niet meer paraat welk voorbeeld). Nu gaan ze over op een ander programma wat meer verspreid door het jaar.
Bij de peuters gaat het deze maand over: Dit ben ik. (Programma van uk en puk) volgens mij was vorig jaar ook rond lente kriebels zo soort onderwerp.
Nou zoon kwam ongelukkig thuis. Hij weet hoe het zit met sex maar had het over een interview met iemand die porno films maakte. Ook filmpjes met sex. En iets met een programma juf corrie? Hij is 9 en zit in gr 7. Nog lang niet aan het puberen en kan hier niks mee. Voor dat we steigeren maar eens kijken wat dat programma is. Voor hem hoop ik dat dit het was deze week
Dit soort programma's zijn er juist omdat bepaalde mensen hun kinderen totaal geen voorlichting geven. Met alle kwalijke gevolgen op verschillende leeftijden van dien. Kinderen die goed zijn voorgelicht zijn beter beschermd tegen ongepast en grensoverschrijdend gedrag (omdat ze weten wat dat precies is). En kunnen zelf hun grenzen beter aangegeven naar zichzelf en naar anderen toe. Ze kunnen woorden aan hun gevoelens geven. En weten te benoemen wat wel en niet goed is. Mijn kinderen zijn (door mijzelf) uitgebreid voorgelicht en horen niets nieuws in die schoolweek. Maar er zijn klasgenoten die met de meest vreemde verhalen en vragen komen.
Helemaal mee eens! Hier gebruiken ze gewoon het lespakket vanuit de methode die ze voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken. Helemaal prima
naja goed is het zeker. Maar mijn dochter van 8 weet nog niet wat seks is.. ik vind dat ze dit ook nog niet precies hoeft te weten. Vorige keer waren er vriendinnetjes die zeiden iets over seks en toen vroeg ze wat het was. Ik wil haar dit best uitleggen en sta overal voor open en als dit op school word uitgelegd op een manier die geschikt is voor haar leeftijd vind ik het ook goed. Stelt ze er vragen over zal ik deze ook altijd beantwoorden zoals met alles.
Ik vind juf Corrie niet heel geweldig, maar het is op zich niet heel gek dat in groep 7 en 8 er wat specifiekere dingen benoemd worden? Hier wordt in groep 8 echt seksuele voorlichting gegeven, het programma waar school mee komt gaat helemaal niet in detail, maar de insteek is wel dat kinderen alles mogen vragen. Hier doen ze het zo dat de kinderen hun vraag mogen opschrijven en in een pot stoppen (want bijna geen kind durft dat te vragen) en de juf haalt de vragen er anoniem uit. Dan komen er echt allerhande vragen zoals: hoelang is een piemel, wat is klaarkomen, hoe werkt een condoom etc Dus dan komen ze er ook echt mee in aanraking. Mijn sociaal emotioneel jonge kind kon daar toen ook weinig mee, maar die had thuis ook al genoeg gehoord. Maar voor een aantal is het echt belangrijk dat dat al besproken wordt.
Jeetje, op voorhand al gaan steigeren en kinderen thuis willen houden… Ik vermoed dat je ex zelf wel wat voorlichting kan gebruiken Maak het gewoon bespreekbaar en stel de vraag aan de leerkracht: goedemorgen, doen jullie aan lentekriebels en zo ja, wat moet ik me erbij voorstellen in groep 1? Eigenlijk zou je ex dat zelf moeten doen, maar misschien komt de vraag beter over als er niet een al op voorhand steigerende ouder staat Ik werk pas sinds dit jaar weer op een basisschool, maar hebben deze vraag ook gekregen van 1 ouder. Mijn collega vertelde dat vorig jaar de kleuters leerden dat jongens net zo goed in een poppenhoek/huishoek kunnen spelen en meisjes net zo goed in de bouwhoek etc. Echt wereldschokkend dus Voorlichting zal op iedere school echt wel op niveau/ leeftijd van de kinderen gebeuren. Dus bij kleuters is het vaak simpel: welke lichaamsdelen heb je. En dat hoeft zich dan niet eens te concentreren op de geslachtsdelen, maar simpelweg kennis van eigen lichaam, zoals ‘ik heb twee benen’ etc. Maar echt, ga gewoon het gesprek aan. Stel een vraag en wacht met oordelen tot je alle informatie hebt (even algemeen bedoeld, en dit geldt dus zeker voor jouw ex)
Maar goed, ik vind het trouwens wel lastig. Ik werk op een school met veel gelovige kinderen. Voornamelijk moslim, maar dat maakt denk ik weinig verschil met bv christenen. En daar kwam vorige week al de vraag hoe die baby in die buik komt. (Meisje uit mijn klas had een zusje gekregen). En dan komen er opmerkingen als Allah heeft die baby gemaakt. Tja, dat ga ik dan natuurlijk niet rechtzetten dmv echte voorlichting. Dat is vragen om problemen met ouders. Ik heb nog wel gezegd dat ze dat zeker mag geloven maar dat de baby wel in de buik van de mama groeit. Toen keek dat meisje alsof ik gek was geworden en heb ik het maar daarbij gelaten En toen kwam ook nog de vraag: hoe komt die baby dan UIT die buik. Mijn antwoord: in het ziekenhuis en dat was genieg, want er kwamen geen vragen meer. Thuis zou ik,hier overigens geen seconde moeilijk over doen en het gewoon uitleggen. Maar ik ga hier op school de problemen echt niet opzoeken
Ik krijg het er hier ook niet in bij zoon. Het interesseert hem niet, hij luistert niet. Maar ik wil hem ook niet naïef laten. Zeker aangezien z’n klasgenoten ondertussen 10 worden. Binnenkort maar eens op zoek naar een boek, dan kan ie zelf bladeren en lezen waar hij vragen over heeft. Mn dochter daarentegen wil alles weten. Maar daarvan vind ik het momenteel wel genoeg. Gelukkig komt zij nog niet in aanraking met seksueel taalgebruik, want anders zou ik nog veel meer moeten uitleggen.
Daar heb ik mijn oudste dochter nooit over gehoord. Jongste dochter zit in gr 6, zal eens vragen wat ze behandeld hebben
Liever dat hij het op school in de les hoort dan via klasgenootjes. Hij is misschien nog niet zo ver, een aantal van zijn klasgenootjes waarschijnlijk wel. En onderling wordt er echt wel gepraat en gedeeld. Helaas is het vaak porno en geeft het geen reëel beeld van een gemiddeld lichaam en wat seks werkelijk is. Ook hier geldt: als hij leert wat het is kan hij ook beter zijn grenzen aangeven. Misschien helpt het hem om te zeggen dat het alleen voorlichting is en dat hij er nog niks mee moet? Maar dat het voor later alvast goed om te weten is.
Ik vind het wel goed juist. Mijn oudste in groep 6 is er niet in geïnteresseerd nog, maar pasgeleden hadden twee vriendjes van hem op een telefoon iets over seks gekeken. Blijkbaar was dat vrij expliciet en was een jongetje geschrokken en had het tegen de juf (en de rest van de klas) verteld. En toen heeft de juf er maar een korte voorlichting van gemaakt. Mijn oudste wist heus al wel hoe een baby in de buik komt (en eruit hij heeft toen hij 7 was nog een zusje gekregen) maar dat seks ook voor de lol kon zijn was hij nog niet helemaal achter.
hahaha ja zo is die met alles hoor dus ben het inmiddels wel gewend. Ik weet dat ze aan lentekriebels mee doen dus ga van de week even bij de juf van groep 1 informeren of bij de directrice. Zelf sta ik er heel anders in en heb ik vertrouwen in school dat het op niveau uitgelegd word. Het is meer dat ik hem dan kan informeren wat er precies uitgelegd gaat worden etc. En als die er dan nog geen vertrouwen in heeft zoekt ie het zelf maar uit en houd ie ze zelf maar thuis, ik ga het namelijk niet doen
Dat is ook zeker zo. Het algemeen sex is niet erg. Met de vraag hoe komt er een baby in de buik was hij vroeg mee. Dus hoe en wat dat weet hij wel. Maar de porno dat was een ander verhaal zei hij. Hij voelde zich echt ongemakkelijk.
Dat zal in gr 6 net iets anders zijn. Maar geen idee of meer scholen dat doen aan de hand van dr corrie
Zoon weet het ook wel maar voor hem is dat privé en niet iets voor zo in de klas. Als hij vragen heeft komt hij wel voor meer info
Dat van die vragen is heel goed bedacht. Zoon heeft nu gewoon het nadeel dat hij sociaal emotioneel jong is en een klas heeft overgeslagen. Hij moet nog 10 worden waar de andere 11, 12 of 13 worden. Van zoon hoeft de beelden/ filmpjes niet
Begrijpelijk hoor. Voor veel ouders een ongemakkelijk onderwerp wat ze liever uit de weg gaan. Toch is het goed om vanuit je eigen waarden en normen voorlichting mee te geven. Eigenlijk vanaf kleuter af aan. Zo is het een normaal onderwerp. Waarover ze ook op latere leeftijd durven en kunnen spreken (met jou!) Ik zou niet afwachten tot ze met vragen komen maar hierin zelf het initiatief nemen. Kinderen horen natuurlijk genoeg op school, bij vriendjes met oudere broers of zussen of zien online de nodige zaken. Je wilt voorkomen dat jouw kind de verkeerde informatie krijgt. Juist door op jonge leeftijd te beginnen kan je daar later iedere keer weer informatie aan koppelen (eigenlijk verder bouwen op bestaande kennis net zoals met vakken op school). Je kind neemt de informatie dan beter op. Je voorkomt "het gesprek" op latere leeftijd of dat ze op een gegeven moment er liever niet meer over willen praten. Op jonge leeftijd is het nog gewoon feitelijk ipv schaamte of lacherig. Haal eens boekjes uit de bieb. Of haak aan bij gebeurtenissen in de klas of omgeving (er is een baby geboren, een klasgenoot is verliefd, iets op tv etc).