Mazelen uitbraak Europa

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Anniek88, 8 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Sorry mosterd na de maaltijd;)
     
    tuc vindt dit leuk.
  2. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.893
    8.066
    113
    Sado, nizzie86, Diiba en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    23.206
    16.542
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Helemaal mee eens. Ik zeg net tegen mijn man, in dat BMR vaccin zit natuurlijk ook de rode hond, krijgen we dan over pak hem beet 20 jaar een generatie met zwangere vrouwen die rode hond oplopen in de zwangerschap en dan allen gehandicapte kinderen krijgen?
    Doof, blind, zwakzinnig , noem maar op.
     
  4. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    Ik denk eerlijk gezegd dat dit alleen maar kwaad bloed zet en meer wantrouwen veroorzaakt.
    Daarbij zullen gevaccineerde en ongevaccineerden kinderen dan gescheiden worden qua school/opvang wat ook weer een wig in de samenleving drijft en een groter gevaar voor de volksgezondheid is dan dat het gemengd is ivm de groepsimmuniteit.

    Lijkt me niet handig.
     
    SAARC, Inge1984, Spectre en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. tuc

    tuc Niet meer actief

    Nee mij ook niet. Krijg je het corona gedoe weer helemaal opnieuw, de onrust en de tegenstand waardoor deze anti vac groep juist alleen maar groter geworden is.
     
    Inge1984, Cornflake en Spectre vinden dit leuk.
  6. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Dan ben ik benieuwd waarom het in Belgie en Duitsland wel kan.
     
  7. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    Er zijn 2000 boetes uitgedeeld en er zijn uitbraken, klinkt niet echt als een succesverhaal.
     
  8. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    19.838
    18.589
    113
    Vrouw
    Precies dit. Ik was ook zeer sceptisch over het corona vaccin gebeuren, maar kinder vaccinaties vind ik toch heel wat anders. Het gaat zeker niet helpen om een vaccinplicht in te voeren, dan gaan mensen zich alleen maar meer verzetten tegen vaccinaties. Misschien moet deze groep meer ervaringsverhalen horen. Maarja, wie gaat eerlijk zijn verhaal doen wanneer kind is overleden omdat je zelf als ouders kiest voor niet vaccineren...
    Kijk en uitbraken zullen niet altijd te voorkomen zijn, maar het is zó onnodig dat er weer meer kinderen overlijden aan kinderziektes.
     
    tuc vindt dit leuk.
  9. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.170
    3.816
    113
    Ja zo stond in de krant een ingezonden brief van een vrouw die polio had gehad die zich echt afvroeg wat mensen hun kinderen aandeden. Ze merkte nog dagelijks de gevolgen. Vond het wel goed dat ze die brief plaatsten.
     
    citroenrasp, femkes en Spectre vinden dit leuk.
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    18.441
    30.794
    113
    Vrouw
    Ik ben bang dat een grote groep mensen niet echt bereikbaar meer is voor objectieve voorlichting.
    En achter ervaringsverhalen vooral complotten en bangmakerij zoekt.

    Maar dat de voorlichting desondanks beter moet ben ik het zeker mee eens. Daarmee bereik je wel de twijfelaars.

    Verplichting is denk ik moeilijk. Maar bijvoorbeeld kinderdagverblijven de mogelijkheid geven bepaalde vaccins te verplichten ben ik zeker voor. Hoewel daar ook weer allerlei haken en ogen aan zitten.
    Privacy.
    Vanaf welke leeftijd ga je verplichten (kindje als baby welkom en dan een jaar later ineens niet meer omdat oudets geen bewijs aanleveren?

    Daarnaast blijf ik het absurd vinden dat dit in NL voor zo heftige reacties zorgt, terwijl het in buurlanden al lang verplicht is. Maar goed... voor het maken van beleid hier moeten we ook rekening houden met de mensen hier.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  11. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    14.251
    28.282
    113
    Hier (FR) zijn de meeste vaccinaties verplicht (vanaf 2 maanden oud al) en werkt het inderdaad zo dat je bewijs moet leveren van vaccinatie alvorens je je kind wil inschrijven. Lever je geen documentatie dan kan de inschrijving niet gedaan worden.

    Wettelijk kan het hier prima want het gaat om volksgezondheid. Privacy geld ook niet het gaat om medische informatie welke opvang/school moet weten. Net als dat je - denk ik - ook geen allergie wil achterhouden. Of achter màg houden zelfs? (dat weet ik niet, maar lijkt me logisch dat je alle medische noodzakelijke zaken moet communiceren met de instantie die voor je kind gaat zorgen?)

    Hoe dat zit met latere vaccinaties terwijl een kind al op een creche/opvang/school zit weet ik niet precies. Ik gok dat je eerst brieven krijgt, daarna dreiging met een boete, dan een boete, dan een schorsing en dan mag het kind uitgeschreven worden. Zoiets? Maar hoelang die periode precies is? Wat ik wel weet is dat je redelijk ruime tijd hebt om te vaccineren. Mijn dochtertje is 22 maanden maar heeft vanwege mijn vergeetachtigheid, ziek zijn en nog meer vergeetachtigheid ( :o: ) haar 18 maanden prik nog steeds niet gehad. Ik heb de creche er nog niet over gehoord, maar ik denk dat het wel ter sprake zal komen voor/na de zomer wanneer we haar inschrijving willen verlengen en ze alle documenten langsgaan en zien dat er een prik mist.
    (Ik ben wel van plan hem te halen hoor, ik ben al halverwege! De prik ligt in mijn koelkast , ik heb alleen nog maar een arts nodig :p )

    Ik denk dat de mensen die echt niet willen vaccineren vaker in bubbels leven en dat er in dat soort bubbels prive scholen zijn ontstaan waar de regels soepeler (mogen) zijn? Ik weet het niet.

    Zal er eens meer info over zoeken :)
     
    NiVa0230 en Mamafiets vinden dit leuk.
  12. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    18.441
    30.794
    113
    Vrouw
    Nouja. Dat dus.
    Het kan dus gewoon wel. "Wij Nederlanders " vinden het alleen erg moeilijk of zo.
     
    Vogelinnetje en citroenrasp vinden dit leuk.
  13. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.849
    4.103
    113
    Ja precies. Dat zou hier niet zonder een hoop gezeik kunnen gebeuren.
     
    Vogelinnetje vindt dit leuk.
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    16.398
    21.790
    113
    Dat is hier in Tunesië net zo, wij moesten ook alle vaccinatiebewijzen uit Nederland inleveren toen de kinderen op school werden ingeschreven. En hier werkt de vaccinatieplicht dus ook gewoon. Ik denk grotendeels omdat mensen hier gewoon niet zo recalcitrant zijn (ik zocht even een aardiger woord, eigenwijs misschien? Nou ja, dat eeuwige typisch Nederlandse keuzevrijheiddingetje zeg maar...), snel iets van medici aannemen enz. Antivaxxen speelt hier niet echt, maar kan me voorstellen dat een verplichting om genoemde redenen lastiger werkt in Nederland.
     
    Zara75, spruitje80, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    14.251
    28.282
    113
    Ja ik denk dat het deels cultuur is. Als je kijkt naar bijzonder onderwijs ook. De cultuur om onderwijs te doen die jij wil, inclusief religieus onderwijs wat ook nog eens gesubisideerd wordt door de overheid. Scheiding kerk en staat is anders ingevuld in NL, wat verklaarbaar is door de manier waarop de verzuiling ging, enz enz. Gevolg of gewoon de doorlopende lijn kan een verklaring zijn waarom we/ze voorzichtig zijn met vaccinatie verplichten?
    (Teruglezend: Misschien ga ik wat snel en in (te) grote stappen. Als het onduidelijk is, zeg het me maar hoor! Soms kom ik wat chaotisch of onsamenhangend over, maar zie niet waar ik precies onduidelijk ben ... want ik vind mijzelf heel duidelijk :roflmao: )

    Ook wat meespeelt denk ik dat NL een klein land is waardoor dit soort grote maatregelen niet nodig zijn of zo lang mogelijk uitgesteld kunnen worden omdat ze geen (grote) 'verantwoordelijkheid' hebben op continentaal gebied. De cijfers van Frankrijk doen er meer toe, kan ik mij voorstellen. Frankrijk moet eerder en harder ingrijpen misschien.

    Complex enerzijds misschien. Anderzijds denk ik dat verplichten ook een hoop gezeik (ik vind het gezeik ; mijn mening is duidelijk :p ) oplost. Gewoon die pleister eraf trekken ipv iedereen zijn eigen behandeling te geven.

    Maar misschien weet ik er niet voldoende vanaf hoor en is het echt wel een stuk complexer. Ik heb er niet zoveel over nagedacht.
     
    citroenrasp en Mamafiets vinden dit leuk.
  16. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    18.441
    30.794
    113
    Vrouw
    Ik kan je goed volgen hoor @KleineLai
    Denk dat dat idd in grote lijnen zo is.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  17. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    14.251
    28.282
    113
    Volgzamer misschien?

    Ik denk in minder rijke landen volgzaamheid meer aanwezig is dan in rijke landen waar men tijd, kennis en mogelijkheid heeft om zelf over dingen na te denken. Individualistischere cultuur waarin ik bepaald wat ik belangrijk vind voor mijzelf en mijn kind(eren). De baby van de buren of de zwakkere oudere op de hoek wordt minder (of geen) verantwoordelijkheid over gevoeld op dit gebied.

    In herken de volgzaamheid in mijn schoonfamilie ook; je doet wat de arts je verteld. Dat is heel veilig, anderzijds ook niet altijd natuurlijk, maar over het algemeen is het zo dat je je arts zou moeten vertrouwen.
    Wat los staat van intelligentie. Men denkt dat voor jezelf denken betekent dat je intelligent(er) bent. Maar ook je afzetten is gewoon kudde gedrag, net zoveel als de volgzaamheid van noemeenanderland kudde gedrag is. Beide verklaarbaar vanuit de achtergronden. Maar erg hetzelfde dus ook, haha

    Maar dat moet je misschien niet te hard zeggen :p
     
    ClaireDeLune, olleke en citroenrasp vinden dit leuk.
  18. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.849
    4.103
    113
    Helemaal eens met je;).
    En inmiddels is het op allerlei fronten toch wel duidelijk dat we misschien iets teveel onze eigen beslissingen willen nemen terwijl datniet helemaal goed uitpakt.
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  19. Shalom

    Shalom Niet meer actief

  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    16.398
    21.790
    113
    Je verwoordt het heel goed.

    Haha, ik herinner me nog discussies tijdens mijn zwangerschap, dat ik geen lever wilde eten.
    Kreeg ik als reactie: ja maar mijn dokter... En zij heeft in Frankrijk gestudeerd! (Die hebben een soort van hogere status.)
    Enig kritisch zijn is natuurlijk goed, dat mis ik soms ook wel, vooral op medisch vlak- voor een kleine griep gaan mensen doorgaans al naar de kinderarts en ze vinden antibiotica geweldig, ook de artsen. Maar als het zo wordt doorgeschoten zoals in NL, dan ben ik toch wel blij dat sommige dingen hier redelijk gemedicaliseerd zijn. Thuisbevalling is ook alweer zoiets, daar kijken ze hier raar van op, dat in zo'n rijk land als Nederland echt nog vrouwen thuis bevallen.
     

Deel Deze Pagina