HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. vlinderCN

    vlinderCN VIP lid

    21 mei 2018
    5.344
    1.823
    113
    Vrouw
    Dank je, lief. Ja als ik jouw reactie lees denk ik weer, nee ze moet daar niet naartoe. Maar als we het helemaal bij haar laten dan zit ze de hele dag in d'r eentje thuis te kleuren of evt met broertje te spelen. En op zich is dat prima ware het niet dat ze echt wel kan opleven in contact met anderen, dan pas plezier heeft.
    Maar omdat ze zo onzeker is, het allemaal spannend vindt, gaat ze het in zijn geheel uit de weg.
    Ze zegt ook niet dat ze het niet leuk vindt, ze staat er neutraal in.. maar goed het moeilijke is vooral dat ze zo gesloten en geremd is waardoor je gewoon echt niet weet wat ze echt denkt/wil/voelt..
     
  2. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    @vlinderCN
    Ik zou toch echt even je dochter volgen, als ze niet wil dan niet... misschien dat dat nog veranderd he... dat ze er over een tijdje wel aan toe is om naar de scouting te gaan bijvoorbeeld... ze is nog jong he... is er geen vriendje of vriendinnetje met wie ze een keer mee kan ofzo?

    Wij hebben gisteren advies gesprek gehad op school voor de oudste, havo/VWO is het advies voor nu... en we moeten maar gaan kijken wat voor school bij hem past. Ik hoop zo dat het komende jaar goed blijft gaan, hij gaat en meester krijgen wat hij wat moeite mee heeft een gaaf tijdens het gesprek gistermiddag alweer aan dat hij wel wilde werken/leren want dan hoeft hij maar 1 dag naar school..... school vindt hij echt niet leuk helaas :(
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ben ook een poosje weggeweest, hoop gebeurd wel de afgelopen tijd. Lees af en toe wel mee, maar plaats weinig, nu even een vraag.
    Sinds een paar weken hebben we nu zwart op wit dat onze zoon van 10 hoogbegaafd is, iets wat we eigenlijk al jaren dachten. Vooral door de herkenning in het zijnsluik werd ons vermoeden steeds groter. Inmiddels eind groep 7 nu en afgelopen week pré-advies gekregen voor de middelbare, voor nu en zal waarschijnlijk wel zo blijven, VWO. Heel officieel scoort hij te laag op begrijpend lezen, maar ze zien ook dat ze hem geen recht doen door een lager advies te geven. De overige scores zijn ergens op M8/E8 niveau alleen begrijpend lezen een jaar lager, B7/M7.
    School weet niet zo goed wat ze hem verder nog kunnen bieden om dit wat op te krikken. Hij doet al extra lesjes nieuwsbegrip en leest ook best veel, zij zeiden het is het belangrijkste als hij lezen blijft. Jullie tips wat we nog zouden kunnen doen? Want ergens ben ik bang dat hij het wellicht daardoor wel lastig zou kunnen krijgen op t VWO.
    Ook gaven hun de tip voor een paar scholen/organisaties waar ze 1 dag(deel) per week HB onderwijs geven. Wat is jullie ervaring daarmee?
    Overstappen naar volledig hb onderwijs zien wij eigenlijk niet meer zitten. Hij heeft het best naar z'n zin op school, om dan voor dat ene jaar alles op de schop te gooien. Die tijd gebruiken we liever om ons goed te oriënteren op een middelbare school. Maar wellicht dat 1 dag(deel) per week voor ons wel haalbaar is, zou dat dan de moeite zijn en hem wellicht helpen met de overgang naar de middelbare? Dat is wat school een beetje aangaf.
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Herkenbaar wel je laatste alinea. Hier ziet zoon ook niet zoveel nut in van naar school gaan enz. Hij kijkt nog steeds uit naar het moment dat hij mag gaan vakken vullen in de supermarkt. :roflmao:
    Waarschijnlijk nog niet helemaal het besef dat hij dat dan moet doen naast z'n school.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Begrijpend lezen heb ik nooit gekund. Niet in t Nederlands, maar ook de vreemde talen niet.
    Had nog niet eens een 4 op m’n Engels examentekst.

    Maar een paar dingen die ik bij mezelf nu merk. Ik lees heel snel. Daardoor lees je nog wel eens over dingen heen. Dus wat helpt is leesliniaal of je vinger bij de tekst houden, zodat je iets rustiger leest. En het iets beter binnenkomt. (Hardop lezen helpt ook, maar das wat lastiger in de klas).
    Verder is het belangrijk de informatie echt uit de tekst te halen. Hij heeft waarschijnlijk een heleboel informatie in z’n hoofd waarop hij antwoorden kan baseren. Dat moet allemaal niet meegenomen worden.
    En niet zo moeilijk denken. Zeker op de basisschool zijn de antwoorden soms zo simpel dat je denkt, zo simpel kan het niet zijn, ik zal die andere kiezen.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  6. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Mijn oudste dochter vond het geweldig. Andere dingen doen een hele dag, met gelijken. Er wordt hier ook heel veel aandacht besteed aan het leren leren en juist geprobeerd kinderen tegen hun grens aan te laten lopen zodat ze daarmee om leren gaan.
    Jongste vond het ook super, alleen werd voor haar het verschil met regulier onderwijs uitvergroot waardoor ze daar meer problemen mee kreeg. Maar als jouw zoon goed op zijn plek zit lijkt me dat niet zo'n issue voor hem.

    Oudste zit intussen wel op fulltime HB onderwijs en jongste begint volgend jaar ook daar, dus geen ervaring hoe het op oudere leeftijd is.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik merk wel dat begrijpend lezen op het VO heel belangrijk is. Bij mij oudste is begrijpend lezen heel sterk, dat helpt haar enorm bij heel veel vakken. Bij de jongste is het verhoudingsgewijs zwak, ze leest ook echt niet graag (ook geen fictie ed) en ik heb het idee dat dat haar soms tegenwerkt. De jongste zit pas in de eerste, dus we moeten nog kijken hoe dat zich gaat ontwikkelen, maar het zou me bv. niet verbazen als zij over een paar jaar de 'bètakant' op gaat, waar de oudste juist voor de maatschappelijke kant kiest.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    14.258
    28.314
    113
    Misschien dat gedoseerd contact met anderen genoeg is voor haar, en zoiets als een Scouting gewoon teveel.
    Ik ken best wat mensen die grotere groepen gewoon niet fijn vinden. Het kost ze veel, en als volwassene kunnen ze daar beter mee omgaan (vooral omdat ze zelf de controle hebben over de hoe/wat/waar/hoelang/wie) Maar ook zo'n beetje allemaal hebben ze verhalen dat ze als kind allemaal dingen moesten doen waar ze zich heel oncomfortabel bij voelde (of erger).
    Van (eigen) verjaardagsfeestjes tot teamsport, (kinder)(groeps)activiteiten op vakanties, enz. En iedereen vindt het leuk en blijkbaar is het ook heel erg belangrijk om allerlei redenen. Daar kan een kind (een persoon uberhaupt) heel onzeker van worden als jij het echt helemaal niet leuk vindt.

    Ik zou haar gewoon volgen. En op haar behoeftes ondersteuning bieden.
    Ze vindt het spannend; hoe kan jij haar ondersteunen in de onzekerheid. Waar is ze bang hoor of waar kijkt ze tegenop. Vanuit een autistisch oogpunt; de onduidelijkheid (verwachtingen) is soms lastig voor ze. Hoe meer details (planning) je kan geven, hoe beter. bijv: 'Marietje komt zaterdag spelen. Dan gaan we met zijn 3tjes (jij, ik en Marietje) eten, en daarna kunnen jullie spelen. We kunnen nadenken over waar je mee wil spelen, of misschien kunnen we naar buiten. En dan om 17u komen haar ouders haar weer halen. Vindt je dat een goed idee? Zullen we dat gaan plannen?'

    Klein en behapbaar houden. Positieve ervaringen bouwen zelfvertrouwen. Als Marietje (bivoorbeeld) 4x is geweest in een relatieve korte periode dan kan er ontspanning komen want ze weet nu beter wat er komen gaat, en hoe de sociale verhoudingen zijn in deze setting.
    En voelt ze zich zo goed, dan kan er altijd nog gekeken worden naar scouting of iets anders groots. Maar ik zou daar zelf totaal niet mee bezig zijn hoot want voor nu is 1 vriendinnetje over de vloer al spannend genoeg.
    Je kan natuurlijk wel groepsgebeuren blijven proberen. En zo een beetje testen hoe ze erin staat.

    Ook grenzen aangeven en deze gerespecteerd zien worden bouwt zelfverzekerdheid.
    Wil je naar de scouting zaterdag?
    'nee'
    Waarom niet?
    'ik vind het niet leuk.'
    Oke, geen probleem, dan gaan we wat anders verzinnen.

    Lang bericht, excuus, haha
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  9. vlinderCN

    vlinderCN VIP lid

    21 mei 2018
    5.344
    1.823
    113
    Vrouw
    Nee hoor heel fijn zo uitgebreid en interessant hoe anderen erin staan.
    Bij haar is eigenlijk alles zo'n beetje 'ik weet het niet' en 'nee' maar als we iets dan toch doen, vind ze het regelmatig toch wel leuk/heeft ze het leuk gehad. Dat maakt het zo lastig want als we dus soms niet ook beetje voor haar bepalen, mist ze alles en dus ook de goede ervaringen.
    Ook een voorbeeld,we gaan al 8 weken bij een syrisch gezin voorlezen, superlieve mensen en zoontje waar ze best mee kan spelen. Maar als moeder dan vraagt of ze ranja wil, zegt ze niks. En gaat ze huilen omdat ze dan dus niks zou krijgen. Dus ze zit zichzelf enorm in de weg soms. En ik vind ook dat ze moet leren krijgen wat ze wil/voor zichzelf opkomen etc.

    Voor wat betreft scouting is ze dus neutraal, ze wil niet mee op kamp,prima, maar ze baalt er ook wel van want dan mist ze snoep en kampvuur etc. Maar het is te spannend en er is geen oplossing want wij mogen niet mee. Maar is er vanuit ons dus geen druk,volgend schooljaar weer proberen of we gaan uets anders zoeken.

    BSO ook zoiets, dramatisch,zelfs na 3 jaar wil ze nog steeds liever niet en vorig haar kregen we haar smper naar school daardoor, maar ja zijn wel dingen die moeten en lukt gewoon niet om met haar positieve draai aan te geven vooraf. Terwijl bij ophalen ze vaak toch wel heel leuk gespeeld heeft, maar dat vergeet ze dan weer..
     
  10. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Is met kamp het een optie om niet te blijven slapen? Dus dat je haar tussendoor ophaalt?

    Hier is BSO idd ook een probleem met zoon, waardoor hij op een gegeven moment niet meer naar school ging. Met hem de compromis gesloten dat hij dan zelf om 16uur naar huis mag, dan is hij een uurtje alleen thuis. Dat gaat tot nu toe goed! Maar hij was wel al 9 toen we tegen dat probleem aanliepen! Ben benieuwd hoe lang we 'm on groep 8 nog kunnen blijven stimuleren om naar de BSO te gaan.... ik vind 3 uur alleen thuis echt nog te lang voor hem (hij is nu 10)
     
  11. vlinderCN

    vlinderCN VIP lid

    21 mei 2018
    5.344
    1.823
    113
    Vrouw
    Ik heb tegen mijn dochter gezegd dat ze niet meer naar bso hoeft als ze naar de buren durft te lopen als er iets zou zijn. No way dat ze dat de komende jaren durft:roflmao:
     
    femkes, Nummer4, bulakgirl en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind begrijpend lezen een lastige. Begrijpt hij het echt niet of doet hij de test verkeerd? Wat eerder al is aangegeven, leest hij te snel, denkt hij te moeilijk, dat soort dingen. Ik denk dat het goed is om dat eens te (laten) analyseren.
    Verder kan een dagdeel hb onderwijs heel prettig werken, maar dat is ook afhankelijk van wat ze bieden. Je zult ook moeten kijken wat hij nodig heeft en wat zij bieden.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    @Fristi2012 klopt hoor, het is natuurlijk ook een bekend iets bij HB dat begrijpend lezen achter blijft vanwege te moeilijk denken of teveel fantasie erbij gebruiken etc. Hier heeft hij dus de afgelopen 2 jaar die tips zichzelf aardig aangeleerd, hij dacht inderdaad te moeilijk en vragen als 'wat zou er na dit verhaal/situatie gebeurd kunnen zijn' vind hij heel lastig want in zijn ogen is alles mogelijk en dan moet je dus de meest logische kiezen. Dus de onderwijsassistent is echt met hem aan de slag gegaan om te zoeken naar de antwoorden in de tekst, antwoorden die het sowieso niet zijn afstrepen etc en dat in veel van de gevallen ook je eerste ingeving juist is.

    @Leolove bedankt voor je positieve bericht/ervaring. Volledige overstap naar HB onderwijs wordt het gewoon niet. Maar zo'n dag zou het schooljaar voor hem wellicht net wat interessanter maken. Toen hij hoorde dat in groep 8 vrijwel alle spelling herhaalt wordt (haalt hij altijd 9 en 10en op) werd hij al behoorlijk gedemotiveerd, maar dat weet school dus ze zullen het gros van de lessen waarschijnlijk voor hem skippen. Ik denk dat we gewoon maar eens moeten gaan informeren bij de dichtstbijzijnde. Daar zou hij eventueel op termijn nog zelf op de fiets naar toe kunnen. En leren leren is ook heel belangrijk, hij is vrij snel gefrustreerd, weinig doorzettingsvermogen en erg kritisch, dus valt best nog wat te behalen op dat gebied. Hij kan bijv ook geen veters strikken en vertikt het te doen, smijt na 1x proberen gewoon de schoenen in de hoek:rolleyes:

    @NiekeKris klopt hoor dat begrijpend lezen echt wel belangrijk is. De meester zei wel dat bij het lezen van teksten verbanden zien en leggen belangrijk is en dat kan hij wel, scoorde hij ook hoog op bij het intelligentie onderzoek. Maar ben wel benieuwd hoe het straks daadwerkelijk gaat zijn. Havo (of vmbo) ook prima, maar het zou jammer zijn wanneer hij dan bij andere vakken flink onder niveau moet werken.

    @femkes de meester heeft wel eens cito's met hem nagekeken en hij geeft aan dat er geen specifieke valkuil is, dat het heel wisselend is waar hij de fout mee ingaat. Qua HB onderwijs ga ik eens informeren, want met wat ik op internet lees lijkt het me wel echt wat voor hem.

    Bedankt voor al jullie reacties!
     
    Fristi2012 en femkes vinden dit leuk.
  14. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    233
    63
    28
    Vrouw
    Mag ik iets vragen. Ik zit normaliter niet op dit forum. Maar ik vraag mij het volgende af.
    Mijn dochter eind gr. 6 scoort op alles een 1. Dus rekenen/ Begrljpend Lezen, Technisch Lezen, spelling. Is mijn kind dan een potentieel VWO-leerling? Hoort mijn kind dan niet bij verrijking te zitten? Of moet ik dit zelf aanvragen? Of scoren die kinderen die nu wel op verrijking zitten, nog hoger dan een 1?
    Veel dank voor het meedenken!
     
  15. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Waarmee bedoel je? De iep?
    Bijgevoegd een foto van de uitslag van mijn oudste...hij is in 't voorjaar van dit jaar overgestapt van groep 6 naar groep 7 en heeft nu een havo/VWO advies gekregen...hoe zijn juf het uitlegde was dat de bovenste donkere regel een havo/VWO advies is(2F/1S) en die onderste regel het minimale voor voortgezet onderwijs
    Maar correct me if im wrong! :)


    Edit: Hmmm hij lijkt de foto niet te laden
     
  16. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    233
    63
    28
    Vrouw
    Hi Bulakgirl,
    Wij hebben BOOM-toetsen. Soort cito. En dan gaat het over E6. Zou je foto anders als prive bericht kunnen sturen?
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ligt aan zoveel factoren wat er nodig is, maar ook hoe scholen handelen. Als je twijfelt of je kind genoeg uitgedaagd wordt, zou ik vooral op school in gesprek gaan. Daar maken ze je kind dagelijks mee én weten ze wat ze kunnen bieden qua verrijking (op sommige scholen vrij veel, op andere scholen helaas erg weinig).
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.328
    10.295
    113
    Hier was begrijpend lezen eerst nog veel slechter omdat hij de tekst niet las en als hij het wel las niet nauwkeurig genoeg. Hij gebruikte zijn eigen informatie om de vragen te beantwoorden.
    In groep 3 las hij alleen de titel, ging na de vragen en 5 min later was hij klaar. Nu maakt hij nog steeds fouten, soms is het de vraagstelling waar ze anders denken waardoor ze echt na gaan denken en dat komt niet overeen met wat ze vragen. Misschien ook na een oefening samen kijken wat er fout gaat en horen wat hij zegt.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.328
    10.295
    113
    Zoon heeft vwo+ advies en volgens mij heeft hij alles hoger dan 1. (Zit nu in groep 7 en scoort ook al op m8)
    Je zou het met de leerkracht kunnen bespreken wat ze doen. Bij ons doen ze pre toetsen. Eerst de toets en dan pas aan het nieuwe blok beginnen. Zo zien ze gelijk hoe hij staat en waar de aandacht op moet komen voor dat blok en wat ze weg kunnen laten.

    Zo ontstaat er ook ruimte voor ander werk.
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.328
    10.295
    113
    Zoon krijgt de juf die hij dit jaar ook heeft, daar is hij blij mee. Ze is streng maar eerlijk. Duidelijk en dat is fijn want een aantal leerlingen zijn behoorlijk aanwezig.

    Het komende jaar geen combi groep dus dat geeft meer rust. Zit dan wel met de 2 pestkoppen in de klas dus dat is even een dingetje.
     
    KleineLai vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina