Het is lastig.. soms maakt ze haar armen niet lang en maakt ze alleen kleine 'rondjes' met haar armen. Soms doet ze benen tegelijk met armen. Motorisch gezien is ze niet zo handig, maar kan ze alles wel. Het gaat er bij haar alleen niet als automatisme in zitten.
Ik had vroeger zelf veel moeite met goed leren zwemmen. Mijn motoriek was echt waardeloos. Dit bleek achteraf te komen door een bindweefselaandoening. Maar waar ik veel aan heb gehad was ook het potlood-vliegtuig-kikker ezelsbruggetje. En daarnaast op het droge oefenen en 1 op 1 met mijn moeder extra oefenen. Ze hadden bij ons destijds elke week een oefenuurtje waar ouders met kind konden oefenen terwijl er een badmeester aanwezig was voor tips/vragen. Uiteindelijk heb ik a, b en c gehaald, alleen wat later dan rest.
Heb zelf jarenlang zwemles gegeven en schoolslag is idd een moeilijke... Wij leerden de kinderen de zwemstijlen in "afslag": eerst de armbeweging afwerken, en pas als die klaar was, de beenbeweging. Op die manier moesten de kinderen niet op beide bewegingen focussen. Armen waren een hele grote ballon maken (gestrekte armen en dan de cirkelbeweging tot onder de borst) en dan de ballon doorprikken (armen snel opnieuw recht naar voor). Wanneer het kind opnieuw in pijl lag, was het voeten in rechte hoek (Charlie Chaplin of pinguinvoetjes) benen intrekken, buitenduwen en sluiten tot opnieuw de pijlhouding...
Onze zoon zit nu in het laatste badje voor diploma A, maar zijn beenslag lijkt 'nergens' op (snap eerlijk gezegd niet hoe hij in het laatste badje terecht is gekomen). Zijn armen heeft hij door het -in dit forum genoemde- ezelsbruggetje "potlood-vliegtuig-kikker" goed geleerd. Maar die benen, die leiden een eigen leven of zo. Is daar ook een 'trucje' voor? (ik zal de pinguinvoetjes eens proberen). Het lijkt alsof hij zijn benen niet symmetrisch kan bewegen tijdens het zwemmen. Hij doet netjes hakken-billen-rondje (volgens mij zeggen de zwemdocenten zoiets), maar zijn ene been is al bij de billen terwijl zijn andere been nog moet beginnen. --> Zowel bij schoolslag als rugslag. Bij het flipperen (borst/rugcrawl) flippert hij met z'n ene been, en z'n andere been is bezig met hakken-billen-rondje (school/rugslag). Halverwege het baantje lijkt hij zich daar bewust van te worden en gaat z'n tweede been ook flipperen, maar dat lijkt meer op water naar boven schoppen. Zaterdag had hij netjes voor de les gevraagd of de zwemjuf hem wilde helpen met zijn benen, maar de juf was al uit het water, had de badjas al aan en ging niet meer in het water ... (hij durfde het eindelijk te vragen, vond het zo sneu, durft hij eindelijk en heeft het nog geen nut). kinderen worden bij de kleedkamer afgezet, vanuit de zwemruimte wordt geroepen dat de volgende groep mag gaan douchen (doucheruimte is tussen de kleedkamer en het zwembad), dus wij spreken de zwemdocenten niet, maar kunnen wel meekijken op het scherm in de ouderruimte. Zijn armen lijken nu wel sterk te zijn en goed te gaan. Hij vertrekt als laatste van de kant, maar haalt toch wat kinderen in als ze naar de overkant gaan, lijkt me dat dat vooral door zijn armen komt. Dus ben benieuwd of er dames zijn die tips hebben voor de benen.
Eigenlijk... even een stapje terug. Maar dat zou de zwemjuf moeten doen. Met een slang/flexibeam voor zich, alleen weer even focussen op die beenslag. En dan ligt het eraan of hij dan wél goed gaat, of nog steeds niet. Ligt het aan de combinatie, of is de beenslag nooit goed genoeg aangeleerd. Dat zal dan moeten blijken. Kun je voor vragen wel een berichtje achter kunt laten voor de zwemjuf? Zodat je het zelf kunt bespreken?