Hoeveel gewicht heeft de cito/iep toets

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 16 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    #1 Zonnestralen, 16 dec 2024
    Laatst bewerkt: 16 dec 2024
    Stel je kind wordt al vanaf het begin zwaar onderschat en niet begrepen. Komt eigenlijk niet goed uit de verf binnen deze basisschool. Voelt zich over het algemeen hier eigenlijk misschien ook niet thuis/veilig. Hoeveel lager mogen ze dan gaan zitten onder deze test resultaten? Stel bijvoorbeeld dat er vwo uit zou komen. Mogen ze dan nog een doorslaggevend mavo advies of lager geven?
     
  2. Diiba

    Diiba Fanatiek lid

    14 sep 2023
    1.093
    1.812
    113
    Vrouw
  3. Nefkens81

    Nefkens81 Actief lid

    15 aug 2024
    349
    317
    63
    Vrouw
    Ik lees uit je bericht dat je een verstoorde relatie met school hebt, klopt dat? Zo niet dan kan je hier toch gewoon over in gesprek met school? Ze bekijken je kind gewoon over de jaren heen, het draait niet alleen maar om een cito. Als er uit de eindcito vwo komt, dan is het een knappe school die vast zou blijven houden aan een mavo advies. Ik geloof nooit dat dit stand gaat houden als je het hogerop zoekt. Tenzij de resultaten jarenlang ver onder de norm zijn geweest?
     
  4. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Scholen mogen afwijken. Zij mogen het advies bepalen. Als de doorstroomtoets hoger gemaakt wordt dan het schooladvies dan zou het schooladvies aangepast moeten worden maar dit gebeurd niet altijd.
    De toetsresultaten bepalen het advies maar scholen kijken ook naar motivatie en werkhouding en komen daardoor soms veel lager uit.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Zwaar. Als de school wil afwijken van wat uit de eindtoets komt, moeten ze daar gegronde argumenten voor hebben.

    Mavo terwijl uit de eindtoets cito vwo komt, lijkt me niet dat ze dat hard kunnen maken.

    Bekijk bijlage 774830
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Het probleem is dat hij chronisch onderschat is. Waardoor hij weinig motivatie heeft daar. De iep is de afgelopen keren voor rekenen en begrijpend lezen goed geweest. Maar bij de methodetoetsen is het erg wisselend. Hij is hoogbegaafd uit de test gekomen. Maar ze zien daar eigenlijk weinig van. En hebben eigenlijk zelfs met een dik verslag aan advies nog geen idee hoe ze hem kunnen begeleiden. Dat verstoort de relatie wel enigszins.
     
    Nefkens81 vindt dit leuk.
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Wat enorm vervelend!! Als je constant jezelf aanpast en niet het werk op niveau krijgt doe je ook geen moeite meer en zakken de scores.

    In welke groep zit hij nu?

    Hebben jullie wel begeleiding gehad van het samenwerkingsverband?
    Is de ib'er betrokken bij alles?
    Maakt hij pre toetsen voor het reguliere stof zoals het rekenen?

    Hebben jullie geen enorme uitdaging thuis als hij niet wordt gezien op school?

    (Mama van een hb knul)
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Hij is getest omdat ze oa dachten dat hij concentratie problemen heeft. De tester heeft gezegd dat zijn concentratie daar goed was. Hij (kan) zich slecht concentreren op het (volgens hem) saaie schoolwerk. Er speelt ook autisme mee. Maar ik geloof niet dat dit de enige reden is.

    We hebben geen begeleiding gehad van het samenwerkingsverband, wel contactmomenten. Hij zou als het goed is aangemeld worden voor een speciale hb klas 1 dag pw. Maar school zegt dat die alleen wil helpen als hij de rest van zijn werk in kortere tijd kan maken. School schat in dat hij dat niet kan. Deelname is dus nog erg onzeker.

    Zover ik weet krijgt hij geen pre toetsen. Ik heb dit wel besproken. Al in corona tijd. Maar er lijkt niks van terecht te komen. Als ze dingen doen gaat het om even een extra praatje of het verschuiven van een toets. Maar ik merk niks van een gestructureerde aanpak. In het advies aan de school stonden dit soort dingen. School gaf aan dat het niet uitvoerbaar was wat ze kregen. En heeft ook geen punt genoemd wat ze wel uitvoerbaar vonden binnen de school. Alleen het doorgeven aan de hb klas voor 1 dag. Maar ze waren pessimistisch of hij erdoorheen zou komen.

    Hij reageert zich af thuis. Daar hebben we begeleiding voor. Maarja dat is symptoombestrijding. School doet alsof de uitdagingen daar vanuit thuis komen. Maar de begeleiding vindt dat wij het goed aanpakken. Ik zie mijn kind de laatste tijd steeds ongelukkiger worden.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Jemig heftig hoor!

    Zo lang school niks doet of niet voldoende zal de thuis situatie inderdaad niet veranderen.

    Het lijkt wel of ze zeggen laat eerst maar zien dat je het kan en kijken we dan wel verder.
    Ze zouden hem het vertrouwen moeten geven dat hij pretoetsen mag maken als daar voldoende beheersing is dan kan hij dat compacten. Maar dan zijn deze duidelijk tegen je zoon. Ze moeten hem weer motiveren en duidelijk zijn. Het is wel of niet een hb dag en niks er tussen in dat is voor niemand duidelijk en motiverend.

    En anders laten ze hem lekker tegen de lamp lopen. 1 dag in de week heb je hb klas. De weektaak moet in 4 dagen klaar zijn. Waar denk je tegenaan te lopen. Hoe gaan we dat oplossen. Bedenk een plan van aanpak. Betrokkenheid, vertrouwen en door laten zetten. Zo leert hij nooit falen. Je moet echt vallen om daarna weer op te staan.

    Erg frustrerend voor jullie als ouders. Is het niet mogelijk om nog eens met het samenwerkingsverband persoon van de gemeente die er over gaat aan tafel te zitten om jullie te helpen?

    Welke groep zit jullie zoon?
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Heftig. Helaas ervaring met een kind dat niet gezien werd op de basisschool, zich dood verveelde en zich daarom thuis en uiteindelijk ook op school zich flink ging misdragen met woedeaanvallen. Achteraf wilde ik dat ik eerder naar een andere school had gezocht, maar ja, achteraf is altijd makkelijk praten.
    Ik kreeg een totaal ander kind toen hij uiteindelijk naar de middelbare school ging en op een voor hem passend niveau terecht kwam. Dit brengt nog wel uitdagingen met zich mee, maar niet te vergelijken (bijvoorbeeld leren, want hij zit nu in 5vwo en weet nog niet hoe dat nu eigenlijk moet).

    Ben ook benieuwd in welke groep je zoon nu zit.
     
  11. Amberxx

    Amberxx VIP lid

    6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Als het goed is hebben jullie in groep 7 een voorlopig advies gekregen. In groep 8 volgt dan het definitieve advies. Een goede iep kan dat iets omhoog halen maar een slechte toets kan het niet naar beneden halen.

    Daarnaast zijn er bijna overal combinatieklassen. Dan gaat kind waarschijnlijk naar de havo/VWO brugklassen en kan hij toch gewoon door naar het VWO in de 3e? Hoeft geen probleem te zijn.

    Tenzij jouw kind nu een vmbo advies heeft. Dan is het verschil echt te groot. Maar dat krijgen ze niet zomaar! Ze kijken naar alle cito scores van de afgelopen jaren. Daar kan je toch de scores zien? Hier willen ze echt jaren 90% A/1 scores zien voor VWO dus.
     
  12. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier haak ik even op in. Toen mijn dochter in de hb klas zat hadden we een gesprek (je weet wel zo'n standaard 10 minuten gesprekje) waar in eens (een ons onbekende ) ib-er bij zat. Daar werd toen gemeld dat onze dochter uit de hb klas gehaald zou worden omdat ze niet goed scoorde op de bijbelse vragen (christelijke school , elke week leerwerk over de bijbel, aan het eind van de week een proefwerk erover en daar haalde ze wel eens een onvoldoende voor. Let op, schoonmoeder heeft wel een haar leerwerk doorgenomen en snapte er soms ook geen snars van, terwijl die toch al 70 jaar de bijbel dagelijks leest).

    De uitleg van de ib-er was iets over voetbal en buitenspel etc, maar goed ze zou dus uit de hb klas moeten en haar plaats moeten afstaan aan iemand die wel alleen voldoendes haalde.



    2 weken daarna een gesprek met de leerkracht van de hb klas. Hoe leuk onze dochter mee deed en ze echt op haar plek zat. Toen wij vertelden wat haar leerkracht gezegd had tijdens het 10 minuten gesprek was ze best boos. Want het indelen in de hb klas stond los van prestaties in de gewone klas, juist omdat blijkt dat kinderen daar vaak onderpresteren door b.v verveling.

    Dus ik zou wel gaan informeren hoe dat bij jullie zit.

    Pffff hier ook, ondertussen 4 havo en ze komt er heel langzaam achter dat de avond voor je proefwerk de stof doorlezen tegenwoordig hooguit een 5 oplevert.
     
  13. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Waarom zit je kind nog op deze school? Niet gezien, niet erkend worden en geen veilig gevoel hebben zou voor mij even aankijken zijn maar daarna snel weg daar. Nog meer als alle tips uit zo'n onderzoek aan de kant worden geschoven. Heb je geen andere schoolopties? En de andere kinderen uit je gezin, gaan die dan wel lekker op deze school?
     
    Nefkens81 en Jo79 vinden dit leuk.
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Hij zit in groep 7. De juf heeft vorig jaar verteld dat zijn advies waarschijnlijk lager uit gaat vallen dan zijn iep resultaten. Van de week hadden we een gesprek met de huidige meester, deze liet dat ook doorschemeren. De niveaus die ik gepakt heb is een voorbeeld.

    De cito's begonnen laag. Sinds de iep zijn de scores hoger. En sinds de test ruimte krijgt om het jaar te overstijgen gaat het ineens flink omhoog.

    Hij is heel slim, maar zijn autisme zorgt wel voor uitdagingen. Daarom zou ik heel blij zijn als hij uiteindelijk naar de HAVO kan.
     
  15. Amberxx

    Amberxx VIP lid

    6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Bedenk dat ze niet alleen naar testresultaten kijken. Juist inzet, motivatie en werkhouding is zoveel bepalender voor de toekomst. Het niveau ligt natuurlijk hoger op bepaalde niveaus. En ze verwachten daar meer zelfredzaamheid. Alleen heel intelligent zijn is niet voldoende. Kind uit de klas van mijn kind is om die reden afgestroomt. Die kon het niveau prima aan. Maar op het VWO gaan ze heel snel door de stof en leggen 1x uit. Hij miste het overzicht, de samenhang tussen vakken. Had moeite met plannen en vroeg bijvoorbeeld niet snel zelf om hulp. En dat verwachten ze daar wel. Het VWO en de havo is de voorbereiding op hoger onderwijs. Daar staat zelfredzaamheid hoog in het vaandel.

    Is een TH/havo klas geen optie? Dan heeft hij 2 jaar om te wennen aan de middelbare school en kan hij daarna naar de havo. Want naast autisme is hij straks natuurlijk ook nog gewoon een puber.
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik ben bang dat hij op mavo niveau afhaakt met zijn hoofd. En dat het ook minder gestructureerd is en meer prikkels geeft als het volgen van 1 niveau. Maar ik heb inderdaad een school op het oog als hij niet direct naar havo zou kunnen. Dat zou qua stof ook al ver onder zijn iq liggen. Maar dan heeft hij wat meer ademruimte.
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Waarom geeft een dakpanklas meer prikkels en minder structuur? Ik heb vroeger ook in een dakpanklas gezeten en ik merkte weinig verschil met een klas op één niveau.

    Verder zou ik overwegen om van school te wisselen als school zo goed als niets doet voor je kind. Echt, in anderhalf jaar tijd kan je kind nog opkrabbelen.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  18. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Ik snap wel wat je bedoeld... mavo leerlingen zijn ook in gedrag vaak anders dan VWO leerlingen... dat gaat onrust geven...d
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad. En een gebrek aan aansluiting. Het nog lastiger begrijpen van de medeleerlingen kan ervoor zorgen dat je je eigenlijk nergens echt op kan richten in bijvoorbeeld de pauze. En dat er daardoor nog minder gefilterd wordt.
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik wilde jou bericht niet liken omdat woedeaanvallen pittig zijn om mee om te gaan. Ondanks dat ik blij ben met jouw bericht. Was er ook spraken van onderpresteren? Hoe is hij op hoger niveau gekomen ondanks dat hij niet gezien werd?
     

Deel Deze Pagina