Begrijpend lezen is juist wel belangrijk. Dat helpt ze straks op de middelbare school om stof die ze moeten leren voor toetsen beter te begrijpen. Hier werd daar op de basisschool juist extra op gehamerd en telde het resultaat van de begrijpend lezen toetsen heel zwaar in het bepalen vh niveau.
Begrijpend lezen zelf kan belangrijk zijn, maar misschien moeten ze dan wat veranderen aan de manier waarop. Die vragen zijn altijd op zoveel manieren te interpreteren en de teksten zijn hopeloos saai en ouderwets. De resultaten wisselen vaak ook nog een enorm en dat hangt dan gewoon van de tekst af.
Dat hangt natuurlijk van de school en leraar af en ze kunnen dan extra aanbod geven en dan zien ze echt wel verschil als een school dat niet doet zal de houding en tempo misschien ook niet erg meewegen
Heel veel scholen doen dat niet. Zeker wanneer een leerling zich niet misdraagt en redelijk presteert is daar geen tijd voor. Als je een klas hebt met 30 leerlingen is het simpelweg ook niet mogelijk om veel kinderen aangepast werk aan te bieden. Wat minder goed presterende leerlingen hebben dan (ook wel logisch) meer voorrang. Sommige leraren zien het echt niet en sommigen hebben de mogelijkheden ook gewoon niet. Daarom vind ik het juist ook heel goed dat zo'n toets zwaar meetelt in positieve zin. Scoort je kind daar niet goed op, maar ziet de leraar het anders, dan kan het altijd omhoog. Maar andersom dus gelukkig niet echt.