Oh ja dat snap ik. Een fiat panda heeft gewoon een stuk minder vermogen dan een grotere auto. Het motorvermogen bepaald natuurlijk veel wbt de snelheid van optrekken.
Mijn vorige auto was een diesel automaat (een Volvo XC60), ging ook als een raket Ik heb nu een elektrische automaat (een Tesla Y) en die is nog vlotter. Dat een automaat traag/trager dan een handgeschakelde zou zijn, heb ik iig niet meegemaakt
Mijn man heeft een Mitsubishi gehad, hybride. We waren toen met het gezin op vakantie in de Ardennen. Hij in zijn auto en in ik achter hem aan in mijn (oude) mazda. Hij vloog over alle hellingen en ik tuttelde in zijn 1 en 2 naar boven
Wij hebben bij de drivestand de mogelijkheid om 1 keer naar links met de pook te bewegen dat je omhoog of omlaag kan schakelen. Sit is echt bedoeld voor de bergen zodat je bijv. naar beneden kan remmen op de motor Niks omzetten of zo. Opel astra sports Tourer
Maar juist dat niks doen in een automaat vind ik zo enorm saai. Ik hou van schakelen, lekker die toeren laten draaien en dan door naar de volgende versnelling. In een automaat voel ik me soms net alsof ik in een golfkarretje aan het rijden ben. Een beetje gassen en sturen en dat is het.
Haha weer wat geleerd, bij een elektrische auto zoals de onze, en ook hybrides, zijn er in t algemeen helemaal geen versnellingen meer. Het is een te technische verhandeling om hier te herhalen. Maar dat verklaart wel de discussie hier Overigens kan onze Audi e-tron ook optrekken als de beste ondanks dat het een loeizwaar bakbeest is. In de bergen is ie nog niet geweest.
Nou precies dat: het gevoel dat ik bejaard ben en het rustig aan moet doen om het bij te benen . Echt verschrikkelijk!
Ik moet zeggen dat een smart ook best lekker optrekt als automaat. Gewoon die tweezitter. En mijn kia rio is geschakeld maar die schiet ook als een torpedo weg als ik wat langer in een lage versnelling blijf zitten. Dan zal met een fiat panda ook wel zijn gok ik.
Hahahaha en dat zie je die polestars dus ook vaak doen. Vind dat echt met stip op nr een de meest irritante auto’s om de weg mee te delen. Maar goed, benzine auto’s met automaat kunnen ook wel goed hard optrekken. Mijn vriend rijdt een s63AMG en die gaat ook in 3,5 seconde naar de 100. Mijn lichaam trekt dat meestal niet zo best Al denk ik dat hij wel ook zelf kan schakelen als hij wil met van die flippers aan zn stuur. Maar geen idee hoe dat werkt. Afijn. Met een automaten rijbewijs ben je echt niet gehandicapt. Maar ik zou het zelf nog wel even geschakeld een paar lessen aan durven kijken.
Ik geloof niet dat wij een manuele stand hebben in onze auto? @Syane: In onze auto zit een sportstand en geloof me, dan gaat het écht niet traag! In de economische stand ook niet trouwens, je moet echt goed doseren, anders ga je in één keer kneitershard. Dat is in onze handgeschakelde auto echt anders, hoewel die ook prima rijdt.
Lage versnelling scheelt iets, maar een Panda blijft ‘niet zo vlot’. Bij ons is de Panda weggegaan toen we een elektrische auto kochten; heel wat anders.
Het is hier vast een onpopulaire mening maar ik vind het juist heel belangrijk dat iemand ook in een schakelauto leert rijden. Zo'n automaat zal vast makkelijk zijn maar naar mijn mening kun je niet echt autorijden zonder dat je kunt schakelen. In een automaat is het bijna hersenloos gas geven en verder nergens aan denken naar mijn mening. Zo moeilijk is dat namelijk niet, schakelen. Mensen overdenken het schakelen veel te veel. Ongeveer elke 20 km qua snelheid schakel je. Zowel bij het harder gaan als afremmen. Je zit dan ook altijd tussen de 2000 en 3000 toeren. Dus bij het optrekken in z'n 1 ga je met 20 km p/u naar z'n 2. Dan met 40 km/u naar z'n 3 etc. En bij het langzamer gaan bijna net zo. Ja het is in het begin even wennen en leren maar dat hoort erbij. Wanneer je je rijbewijs eenmaal hebt dan moet je blijven rijden om het te oefenen en "perfectioneren" zeg maar. En of een automaat de auto van de toekomst gaat worden valt nog te bezien. Ik zou daar mijn beslissing echt niet van laten afhangen. Ik ben dus voor het doorzetten in een schakelauto. Desnoods met een andere instructeur die er veel meer geduld mee heeft en die zijn er echt wel.
Het ligt natuurlijk ook aan je definitie van autorijden: is dat vooral het verrichten van bepaalde handelingen of vooral veilig deelnemen aan het verkeer? Daarnaast zijn er echt mensen voor wie het niet ‘niet zo moeilijk’ is. En juist bij autorijden kun (of moet?) je je dan afvragen of het het dat waard is, ook omdat soms ook de veiligheid ermee in het geding is (ik zeg niet dat dat bij TS zo is, want dat weet ik niet).
Waarom vind je het zo belangrijk? Omdat het volgens jou makkelijk is? Voor sommige mensen is het verkeer op zich al lastig genoeg, dan is een automaat echt een uitkomst, en een stuk veiliger.
Het verkeer is al een gevaarlijke plek en wanneer je zoiets simpels (naar mijn mening ja) als schakelen al niet kunt dan ben je ook een aanvullend gevaar. Wanneer iemand gevaarlijk werk moet verrichten dan doe je dat toch ook niet als er iets is wat je niet kunt, waarom zou je dat wel doen met autorijden.