Tip voor degenen die op zoek zijn naar meer plantaardige recepten: BakingHermann op YouTube. Hij gebruikt veel basisingrediënten zoals peulvruchten en maakt met name traditionele gerechten uit verschillende keukens (bv Turks, Indiaas). Al moet ik zeggen dat sommige dingen wat ingewikkeld zijn voor mij qua ingrediënten, zoals bij de Indiase dosa. Maar die zul je in NL vast wel kunnen vinden.
1,4 miljard pakketjes van buitenlandse webshops naar Nederland: ‘Onhoudbaar’ De stroom spullen die vanuit vooral Chinese webshops naar Nederland komt neemt zo snel toe dat hij inmiddels ‘onbeheersbaar’ is geworden, waarschuwen toezichthouders in een noodkreet aan het kabinet. Er komen zoveel pakketjes ons land binnen dat effectieve controle onmogelijk is. Dat levert risico's op, ook voor de koper. ,,Het is vragen om problemen als je dit soort apparatuur koopt.” Vorig jaar kwam opnieuw een recordaantal e-commerce pakketjes ons land binnen. Het waren er naar schatting 1,4 miljard, een verdubbeling ten opzichte van 2023. Ten opzichte van 2021 zijn het er zelfs al acht keer zoveel. De Douane spreekt van ‘een enorme volumegroei’, en staat voor de ‘onmogelijke taak’ de producten goed te controleren. In plaats van een steekproef uit een grote partij, moeten nu allemaal individuele pakketjes worden gecontroleerd. ,,We maken ons zorgen. Deze volumes maken het onhoudbaar om ons werk goed te doen en dit zorgt voor risico’s”, zegt Nanette van Schelven, directeur-generaal van de Douane. De Europese regelgeving die er nu ligt, voldoet bij lange na niet. In een gezamenlijk signaal roepen toezichthouders minister Dirk Beljaarts (PVV, Economische Zaken) daarom op om met betrokken partijen in gesprek te gaan, om samen tot een aanpak van het probleem te komen. De oproep is ondertekend door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) de Nederlandse Arbeidsinspectie en de Douane. Verleiding De toezichthouders noemen de toevloed van Chinese spullen ‘een groot maatschappelijk probleem’. Webshops als Temu, Shein en AliExpress vormen voor veel consumenten een onweerstaanbare verleiding. Spullen zijn er goedkoop, ze worden snel geleverd en je kunt er bijna alles krijgen. De kwaliteit is vaak echter beroerd. Van de spullen die vanuit Azië Europa binnenkomen, voldoet 85 tot 95 procent niet aan de Europese wetgeving, blijkt uit inspecties. Die producten komen toch op de markt, en dat levert risico's op voor kopers. Bij de RDI, het voormalige Agentschap Telecom, zien ze dat bijvoorbeeld verlichtingsproducten of slimme stopcontacten vaak zodanig zijn ontworpen dat consumenten er een elektrische schok van kunnen krijgen, of dat er brand kan ontstaan. Uit een steekproef bleek dat slechts 1 op de 24 gecontroleerde producten voldeed aan de Europese normen. Sterker: in 60 procent van de gevallen was er risico op elektrocutie. In het ergste scenario kan dat zelfs leiden tot woningbranden. Onlangs bleek dat die in 2023 in 5 procent van de gevallen veroorzaakt werden door accu’s, opladers en batterijen. Dat aandeel neemt rap toe: een jaar eerder was het nog maar 3 procent. Een woordvoerder van het Verbond voor Verzekeraars weet niet hoe vaak ondeugdelijke apparatuur de oorzaak is, maar geeft aan dat het risico wel degelijk gezien wordt. ,,Het is vragen om problemen als je dit soort apparatuur koopt.” Veel spullen uit Azië voldoen ook niet aan de Europese privacywetgeving. De RDI kwam bijvoorbeeld goedkope camera's tegen, waarvan de beelden uiteindelijk terecht kwamen in het buitenland, vermoedelijk op een plek buiten Europa. ,,De consument weet daar dan niets vanaf.” De opstellers van het document zien in de oplossing daarom ook een rol voor de kopers van die spullen. Zij zijn ‘verantwoordelijk voor het aanschaffen en gebruiken van veilige en duurzame producten’. ,,De import van e-commerce producten verdubbelt elk jaar, maar het aantal inspecteurs niet”, zegt een RDI-medewerker. ,,Consumenten doen er goed aan zelf ook goed na te denken bij een aankoop. Je kunt bijvoorbeeld kijken of een product een CE-markering heeft. En als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo.” Ook producenten zouden zich beter aan de regels moeten houden, maar of ze dat gaan doen? Het blijkt in de praktijk vaak onmogelijk om hen aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. In 85 procent van de gevallen is er geen in Europa gevestigde vertegenwoordiger of reageert die vertegenwoordiger niet. Klanten kunnen daardoor maar moeilijk hun geld terugkrijgen, en toezichthouders kunnen niet handhaven, bijvoorbeeld als een terugroepactie noodzakelijk is. Mattheus Wassenaar, inspecteur-generaal van de ILT: ,,Het is echt zorgelijk dat met name Aziatische aanbieders het niet zo nauw nemen met de veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid van hun producten. Dit leidt tot schade voor mensen, bedrijven én het milieu. Om dit te veranderen, moeten we allemaal onze verantwoordelijkheid pakken. Met ‘allemaal’ bedoel ik de handelsketen, markttoezichthouders, douane en wetgevers. Maar ook de consumenten en organisaties die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.” Uit het AD
Ik vind dit best zorgelijk. Men bestelt allerhande elektronische apparatuur terwijl het helemaal niet veilig is. Niemand lijkt zich bewust van de risico's tegenwoordig? We hebben in Nederland/Europa niet voor niets strenge keurmerken. En ondertussen is er ook weer een pakketje onderweg naar ons adres, meldde vriend gister. Ik krijg het maar niet aan zijn verstand. Gelukkig niks elektronisch.
Ja, dit weet ik al jaren. Maar helaas, als ik vertel over risico's, merk ik dat het mensen niets doet. Nee, zij weten wel wat ze kopen en nee, bij hun komt geen brand. Of als het stuk gaat, ach was toch maar goedkoop. Vaak lijkt het alsof exact dezelfde producten ook gewoon in NL te koop zijn, maar grote kans dat het qua uiterlijk hetzelfde is, maar voor de rest niet. Dan is er een goedkope, maar schadelijke verf gebruikt. Of een slechtere controle, of inferieure onderdelen. Fabrieken hebben gewoon een EU-productielijn en een niet-EU-productielijn.
Grappig genoeg waren de apparaten waar iets mee is gebeurd bij ons stuk voor stuk in de EU gekocht met bijbehorend keurmerk. Onder andere een stofzuiger die zomaar ontplofte, waardoor ik stofzuigers nog steeds eng vind. Als er iets gestofzuigd moet worden doet mijn man dat.
Daarom heb ik hier in huis ook een "chinese troep site verbod" ingesteld. De heren zijn dol op bestellen. En ik weet vandaag weer waarom. Met jongste zoon naar het winkelcentrum geweest voor een trainingsbroek en jas. En nu zijn we wer helemaal overprikkeld en moe Wel goed geslaagd gelukkig
Hoi, hoi, ik ben nieuw hier en lees graag mee! Ben een mama van 3 die probeert te consuminderen, wasbaar luiert en tweedehands inkopen als sport ziet
Hm dat, en gewoon de portemonnee... Want waarom moet een kabeltje 4 euro kosten als het ook voor 1,50 kan!!!
Ik kijk met veel dingen (dagelijkse boodschappen, kleding kopen in de uitverkoop) wel naar de prijs, maar prijs boven veiligheid stellen doe ik niet...
Nope, ik ook niet, maar ik denk dat we overschatten hoe kritisch de gemiddelde consument is. 't is niet voor niks ook zo dat sites als Aliexpress en Temu zo enorm zijn...
https://nos.nl/artikel/2554753-sportketen-decathlon-maakt-zich-indirect-schuldig-aan-uitbuiting-oeigoeren
Ik las het net en had de link al gekopieerd voor dit topic. Zet dingen ook wel weer in een ander perspectief. Verschrikkelijk wat een leed er op de wereld is en hoe de machtigen al machtiger worden en de rijken al rijker over de rug van een ander. Misselijkmakend. Edit: weer een webshop afgestreept, maar waar kan je nog wel verantwoord iets kopen? Ik denk niet dat dat mogelijk is.
Dit idd. Ik kwam er weleens in Roermond omdat die direct naast de grote kampeerwinkel zit. We gaan binnenkort op tennis dus dan moeten er rackets gekocht worden. Geen idee waar je die duurzaam op de kop zou kunnen tikken
Dat dit nu aan het licht is gekomen, zegt niets over wat er mis kan zijn in andere productieketens. En is het eenvoudig voor een winkelketen om de hele keten te achterhalen? Ik ben er inmiddels wel achter dat het voor een consument vrijwel onmogelijk is. Laatst met een collega over gehad (was wel leuk, kende haar niet, maar ze hoorde mij praten met een directe collega over kleding van de Zara en 'brak' toen in) en ook zij ging voor lang doen met spullen en kleding. Dat lijkt nu het meest haalbare.
Dat denk ik niet. Zeker als dat een heleboel verschillende productieketens zijn. Zuinig zijn op wat je hebt idd. Vragen blijven stellen over herkomst van producten en materialen. En niet bezuinigen op kwaliteit. Veel meer kunnen we niet.
Wat voor deo gebruiken jullie? Ik had een tijdje die van happy soap maar die ruikt nogal overdreven vind ik. En als hij te koud staat is het heel moeilijk smeerbaar. Dus was ik terug bij nivea/dove. Gisteren zag ik bij de plus de roller van happy earth. Vandaag voor het eerst gebruikt. Voorlopig ben ik positief.
Ik was tevreden over de werking van happy earth, maar kreeg echt mega vlekken in mijn shirts (van zowel roller als balm). Ben terug bij Odorex, helaas. Geen zin meer in die zoektocht.
Gewoon, Sanex roller. Ik geloof niet echt dat versies in een potje of met 'health' of 'earth' in de naam echt beter zijn. Vaak betekent het dat er geen aluminium in zit, maar dit is gewoon de zoutvorm, je smeert dus geen metalen plaat onder je oksels.