Je laatste zin is herkenbaar voor zijn oude school. Heel simpel dat kost tijd en moet je van alles uitzoeken. Hier had de ib'er eigenlijk geen tijd voor hem. 1 keer in de week kreeg hij uitleg over rekentijgers en een week later moest hij het laten zien. Kreeg geen uitleg in de klas en moest het zelf uitzoeken. Als hij er niet uitkwam had hij pech. Dan kreeg hij een week later op zijn kop en kreeg hij het als huiswerk. Compacten is makkelijk, dan staat er in het boek welk kind wat moet doen. Dat is een kwestie van volgen wat er staat. Extra werk wat aansluit is individueel en daar hebben ze geen tijd voor. Er zijn zoveel kinderen met extras. Kind wat onder het gemiddelde scoort, gemiddeld, er boven, daar weer ver boven. Dan heb je het nog maar alleen over niveaus en niet over andere problemen en rugzakjes. Of sommige eerder een backpackers rugzak. Als je kind braaf volgt wat ze moeten doen hebben ze ook geen nood. Zodra je kind duidelijk laat merken het er niet mee eens te zijn en lastig is hebben ze wel in eens nood. Misschien daarom hier ook geen enkel probleem om vlot een overdracht met motivatie te schrijven.
Hier zitten we met het vraagstuk wat we volgend jaar moeten doen. Zoon, deze maand 9 geworden, zit in groep 7. Hij doet rekenen en spelling al grotendeels niet meer mee met de klas. Gaan we hem nog anderhalf jaar bezig houden op de basisschool. En zo niet, wat doen we dan. Ik vind dit zo’n vreselijk lastige keuze. Hij is in principe al 2x versneld, om dan nog een jaar te versnellen is ook zo wat. Didactisch gezien vind ik het geen probleem. Sociaal zal hij zich ook wel redden. Maar ik gun hem nog een jaar zonder huiswerk en gedoe. Een jaar zonder veel moeten.
Ik meende mij te herinneren dat jullie serieus nadachten over jong celeanum? Is dat geen optie meer? Celeanum is echt wel sterk in de (hele) jonge leerlingen en begeleid ze echt wel goed is onze ervaring. Ervaringen met jong celeanum zijn ook goed
Jong celeanum is ons enige echte alternatief inderdaad. Maar dat is wel een uur met de bus enkele reis, wat het lange dagen maakt. Had vanochtend de ib’er aan de telefoon en die gaat contact opnemen met celeanum om onze situatie voor te leggen. Ik vind het gewoon lastig. Zoon wil zelf eigenlijk niet naar Zwolle, omdat het zo ver weg voelt. Maar ik denk dat hij bij jong celeanum echt meer op z’n plaats gaat zitten dan ergens anders.
Ze komen echt overal vandaan is mijn ervaring en een uur met de bus is zeker geen uitzondering. Er waren er ook een aantal die een combi fiets/bus/trein hadden. Het klinkt heel heftig voor ouders en is het ook maar hij is niet de enige! Die van ons hoefde overigens maar '13' km te fietsen toen hij daarheen ging. Was ook wel versneld loslaten
Op zich is het wel een mooie verbinding naar Zwolle. Het is gewoon instappen en uitstappen. Dus in dat opzicht is het helemaal niet ingewikkeld. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt. Een stuk makkelijker dan naar de omliggende dorpen fietsen. We hebben nog heel even om te beslissen.
Gisteren was het grote overleg op school nav alle resultaten. Hij had gevraagd om sprinters maar vertelde nu dat hij rekentijgers heeft gekregen. Fijn dat ze iets doen maar ik had de juf verteld dat hij dat boekje thuis heeft en er dus niets aan vindt... maar goed, hij was toch wel een beetje vereerd. Benieuwd of en wat er verder nog gaat gebeuren want hij vindt het behoorlijk saai worden inmiddels... Hij heeft me gisteren het Chinese getallenstelsel uitgelegd, was ie verontwaardigd dat ik dat niet allemaal direct onthield
wel opletten dan he, hopelijk krijg je geen overhoring Lastig dat je wil dat je kind verder gaat en als school niks doet je het zelf haalt om vervolgens er nog mee te komen. Zoon zegt dat meesterwerk overigens leuker is.
Hier is de keuze sprinters of rekentijgers, meer hebben ze niet. Ben benieuwd of we nog wat over de plusklas gaan horen. Hij wilde me wel overhoren inderdaad
Ben ik ook benieuwd naar. Ik hoop het voor hem. Misschien nog steeds niet wat hij nodig heeft maar in ieder geval afwisseling. Ik had zo'n vermoeden. Zoon deed dat laatst met spaans. Nooit gehad dus moest er even voor zitten
Hoi! Mag ik meelezen en -kletsen? Mijn 6-jarige zoon leek zich altijd al flink bovengemiddeld snel te ontwikkelen. Sinds zijn start op de basisschool gaat het allemaal in verdere sneltreinvaart - hij heeft zichzelf leren lezen in groep 1 en is nu (in groep 3) al eventjes AVI-uit. Begrijpend lezen, taal, schrijven, rekenen, geschiedenis; alles interesseert hem ontzettend en lijkt hem even makkelijk af te gaan. Hij wordt op school op dit moment (door)getoetst om zo te helpen zijn exacte niveau op de schoolvakken te toetsen. Hij lijkt vooralsnog op elk gebied fors (= meerdere jaren) voor te lopen, maar de officiële uitslag horen we over 3 weken, in een gesprek met school. Waar ik altijd dacht “is vast super makkelijk, een kind hebben dat snel leert”, merk ik dat het toch best wat zorgen meebrengt. Hoe houden we hem scherp en geprikkeld? Houdt hij wel aansluiting bij zijn leeftijdsgenootjes? En vooral: waar doen we goed aan? Zo is er zowel bij overgang van groep 1 naar 2 als van groep 2 naar 3 de optie geweest om een klas over te slaan. Niet gedaan, iom school, vanwege zijn leeftijd (hij is van eind april en daarom vrij jong) en omdat school van mening is dat ze hem voldoende kunnen blijven bieden binnen zijn klas. Ik geloof school helemaal, ze lijken er echt goed bovenop te zitten, maar daar zal ook een plafond aan zitten. Gezien zijn huidige niveau, zal dat plafond vast niet al te lang op zich laten wachten. De HB-coach van school is sinds eind vorig schooljaar iig al betrokken en hij krijgt al een aangepast programma en taken. Thuis doen we in elk geval ook ons best om hem zo veel mogelijk te prikkelen. Hij spreekt en schrijft ondertussen bijv al een aardig woordje Engels en de informatieboeken over zijn favoriete onderwerp (de ruimte) zijn echt niet aan te slepen Hij leert ons regelmatig wat nieuws. Fantastisch om hem dingen te horen uitleggen en om hem verbanden te zien leggen. Nou goed, ik lees dus mee voor herkenbaarheid en om hopelijk wat goede tips mee te pikken
Het is een hele zoektocht en je zult geen perfecte oplossingen of plekken vinden. Wees niet te bang voor versnellen. Het is niet zo eng als het klinkt. Wat mn zoon heel fijn vond aan versnellen was dat hij weer mee kon doen met de klas ipv alles alleen doen. Nou is dit een tijdelijke oplossing, en moet nooit op zich staand worden gegeven, maar altijd in combinatie met compacten en verrijken. Maar zou eerst kijken of er geen hb school in de buurt mogelijk is. Niet dat dat perfect is, maar daar is aangepast werk een stuk makkelijker en hebben alle kinderen het. Ook daar zal op dit tempo goed gekeken moeten worden hoe je komende jaren gaat invullen. Mn dochter is niet versneld, wel kort gekleuterd, dus net 7 geworden in groep 4, maar zij zou juist sociaal veel baat hebben bij meer versnellen. Ze past zich enorm aan bij leeftijdsgenoten en dat kost veel energie. Helaas heeft ze didactisch afgelopen jaar stil gestaan waardoor versnellen voor nu geen optie was.
Je kunt alleen naar het moment kijken met het nemen van beslissingen; wat de toekomst brengt weet je niet. Hier zijn ze allebei versneld naar groep 3 gegaan. Bij de oudste had ik dat achteraf misschien anders gedaan, bij de jongste juist niet. En dat is niet omdat de oudste het cognitief niet aan kon oid, maar bij haar speelden zoveel andere zaken mee (met name dat ze in een rotklas terecht kwam en dat de meeste leerkrachten haar totaal niet begrepen, daarnaast hecht ze veel waarde aan ‘zoals het hoort’, en versnellen hoort in haar ogen niet, net als ‘een jaar te jong zijn’). Uiteindelijk heeft ze na een schoolwissel een extra jaar basisschool gedaan en toen ‘klopte het weer’. Beide keren dus besloten wat op dat moment het beste leek. En nog geen idee of het goed was (de schoolwissel zeer zeker wel overigens, dat hadden we jaren eerder moeten doen). Een kind dat goed kan leren, is denk ik vaak inderdaad makkelijk, maar vaak komt er zoveel meer bij kijken, zeker als ze hoogbegaafd zijn of er ook andere dingen spelen (in het kind of in de omgeving(!)).
Vooral niet bang zijn voor versnellen, die van ons is van 1 naar 3 gegaan. Zoals iemand al schreef het is niet dat het dan klaar is. Versnellen is in combi met een goed plan. Korte lijnen met school is belangrijk en goed blijven kijken naar je kind. Zodra je verandering thuis krijgt kan het toch niet zo lekker lopen op school. Fijn dat ze bij jullie heel veel doen en proberen. Hopelijk heeft hij niet alleen aparte taken maar ook taken wat hij samen moet doen. Kijk ook naar hoe ze het doen met het leren leren want dat is nog al eens groot punt als alles aan lijkt te komen waaien. Hebben ze op school of in de buurt plusklassen? Hb scholen in de buurt? Wij hebben hem naar een hb school gedaan omdat school te weinig voor hem kon doen het grootste voordeel van hb scholen is toch wel dat je niet de enige bent, alles compact aangeboden krijgt en door al die tijd die ze over hebben meer tijd is voor projecten (samen als alleen), rots en water training en extra focus op het leren leren. Nadeel meer rugzak kinderen. Thuis inderdaad kijken waar de interesse is en er op in spelen. Hier deden proefjes het altijd goed net als bakken en koken. Daarnaast sporten, voldoende uitdaging fysiek als geestelijk zorgde voor veel meer nachtrust. Te weinig uitdaging waren de nachten kort en de dagen lang
Er zijn inderdaad opties buiten school, precies daarom zijn ze hem nu aan het doortoetsen. We weten allemaal dat hij zeer vlot is, maar niet hóe voorlopend exact, dus hij wordt nu getoetst (door de HB coach) om het niveau te bepalen en aan de hand daarvan verdere stappen te kunnen ondernemen. Ik vraag me af of een hoogbegaafdheidsonderzoek ook nog meerwaarde zou hebben. Hier ongetwijfeld iemand met ervaring? Ik weet dat het onderzoek onafhankelijk gedaan moet en vrij prijzig kan zijn. Dat is natuurlijk helemaal prima, maar als het enige resultaat het opplakken van een labeltje is - als in: het maakt verder het openen van bepaalde deuren niet gemakkelijker - denk ik er nog even over na. Bedankt voor je tips over het samenwerken en het leren leren! Dat laatste is een ding en voor mij persoonlijk zeker een zorg - hij hoeft doorgaans niet te leren, iets één of enkele keren lezen is voldoende om de kennis te vergaren én te kunnen toepassen. Dat houdt natuurlijk een keer op, ooit zal hij toch echt dingen moeten léren en moeten weten hoe Wat betreft samenwerken, dat weet ik niet zo goed. Ze werken een enkele keer in projectgroepjes, maar verder werkt hij (voor zover ik nu weet) vooral alleen, gezien hij niet meedraait in het reguliere of verdiepende programma, maar daar buiten. Ik schrijf beide op en neem ze mee naar het gesprek binnenkort, dankje!
Een voordeel van een IQ test is dat je meer inzicht krijgt in het intelligentieprofiel, en hoe de verschillende onderdelen zich verhouden tegenover elkaar. Scholen (hb scholen bijv) eisen een test zodat ze kunnen kijken of een kind goed past. Maar ik denk dat een IQ test zeker niet noodzakelijk is, en zeker niet wanneer een kind prima gezien wordt. Ik denk dat doortoetsen voor elk HB kind wel goed is om te doen. Aan de hand van die uitslag kan er altijd nog geadviseerd worden om wel een IQ test te doen als er bijv specifiekere ondersteuning / uitdaging nodig is, bijv.
Deze omschrijving past bij onze dochter. Onze dochter is van maart en we hebben haar langer laten kleuteren. Ze wordt bijna 6 en zit nu in groep 2. Voor haar sociaal en emotionele ontwikkeling ben ik blij dat we dit zo gedaan hebben. Daarbij had ze echt moeite om te wennen aan het schoolleven dus ook hiervoor had ze deze tijd echt nodig. Ze geniet van het spelen op school en fijn dat ze nu echt nog even die kleuter mag zijn. Wel zit ze nu in een combinatieklas van groep 2/3. Vanaf volgend zchooljaar zie ik meer hobbels aangezien ze de lesstof van groep 3 wel kent.... Onze voorkeur gaat sowieso niet naar het overslaan van een klas, maar naar verdiepen en verbreden van lesstof. Belangrijkst voor jullie, je kent je eigen lind het beste en volg hierin je gevoel!
Groep 3 is voor de meeste kinderen met een voorsprong een nutteloos en saai jaar. Hoor vaak het stomste jaar. Dan zie je ook vaak dat gedragsproblemen op gaan spelen. Logisch als je je compleet verveelt. Daarom bieden sommige scholen ook de oplossing om 's ochtends het groep 3 programma te volgen en de middag bij de kleuters voor kinderen die behoefte hebben aan veel spelen en/of versnellen. Meestal stoppen ze dan na een tijdje helemaal over naar groep 3. Het is jammer dat er ook genoeg scholen zijn die denken of alleen versnellen of doubleren voldoende is om een probleem op te lossen. Alsof een kind daarna wel goed op het juiste niveau zit, maar vaak blijft het maatwerk. En als school dat ook niet in zou zien, moet je kijken waar je goed aan doet. Hier was juist regulier onderwijs net instelling voor kinderen met ernstige gedragsproblemen. De HB-school had een paar bijzondere leerlingen, ook met moeilijk gedrag, maar daar ging school al anders mee om en er was meer toezicht op het plein. Hier juist veel meer aansluiting en na jarenlang geklaag over dat hij niet kon samenwerken enz., ging dat hier wel goed in de meeste gevallen, omdat ze aardig dezelfde gedachtensprongen maakten etc.
Vandaag had hij een pleidooi geschreven voor de juf waarom hij de rekentijgers niet wil doen Juf was er, helaas voor hem, niet van onder de indruk. Wel bericht gekregen dat hij wel naar de plusklas mag, direct na de vakantie krijgen we bericht over hoe en wat. Voor zover ik weet is het op een school 400 meter de andere kant op, en kan hij na afloop via 1 fietspad naar zijn eigen school fietsen dus dat is ideaal.
Dat ksn echt zoveel uitmaken. Hier ook een erg moeilijke klas waarbij duidelijk is dat er zeker een kind of 4 gaan uitstromen naar praktijkonderwijs, die volgen nu al een compleet eigen leerlijn. En daarnaast heel wat best heftige gedragsproblemen. Ook wel een groep "normale" kinderen maar eigenlijk niemand die er zo bovenuit steekt als hij. Dus met zo'n groot percentage probleemleerlingen is het wel logisch dat hij zich er niet erg thuis voelt