Hoi Iedereen, We hebben de IEP toets uitslagen binnen. Helaas zagen we een daling in lezen. We zijn erg geschrokken en hadden dit totaal niet verwacht. Ze zit in groep 6, tot nu toe ging de lijn mooi omhoog. Iemand soortgelijke meegemaakt? We gaan dit nu aanpakken maar ben bang of ze het nog gaat inhalen. Maak me enorm zorgen nu…
Oh joh, rustig aan hoor. Het is natuurlijk ook maar een momentopname zo'n toets. Eerst eens rustig met de juf overleggen of ze dit een passende uitslag vindt en wat ze ziet in de klas. Misschien heeft de hele klas er wel last van en gaan ze in de klas er ook extra aandacht aan besteden. Maar in ieder geval helpt het niet om heel veel stress te hebben nu. Lekker plezier maken met lezen thuis en vertrouwen houden in je dochter. Komt goed!
Maak je niet te druk. Ze zit in groep 6, er komen nog zat andere toetsmomenten. Bovendien is er ook niks mis mee als je kind uiteindelijk toch op een ander niveau thuishoort.
Toets is echt een momentopname. Al helemaal met lezen. Als je de teksten door hebt score je heel hoog en anders niet. Hier ook paar leerlingen die achteruit zijn gegaan, maar betekent allemaal niet zoveel. Als ze een andere toets krijgen weet ik zeker dat ze weer goed op hun lijn gaan scoren. Het is maar net welke versie toets ze gedaan hebben. Voor rekenen en spelling vind ik het iets anders.
Ik zou mij geen grote zorgen gaan maken. Maar wel nagaan welke strategie gebruikt wordt. Ik ga vanavond aan de slag met mijn oudste om daar naar te kijken. Maar hij staat al een aantal toetsen stil. Ik wil wel even een scan maken van de strategie en deze doorsturen. Dus geef maar aan of je dat wil.
Nee dat snap.ik. Maar ik begrijp niet zo goed waarom je dit zelf gaat doen ipv het bij school te laten.
Omdat ik het bij school gelaten heb. En hij al een hele tijd stil staat in zijn ontwikkeling daarmee. Ze zouden oefen werk mee geven en hebben dit tot op heden nog steeds niet gedaan. Op een gegeven moment ben ik ook klaar met vragen. Mijn zoon is een dromer en heeft wat meer moeite om alles in de les te leren. Als hij thuis wat doet dan gaat hij in een korte tijd flink vooruit.
Adem in.... en uit. Haal de druk eraf. 1 meetmoment zegt niet zoveel he? Een dip mag, juist goed: zoon had t ook. Waren we blij om. Alles ging hem makkelijk af en toen kwam hij even zichzelf tegen. Niets mis mee. En al zou de lijn op dat niveau blijven: dat is ook geen punt toch? We worden niet allemaal raketgeleerde Wij vinden het belangrijker dat onze kinderen het fijn hebben op school en wel inzet tonen. Maar een keer die toets wat minder doen? Ach. Dat is dan niet anders hoor. Wereld draait wel door. Enorme zorgen om dit maken is zonde van je energie.
Je kan niet alleen maar stijgen. Zoon had in gr 6 ook jn eens een daling. Het zijn maar momentopnames. Als het alleen maar dalen is zou ik vragen om teksten als het alleen gaat om begrijpend lezen. Bij een vriendin hadden ze dit ook. Alleen begrijpend lezen daalde en de rest was hoog. Maar omdat andere kinderen alles slechter scoorde kreeg ze geen hulp. Die zijn thuis gaan oefenen op Einstein.
De vraag is of hij stil staat in ontwikkeling of dat hij er gewoon op de toetsen niet zo lekker uit komt. Ook met oefenen is dat de vraag. Maak je je kind beter in begrijpend lezen of beter in het maken van toetsen? Ik zou thuis inzetten op leesplezier, niet op gericht toetsvragen oefenen. En laat leesstrategieen aanleren over aan mensen die daar voor geschoold zijn.
Zijn leraar heeft zelf ook aangegeven dat hij stilstaat. We zijn geen cito's aan het oefenen. We zetten al vanaf jongs af aan in op leesplezier. Het gaat om een kind met autisme. Dat maakt sommige dingen wat lastiger zoals overzicht houden, samenvatten en bedenken wat de schrijver het belangrijkste vindt.
Jij vindt dat kinderen niet bezig moeten zijn met begrijpend lezen omdat ze anders geen plezier meer uit boeken kunnen halen? Het zijn eigenlijk ook wel twee verschillende dingen. Als je een boek leest voor jezelf dan haal je daaruit wat jouw interesseert en aanspreekt. Dat hoeft helemaal niet het thema van het boek te zijn. Dat kan ook bijvoorbeeld een bijrol zijn waarvan de persoonlijkheid jou aanspreekt. Uit een informatief boek haal je wat je wil weten. Lezen voor school en leren uit een boek voor school is toch anders.
Nee dat zeg ik niet. Wat ik wel zeg is dat het leren van vaardigheden voor begrijpend lezen op school moeten worden aangeleerd.
Dat zou heerlijk zijn. Ik heb minimaal 2 kinderen met special needs. Ik heb mijn handen echt wel vol met deze vier. En het zal in veel situaties ook van toepassing zijn dat de docenten genoeg kunnen bieden. Maarja helaas niet in alle situaties. Ik kan niet van de leraar verwachten dat hij zich gaat aanpassen aan alles wat mijn zoon nodig heeft. Helaas is het onderwijs wat mijn zoon nodig heeft heel schaars. Als het er al is komt het met heel veel vervelende bijwerkingen. Dit is voor mijn zoon de manier waarop de omstandigheden het meest optimaal gehouden kunnen worden. Ik ben blij dat ik hem hiermee kan helpen. Anders zou het er niet beter op worden.