Tja zij laat het dus niet zien Ik twijfel dus zelf ook wel hoor. Maar beide andere kinderen versneld ook op deze school. Maar mijn dochter past zich aan, doet niet moeilijk, voorbeeldige leerling. En nu dus pas in groep 6 die formulieren. Omdat wij nu nog een keer moeten invullen voor een vervolglijst ga ik ook twijfelen hoor.
Als je kijkt naar het zijnsluik past dat bij haar? Vooral meisjes passen zich snel aan. Hoe is ze thuis?
Ik lees al een tijdje mee. Mijn kind heeft al voor de 2x per jaar toetsen voor alle categoriën, van begrijpend lezen tot rekenen, technisch lezen spelling en werkwoordspelling een I. Vrijwel altjid gehad ook. Echter, nu zei mijn eigen psycholoog aan de hand van wat ik soms vertel over hetgeen in het gezin gaande is, is je kind niet hoogbegaafd. Dat vroeg zij, omdat onze dochter heel erg in de Harry Potter wereld zit. Zij heeft alle delen sinds groep 6 al 2 x gelezen. Nu is ze druk bezig tot 23:00 uur s avonds en s morgens 7:00 uur weer met fascisme, nationalisme, kapitalism e.d. Heeft ze zichzelf voor opgeworpen. Ze zit nu in gr. 7. In gr. 2 hield zij al een spreekbeurt over zwaartekracht en de ruimte (uit zichzelf). Kortom brede interesse en zij kan zichzelf niet uitzetten. Ik heb het met de juf besproken. Zij zei dat zij niet eerder aan HB gedacht had, maar wel zou kunnen. Ze had een checklist. Geen idee hoe betrouwbaar dat is. Die gaat ze eerst bij de verrijkingsgroep afnemen, waar mijn dochter niet eens in zit. En daarna bij dochter Ik denk dat dat zo'n checklist niet alles zegt over IQ en een leerkracht is eigenlijk niet degene die IQ-testen af moet nemen. Ik betwijfel of ik haar niet zelf moet laten testen particulier op eigen kosten. Aan de andere kant vraag ik mij af, wat ik eraan ga hebben. Ze krijgt, als heeft ze wel HB straks VWO-advies, en anders waarschijnlijk ook, en daar gaat ze dan naar een VWO al dan niet een brede dakpanklas. Niet iedereen zal HB zijn, maar maakt dat dan veel uit? Met andere woorden, wat zou het ons brengen als wij haar laten testen en haar IQ is 128 of boven de HB grens en 131 ofzo. Ze kan dan wellicht meedoen met verrijking maar dat is 1,5 uur. In de klas krijgt ze al wat uitdaging zoals bijv. afgelopen week over de Stelling van Pytagoras e.d.
Ik lees regelmatig mee in dit topic, af en toe post ik iets. Mijn zoon gaat naar een externe plusklas, mijn dochter hopelijk volgend jaar. Ik werk zelf ook in het onderwijs en in overleg met de directie mag ik materialen voor verrijking aanschaffen (groep 1-8) Ik heb al aardig wat op mijn lijstje staan, maar ik zou ook graag jullie input willen. Welke spellen/speelgoed/boeken/... zorgen ervoor dat jouw kind(eren) in de 'flow' komen? Ik kom regelmatig dingen tegen die ik nog helemaal niet ken, wellicht kan ik hier ook nog wat inspiratie op doen!
Bij zoon niet echt veel verrijking als in boeken, speelgoed en spellen. Boeken hebben ze een mooie verzameling maar niet iets aparts. Ze doen heel veel projecten als verrijking. Dus zoon roept gelijk fatsoenlijke lijm/ lijmpistolen/ goede stiften en potloden. Betreft materiaal Microbit! Ze leende lego spike want dat is nog al een grote uitgave Wat zoon thuis veel oefende is de diabolo.
Ik zou niet uitgaan van een mening van een psycholoog als het niet zijn gebied is. Mijn tip is kijk naar het zijnsluik. Herken je daar je kind in? Dan zou ze hoogbegaafd kunnen zijn. Of het nu nog zin heeft dat heeft meer te maken hoe ze in haar vel zit. Als ze nu haar zien en uitdaging krijgt is dat misschien voldoende. Maar het is vooral belangrijk dat stel dat ze wel hb is haar zelf begrijpt. Waarom dingen anders lopen, andere kinderen anders doen dan verwacht en andersom. Als je begrijpt waarom je dingen anders doet/ denkt begrijpt je ook eerder wat je sterke en zwakke punten zijn.
@Sunnygirl79: Ik zou alleen laten testen als er een (begeleidings)vraag ligt. Dus bv. als ze niet goed in haar vel zit en/of op school niet krijgt aangeboden wat ze nodig heeft. Een test kan dat inzicht en handvatten geven. Als ze goed in haar vel zit, gezien wordt en de benodigde uitdaging krijgt, dan voegt een test weinig toe.
Bedankt. Dat model van Zijnsluik waar je vaak naar verwijst, is ook maar een model van een persoon, Tessa Kieboom in dit geval. Zij geeft aan dat de kenmerken bij iedereen aanwezig zijn maar bij HB prominenter. Zo zijn er meer mensen, F. Mönks, E. van Gerwen, Landelijk informatiecentrum hoogbegaafdheid, die ook sommige kenmerken meer prominenter vinden. Dat is lastig om af te gaan op basis van dat soort kenmerken lijstjes, omdat het een verkeerde uitslag kan geven.
Klopt maar geeft een beter beeld dan hb is je bent slim. Dat mensen verder kijken dan alleen het slimme. Het bevat zoveel meer. Bij mensen die het nog niet weten kan het meer duidelijkheid geven. Bijvoorbeeld door te zeggen we gaan in overleg met school/ huisarts etc.
Wij lopen momenteel echt vast met de jongste, Dwars boos gedrag en heel brutaal geeft en bijna twee maanden aan niet meer naar school te willen. Gesprek met de intern begeleider was uitgesteld wegens prive omstandigheden vanuit hen super vervelend voor hun natuurlijke. Maar het gesprek met de ib'r gaf ook niet echt heel erg veel verheldering. Zoon onder presteert, wilt niet opvallen. Gaat naar de verrijkingsklas en heeft die het ook prima naar zijn zin. Verder heeft de juf het idee dat die verder zit dan groep 2, ' zit in groep 1 en is 4, volg al groep 2' Nu dus weer een DHH invullen maar dan vanuit ons en hen en komen er hier adviezen uit waar school iets mee kan. Ze willen nu de laatste 9 weken volledig in zetten op onderzoeken naar wat nodig is voor groep 2 om hem uit te dagen. School zelf is steeds een twijfel vanuit ons, het is een fijne school maar hij word flink gepest als die buiten de boot valt, dus zijn stotteren, waardoor hij nu heel introvert is opschool. En zich absoluut niet wilt laten zien of horen. Maar ook omdat hij ' slim' is. Nu hebben wij helaas te horen gehad dat ze denken dat hij de zelfde ziekte als zijn broer heeft, wat zou betekenen dat de toekomst uit moet wijzen wat slim is en of hij niet ook naar de Mytylschool moet. Waardoor wij ook best wel met onze rug tegen de muur staan kwa wat allemaal wel of niet slim is.
Wat sneu. Ik las over het pesten en dacht direct: overstappen! Een plek zoeken waar hij zich veilig voelt. Maar daarna je andere opmerking en dan is dat allemaal niet zo gemakkelijk.... kun je niet in instantie als het cjg vragen mee te denken? Dan hoef je misschien niet alles zelf uit te zoeken.
Dit is tegenstrijdig. Imo kan het geen fijne school zijn als hij wordt gepest (niet voldoende gedaan wordt tegen het pesten). Een kind kan niet leren, ontwikkelen en zich open stellen in een onveilige omgeving. Ik zou eerst inzetten op een veilige omgeving creëren (op de huidige school of op een andere school) en dan pas gaan kijken naar hoe je je zoon meer open kunt krijgen. Het is alsof je constant over iemand voet rijdt, je afvragen waarom hij zijn voet niet gebruikt, en dan een traject opzet om te kijken of en hoe hij opnieuw kan gaan lopen. Imo moet je allereerst stoppen met over zijn voet rijden (het pesten moet stoppen, linksom of rechtsom) , dan kan het gaan genezen, en dàn kan je gaan kijken naar hoe hem te ondersteunen weer te lopen (zichzelf te zijn, zekerder te worden van zichzelf).
Precies zoals jij het omschrijft. Maar daar tegen/over word dus heel lachoniek gedaan en het probleem bij hem gelegd... Dingen als, hij heeft vriendjes. En wij hebben het idee dat die niet weerbaar genoeg is. Maar de kern word niet aangepakt. En dat is dat hij zich niet veilig genoeg voelt om zijn eigen te zijn. Ik wil ook bij een anderen school hier gaan kijken. Maar hij wilt zelf absoluut niet van deze school af, want ik heb zo veel vrienden. Maar dat is dus tegenstrijdige vanuit hem. En roept ook vragen op bij ons.
Dat is lastig ja. In hoeverre kan je een kleuter vertrouwen op zijn woord is ook lastig in te schatten. Ik denk dat het belangrijk is om toch maar (weer) in gesprek gaan met school. Ik denk dat kunnen vertrouwen op de school het aller belangrijkste is. Als een juf zegt: 'hij wordt niet gepest' en je gelooft dat niet (100%), dan zit de relatie niet goed. Je zou de juf moeten kunnen vertrouwen. Als na gesprekken de twijfel nog steeds blijft dan zou ik op zoek gaan naar een andere school. Om een kind goed te kunnen ondersteunen moeten de neuzen dezelfde kant op en is het beeld van het kind en de situatie voor iedereen duidelijk en gelijk. Als dat niet zo is dan is goede samenwerking niet mogelijk. Ik zou dan zoeken naar een school waarin samenwerking wel mogelijk is. (Vriendjes kan je ook op een nieuwe school maken. Dat weet je zoon niet, en dat is logisch want hij is 4, zijn wereld is dat wat hij ziet. Maar wij ouders kunnen wel al verder kijken, het grote plaatje zien, en beslissingen nemen voor zijn toekomst)