Zoon (4) gaat niet zo lekker op school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Elisa23, 13 jun 2025 om 13:23.

  1. Elisa23

    Elisa23 Lid

    5 okt 2016
    16
    1
    3
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is afgelopen oktober 4 geworden en op school gestart. Volgens de creche was hij er aan toe. Een sociaal, vrolijk, eigenwijs en slim ventje. Die je de oren van het hoofd kletst.
    Na een paar weken kwam de juf naar me toe dat het sociaal wel goed ging, maar dat hij achterliep met knippen. We moesten veel oefenen hiermee.

    In maart hadden we een tien minuten gesprek. Daar gaf ze aan dat hij moeilijk aan het werk te krijgen is en liever speelt. Het ging wel beter met knippen, maar het was nog niet op niveau.
    Van de week kwam de juf naar me toe en waarschuwde me alvast dat zijn rapport niet zo goed is. In de klas komt hij ongeinteresseerd en lui over. Hij is snel tevreden over wat hij heeft gedaan. Hij is koppig (dat herkennen we ook wel) en als hij ergens geen zin in heeft, dan doet hij het gewoon niet. Ze moet nog steeds veel moeite doen om hem aan het werk te zetten en hij doet niet echt actief mee in de kring. Ook loopt hij een beetje achter met voorbereidend rekenen. Op school komt hij t/m 5. Ik heb thuis even gecheckt en dan lukt het hem t/m 8, slaat de 9 over en dan 10. Hij herkent van de cijfers t/m 10, de 7 en 8 niet (zegt steeds 3 tegen 8).

    Dat hij hier een beetje mee achterloopt, had ik eigenlijk niet zo verwacht. Hij telde met 2 jaar t/m 20. Hij vond het ook heel leuk en deed het vaak. Ook leek het dan of hij echt " telde" , hij zette dan een paar autootjes op een rijtje en " telde" die netjes 1 voor 1. Met 3 begon hij kleine hoeveelheden te herkennen (2 snoepjes etc). Overigens leerde hij dit op de creche van een leidster waar hij een enorme klik meehad. Toen hij drie was werd zij langdurig ziek. Thuis hebben we hier nooit iets mee gedaan, misschien hadden wij dit thuis moeten blijven oefenen? Aan de andere kant liepen we laatst over straat en zei hij ineens: daar staat 36 (wat ook klopte). Hij begint erover dat 100 meer is dan 10 en 1000 weer meer dan 100. Dus wellicht maakt hij binnenkort een sprongetje en zit hij weer op niveau.

    De juf stond wel open voor mijn kant van het verhaal. Dat hij altijd vol enthousiasme thuiskomt van school en vertelt wat de juf nu weer heeft verteld. Tekenen deed hij de eerste maanden totaal niet. Momenteel doet hij dat best vaak.

    Toch maak ik me wel een beetje zorgen over hoe het nu verder gaat. Of wat te doen. Is hij gewoon jong in zijn gedrag? Wordt dit vanzelf wellicht beter in groep 2? Is hij gewoon iemand die niet zo'n doorzetter is en gewoon doet wat hem makkelijk afgaat. Of kan je daar op deze leeftijd nog weinig over zeggen?
    Of hebben we misschien fouten gemaakt in de opvoeding. De juf gaf aan dat taakjes geven in huis (wat wij dus te weinig doen volgens haar), wel zouden kunnen helpen bij het verbeteren van zijn werkhouding in de klas. Dus dingen als meehelpen met tafeldekken etc.
    Heeft iemand ervaring hiermee? Tips?
     
  2. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    2.029
    1.575
    113
    Vrouw
    Hij klinkt inderdaad nog wat jong in gedrag voor een kind dat bijna een volledig schooljaar erop heeft zitten.

    ik zou voor nu spelenderwijs thuis wat oefenen, en dan breed. Hem dingen zelf laten doen die hij kan doen (denk aan douchen, aankleden, taken in huis) en ook met knutselen, rekenen etc. Kijk bijvoorbeeld eens naar de bobo en ook online is er veel te vinden. Daarnaast kun je bij bijna alles wat je doet taal, rekenen en motoriek oefenen. Als hij liever lui dan moe is (geen idee of dat echt zo is) helpt t om het niet zo zichtbaar als oefening te doen.

    En dan aankomend jaar eens kijken hoe hij zich ontwikkeld, hij kan altijd nog wat langer kleuteren.

    verder vind ik een rapport met goed en fout stom voor kleuters. Hier krijg je een rapport met per onderdeel een kleurtje wat gelijkstaat aan een bepaald niveau van opdrachtjes. Bijv geel voor midden groep 1 en rood voor eind groep 1. Het geeft aan wat de juf aanbied op basis van wat kind al kan zodat je een goed beeld hebt waar kind is qua ontwikkeling zonder dat er onvoldoendes kunnen worden gegeven.
     
    Dubbelgeluk en Elisa23 vinden dit leuk.
  3. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.716
    4.049
    113
    Overijssel
    Dus je kind gaat gezellig sinds oktober naar school en de juf zit nu al te zeiken over cijfers en achterlopen?????
    En ook nog jullie schuldig laten voelen dat jullie te weinig doen???
    Wat is haar taak dan? Achterover leunen in de stoel en alleen maar commentaar leveren? Ik weet niet wat voor basisschool het is maar gelukkig gaat mijn kind naar een normale basisschool waar hij toch lekker kleuter kon zijn.(hij is nu 11 jaar)
     
    JupitR, Anna009, Jessi79 en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Elisa23

    Elisa23 Lid

    5 okt 2016
    16
    1
    3
    NULL
    NULL
    #4 Elisa23, 13 jun 2025 om 17:29
    Laatst bewerkt: 13 jun 2025 om 17:39
    Hi, bedankt voor je antwoord! Ik ben na het gesprek met de juf inderdaad met tellen aan de slag gegaan (op een hele speelse manier) en ik merk wel dat dit gelijk vruchten afwerpt. En we zijn inderdaad ook bezig om hem meer zelf te laten doen. Hij is sociaal best handig en ik merk dat hij zijn maniertjes heeft om andere mensen dingen voor hem te laten doen. Dat was op school al een probleem. Hij zit in een 1/2 groep en hij had het voor elkaar gekregen dat alle meisjes uit groep 2 dingen voor hem deden (zijn speelgoed opruimen, zijn jas ophangen etc). De meisjes moesten zelfs huilen toen dat niet meer mocht van de juf...Ik merk zelfs als moeder dat ik daar soms intrap..
    Mbt langer kleuteren. Ik heb dat ook met de juf besproken. Zij gaf aan dat dit nog veel te vroeg was om dit te bepalen.
    Bij het rapport worden de ontwikkelingen besproken aan de hand van onvoldoende-matig-voldoende-ruim voldoende-goed. Onvoldoendes zullen het ws op de aangekaarte punten niet worden. Dat is meer voor kinderen waarvan ze merken dat die beter op het SBO of SO tot hun recht komen. Maar ik verwacht wel een paar matigs.
     
  5. Elisa23

    Elisa23 Lid

    5 okt 2016
    16
    1
    3
    NULL
    NULL
    Hi, ja ik schrok ook wel toen we na drie weken te horen kregen dat we veel met hem moesten gaan knippen. Ik kan me van mijn eigen kleutertijd herinneren dat ik in die twee jaar in de poppenhoek en leeshoek heb doorgebracht en mijn veterstrik diploma heb gehaald. Cijfers en letters kwam volgens mij niet echt aan de orde.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  6. Nova1986

    Nova1986 Actief lid

    25 mei 2020
    259
    107
    43
    Vrouw
    Eens met @Theezeefje! Mijn wenkbrauwen schoten een meter omhoog bij het lezen. Wat een toestand om niks (vanuit school bedoel ik dan).
    Laat hem lekker kleuter zijn! De rest komt vanzelf wel. Als hij lekker sociaal is en met plezier naar school gaat, dan ben je er al vind ik!
    Bovendien kunnen kinderen na de zomervakantie ineens een heel stuk "gegroeid" zijn, zonder dat je zelf van alles uit de kast te halen, om op een bepaald "niveau" te komen tijdens school.
     
    chrystel73 en Elisa23 vinden dit leuk.
  7. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.309
    3.965
    113
    Ik zou dit echt niet fijn vinden. Hier ook een systeem met 3 sterretjes: nog niet mee bezig, mee bezig, volledige beheersing, zoiets. Echt een andere benadering. Ik zou dat aankaarten bij de MR als ik jou was.

    Verder niet te druk maken, in groep 2 kan nog een hoop gebeuren. Spelenderwijs dingen thuis aanbieden is prima maar geef hem ook de kans om dingen op zijn tempo te doen hoor!
     
    Elisa23 vindt dit leuk.
  8. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    2.029
    1.575
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het juist fijn is als een juf al vroeg aangeeft dat ze merkt dat een kind achterloopt op bepaalde vlakken. Je noemt nu je veterstrikdiploma, maar hoe haalt een kleuter die wanneer de fijne motoriek niet voldoende is om ‘op niveau’ te knippen?

    zou toch zonde zijn als je zoon niet meekan naar groep 3 omdat bijv zijn fijne motoriek niet voldoende is ontwikkeld terwijl er 2 jaar de tijd is geweest dit recht te trekken? Het lijkt wellicht wat onzinnig: netjes kunnen knippen, maar het is wel de basis voor schrijven etc straks.

    ik zou juist heel erg balen als je niks hoort als zoiets speelt.
     
    Dubbelgeluk, Felice, Elisa23 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Elisa23

    Elisa23 Lid

    5 okt 2016
    16
    1
    3
    NULL
    NULL
    Je hebt daar heb je wel gelijk in. Ik heb daar nooit zo over nagedacht. Ik ken ook best veel kinderen die in de kleuterjaren naar ergotherapie werden gestuurd op advies van de school juist voor de ontwikkeling van de fijne motoriek.
     
  10. Puttertje

    Puttertje Bekend lid

    12 mei 2022
    735
    922
    93
    Vrouw
    Van de andere kant, ik denk dat je het ook niet prettig zou vinden als een leerkracht pas in de loop van groep 2 aangeeft dat je kind niet klaar is voor groep 3. Nu hebben jullie ten minste nog ruim de tijd om in goede samenwerking te kijken wat je zoontje nodig heeft om te groeien qua vaardigheden en werkhouding.
     
    breister, Elisa23, Roanna en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.309
    3.965
    113
    Ja tuurlijk, maar ts gebruikt de woorden lui, ongeïnteresseerd en koppig. Als de leerkracht het echt op die manier gebracht heeft, dan denk ik dat dat niet had gehoeven en dat het wel iets subtieler had gemogen.
     
  12. Puttertje

    Puttertje Bekend lid

    12 mei 2022
    735
    922
    93
    Vrouw
    Als ze die drie bewoordingen samen letterlijk heeft gebruikt, ben ik het met je eens. Maar dat maak ik niet per se op uit de post.
    Verder krijg ik juist een betrokken beeld van de leerkracht. Ze onderbouwt haar verhaal door concreet aan te geven waar hij in achterloopt en tips te geven waar ouders thuis mee kunnen oefenen. Ook staat ze open voor de input van ouders over hoe het thuis gaat.
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  13. Elisa23

    Elisa23 Lid

    5 okt 2016
    16
    1
    3
    NULL
    NULL
    Hi vulpen, de worden lui en ongeïnteresseerd heeft de juf nooit letterlijk uitgesproken. Ik probeerde meer haar beschrijving van het gedrag van mijn zoontje in de klas in wat steekwoorden samen te vatten. Het werd al zo'n lange tekst. Hiermee doe ik de juf tekort. Alhoewel de boodschap vrij rauw was, hield ze het vriendelijk.
    Om een voorbeeld te noemen. Ze gingen afgelopen vrijdag op schoolreisje en de juf vertelde de dagen ervoor in het kringgesprek over wat ze allemaal gingen zien/doen. De andere kinderen deden daar dan leuk aan mee. Mijn zoontje zat daar dan maar en het leek hem niet te interesseren (dat laatste zei ze wel letterlijk). Thuis vertelde hij dan heel enthousiast elke dag tot in detail wat ze zouden gaan zien/doen. En wat hij wel of niet leuk zou vinden.
     
  14. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.309
    3.965
    113
    Ah gelukkig maar!

    Hij lijkt dus niet te luisteren maar eigenlijk doet hij dat wel, hmmm.
     
  15. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    9.876
    8.976
    113
    Vrouw
    Maar ze vind het na enkele weken groep 1 wel tijd om te vinden dat hij achterloopt met knippen??
     
    Lies1611 en chrystel73 vinden dit leuk.
  16. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    9.876
    8.976
    113
    Vrouw
    Als je niks zou horen is dat ook niet goed nee, maar na 3 weken school is dat wel een beetje heeeeel erg overdreven om dat zo te melden. Mijn zoontje zit in groep 2 en zijn pengreep is nog niet helemaal in orde. Elke week komt de kinderfysio op school om met een groepje te werken aan die motoriek om straks het schrijven in groep 3 goed op te kunnen pakken. Er is dus nog tijd zat om dat om te pakken en aan te kaarten, dat hoeft niet in groep 1, al helemaal niet na 3 weken.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  17. Elisa23

    Elisa23 Lid

    5 okt 2016
    16
    1
    3
    NULL
    NULL
    Hee puttertje, bedankt voor je input. Dat waardeer ik zeer.
     
  18. Elisa23

    Elisa23 Lid

    5 okt 2016
    16
    1
    3
    NULL
    NULL
    Hi, bloempjelief. Hij kon er echt niks van hoor toen. Een groot onderdeel van de taakjes in groep 1 is is de woordjes van de letter van de week uitknippen en dan dezelfde woordjes bij elkaar plakken. De juf kan dat natuurlijk niet voor je uitknippen, omdat ze nog 25 andere leerlingen heeft die aandacht nodig hebben. Hij had als peuter weinig interesse in knutselwerkjes (op de creche maakte hij zich er altijd makkelijk van af), hij was veel meer geïnteresseerd in duplo/lego. Dus wij hebben de fout gemaakt om hem dit, ondanks weinig interesse, toch niet meer aan te bieden.
     
  19. Elisa23

    Elisa23 Lid

    5 okt 2016
    16
    1
    3
    NULL
    NULL
    Ja ik weet ook niet, waardoor haar waarneming zo anders is dan wat er daadwerkelijk in zijn koppetje gebeurd. Hij is een extrovert, expressief jongetje. Maar goed de juf was echt heel blij te horen dat hij die dingen wel in zich opneemt.
     
  20. Elisa23

    Elisa23 Lid

    5 okt 2016
    16
    1
    3
    NULL
    NULL
    Ja ze merkte dat het totaal niet lukte. Ze had in die periode 1 dag in de week een stagiaire en die oefende dan wat hem. Maar dat ging niet snel genoeg. Ik heb een collega met een kind van ongeveer dezelfde leeftijd. Die wist mij te vertellen dat leren knippen kennelijk een belangrijke motorische mijlplaal is voor die kleintjes (iets met verschillende spiergroepen ofzo die moeten samenwerken).
     

Deel Deze Pagina