Hier ook! Ik ontdooi net bij 25+ graden. Ik slaap als een roosje ook als het warme nachten zijn. Ben soms net een reptiel: als ik uit de zon ben dan heb ik het al snel koud. Ik kan heel slecht tegen kou. Heb het snel koud en echt ijzige handen. En als ik het echt heel koud heb, wordt ik ook echt ziek (misselijk, etc).
Ik vind vaak 'moet ik naar de dokter' wel een fijne site. Maar ook die heeft z'n beperkingen. Soms worden er net niet de vragen gesteld die gaan over de klachten die je hebt. Of je hebt meerdere klachten, waarbij het advies soms behoorlijk kan verschillen, afhanjelijk van wat je als beginklacht / hoofdklacht aangeeft. Zo heb ik de laatste tijd geregeld last van benauwdheid en m'n hart. Als ik de vragen beantwoord vanuit 'benauwdheid' dan moet ik maar gewoon afwachten en een keer met m'n eigen huisarts bellen als het langer blijft duren. Ga ik er vanaf de hartkklachten in, dan moet ik NU METEEN 112 bellen. Tja. Zeg het dan maar. Vaak wel een handig hulpmiddel. Maar uiteindelijk zul je toch zelf een knoop moeten doorhakken. Ik heb geen medische achtergrond, wel veel ervaring als EHBO-er. Maar dan nog: soms is het lastig.
Hahaha, ja. Ik vul hem ook wel vaak 2 of 3 keer op verschillende manieren in. Als er nu alle keren uitkomt 'U GAAT HARTSTIKKE DOOD' dan ga ik meestal pas bellen. Met die harttoestand moest ik dus meteen bellen. Nou ja, na het weekend dus m'n eigen huisarts maar gebeld. Dat is nogal een kouwe kikker die van werkelijk alles vind dat je het nog wel 2 weken kunt aankijken. Maar nu gingen kennelijk bij de assistente alle alarmbellen af en moest ik meteen komen. Oeps. Het is trouwens een verder onschuldige kwaal hoor. Maar echt.. als ik het nog niet aan mijn hart had, dan had ik het wel gekregen van de reactie van de assistente, haha. Met kinderen (die van mezelf of van anderen) ben ik altijd wel voorzichtiger hoor. Dan kom ik ook niet zomaar. Maar àls ik dan ga, laat ik me ook niet zomaar wegsturen.
Voor de kinderen bel ik wel sneller dan voor mezelf. Laatste keer dat ik hap gebeld had hoefden we ook niet te komen. Maar wel prettig advies. Had ik dat op de thuisarts ook kunnen vinden? Misschien. Maar vond het wel erg prettig dat er een mens met ons meedacht en advies gaf. Bij twijfel bel ik liever wel. Ze vragen altijd door. Al ben ik voor mezelf eerder een uitsteller. (Dan kom ik wel hier eindeloos klagen en zeuren hoe slecht ik me voel )
Ik ga altijd eerst door thuisarts heen. Voor mezelf bel ik nooit de hap (tot heden) ook niet voor overleg. Vroeger wel gedaan met de kinderen en bijna altijd was het advies komen.
Thuisarts heeft er vorig jaar zomer in de vakantie juist voor gezorgd dat ik wel richting een dokter ben gegaan met mijn zoon. Niet de HAP maar arts in het buitenland dus, maar dat doen we normaal ook niet zomaar. Zoon had oorpijn en mijn eerste reactie was: dikke pech, maar ja, daar doet een dokter toch niets mee en is een kwestie van uitzitten helaas. Toch maar even thuisarts geraadpleegd en toen kwam ik erachter dat er een verschil zit tussen een middenoorontsteking (die kinderen vooral hebben) en een ontsteking van de gehoorgang. Zijn symptomen kwamen dus overeen met het laatste en dat kan behandeld worden met speciale oordruppels. Dus toch maar de eigenaresse van ons appartement even geraadpleegd en een dokter bezocht. Die constateerde inderdaad een ontsteking van de gehoorgang en schreef die oordruppels voor.
Thuisarts is echt een heel fijn hulpmiddel, ik verwijs patienten er vaak naartoe of stuur ze de brief per mail, sommige mensen ervaren het weleens als afschepen maar dat is het totaal niet. Vaak vergeten mensen ook wat er nu echt is besproken en geadviseerd en dan kunnen ze het rustig nalezen op thuisarts. Juist fijn lijkt mij. Ik kom sws zelden bij de huisarts, de laatste keer was 4 jaar terug, de kinderen ook zelden tot nooit. De oudste kinderen maken inmiddels hun eigen afspraken en de jongste is er denk ik ook al zeker 5 jaar niet geweest, kan het me geeneens meer herinneren wanneer dit was. Ik ga het maar snel afkloppen.
Ja, hoe vaak je de huisarts belt zegt natuurlijk niet per se iets over hoe vaak je onnodig de huisarts belt, want sommige mensen zijn gewoon gezonder dan anderen
Geloof mij, er bellen heel veel mensen onnodig. Het gros wat in de weekenden de HAP belt is onnodig. Ik lees iedere maandag weer de HAP verslagen. Heb ik er 10 dan waren er hooguit 2 echt nodig.
Ik heb laatst online een berichtje gestuurd online naar de HAP. Moest toch even langskomen om medicijnen te halen. Vond dat best een fijne manier. Ik hield niemand op met bellen en ze konden rustig overleggen met de arts of het nodig was (wat die medicijnen dus waren).
Ja maar mails lezen ze wanneer ze tijd hebben. Dat stond er ook. Dus als er mensen met spoed bellen dan zit ik die mensen niet op te houden.
precies! Kan het echt niet wachten tot de volgende dag ? Volgens veel mensen niet terwijl dat zeker wel het geval is en hierdoor moeten anderen soms uren wachten en ik vind dat ze dat ook wel Mogen benoemen naar de mensen ipv zeggen ja ik snap dat je voor het gevoel even langs wil Komen
Ja dat is helaas echt zo, mensen bellen veelal veel te snel en daardoor krijg je op sommige posten echt enorme wachtrijen en dit gaan ten koste van mensen die wel zorg nodig hebben maar te bescheiden zijn om hun zelf als een noodgeval te zien en op de spoedknop te drukken. Zo werd ik op het werk eens op de spoedlijn gebeld omdat iemand een haar tijdens het eten had ingeslikt en hij wilde weten of dit kwaad kon. Echt hoor, sws dat je hiervoor de huisarts gaat bellen en dat je ook nog het lef heb om op de spoedlijn te drukken waardoor ik een gesprek moet onderbreken voor zo'n stomme vraag. Tegenwoordig kan je zoveel op thuisarts opzoeken, als mensen dit nu eens eerst doen ipv direct te bellen, in de weekenden wordt ook gewoon gebeld over een keelpijn van 1 dag, een zere knie die al langer bestaat maar die op de zondag ineens een prio is omdat ze doordeweeks geen tijd willen maken om op het spreekuur te komen, een splinter in de vinger die ze niet zelf durven te verwijderen, hoofdluis en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mensen zien spoed en wacht te veel als gewone hulp. Neen spoed is spoed en niet ik heb al 4 dagen pijn of ven vorige week gevallen en wachtdienst (vanzf 20u en weekend) bel je ook pas als het niet anders kan. Ik ken binnen onze familie en vriendenkring wel wat verhalen waarbij je denkt: moet je daarom naar spoed of ga je daarvoor de dokter van wacht bellen. Bij kinderen snap ik dat mensen voorzichtiger zijn. Zeker als ze zeer klein zijn.
Die ken ik ook ja. Ze bellen direct de arts als hun kind koorts heeft want die moet hen dan maar vertellen of dit oké is of niet. Zijzelf willen dat niet inschatten want ze zijn geen arts. Kijk, ik snap dat enerzijds wel maaaaar.. nee, sorry, je hoeft niet 8 jaar medicijnen te hebben gestudeerd om te kunnen bepalen dat je kind met 1 dag koorts niet stervende is. Daar zit ook een stuk cultuur bij, hun ervaringen met (en meegekregen verhalen over) ziektes, enz. Maar toch.. Je woont in Frankrijk (of NL/BE) men sterft hier niet aan 2 dagen diarree en koorts (als men verder gewoon drinkt en niet onder de 2 jaar oud is of zo)