Waarom? Ik ben heel benieuwd waarom je denkt dat het voor alle kleuters optioneel moet zijn om naar school te gaan (en of dat echt is wat je vindt). Wat zou er moeten veranderen om ervoor te zorgen dat ouders niet voor thuisonderwijs gaan kiezen denk je?
Van mij zou het onderwijs ook flink op de schop mogen. Zodat er weer eens wat geleerd wordt naast rekenen, lezen en taal. Alle wereldoriëntatie vakken uitgebreid aanbieden en niet een slap aftreksel als faqta wat zogenaamd alles samenbrengt maar nauwelijks inhoud heeft en veel dingen gewoon overslaat. Echte handvaardigheid waarbij je technieken leert ipv wat knutselen met eierdozen in groep 6. Huiswerk dat passend en zinvol is ipv het zoveelste van internet afgehaald werkblad dat vol met fouten zit. Kinderen niet dagelijks achter de chromebook parkeren voor extra oefenen. Meesters en juffen die gezag uitstralen ipv het altijden eeuwig overleggen. En die zelf fatsoenlijk kunnen spellen en zelf ook een bepaald niveau van algemene kennis hebben. En dat hele samen naar school klinkt mooi maar er zitten nu veel te veel kinderen met gedragsproblemen en leerachterstand in de klas waar ontzettend veel hulp voor nodig is die er niet is. Doet niemand recht.
Hier ben ik het mee eens. Anderzijds snap ik dat de focus op rekenen en taal ligt omdat de resultaten steeds verder kelderden. Wat mij betreft langere schooldagen zodat het allebei kan (en geen huiswerk). Maar voor mij staat dat wel los van hoe ik naar de leerplicht kijk.
Bij ons zijn de schooldagen langer volgens mij (al hebben ze ook wel lange middagpauze) en komen deze vakken gewoon aan bod. Maar de focus is toch ook voornamelijk hoofdvakken. Huiswerk heb je helaas van uw 6 tot 18jaar in België .
En hoelang is de middagpauze dan? Want hier is het van 08u40 tot 15u30. Want hier hebben ze per dag 1u45 pauze. Dus mss dar ze wel evenveel les krijgen per dag uiteindelijk.
En benut die uren nuttig. Ik vind wekelijks films op videoland of netflix kijken nu niet per se iets wat onder schooltijd hoeft te gebeuren. Ik snap ook werkelijk niet wat ze met die uren doen. Wij hadden vroeger maar een kwartier langer school per dag maar hadden iedere middag een uur een zaakvak als geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. En een paar keer per week handvaardigheid in een apart lokaal. Nu is er faqta met zeer weinig inhoud, en is zelfs crea ondergebracht bij faqta: knutsel een fabriek of boerderij van kosteloos materiaal. In groep 6! Kinderen hebben nog nooit een figuurzaag ofzo aangeraakt. Probleem is dat de meeste leerkrachten die ik mee heb gemaakt op 3 scholen de afgelopen 15 jaar vooral lesjes van anderen afdraaien en zelf ook niet meer algemene kennis hebben dan in die lesjes zit. Een verdiepingsvraag wordt afgewimpeld. Had bovenstaande in een ander topic gepost maar past hier beter. Ik snap ouders die het schoolsysteem niet meer zien zitten voor hun kinderen dus wel. Die van mij passen er ook niet vlekkeloos in, vallen uit de boot door teveel kennis en dat wordt nota bene op school niet gewaardeerd en in de kiem gesmoord. Ja wat heb je dan op school eigenlijk te zoeken denkt zo'n kind dan terecht.
Kinderen leren ook door zien en kinderen van 4 pakken iets veel sneller op dan een kind van 2.5. Het in de kring zitten moet je als 2,5jarige soms echt leren, al verbaasd mij dat ook nog hoe snel kinderen iets gewoon doen doordat anderen het dus doen, dus blijven keurig zitten. In groep 1 gebeurd het echt maar weinig dat kinderen dat dus niet kunnen, of ze nu wel of niet op een peuteropvang hebben gezeten.
Ik weet niet waar jij deze info vandaan hebt, maar daar ben ik wel heel benieuwd naar. Heb je cijfers? Kinderen die nooit op een peuteropvang of kdv hebben gezeten beginnen zeker niet automatisch met een achterstand, dat zou wat wezen zeg. Het is puur karakter/kind afhankelijk hoe een kind start in groep 1. En het kan dus ook zomaar zijn dat een kind wat vanaf 3maanden het kdv heeft bezocht, daar een grotere moeite mee heeft dan een kind wat altijd thuis is geweest en start.
Zeker, maar daarom hoeft er nog geen opvang verplicht te worden voor elk kind. Kinderen met taalachterstanden, sociale problemen, enz.. komen nu vaak al in aanmerking voor een VEindicatie. Dit zijn met regelmaal juist kinderen met een buitenlandse achtergrond, waar er in het gezin amper of geen Nederlands wordt gepraat.
Dan ben ik wel benieuwd waar jij je ervaring dan vandaan hebt? Misschien ben je juf en zie jij dat op jouw school, maar ik vind dat dan best zorgelijk. Ik herken het namelijk (gelukkig) helemaal niet en vind dit echt een beetje paniekzaaien.
Volgens mij spelen ze een halfuur tot een uur buiten, en dan nog 2x een kwartier om te eten. Het is dus met continurooster. In mijn ideale wereld zouden ze dagelijks les hebben tot 16.00 maar dat je dan in de middag ook ruimte hebt voor muziek of sport of een extra taal leren. Maar goed, geen idee verder hoe dat te realiseren zou zijn Nee, het probleem is dat leerkrachten overvraagd worden waardoor ze geen ruimte hebben om meer tijd te steken in lesvoorbereiding (en verdiepingsvragen). Zo wordt bij ons op school de onderwijsassistent wegbezuinigd. Dan moet straks een ongekwalificeerde leerkracht 2 dagen per week 30 kleuters in het gareel zien te houden en ondertussen de pabo proberen te halen (voor de overige 3 dagen wordt nog iemand gezocht). Je kan dan echt niet van iemand verwachten dat die heel fancy nieuwe lessen gaat ontwerpen... Er moet gewoon meer geld naar het onderwijs, maar ja.
Ik ben geen juf maar herken het wel op onze school. Mijn hypothese is dat dit (wennen aan school) vooral voorkomt bij oudere/enig kinderen maar weet niet of dat klopt. Ik vond gisteren nog wel dit artikel: Effect van schermen op kleine kinderen: experts maken zich zorgen https://www.volkskrant.nl/wetenschap/effect-van-schermen-op-kleine-kinderen-experts-maken-zich-zorgen~ba8e8d58/
Ik ben leerkracht inderdaad en op verschillende typen scholen gewerkt. Gelukkig is een kind wat voor school nog nooit op een kdv of psz is geweest op de scholen waar ik gewerkt heb, een grote uitzondering. Maar af en toe komt het voor. Die kinderen hebben niet per definitie een taal- of ontwikkelingsachterstand. Maar wel een achterstand in het functioneren in een groep. Dat is geen paniekzaaien want er is geen paniek. Ik vind persoonlijk wel dat je je kind tekort doet. Je ziet bij die kinderen namelijk meestal wel dat ze meer tijd nodig hebben om te wennen. Is dat erg? Niet perse, maar het kan anders. Voor een kind lijkt het me fijner te wennen aan een groep en "vreemd" gezag (als in anders dan familie) in een kleine groep met 2 dagdelen per week. Dan meteen 5 dagen in een grotere groep kinderen. Ze leren daar dingen die je thuis nooit kunt leren en die toch ook bijdragen aan hun ontwikkeling. In ieder geval gebeurt er niks wat de ontwikkeling schade toe zou kunnen brengen. Dus waarom zou je je kind dit onthouden?