Dat is niet meer weg te denken uit het onderwijs. De basisschool zal nog wel meevallen, middelbare ook nog wel denk ik. Maar in het beroepsonderwijs zal het al wel meer zijn. Tegen de tijd dat jouw zoon daar zit is het denk ik algemeen goed.
Wbt onderwijs hangt het ook echt van je basisschool af Hier zijn de dagen van half 9 tot 2 uur En dan een half uur pauze en korte fruit pauze Ze spelen 2 x per dag buiten Hebben een aparte muziekdocent en gymleraar en onderwijs assistenten voor de wat grotere groepen Ze besteden erg veel aandacht aan pesten en gastlessen over online gedrag en hebben vaak lessen over nieuws wat op dat moment speelt En ze doen regelmatig leerzame uitstapjes iPad word weinig gebruikt op school Hier scoort groep 8 al jaren boven het landelijk gemiddelde ( niet dat dat een must is maar het is wel opvallend )
Mag toch hopen dat de universiteiten zich daar verre van houden. Anders is er weinig wetenschappelijks meer aan.
ook universiteiten komen er niet onderuit... en vinden een manier om er mee om te gaan. Ze moeten wel.... wanneer gebruik je het wel, wanneer niet? Hoe controleer je of studenten het (te veel?) gebruikt hebben... dat soort dingen... Maar omdat er zoveel ontwikkeling nog in is, veranderd de manier hoe ze er mee omgaan ook nog steeds.
Vorige week een presentatie bijgewoond van een promovendus hoe AI ingezet kan worden in het omgaan met grote hoeveelheden data AI is overal, je kunt het beter omarmen (slim gebruik van maken) dan negeren.
Dit verbaast me eerlijk gezegd een beetje van jou, gezien de hoge milieu-impact van AI. Ik vind het ook behoorlijk storend dat Google tegenwoordig standaard met AI komt, ben dus overgestapt op Ecosia.
Het antwoord op die eerste vraag is heel simpel: niet. Gewoon nooit. Intelligentie moet uit jezelf komen, niet uit een computer. En zeker in het onderwijs moet dat de maatstaf zijn.
Je moet het ook niet voor elke vraag gebruiken, maar nu worden in de academische wereld ook al grote bestanden gebruikt die erg energieslurpend zijn. Dan kun je maar het beste een AI-vraag erover heen rollen die het meest efficient de info eruit pikt.
Die je dan vervolgens zelf gaat beantwoorden dmv bronnenonderzoek zonder dat je dat door een systeem laat doen dat alleen maar bestaat uit kunstmatig aan elkaar gekopierde en geplakte stukjes tekst. Dat geeft nooit een echt antwoord op je vraag. Zeker niet als dat wetenschappelijke vraagstukken zijn. Laat me niet lachen, alhoewel ik er eigenlijk om moet huilen...
Ik denk dat je weinig van de mogelijkheden van AI af weet. Wetenschappers gebruiken het nl helemaal niet om stukjes bestaande tekst aan elkaar te plakken. Voorbeeld: hoe kan mbv luchtfoto's een druglabs gevonden worden? Je kunt met je auto elke boerderij in Brabant bezoeken (want je moet ergens beginnen), maar 1) je begint al met een bepaald profiel en 2) het kost erg veel tijd. Waarom niet door een wetenschapper een AI-algoritme laten bedenken die op een luchtfoto de risicolocaties voor je vindt. Of als je een complexe statistisch vraagstuk hebt. Je hebt al gelezen in de literatuur dat er verschillende modellen worden gebruikt. Kun je AI inzetten om voor jouw situatie het optimale model te kunnen vinden? Chemie-onderzoek: ipv zomaar wat moleculen bij elkaar te gooien kun je AI ook het meest passende molecuul laten ontwerpen. Dat kan ook gebruikt worden bij geneesmiddelenonderzoek. Scheelt ook heel veel proefdieren.
Dat klinkt heel... Idyllisch. Stom wel hè, dat het zo kan verschillen. Het is maar net hoe rijk een school is.
Ja snap ik hoor Want als ik de verhalen aan een vriendin van mij vertel en ik haar verhalen hoor schrik ik ook
Ja een beetje jaloersmakend is het wel. Ik ben best blij met onze school hoor, maar er is wel een 'we moeten roeien met de riemen die we hebben'-mentaliteit. Geen muziekleerkracht (überhaupt geen muziekles), nauwelijks uitjes, geen onderwijsassistent meer vanaf volgend jaar terwijl ze er eerst 2 hadden en ze nu 34 kleuters hebben enz.
Beroepsonderwijs wordt het vol ingezet. Je haalt ze er ook precies uit aan de zinsopbouw. Die is niet te vergelijken met hun reguliere schrijfstijl. Gelukkig zijn er protocollen, het wordt niet geaccepteerd (allicht als je bronvermelding zou gebruiken dat het dan nog bespreekbaar is). Maar hele stukken zijn direct gemaakt in chatgpt en gewoon directe copy paste gevallen zonder bronvermelding.
Dit klinkt meer alsof studenten het gebruiken terwijl dat niet de bedoeling is. Dat is op het hbo en de universiteit ook zo en daarom wordt gekeken naar manieren van toetsen waarbij dat niet kan. Maar soms worden er (op het hbo in elk geval) ook opdrachten gegeven waarbij het juist de bedoeling is gebruik te maken van ChatGPT/AI. Daar ben ik tegen. Het is slecht voor het milieu en de herkomst van bronnen is vaak heel onduidelijk. Laatst had ik al dat dat die google-AI aan het beweren was dat iemand zelf geen kinderen had maar haar vrouw wel terwijl dat helemaal niet klopte. Amerikaanse ideeën en normen en waarden worden zo hup aan jongeren voorgeschoteld op deze manier.
In de IT ontkom je niet aan AI, of t nu automatische code review is of testen (komt AI ook steeds meer bij). In dat soort opleidingen snap ik dat het ingezet wordt. Voor een bedrijf, afhankelijk wel soort, heeft het zeker wel toegevoegde waarde. Je moet alleen rekening houden met de sterke en zwakke punten van AI. Maar voor de mensheid an sich ben ik wat minder overtuigd en niet enkel vanwege milieu. Vergelijk het met hoofdrekenen. Vroeger was men daar sterk in. Toen kwam de rekenmachine...Menigeen die eigenlijk prima kon hoofdrekenen werd er naderhand knap beroerd in. Datzelfde zie je met de "opzoekcultuur" we googelen het wel bij elkaar. En nu AI. Ik vrees dat de parate kennis, kritisch en analytisch denken keihard keldert. Of we worden daar juist ineens ijzersterk in, maar dat lijkt me helaas slechts wensdenken.