Ruggeprik zonder medische indicatie

Discussie in 'De bevalling' gestart door Meryl, 19 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meryl

    Meryl Bekend lid

    30 jan 2009
    737
    0
    0
    Ik ben benieuwd of er veel meiden zijn die op voorhand al kiezen voor een epiduraal qua pijnbestrijding. Dus zonder dat je eigenlijk vanwege een bepaalde (medische) beperking kiest voor deze manier...en hoe pak je dit aan?

    Ik heb me de laatste weken veel verdiept in de ruggeprik en mijn voorkeur gaat hier naar uit. Ik merk wel dat het nog steeds een 'onbesproken' onderwerp blijft bij velen, dat vind ik jammer...Nederland is hier volgens berichtgeving echt een uitzondering in.

    Sinds december 2008 is er wel een hoop veranderd qua richtlijnen, iedere vrouw heeft in principe recht op een ruggeprik wanneer deze in het ziekenhuis bevalt, ook zonder medische reden....

    Bedankt voor jullie antwoorden vast! :)
     
  2. Koekeloerie

    Koekeloerie Niet meer actief

    Ik wist eigenlijk al van te voren dat ik een ruggeprik wilde, indien het ondraaglijk zou worden. Ook wilde ik sowieso in het ziekenhuis bevallen.

    Toen het zover was en ik om de ruggeprik vroeg, was het geen enkel probleem. M'n vk belde vanuit ons huis naar het ziekenhuis en we zijn toen direct in de auto gestapt.

    Wat ik niet wist is dat je dan ook wordt overgedragen aan het ziekenhuis/gyn. Dus vk ging niet mee.

    Ook duurde het even voordat ik de ruggeprik kreeg. Ze moeten namelijk eerst de hartslag van de baby in de gaten houden, overleggen en anesthesist nog bellen. Als je zeker weet dat je een ruggeprik wilt, wacht dus niet te lang tot het echt al ondraaglijk is.

    De ruggeprik is trouwens echt een aanrader. De weeen zijn niet weg, maar de scherpe kanten zijn er vanaf. Je kan wat relaxter de ontsluitingsweeen opvangen en omdat je relaxter bent gaat dit sneller dan dat je gespannen de weeen opvangt.
    Ik kreeg ook persweeen tijdens m'n ontsluiting en die waren verdwenen toen ik eenmaal mocht persen (nadeel), ik kreeg dus weer weeenopwekkers toegediend.
    Die persweeen voelde ik gewoon door de ruggeprik heen en was NIET leuk
     
  3. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Bij mijn vorige bevalling kreeg ik na een uur of 22 een ruggenprik, heerlijk! Voelde de weeen echt nog wel, maar zoals Ilse zegt, voelden ze veel minder scherp. Had ook persweeen die ik erg goed door de ruggenprik voelde, moeten wegpuffen, echt best lang. Maar omdat ik daarvoor eventjes had kunnen relaxen en wat heb kunnen drinken enzo, had ik daar de kracht tenminste voor.

    Omdat ik weinig zin heb in een eventuele herhaling van de vorige bevalling, ga ik zeker ook navragen of er 24/7 een ruggenprik te krijgen is in het ziekenhuis waar ik nu wil bevallen. Vermoedelijk wel, maar het is wel fijn als ze ervan op de hoogte zijn daar... Kan er op dat moment altijd nog vanaf zien als het 'lekker' gaat.

    Boeiend als er scheve blikken komen, of van die dooddoeners als 'vrouwen bevallen al duizenden jaren zonder'... Ben heel blij dat het niet zonder hoeft!
     
  4. Meryl

    Meryl Bekend lid

    30 jan 2009
    737
    0
    0
    Inderdaad Valhalla, je hebt helemaal gelijk! Waarom niet profiteren van de middelen die er zijn.

    Volgens mij bieden de meeste grote ziekenhuizen 24/7 de ruggeprik aan. Er bestaat een website waar je dit ook kunt checken (sorry, kan 'm zo snel niet terugvinden).

    Heel veel succes straks met de 2e bevalling!
     
  5. lennylenn

    lennylenn Niet meer actief

    ik kies ook voor een ruggenprik hoor. waarom zoveel pijn lijden als het minder kan?
    ik heb wel een aardige v.kundige die kaartte het zelf aan dat die mogelijkheid bestaat. (ik heb verschillende verhalen gehoord dat ook de v.kundigen geen fan zijn van zo een prik dus ze hebben het er liever niet over)

    maar dan even een vraagje: ik wil in het ziekenhuis bevallen maar goed als je weeen heb mag je die eerst maar thuis opvangen end aarna mag je naar het ziekenhuis bij...cm ontsluiting. (weet niet precies hoeveel) maar is het dan niet te laat voor een ruggenprik?
     
  6. Florentine

    Florentine Actief lid

    28 jan 2009
    107
    0
    0
    Ik heb ook aangegeven bij mijn VK dat ik wil bevallen mét epiduraal. Het staat zelfs in mijn geboorteplan. Sowieso wil ik een poliklinische bevalling. Ze vond het geen enkel probleem, ik kreeg zelfs de indruk dat het toch al wat 'gewoner' wordt.
    Bij beide ziekenhuizen waar ik naar een voorlichtingsavond geweest ben bestaat de mogelijkheid om 24/7 een ruggeprik te krijgen, dus dat is al een fijn idee. Het aantal stupide reacties hierop zijn op één hand te tellen, en die mensen heb ik toch al niet hoog staan. Ik voel me dan ook niet genoodzaakt om me hier ook maar iets van aan te trekken. Het doet er gewoon niet toe wat de mening van een ander is, totaal irrelevant. Volg je eigen gevoel, zeker als het op voorhand bestellen van een ruggeprik iets is waardoor je de bevalling op een meer ontspannen tegemoet kunt zien. Dat stelt je in staat om ook de laatste weken van je zwangerschap wat meer relaxed door te maken, en da's alleen maar goed voor je kindje, én jezelf.
     
  7. kaatjesmam

    kaatjesmam Bekend lid

    24 sep 2008
    635
    0
    0
    China
    Ja het blijft een typisch Nederlandse ding; bevallen zonder ruggeprik. Ik woon in China en beval in Hong Kong. Daar vinden ze het juist raar dat ik het eerst zonder wil proberen.

    Bij mijn eerste bevalling (in NL) trok ik het bij 2cm ontsluiting niet meer en vroeg om een ruggeprik. Mijn vk deed ook absoluut niet moeilijk en belde een ziekenhuis waar dat kon. Een half uur later, aangekomen in het ziekenhuis, had ik al 7 cm en was het te laat voor een ruggeprik. Gelukkig kreeg ik toen weer moed omdat het opschoot en een geweldige verpleegster had.
    Dus op de vraag van Lennylen; de kans is er inderdaad dat je te laat bent.
     
  8. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Ik weet niet precies hoe het elders gaat maar waar ik hiervoor woonde, zitten de vk's alleen in het ziekenhuis. Na een tijdje (bij voorkeur niet bij het eerste krampje, ook niet na een halve dag) kan je gewoon naar het zh gaan. Ze overleggen het in elk geval met je en kijken wat verstandig is. Je kan altijd te laat zijn, maar als jij na een tijdje weeen naar het zh wil, sturen ze je echt niet zo maar terug naar huis!
     
  9. Meryl

    Meryl Bekend lid

    30 jan 2009
    737
    0
    0
    @ Florentine: je hebt helemaal gelijk!!

    @ Lennylen: dat is ook een beetje mijn angst :( dat ik dus te laat ben omdat ik teveel cm ontsluiting heb door de eerste weeen thuis op te vangen. Nu achteraf gezien heb ik best spijt dat ik bij een particuliere vk-praktijk ben aangesloten en niet bij de vk in het ziekenhuis...maar goed nu nog 'switchen' lijkt me een beetje te laat helaas....

    Morgen heb ik weer een afspraak bij de vk, ga aangeven dat ik met epiduraal wil bevallen. Ben benieuwd, want was laatst bij de voorlichtingsavond en daar knapte ik eigenlijk een beetje af op de praktijk waar ik zit. Ze waren het zo overdreven aan het propaganderen (de natuurlijke bevalling) en 'het zou zoveel beter zijn voor de band met je kind'...'kijk maar naar Amerika, daar is zoveel meer kindermishandeling'....wat een BULLSHIT gedachte....beter voor jullie knip denk ik!! (grrr...). Liep echt een beetje geirriteerd de deur uit, ben erg benieuwd morgen hoe ze zullen reageren op mijn voorkeur...(zucht, jammer om hier je energie in te steken)...
     
  10. Meryl

    Meryl Bekend lid

    30 jan 2009
    737
    0
    0
    Wilde toch nog even reageren...vandaag dus naar de VK geweest en aangegeven dat ik graag met de mogelijkheid tot een epiduraal wilde bevallen. De VK schreef het meteen op en gaf me extra info, wauw ik was zo BLIJ en verrast! Ik liet haar ook weten dat ik ergens bang was al te veel ontsluiting te hebben thuis en dat het dan niet zou lukken met de epiduraal, ze bood toen zelfs de mogelijkheid aan om dan bij de VK in het ziekenhuis over te stappen. Enige nadeel was dan dat de VK niet bij je thuis komt, maar dat je via telefonische instructies je weg moet vinden naar het ziekenhuis/VK. Je bent dan wel op tijd voor de ruggeprik, vertelde ze. Ze liet me weten dat ik voor mezelf de prettigste manier moest uitkiezen qua bevalling, dat dit het belangrijkste is! :) Ze liet zelfs voor over een paar weken een consult plannen door de assistente m.b.t. een epiduraal consult bij de VK in het zkh.

    Volgens mij wordt het inderdaad wat 'normaler' nu, de keuze voor een ruggeprik in Nederland! Fijn... :)
     
  11. Koekeloerie

    Koekeloerie Niet meer actief

    Fijn Meryl dat je dit nu allemaal al kan regelen en dat je vk zo goed reageerde. Ben benieuwd hoe dat consult gaat. In iedergeval ben je goed voorbereid!
     
  12. Assi

    Assi Fanatiek lid

    2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    @ Meryl,

    ik ben met 30 weken overgestapt naar mijn nieuwe VK. En ben daar heel blij mee.

    Mijn vorige VK deed namelijk nogal moeilijk over pijnstilling. Ik kreeg meteen een verhaal dat het liever zo natuurlijk mogelijk moet gaan, dat het nu eenmaal veel pijn doet en dat zij bepalen of ik eventueel in aanmerking kom voor pijnstilling indien echt nodig.
    Nou, sindsdien ben ik daar dus weg!

    Kijk, ik zeg het eerlijk...
    Ik wil heel graag zonder pijnstilling bevallen. Dat is mijn streven.
    Maar vind het gewoon een geruststelling dat ik eventueel wel iets KAN krijgen...

    Een ruggenprik is sowieso een laatste optie voor mij omdat de nadelen mij erg tegenstaan.
     
  13. Burberry

    Burberry Actief lid

    21 dec 2007
    417
    0
    0
    en wat zijn deze als ik vragen mag?

    Ik ben fibromyalgie patient en migraine patient.ik wil ECHT met ruggenprik bevallen.voel me lichamelijk elke dag al een wrak en ben te zwak om zo een bevalling in te gaan.zo een prik is me dan een uitkomst.ik ga het volgende week bespreken met de VK,ben benieuwd hoe zij erover denken,heb wel 4 verschillende VK dus misschien ook wel 4 verschillende meningen maar ja jammer dan ik ben degene die ziek is en MOET bevallen dus...

    en zoals iemand zei: tegenwoordig gebeurt een kies trekken toch ook niet meer zonder verdoving,waarom bevallen dan nog wel puur omdat het vroeger ook niet gedaan werd. ja vroeger was vroeger en nu is nu,meer mogelijkheden tegenwoordig welkom in 2009!
     
  14. Koekeloerie

    Koekeloerie Niet meer actief

    Nadelen zijn:

    Je hebt kans dat je de persweeen niet goed voelt. Hierdoor is de kans op een kunstverlossing groter (vacuuum, tang, ks)

    Je bloeddruk kan dalen en hierdoor krijgt je placenta minder bloed en hierdoor kan de conditie van je baby verslechteren.

    De baby kan ook last krijgen van de ruggeprik en is na de bevalling suf of zal niet goed happen bij bv en heeft de eerste dagen kans op een verminderde zuigreflex.

    En omdat je onderlichaam verdooft is, heb je minder controle over je blaas. Je kan dan je blaas overrekken. Ze moeten dus een catheter inbrengen om je blaas te legen.

    Elk voordeel heeft een nadeel.. Overigens heb ik geen catheter gehad, maar hebben ze m'n blaas geleegd door een slangetje even in te brengen.
     
  15. Koekeloerie

    Koekeloerie Niet meer actief

    Ieder zo z'n mening over pijnbestrijding. Ik wilde bijvoorbeeld absoluut geen pethidine:

    onstabiele hartslag van de baby en kans dat de baby moeite heeft met de ademhaling na de geboorte. Bovendien kan je stukken kwijt zijn van de bevalling...

    Iedere vrouw en iedere bevalling is anders. Probeer het toch eerst zonder zou ik zeggen en als je pijngrens is gehaald kan je altijd nog besluiten om voor een pijnbestrijding te kiezen. Ik vind alleen maar goed dat je de mogelijkheid hebt in verschillende soorten pijnbestriijding en dat je je goed kan (laten) voorlichten.

    En inderdaad so what dat mensen je scheef aankijken als je zegt dat je pijnbestrijding hebt gehad. Niemand weet wat jij op dat moment doormaakt en wat jij ervaart.
     
  16. Meryl

    Meryl Bekend lid

    30 jan 2009
    737
    0
    0
    Bedankt weer voor jullie reacties dames. Fijn om nog eens de nadelen op een rijtje te zien ook. Ik neem deze zeker mee naar het consult op 23 juli en zal deze nog eens nader bespreken. Ik kan me helemaal vinden in wat Assi schrijft 'liever zonder, maar wel graag met de mogelijkheid dat mocht het nodig zijn, het kan'.

    Ik ben benieuwd....
    Succes allemaal met de voorbereidingen op de bevalling....
     

Deel Deze Pagina