Druk leven gaat ten koste van borstvoeding

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by steenbokje, Oct 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Daar gaat het topic toch helemaal niet over? Zij wil geen discussie starten, maar zij is juist de gene die het doet.

    @ judith: dit heeft helemaal niets met zekerheid te maken. Dit heeft te maken met het feit dat andere mensen minachtend doen over de voeding die mijn zoontje krijgt.
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik kan me heel goed voorstellen als iemand zich ongemakkelijk voelt bij het kolven. Of het moeilijk vindt om op haar strepen staan voor haar rechten.
    Maar als je écht borstvoeding wil blijven geven, staat dat je niet in de weg, dan doe je dat gewoon. En dan kan het nog zo zijn dat het kolven helemaal niet lukt omdat je je er zo ongemakkelijk bij voelt. Maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
    Het maakt mij verder niet uit of iemand het dus wel probeert om te gaan kolven of niet. Maar waar een sterke wil is, is meestal wel een weg. Maar als je de keuze maakt om te stoppen/niet te kolven is het dus ook prima.
     
  3. LadyDaisy

    LadyDaisy Niet meer actief

    @Merijn: Okay, ik snap het nu. :)
     
  4. Arti13

    Arti13 Niet meer actief

    Maar kv is toch een alternatief voor bv? Of begrijp ik het verkeerd? Ik voel geen minachting hoor dat ik kv geef. Is toch mijn keus. Wat de mening van anderen daarover is moet je naast je neerleggen.
     
  5. Arti13

    Arti13 Niet meer actief

    Precies wat ik bedoel! Goed verwoord!
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Ik snap je heftige reactie ook niet helemaal Merijn, Ikke09 zegt:

    Het heet niet voor niks kunstvoeding en is in mijn ogen dus een alternatief en nooit een eerste keuze.

    Eigenlijk ben ik het hier ook wel mee eens, maar daarbij moet iedereen het lekker zelf weten! Persoonlijk vind ik dat borstvoeding een eerste keuze zou moeten zijn, maar daar kiest niet iedereen voor, prima!
     
  7. Natas1

    Natas1 VIP lid

    Aug 4, 2007
    7,903
    0
    0
    Almere
    Over je moeten verantwoorden : reken maar dat ik me moet verantwoorden met een dochtertje van ruim 14 maanden die 3x per dag nog steeds BV krijgt.

    Ik voedt zelf live op het KDV en het half uurtje wat ik tussen de middag daarmee kwijt ben haal ik aan het eind v.d. middag in. Maar ik krijg steeds meer opmerkingen en rare blikken, niet zo zeer dat ik een half uur van m'n plek ben maar van 'ah joh, nog steeds bórstvoeding?!? (meewarige blik) Eet ze nog niet dan? (grote ogen) Ben je het niet zat?' (typisch glimlachje).
    Ik ben het zat ja...... die opmerkingen. Laat iedereen toch doen wat hij /zij zelf wil.
     
  8. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat zij het nodig vindt haar waardering uit te spreken in dit topic terwijl dat naar mijn mening helemaal niet op zijn plek is. En jij doet nu precies hetzelfde.
     
  9. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Daar heb je helemaal gelijk in. Maar dat neemt niet weg dat ik denk dat er in ieder geval langer borstvoeding zal worden gegeven (gemiddeld genomen!) als een vrouw langer verlof heeft. In die zin heeft de titel 'druk leven gaat ten koste van borstvoeding' wel een punt. Ik denk dus dat als je meer vrouwen (langer) aan borstvoeding wilt, langer verlof (en dus een minder druk leven?) wel zou kunnen bijdragen.

    Al denk ik niet dat het effect van langer verlof dusdanig groot zal zijn, dat het ook echt de moeite waard is.
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Ok, dan snap ik het nu, maar dan hoef je toch niet zo ontzettend heftig te reageren met een boze smiley erbij? Vraag dan gewoon netjes of iemand niet off topic wil gaan...

    Zal ik het ook niet meer doen ;)
     
  11. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Laat ik zeggen dat ik wel het gevoel heb ja dat mensen die werken als snel stoppen met het geven van borstvoeding of er niet eens aan beginnen. Dan hoor je van mensen dat ze of toch weer gaan stoppen als ze aan het werk gaan (na 10/12 weken) of dat ze al afgebouwd willen hebben voor ze aan het werk gaan, of dat ze echt niet gaan kolven hoor! Tja ieder zijn/haar eigen keuze daarin, en dat mag ook gewoon! Maar dan gaat het dus idd wel ten koste van de borstvoeding vind ik ja.

    Ik vind overigens dat ikke09 wel gelijk heeft, kunstvoeding is idd niet voor niks kunstvoeding, het is een namaak product van het echte product. Als je geen arm meer hebt en je krijgt een prothese is het toch ook een kunstarm? Das met echte melk en poedermelk ook vind ik.


    Dus als je wel borstvoeding geeft dan moet je het ook maar zonder info en hulp doen omdat ze het in Afrika ook zonder doen en we maar pietluttige mensen zijn. Misschien moeten we dan ook maar doen (laten gebeuren) wat er in Afrika gebeurt met kindjes waarvan de moeder geen borstvoeding kan geven :$ (of het maar gewoon niet wil en er geen zin in heeft)... Nee he zullen we maar niet doen! Dus om nu Afrika met hier te gaan vergelijken vind ik wat krom!
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Hier ben ik het zeker mee eens, dat schreef ik eerder ook al:

    Persoonlijk zou ik 2 maanden extra verlof erg prettig vinden. En ik denk dat er dus ook genoeg vrouwen zijn die dan ipv 3 maanden, 5 maanden borstvoeding geven. Maar als de mentaliteit van de werkgevers verandert zou met 3 maanden gaan werken dus ook geen probleem hoeven zijn.

    Ik denk eerlijk gezegd dat het werk en dus kolven het borstvoeden eerder in de weg staat dan een druk leven. Bij een druk leven moet je misschien wel af en toe kolven als je zonder kind weggaat, werken doe je over het algemeen altijd zonder kind en dan moet je dus vaak kolven, volgens mij gaan de meeste vrouwen toch wel zo'n 3 dagen weer werken.
     
  13. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    @ snoopy: ik vind het heel vervelend als borstvoedingsmama's iedere kans aangrijpen om even duidelijk te maken dat flesvoeding toch echt vooral kunstvoeding is en niets meer dan dat. Dat is algemeen bekend lijkt mij, waarom moet dat steeds worden herhaald? En Hanneke doet gewoon er doodleuk nog een schepje bovenop!
     
  14. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Het is maar net hoe aangevallen je je voelt! Wij geven ook kunstvoeding hoor! En het kan me echt niet schelen dat dat nepmelk is. Als ik het niet wilde geven dan zocht ik wel naar een andere oplossing!
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Maar Hanneke doet dat wel naar aanleiding van een post van iemand die kunstvoeding geeft en borstvoeding 'afkraakt'... Dus het ligt echt niet alleen aan de borstvoedende moeders ;)
     
  16. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    @ snoopy: ik associeer een druk leven eerlijk gezegd ook met werken... Althans, ik nam aan dat juist het werken een reden is om vroegtijdig af te haken en dat de stelling van het artikel daarop is gebaseerd (en zij dit hebben vertaald naar een druk leven). Maar ik kan er hartstikke naast zitten natuurlijk ;)
     
  17. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Ah ja, ik voel me duidelijk persoonlijk aangevallen, I know ;) En ik weet dat flesvoedingsmama's ook niet heilig zijn (wat een generalisatie) :p
     
  18. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Idd dat probeerde ik ermee duidelijk te maken!
     
  19. Cookie

    Cookie Bekend lid

    Jun 25, 2007
    705
    0
    0
    Bij mijn oudste zoon heb ik toen ik weer ging werken, gekolfd. Dat was nou niet mijn favoriete bezigheid, maar ik wou het graag. Ik heb hem tot in het begin van de volgende zwangerschap bv gegeven.
    Met kolven was ik toen al gestopt, omdat hij alleen nog 's nachts bij me dronk en overdag 'gewoon' eten en drinken at en dronk.

    Met mijn tweede zoon heb ik expres 2x ouderschapsverlof genomen. In totaal ben ik 10 maanden thuis: de kolf blijft in de kast! Ik kan nu lekker bv geven geheel op verzoek, en ik vind dat erg fijn!
    Als ik straks weer ga werken, is hij 9 maanden oud, waarschijnlijk hoef ik dan niet meer te kolven.

    Als de regering zo graag wil dat er meer en langer bv wordt gegeven, dan moet er echt meer voorlichting gegeven worden. Want ik merk het in mijn eigen omgeving: met een eerste kindje moet je bv geven echt leren, het is meestal niet iets dat vanzelf goed gaat. En de kraamhulpen weten ook niet allemaal hoe bv geven werkt. Zij moeten ook beter opgeleid worden daarin, vind ik, uit eigen ervaring.
     
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Volgens mij is werken ook meestal de aanleiding om te stoppen met borstvoeding. Maar er zijn ook genoeg vrouwen die na een paar maanden gewoon weer regelmatig zelf op pad willen gaan met vriendinnen enzo en geen gedoe willen hebben met kolven. Die dan geen zin meer hebben in 'gedoe' zeg maar.
    Maar wat langer verlof zou denk ik best een grote 'winst' opleveren, wat betreft borstvoeding langer geven. Maar als de moraal van werkgevers en de algemene mening over borstvoeding wat beter wordt, zou het het ook allemaal een stuk makkelijker maken.
    Als iemand zich bijvoorbeeld ongemakkelijk voelt bij het kolven, omdat er collega's in de buurt zitten (ik weet even niet meer wie het schreef), zou het al een stuk fijner zijn als die collega's het de normaalste zaak van de wereld zouden vinden dat iemand gaat kolven (wat misschien ook zo is, maar daar zou ik, gezien de meningen over borstvoeding die ik zo hoor, zelf ook niet vanuit gaan). Op mijn werk bijvoorbeeld sprak ik mijn onzekerheid uit tegen iemand over het kolven, of het wel zou lukken genoeg te kolven. Krijg ik als antwoord: anders stap je toch gewoon over op de fles, is net zo goed! Tja, dan kan je je toch bezwaard voelen om te gaan kolven, omdat ik borstvoeding wel heel belangrijk vind en andere collega's dus niet.
     

Share This Page