Zembla over ziekenhuisbevallingen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door evenstar, 22 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Idd vreemd dat dat toch niet overal gelijk is.

    Als je een ks hebt gehad. Heb je een litteken in je baarmoeder. Dat is en blijft kwetsbaarder dan een 'gave' baarmoeder. Als er teveel druk op zo'n litteken komt kan die scheuren, wat dus bij die ene mevrouw van Zembla gebeurde(vreselijk). Daarom moet ik in het ziekenhuis bevallen olv gynaecoloog, althans dat is mij verteld door de gyn bij de nacontrole. En nu maar hopen dat bij een eventuele volgende de bevalling ook door de week overdag is;):(:x
     
  2. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik vind overigens wel dat we ons niet gek moeten laten maken door deze uitzending....

    Ik lees nu best wat paniekreacties waarvan ik denk dat die helemaal niet nodig zijn. Waarom zou je niet langer dan 40 weken zwanger willen zijn? De risico's beginnen pas bij 41 weken. Inleiden is ook niet zonder risico's, vergeet dat niet. Niet alle verloskundige zijn slecht en niet alle ziekenhuizen zijn goed. Het is altijd goed om na te denken over gevolgen van keuzes mbt bevallen, maar om je nu al zo druk te maken bij 27 weken zwangerschap (bijvoorbeeld) lijkt me niet helemaal op z'n plek. Mits je zwangerschap zonder problemen verloopt natuurlijk.
     
  3. Alita

    Alita Niet meer actief


    vindt ik ook!!!
     
  4. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ach.... het is wat je verstaat onder paniek.
    Ik heb 3 ervaringen in mijn naaste omgeving waarbij de kindjes het niet hebben gered na de 40 weken.
    Waarbij 1 situatie dat ook de moeder kritiek heeft gelegen en geen afscheid heeft kunnen nemen van haar kindje.
    Dus ja, vandaar dat ik dit heb aangekaart bij de vk, welke heel goed reageerde. Dit speelde al ver voor ik zwanger raakte, deze uitzending heeft het weer aangewakkerd. En ZO druk maak ik mij niet, ik vind alleen dat ik het recht heb om dit aan te geven.
    Daarbij is het echt een feit dat NL achterloopt in de zorg als het gaat om zwangere vrouwen en het ongeboren kind.
     
  5. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik heb helemaal niet de illusie dat een ziekenhuisbevalling de oplossing zou zijn voor alles wat er potentieel mis kan gaan. Ik vind alleen de Nederlandse verheerlijking van de thuisbevalling heel vreemd. Net zoals ik niet zie wat het uit zou maken om een risicovolle grens van 42 weken aan te houden, ipv. een minder riskante van 41. Zeker als dat internationaal gezien 'normaal' beleid is. We lopen domweg achter met een soort boerenstugheid die ik weiger te begrijpen.
     
  6. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    OK, ik neem terug wat ik zei, je hebt helemaal gelijk! Ik realiseerde me niet dat je zulke vervelende dingen in je omgeving hebt gezien en dacht dat het alleen gebaseerd was op de aflevering.
    Excuus!
     
  7. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Yep, ook helemaal mee eensch.
    Wat een wijze vrouwen hiero! ;) :D
     
  8. Towser

    Towser Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland

    Nee, hoor dat was vroeger, maar nu is leeftijd van de moeder geen indicatie meer.
     
  9. Towser

    Towser Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland

    Je kunt het hier nog terug kijken:

    Uitzendinggemist.nl
     
  10. juliette77

    juliette77 Niet meer actief

    Het plan om bevallingsklinieken op te richten met 24/7 gyn en OK personeel aanwezig lijkt mij uitermate verstandig en noodzakelijk. Dit is in veel andere landen de gewoonste zaak van de wereld. Zelf heb ik een drama bevalling gehad in 2006 en nu ik weer zwanger ben heb ik er weer nachtmerries over. Zelfs zo ernstig dat ik nu het liefst maar meteen een keizersnede wil (alleen krijg je die natuurlijk niet zonder medische indicatie). Of anders in het buitenland bevallen. Het is diep triest dat ik hier uberhaupt over na moet denken, maar na mijn vorige bevalling wil ik geen enkel risico meer nemen.

    Ik hoop op een positieve bevallings ervaring voor iedereen!

    Groetjes
    Juliette
     
  11. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    als ik in het ziekenhuis zou willen bevallen zonder medische indicatie dan ben ik 250,00 lichter!!! Geld staat voor mij niet boven een kind, maar iemand die het echt niet kan missen heeft gewoon geen keus en dat is zwaar maar dan ook echt zwaar belachelijk!!!
     
  12. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Kan je ook niet weten ;)
    Maar, ik moet mezelf wel 'in de gaten houden' om niet in paniek te raken.
    En proberen de verhalen van anderen te 'filteren'.
    Nu staat het ziekenhuis hier nou niet echt bekend om zijn goede service wat betreft bevallingen, dus hier denk ik soms ook over na, of een ander ziekenhuis geen optie is.
    Vandaar dat ik zeker de vraag zal stellen hoe het zit met de aanwezigheid van een team in weekend en avonduren.

    @ evenstar....ik sluit me helemaal bij je aan....
    Ik snap ook werkelijk niets van die enorme koppigheid, want wat is er nu moeilijk aan het veranderen van het beleid 42 weken naar 41 weken?? Alle overige landen doen dit wel, waarom wij dan in hemelsnaam niet als je zo'n verschil in cijfers ziet!
    Want ja, daar zijn ze van geschrokken, dan onderneem je toch actie??
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben het nu aan het kijken....

    Maar jeetje, het verschilt dan ook wel per verloskundige zeg! Die vrouw heeft na het strippen bloedverlies gehad dat aanbleef en daarna bleek er weinig vruchtwater te zijn. Mijn verloskundige zou me hebben doorgestuurd, zeker als ik had aangegeven me erg ongerust te maken. Ik zou me er ook niet mee laten afschepen... en na deze uitzending al helemaal niet!

    Maar het is natuurlijk belachelijk dat iemand die professioneel zou moeten zijn zo handelt...

    Zo gaf ik bij mijn verloskundige aan dat ik me wel een beetje zorgen maak over de grootte van dit kindje. Toen zei ze, het is de vorige keer toch allemaal goed gegaan. Ja, dat is zo, maar Eva werd op een gemiddeld gewicht geschat (met 33 weken), maar was 4350 gram en 53 cm en erg breed en er is nooit opgemerkt in mijn zwangerschap dat ze wel erg groot was. Is ook wat klem bleven zitten en de eerste dagen was 1 armpje verlamd. Daarna deed ze het helemaal prima.
    Dus ja, het is helemaal goed gegaan. Maar naar mijn idee had het ook anders kunnen aflopen...
    Maar goed, ze hebben natuurlijk erg veel controles op hun dag en kennen niet alle dossiers uit hun hoofd. En daarbij ben ik nog niet zo ver, het is nu nog niet relevant. Ik ga ervan uit dat ze er rond de 36 weken wel even uitgebreider naar gaan kijken. Ze had het al wel over eventuele groei echo's.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    En over dat baby'tje Vera.... echt belachelijk dat zoiets kan gebeuren!
    Mijn moeder is operatie assistente en toen zij ook nog op de gynaecologie werkte en dienst had 's nachts, moest zij binnen een kwartier paraat staan op de OK. Als je dat vanuit thuis niet kon redden moest je in het ziekenhuis slapen. Hoe kan het nou dat er bij deze moeder pas na 3 kwartier ingegrepen is? Zijn de protocollen blijkbaar overal anders of is het veranderd?
    Ik vind sowieso dat er altijd slaapdiensten zouden moeten zijn waarbij het OK personeel in het ziekenhuis slaapt... Dan kan zoiets gewoon nauwelijks nog gebeuren.
     
  15. evamerel1

    evamerel1 Bekend lid

    4 aug 2009
    905
    0
    0
    Mijn vk was gepikeerd dat het LUMC mij overnam in de 20e week. Dit terwijl ik al 2x een ks heb gehad. Hij baseerde zich op afspraken die het LUMC al 30 jaar had met hem. Nou, lekker boeien. Het is mijn lichaam en als hij klaagt, moet hij dat tegen het LUMC doen.

    Mij nam hij niet serieus toen ik zei dat ik enorm bang was voor de 3e ks. Gelukkig deed de gyn dit wel en regelde meteen een afspraak bij de anesthesist en die legde mij het eea uit.
    Ook heeft hij een aantekening gemaakt in mijn dossier. Mss slaat het nergens op maar de mensen die bij de 3e ks aanwezig zijn, weten dan wel dat ik het mss benauwd kan krijgen.
     
  16. pina123

    pina123 Bekend lid

    30 jun 2008
    598
    0
    0
    Ik heb gister het eerste deel gezien, moet het nog uitkijken, maar ik schrik hier toch wel van!

    Ik ben zaterdag uitgerekend en wat ik denk is dat ze het beleid in Nederland op de schop moeten nemen.
    Ik snap eerlijk gezegd niet waarom hier in nederland de vk's zo'n grote verantwoordelijk hebben. Er moet een betere samenwerking tot stand komen tussen de gyn en de vk's.
    'k Wil zelf graag in bad bevallen maar dat is hier in de omliggende ziekenhuizen niet mogelijk. (terwijl in polen etc. overal in ziekenhuizen speciale baden staan..)
    Waarom lopen wij hier zo achter, en wij vertrouwen blindelings op de vk's, omdat het nu eenmaal zo hoort.. Maar als je nu de andere kant eens hoort, vanuit belgie etc...
    - Ruggeprik standaard kunnen aanbieden
    - makkelijker een keizersnee
    - tot 41 weken en niet verder!

    Toen mijn zoon (8,7pond) op de wereld werd gezet met 40+5 zei de gyn (jaaaaa ik moest met 8 cm halsoverdekop naar het zkh) goh zijn hele placenta is ontzettend verkalkt, hij MOEST er echt uit!
    Heb je gerookt tijdens de zwangerschap misschien?:$
    (ik? Die nog nooit een sigaret heeft gehad...)
    Tsja toen dacht ik ook; stel als ze me nog langer hadden laten lopen ( ik ben ook gestript toen)... wat had er kunnen gebeuren?:(

    Trouwens wat die gyn zei; strippen is barbaars!!!!!!:$
     
  17. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Yup, ik wil het liefst ook in bad bevallen. Maar goed, dat kan hier niet volgens mij. Ik zal het wel navragen. Maar geheid dat het me dan nog meer kost, maar dat vind ik wel begrijpelijk.

    Wat een verhaal pina!! OMG. Heb je gerookt. :$ Duh. Nee JULLIE hebben me te lang laten doorlopen, klunzen. Grrr. :x
     
  18. wendysunny

    wendysunny VIP lid

    24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    tjee.... ik schrik wel avn de aflevering

    ons zoontje is this geboren.
    gelukkig had de vk de beademing klaarliggen... anders weet ik niet hoe het afgelopen was....

    nu moet en wil ik naar het ziekenhuis
     
  19. 1Dondersteen

    1Dondersteen VIP lid

    10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Ik schrik er ook van zeg.
    Hoe kunnen we dit nou echt ter sprake brengen? Dat er echt iets kan veranderen?
    Waar moet je aankloppen en kan je je zorgen neerleggen?
     
  20. butterfly1984

    butterfly1984 Niet meer actief

    jeetje zeg wat erg allemaal!
    Nu ben ik helemaal bang om te proberen vaginaal te bevallen, ons eerste werd ook een ks.

    en wat een mooi meisje was vera zeg!
    Dat kun je toch niet voorstellen dat dat echt gebeurd?!!!!
     

Deel Deze Pagina