Na 8 jaar voor een baas gewerkt te hebben, ben ik 1 september gestopt en voor mezelf begonnen. Ik heb nu een eigen fotostudio. Gaat hartstikke lekker op het moment maar er is 1 probleem. De klanten krijgen bij aflevering een factuur. Op deze factuur staat dat ze binnen 8 dagen moeten betalen. Nu is het zo dat ik nu al 4 weken achter verschillende klanten aan loop omdat ze nog steeds niet betaald hebben! En dat zijn best flinke bedragen. Zo is er nu 1 klant die al een paar dagen geleden zegt het geld te hebben over gemaakt maar ik kijk net en nog niks..... Nou zegt mn man dat we dan maar mensen moeten gaan laten aanbetalen. Dus als ze een afspraak maken, eerst bv 50-, overmaken en dan bij aflevering de rest. Ik vind het niet echt aantrekkelijk naar de klanten toe, maar ja wat moeten we dan? Dit schiet ook niet op zo! Stel dat jullie een reportage gaan laten maken bij een fotograaf, en die fotograaf vraagt om een aanbetaling, zouden jullie dat doen? Of zou je zoiets hebben van laat maar ik ga wel naar een ander...... Pfff moeilijk hoor! Komt nog veel bij kijken als je eenmaal voor jezelf werkt!
toch lastig,de meeste mensen zijn natuurlijk wel te vertrouwen maarja...... Succes en ik hoop dat je een oplossing vind..
Ja idd als het er nou 1 is, maar nee het zijn 3 klanten en zoals ik al zei, gaat het om flinke bedragen
Je moet voor zoveel dingen een aanbetaling doen. En als je netjes uitlegt dat je het doet om zeker te zijn dat je niet voor niets zit te wachten vind ik het niet raar hoor!
Ik vind het niet meer dan normaal hoor! En anders incasso buro in gaan schakelen... want 4 weken is dus echt te lang...
Kijk ik denk wel dat ze betalen maar dat ze wachten tot het salaris van deze maand binnen is. Maar idd incassobureau zou kunnen maar dat gaat mij dan toch ook weer geld kosten? (heb me hier verder nog niet in verdiept eerlijk gezegd)
Je kan ook proeffoto's laten goedkeuren en na betaling pas leveren. Het is goed, je moet toch ook je geld krijgen? Je zou ook een klein incassobedrijfje in kunnen schakelen.
Vooraf laten betalen of betalen bij aflevering. Zo gaat het zo vaak. Incassoburo kost je inderdaad wel wat geld maar je krijgt dan wel je betaling. Ik heb het een keer ingeschakeld als particulier en dat kon ook. Een (ex inmiddels) vriendin betaalde me niet en ik kreeg nog 500 euro van haar. Uiteindelijk kreeg ik nog iets van 440 ofzo na aftrek van de incassokosten
Het zou mij niet afschrikken als ik aan moet betalen hoor! Dat lijkt me eigenlijk vrij normaal. Wij hebben een winkel en bestelden wel eens dingen speciaal voor klanten, die werden dan soms niet opgehaald. Sinds dit een paar keer gebeurt is vragen wij ook om een aanbetaling. Iemand met de goede bedoeling om het op te halen en te betalen, vind dat echt niet erg hoor! En de klant die die aanbetaling niet wil doen, vertrouw ik dus al niet.
als ik niet binnen de bepaalde tijd mijn geld over maak dan krijg ik na 4 tot 6 weken weer een rekening met een extra bedrag, er bij wat ik ook even mag betalen , weet niet of je zo iets al gedaan hebt..
ik vind t niet meer dan normaal dat je een aanbetaling moet doen! ik vraag bij dit soort dingen zelfs vaak zelf al of ik even iets moet aanbetalen. En idd even een soort van drijgbrief sturen bv als u niet binnen 8 dagen betaald neemt een incasso bureau de incasso over en zijn de incasso kosten voor u. veel succes en hopelijk heb je snel je centen
Je kunt ook een deurwaarder inschakelen die ook incassoprocedures doet, dat maakt vaak meer indruk dan een incassobureau.
Heb je wel al herinneringen/aanmaningen gestuurd? Lijkt me handig om dat eerst te doen. Voor de toekomst zou je zeker een aanbetaling kunnen vragen of betaling bij aflevering.
Pffff irritant! Denk dat je idd beter een aanbetaling kan doen. Ik werk ook voor mezelf maar weer in een hele andere branche en ik geef de klant een maand de tijd zijn rekening te betalen. Doen ze dat niet, incassobureau. Ik merk dat met de crisis mensen gewoon later betalen. Maar met jou werk zou ik zekers te weten een aanbetaling laten doen en als de foto's er zijn ze de rest betalen. Dan lijkt het toch weer minder voor de klant. Misschien kan je eens bij collega-fotografen navragen hoe zij het doen. Succes ermee.
Ik sluit me bij bovenstaande aan, eerst een aanbetaling en als mensen vervolgens nog de rekening betalen, een herinneringbrief sturen, waar tevens in staat wat er gaat gebeuren als het niet binnen zoveel dagen op de rekening staat (bijv. incassobureau). Als ze dan nog niet betalen, inderdaad incassobureau/deurwaarder inschakelen. De fotograaf waar ik ben geweest, vroeg ook gewoon om een aanbetaling, het weerhoud mij er echt niet van om naar haar toe te gaan.
aanbetaling is niet meer dan normaal idd. maar een betalingstermijn van 8 dagen kom je echt zelden tegen. ik zou je betalingstermijn verhogen naar 14 dagen indien je geen aanbetaling vraagt. indien je wel een aanbetaling vraagt zou ik je betalingstermijn verhogen naar 30 dagen. juist omdat men ook zit met de uitkeerdagen van hun salaris. succes! p.s. verstrijkt het betalingstermijn dan 1 herrinnering met een betalingstermijn van 5 dagen en daarna een aanmaning met extra kosten (aanmaningskosten van bijv. 10 euro) en een betalingstermijn van 5 dagen. mocht er daarna nog niets betaald zijn dan laatste maal aanmanen met een verhoging van wederom 10 euro en een waarschuwing de zaak uit handen te geven.
Nou die aanbetaling moet er dus maar komen! En vind 50-, dan wel een mooi bedrag. Krijg net een mailtje van een klant dat ze maandag heeft overgemaakt. Nou zal het wel wat langer duren zo voor de feestdagen, maar 4 dagen????