Ja en dat is dan buitengewoon sympathiek van je dierenarts, maar ben je met me eens dat hijzelf evenveel tijd kwijt is en dat het DUS niet onterecht ZOU zijn als hij hetzelfde tarief rekende? Het droevige is dat dierenartsen vaker op die manier hun klanten al tegemoet komen, terwijl de klanten zich niet eens realiseren dat ze in feite al een korting krijgen. En dan dus nog zuchten en steunen over de rekening! En dan te bedenken dat de winstmarge van dierenartsen stukken lager ligt dan van de meeste willekeurige andere bedrijven! Dat neemt niet weg dat de bedragen op zich op de rekening soms echt wel hoog zijn en dat het geregeld bedragen zijn die ikzelf ook even zou moeten wegpuffen, maar het punt wat ik probeer te maken is dat het hele reeele kosten zijn (en dus vaak zelfs minder dan dat!). En dat het me dan zo kan storen als sommige mensen suggereren dat dierenartsen allemaal flessentrekkers zijn!
ik vind het zowat oneerlijk komt mevrouw x binnen met ene konijn en blijft een kwartier zitten en betaald minder dan ik 5 min binnen ben met mijn hond. Maar ik snap juist wel als het hetzelfde kost. En Whabbit buiten het feit om dat je als DA zijnde er weinig aan verdiend (wat best lullig is na zo een lange opleiding) ben je het toch met me eens dat de rekening snel op kan lopen...
en geloof me, er zijn dierenartsen bij die dus WEL flessentrekkers zijn. Ooit kwam ik bij de da voor mijn hond en die had toen huidproblemen. Na eea onderzocht te hebben kwam ze er niet direct achter (logisch) maar hij kreeg iig injectie AB en shampoo en zalfjes en weet ik het. Naja is ook nog oke. maar toen zei ze van het kan soms ook komen door ene vlooien allergie en dus hij moet ook even een pipet. Toen zei ik van dat hoeft niet die geef ik thuis. Dus zij zovan ja maar is wel belangrijk. Dus ik nogmaals van ja dat snap ik maar heb thuis gewoon nog pipet. En toen deed ze zonder of blikken en blozen toch een pipet geven en kan daar aan het einde van de rit nog 15 euro voor dokken. Terwijl ik meermalig nadrukkelijk zei dat ik dat niet wilde...naja dat vind ik wel aso
Tja, mijn dierenarts doet dat gewoon zo. Laatst is er een hond onder de sterilisatie overleden (eerste keer dat de dierenarts dit gebeurde in haar dierenartscariere van 25 jaar) en omdat ze dat toch erg vind, hoeft dit niet betaald te worden. De mensen brengen immers de hond weg om haar weer gesteriliseerd terug te krijgen. En dat is dan niet de schuld van een dierenarts dat de hond dood gaat, maar mijn bazin vind het wel zo netjes naar de klant dat dit dan zo geregeld wordt. En daar hou je dus wel je klanten mee in je praktijk. Ik vind het een goede gang van zaken in ieder geval!
Nou, dat vind ik ook inderdaad absurd! Kijk, wat je ook als arts adviseert: het blijft het dier van de eigenaar en de eigenaar blijft verantwoordelijk voor wat hij wel of niet wil doen op zo'n moment! Ik ben ook van mening dat het belangrijk is om bij de adviezen die je geeft zo goed mogelijk een prijsindicatie te geven zodat mensen niet pas bij het afrekenen geconfronteerd worden met de kosten. Want zoals ik al schreef: ook ik ben van mening dat de totaalsom soms echt wel hoog is! Skye: Tsja, dat blijft een persoonlijke keuze van je dierenarts en daar is dus per definitie niets mis mee! Ik probeer alleen aan te geven dat dierenartsen die dat niet doen niet onterecht kosten rekenen! En dat je DAARMEE je klanten behoudt: ik denk als jij kan aantonen dat jij "goede diergeneeskunde bedrijft" zoals dat genoemd word, je klanten toch wel blijven. Er bestaan nu eenmaal risico's aan alle verrichtingen onder narcose en die zullen wij ook altijd van tevoren bespreken. We maken ons er nooit af met: het is een routineoperatie dus zo veilig als wat! En mensen die je ook op andere momenten goed met hun problemen hebt geholpen en waarmee je een goede en open communicatie hebt, zullen zelfs als er een keer iets mis gaat dat buiten je macht ligt je klant blijven. Ook dat leert de ervaring.
Tja, ik merk ook vaak genoeg dat klanten zich bij mij uit storten over hoe duur het wel niet is. Ik zit immers aan de balie en reken met ze af. Als ze bijvoorbeeld terug moeten komen om nog een keer de klacht te controleren, dan kreunen en steunen sommige klanten echt dat ze het belachelijk vinden dat ze alsnog een controleconsult moeten betalen (die is uiteraard lager als het normale consult), terwijl die mensen toch de tijd van een normaal consult binnen zijn geweest! Sommige proberen er zo onderuit te komen ofzo. Af en toe ben ik dat wel eens zat. Dat eeuwige gezeur over hoe duur het wel niet is.