HELP!!! Ik wil ruggenprik!!! Maar kan dit niet zomaar krijgen..

Discussie in 'De bevalling' gestart door Diamaria, 22 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamei

    mamamei Actief lid

    10 mrt 2010
    115
    0
    0
    omgeving dordrecht
    Sinds begin dit jaar heeft IEDERE zwangere vrouw recht op pijnbestrijding tijdens de bevalling. Voor een ruggenprik is het alleen noodzakelijk dat de ontsluiting nog niet te ver is gevorderd..

    Zowel de ruggenprik als het infuus hebben evenveel ongewenste bijwerkingen. Er word alleen liever voor een infuus gekozen omdat hierbij geen anesthaesist nodig is. Plus mocht de ontsluiting ineens erg snel vorderen dan voel je de persweeën nog wel bij het infuus. Vandaar dat er sneller word gekozen voor een pijnpomp..

    Iedereen hier kan zich bedenken dat een bevalling zonder pijnmedicatie het beste is voor de gezondheid van je kindje en van jezelf MAAR je hebt er helemaal niets aan als je na 20 uur weeën zo uitgeput bent dat je nieteens meer kunt persen..

    Als je weet dat je een ruggenprik kunt krijgen is dat vaak al geruststellend genoeg. Ik zou ook niet aan een bevalling beginnen waarbij er bij voorbaat al is gezegd dat ik geen ruggenprik mag krijgen. Daarvan word je toch vanzelf angstig:S
     
  2. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Dan heb je me verkeerd begrepen dus "I correct you".
    Ik vind ook dat pijnstilling tot de mogelijkheden moet behoren in daarvoor regionaal aangestelde ziekenhuis (hetzelfde geldt voor andere medische ingrepen) en dus niet overal want dat is onbetaalbaar en niet te organiseren.

    Volgens mij zit de ruggeprik trouwens niet in het basispakket maar is het een medische handeling waardoor de bevalling dus altijd (!) medisch wordt. Om dat volledig vergoed te krijgen, heb je een aanvullende verzekering nodig.

    Het is veel te spannend om strikte kaders te hebben voor de medische noodzakelijkheid van een ruggeprik. Een pijngrens kan nogal verschillen en daarmee de noodzakelijkheid dus ook. Wat ik zeg is dat je er niet bij voorbaat vanuit moet gaan dat je 'm nodig zal hebben. Ik heb zelf bij mijn bevalling ook geinformeerd naar waar het wel mogelijk was (het was zondagavond) maar heb 'm niet nodig gehad.

    Ik lees hierboven dat je 'niet aan een bevalling' begint als je niet weet of je verdoving kan krijgen... moest wel even lachen toen ik dat las.. je hebt geen keus... het gebeurt toch wel al ben ik het ermee eens dat het geruststellend kan zijn dat pijnstilling tot de mogelijkheden behoort. Al lees ik hier vooral het tegenovergestelde: is er mogelijk geen pijnstilling, dan loopt de stress hoog op. Jammer
     
  3. mamamei

    mamamei Actief lid

    10 mrt 2010
    115
    0
    0
    omgeving dordrecht
    hmm sinds wanneer is er dan geen optie meer om in een ander ziekenhuis te bevallen? Ik vind dat je nogal kort door de bocht bent hierover.. ieder zijn eigen mening toch?

    Als iemand van te voren aangeeft een ruggenprik te willen en in het ziekenhuis word hier zeer negatief op gereageerd. Dan heb je als zwangere het recht om vroegtijdig uit te wijken naar een ander ziekenhuis en kun je er dus voor kiezen niet in het betreffende ziekenhuis aan de bevalling te beginnen ja
     
  4. Miss Moneypenny

    Miss Moneypenny Fanatiek lid

    17 feb 2009
    1.354
    0
    0
    Student
    Hoge noorden
    #144 Miss Moneypenny, 15 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2010
    edit:

    Kindje komt er echt wel uit... met of zonder prik ;)

    Beter denk je niet te veel na over de "eventuele" pijn.. dat gaat je echt niet helpen, angst voor de bevalling...
    (niet vorderende ontsluiting bijv...)
    Laat het over je heen komen!!
    Vooral goede controle over je ademhaling helpt enorm!
     
  5. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    En hoe vaak heeft ts inmiddels aangegeven dat ze het op eigen kracht gaat proberen, maar als de pijn haar teveel wordt, ze graag een ruggenprik wil?
    Dat is verdorie haar goed recht!

    Fijn voor jou dat jij zo makkelijk bevalt en dat soort middelen niet nodig hebt!

    Wat is trouwens een "regionaal aangestelde ziekenhuis"??

    Pijnstilling tijdens de bevalling wordt altijd vergoed, ook uit het basispakket.

    Ik ben in maar een lullig streekziekenhuisje bevallen en toch stond de anesthesioloog op zondagochtend binnen het kwartier aan mijn bed.


    @meimama: het klopt wat je stelt in je laatste zin.
     
  6. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Nou inderdaad, hoe vaak moet er nog herhaald worden dat TS liever ZONDER RUGGENPRIK bevalt? Damn..... ;););)
     
  7. Diamaria

    Diamaria Bekend lid

    10 mrt 2009
    586
    0
    16
    Hey meiden! :D

    Bedoelen jullie nu met (ts) mij?? of iemand anders?? :)
    Volg het anders ff nie meer... hihi,staan zoveel reacties soms :)

    Liefs,xxx :)
     
  8. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ja, jij ja: topicstarter!;)

    Had je nou al navraag gedaan bij je eigen ziekenhuis, is er eventueel nog kans om uit te wijken of was dat nou te ver weg?
     
  9. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Diamara, LWD heeft wel altijd een anesthesist dacht ik. Vrouw van mijn neef is daar bevallen en vond het erg fijn. Maar ik heb het ook geregeld, dan moet het jou ook lukken toch!!
     
  10. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Naast het feit dat ik vind dat je gewoon altijd een ruggenprik moet kunnen krijgen wanneer je dat wilt, vind ik ook dat er snel iemand moet zijn wanneer er iets gaande is. Anaesthesist was sowieso niet aanwezig en verder heb ik heb anderhalf uur persweeen weg moeten zuchten omdat de assistentgyn ´te druk´ was op de eerste hulp met echo´s maken. Toen ze uiteindelijk eindelijk aanwezig was bleek ons kindje er niet goed voor te liggen en moest de gyn nog uit bed gebeld worden omdat ze hulp nodig had, dus nog 3 kwartier langer persweeen wegpuffen.
    Uiteindelijk is ze wel ter wereld gekomen maar moest wel opgenomen worden ivm een slechte start. Het had ook geen half uur langer moeten duren, en helaas overlijden er jaarlijks teveel baby´s omdat er geen juist personeel aanwezig is. Vind dat ontzettend schokkend!
     
  11. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    #151 Cygnet2, 16 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mrt 2010
    Goh, je moet me wel hebben hè?

    Excuus dat ik één van die honderden ben die niet altijd meer rechtstreeks reageert op de TS.
    Beste TS: mijn posts waren niet specifiek aan jou gericht (ik geloof niet dat je dat wel zo opgevat hebt maar mocht dat wel zo zijn, excuses).

    En ik zeg niet dat ze het recht niet heeft. Ik beaam dat iedere zwangere dat recht heeft maar dat men (in zijn algemeenheid) er niet direct vanuit moet gaan 'm nodig te hebben. Ik hou de optie bij deze tweede graag weer open. En dat wordt nog een uitdaging omdat ik angst heb voor de ruggeprik. Ik ben dus in gesprek met de verloskundige om mijn angst te verkleinen zodat ik 'm wel kan vragen als ik 'm nodig blijk te hebben.

    Pijnstilling maakt een bevalling medisch: een medische bevalling wordt altijd gedekt door de verzekering (niet specifiek de verdoving) Wat ik eerder zei over de aanvullende verzekering was onjuist.. ik haalde hier een niet medische bevalling in het ziekenhuis en een medische bevalling door elkaar. Excuus.

    Met regionaal aangesteld (aangewezen) ziekenhuis bedoel ik, dat Nederland verdeeld moet worden in regio's waardoor het voor iedere zwangere mogelijk is om binnen een acceptabele afstand een ziekenhuis te bereiken die alles en iedereen in huis heeft om een medische bevalling te begeleiden. Dit voorstel wordt nu ook gedaan vanuit de stuurgroep.

    Ik weet niet waarom je de behoefte voelt om iets te zeggen over jouw zogenaamde lullige streekziekenhuisje. Prima dat zij het geregeld hebben maar dit is landelijk niet haalbaar (anders zou men het wel doen). Er zijn meer dan 200 ziekenhuizen in ons kleine landje (waarvan er 192 aangemerkt worden als algemene ziekenhuizen met een vergelijkbare of gelijke functie als die van een streekziekenhuis... )

    Ergens breng ik iets heel krom waardoor ik op tenen stap. Sorry daarvoor, zo is het niet bedoeld.
     
  12. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Bij de oudste ben ik bevallen met ruggeprik omdat de bevalling te lang duurde. Ik ben in het AZM (Maastricht) bevallen. Daar opereren ze ook 's nachts dus daar zijn altijd anesthesisten in huis.

    Ik kreeg een prik met pompje. Ik kon zo zelf de verdoving regelen. Echt super. Een gyn heeft de bevalling gedaan.

    Toen ik van mijn dochtertje ging bevallen ging alles veel en veel sneller (eerste: 40 uur, tweede: 7 uur) en toen kwam het woord ruggeprik helemaal niet ter sprake. Ik ben zonder oijnbestrijding bevallen onder begeleiding van onze VK in het ziekenhuis.

    Als ik nog eens zou kunnen kiezen, na beide meegemaakt te hebben zou ik echt toch voor de ruggeprik kiezen. De pijn is dan veel beter te dragen ... bij een ruggeprik wordt de verdoving voor het persen namelijk ook uitgeschakeld, maar de scherpe kantjes zijn er toch vanaf hoor, ik weet het verschil !

    Overigens mochten we bij beide bevallingen meteen die dag naar huis. Bij ons zoontje na 4 uur, bij ons meisje na 1,5 uur. Heerlijk !

    Groetjes,
    Nikki F
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik zeg wat ik wil zeggen aangaande dit topic. Jij begrijpt wel vaker dingen niet. Moet je je niet zo aan storen; ieder zijn mening!
    Maar goed; ik ben bijna twee weken uitstekend behandeld in dat "lullige" ziekenhuisje. Lullig in de zin van klein, niet in de zin van slecht.
    In dat kleine ziekenhuisje is ook slechts een anesthesioloog op afroep beschikbaar. Maar als de nood aan de man is, staat die er echt wel binnen afzienbare tijd. In mijn geval dus binnen het kwartier en zo hoort het ook te gaan; als er iemand met zwaar letsel binnenkomt en er geopereerd moet worden, kan het niet zo zijn dat de anesthesioloog niet binnen no-time paraat staat.

    Ander punt is of klinisch vk's of gyneacologen die ruggenprik wel nodig achten en daar gaat dit topic om: dat je als barende vrouw dat niet zelf mag bepalen en er dus niet automatisch recht op hebt als JIJ de pijn te erg vindt worden!

    Jij bent dus bevooroordeeld in je mening dat een ruggenprik niet nodig is, omdat je er bang voor bent. Dan zou ik ook zeggen: ik heb hem niet nodig!

    Ik kan je 1 ding vertellen: bevallen doet pijn, een ruggenprik voel je niks van, zeker niet tussen twee weeen in!
     
  14. MvYenE

    MvYenE Niet meer actief

    Ik wilde bij beide bevallingen een ruggeprik omdat ik het echt niet trok die pijn, maar helaas, ik heb er geen gekregen.

    Bij de eerste ging het redelijk snel en heb ik heel lang gesmeekt om een ruggeprik maar toen ze eindelijk alles gingen voorbereiden en het infuus al was aangelegd had ik al 9cm dus mocht het niet meer (logisch maar ze hadden gewoon eerder naar me moeten luisteren)
    Het was zelfs zo erg dat de harttonen van mijn zoon soms zwak werden/wegvielen omdat ik helemaal hyperventileerde af en toe.


    Bij mijn 2e bleef de ontsluiting steken en moest ik dus naar het zkh en gevraagd aan de vk of ik dan gelijk pijnstilling kreeg daar. Ja hoor was haar antwoord maar ondanks mijn gesmeek/geschreeuw/gescheld peinsden ze er niet over. Ik had echt helse pijn!!!
    Ik ben nog steeds erg kwaad hoe het gelopen is, maarja je hebt niet veel te zeggen als bevallende vrouw he.
    Kreeg wel zo'n infuus waar je duf van word maar dit vond ik totaal niet fijn, toch moest ik het er maar mee doen.


    @ TS, ik hoop dat je het toch voor elkaar krijgt om een ruggeprik te krijgen als jij dat wilt (heb niet heel het topic doorgelezen)
    En ik weet niet of het kan, maar zou het proberen zwart op wit te krijgen ;) dat is tenminste wat ik ga doen mocht ik ooit nog zwanger worden.
    Veel succes!
     
  15. Diamaria

    Diamaria Bekend lid

    10 mrt 2009
    586
    0
    16
    @ Aszz: Sorry beetje late reactie weer trug..:)
    Maar leeuwarden is voor ons ech te ver weg..dat is voor ons dik een half uur rijden...nou en weet nie of ik dat wel helemaal zie zitten dan :$

    Dus hou het maar bij Sneek ;)
    En ik ga zeker nog even naar die avond waar je rondleiding ken krijgen enzo.. en dan ga ik nog is ff goed vragen hoe hun staan tegenover die ruggenprik ;)

    Het was toch 1x in de maand? laatste donderdag van de maand??
    Ben zoooo vergeetachtig.. :)


    Ik wil ook nog proberen een bevallingsplan te schrijven..maar weet niet zo goed hoe en waar ik moet beginnen en hoe ik het moet doen :) Mischien iemand nog tips?? Van wat er zoal in moet komen te staan, en hoe je dat er dan neerzet..?? :)

    Liefs,Diamaria xxx :)
     
  16. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Gewoon eerst losse flodders die in je opkomen op een kladje schrijven. Maak je er later een lopend verhaal van.
    En bespreek ook alles met je partner. Ik was heel erg ver weg tijdens de bevalling, dus was het fijn dat mijn man wist wat mijn wensen waren!
     
  17. elba

    elba Fanatiek lid

    29 jun 2007
    2.016
    0
    0
    lerares
    Hoi iedereen,
    Miss moneypenny, inderdaad. Fijn dat het bij jou makkelijk gaat. Niet iedereen heeft een soepele ongevoelige baarmoeder en een kind komt er echt niet altijd uit vanzelf met of zonder prik. Of wou je soms keizersneden zonder ruggeprik uitvoeren. De een heeft een bevalling met weinig pijn, of een korte bevalling en andere hebben bevallingen met veel pijn en lang of een van tweeen. Een ruggeprik kan dan noodzakelijk zijn ook voor de ontsluiting. En dat je niet bang moet zijn voor een bevalling. Wat een onzin. Dat kun je toch niet sturen. Bovendien, iedereen is wel een beetje nerveus voor een bevalling en moeder worden. Het is onmenselijk te verwachten dat je dat niet bent en dan met een wijzend vingertje te gaan staan als het niet goed gaat van zie je wel je was bang. Lekker is dat!

    Umm, wat een verhaal. Echt belachelijk dat ze met te weinig personeel zaten. Vind ik eerlijk gezegd wel een klacht waard. Dat mag gewoon niet meer voor komen. Had heel anders kunnen aflopen. En ik vind ook dat ze je goede vertrouwen wel geschaat hebben.

    Ik vind dat iedereen zelf moet kunnen kiezen en niet dat een vk of gyn gaat bepalen hoeveel pijn jij hebt en hoelang ect. ect.

    Groetjes Elba
     
  18. Roba77

    Roba77 Fanatiek lid

    11 jul 2006
    1.079
    0
    0
    Meer vrouwen aan de ruggenprik

    Uitgegeven:22 maart 2010 09:06Laatst gewijzigd:22 maart 2010 09:06
    AMSTERDAM - Steeds meer vrouwen in Nederland vragen tijdens de bevalling een ruggenprik. Dat schrijft Sp!ts maandag.


    Gynaecologen bevestigen de toegenomen vraag naar deze pijnstilling, die overigens sinds vorig jaar januari in alle ziekenhuizen 24 uur per dag mogelijk moet zijn.

    Volgens de persvoorlichter van de Amsterdamse VUmc zal de vraag bij de niet-academische ziekenhuizen wellicht nog groter zijn.

    Bovenstaande las ik op nu.nl, dus je zou hem 24 uur per dag moeten kunnen krijgen.

    Bij mij deden ze toen helemaal niet moeilijk. Maar ik moest toendertijd nog wel even tot 8 uur wachten (in de ochtend) maar dat was natuurlijk in 2007.
     
  19. linnim

    linnim Fanatiek lid

    24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    vandaag op controle geweest bij de vk. En omdat ik graag in het zkh wil bevallen heb ik gevraagd wanneer je ingestuurd wordt.
    Bij 6 a 7 cm onsluiting pas was het antwoord.:(
    Dat is dus ook mooi te laat voor pijnstilling mocht ik die willen hebben.

    Ga toch maar even in mn geboorteplan zetten dat ik met 4 a 5cm doorgestuurd wil worden zodat mocht ik pijnstilling willen dit wel mogelijk is.:D

    (In het antonius zkh in nieuwegein is altijd een anesthesist aanwezig)
     
  20. Minny

    Minny Fanatiek lid

    26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    je mag met 5 cm ontsluiting naar het ziekenhuis zei mijn vk.
     

Deel Deze Pagina