Hé meiden, Het volgende is ons vandaag overkomen en daar heb ik een vraag over. Ik heb een vermoeden dat wij on ons recht staan, maar wil het graag van iemand horen die ( meer) verstand heeft van dit soort zaken. Het gaat om het volgende: Zaterdag 5 juni hebben wij een busje gehuurd bij een verhuurbedrijf om spullen voor onze nieuwe keuken op te halen bij de Ikea. Bij aankomst werden er enkele procedures uitgelegd, niks bijzonders ( denk aan tanken, uitleg hoe d auto werkt enz) . Het busje was de avond daarvoor al gecontroleerd op eventuele schade en zou op de bon staan vermeld die we meekregen. We hebben niet elke deuk nagekeken en vertrouwde ( hoe naïef ) dat alles zou kloppen. We moesten 300,- borg betalen, waarvan ze later het resterende bedrag terug zouden storten als er verder geen schade was toegebracht. Het busje heeft mijn man 's middags teruggebracht. De jongen van het verhuurbedrijf die de sleutels in ontvangst nam, wilde in eerste instantie niet een rondje om de bus heenlopen om de eventuele schade of geen schade op te nemen. ( wilde dat de volgende dag doen) De bus stond namelijk in de straat geparkeerd en hij kon/mocht zijn werkplek niet verlaten. Manlief stond erop dat het wel gebeurde en bood aan de bus naar zijn werkplek te rijden zodat de bus alsnog gecontroleerd zou worden. Zo gezegd zo gedaan en samen hebben ze een rondje om de bus gemaakt en alles zou goed zijn. Het resterende geld zouden ze terug storten binnen twee werkdag en mijn man kreeg een factuur mee van 81 euro ( de huur van de bus) met daarin vermeld dat er 219,- terug zou worden gestort. Er was niks vermeld over wel of geen schade, alleen het bedrag en tijdstip wanneer de bus terug is gebracht. Nu komt het... vandaag bij de post een brief, factuur van bijna 500 vanwege een deuk! Die beste jongen heeft de volgende dag ( 6 juni) opnieuw de bus bekeken en vond een grote deuk en heeft opnieuw een factuur opgemaakt! Waar het op neer komt moeten wij onze eigen risico van 700 betalen!!! Manlief gebeld met het bedrijf, ze blijven vaag en zeggen dat ze de jongen die het heeft afgehandeld niet te pakken krijgen. Hij is er vrijdag pas weer. Alles zou afhangen of hij inderdaad wel of niet een rondje om de bus heeft gelopen. Als hij namelijk zou zeggen dat hij dat niet heeft gedaan ( wat overigens een grove leugen zou zijn) dan zou het zijn woord zijn tegen die van ons??? Maar dit klopt toch niet? Ze kunnen toch niet eerst een factuur opmaken met daarin vermeld dat wij onze borg terug krijgen en de volgende dag alsnog besluiten dat er wel schade is toegebracht en dat in rekening brengen? Ik vind dit zo onterecht en oneerlijk! We hebben echt niks gedaan en was dan (buiten héél erg boos) erg verdrietig. Wat denken jullie, staan wij in ons recht of wordt het misschien toch een "moeilijke" kwestie? p.s. Sorry voor het lange verhaal...
Wat een bizarre situatie zeg! Als je de rekening al had gekregen en daar stond duidelijk op dat je de borg terugkreeg, zal het vast goedkomen denk ik. Wel rot zeg dat je in zo'n situatie terecht bent gekomen! Sterkte!
ik zou zeggen, aangezien je ook op papier hebt staan dat je de borg terugkrijgt. Dat je in je recht staat. De jongen heeft getekend en daarmee getekend voor akkoord van de bus (zonder deuken). Als hij om wát voor een reden dan ook niet goed gekeken heeft of eerdere schade over het hoofd heeft gezien is het bedrijf aansprakelijk en niet jij.
ja lijkt me ook dat als er wat was met het busje op het moment dat jullie hem inleverden dat er dan gezegd had moeten worden dat er een deuk inzat. Volgens mij mogen ze dat achteraf niet doen als ze het busje eerst goedgekeurd hebben. Je hebt op papier het bewijs dat jullie de borg weer terugkrijgen dus volgens mij hebben ze geen poot om op te staan.
Even belangrijk: Wat is hun terugbreng beleid? Wordt er direct ter plekke de bus bekeken waar de klanten bij zijn? Of mag dat op elk willekeurig moment. Heb je de voorwaarden bij de hand?
Normaal teken je beide bij de overdracht, dat er geen beschadigingen zijn.... Is zoiets niet gebeurd?
De voorwaarden heb ik doorgenomen en er staan 1 punt die naar mijn idee van belang is. Ik citeer: verhuurder inspecteert het voertuig direct bij inlevering door huurder op eventuele schade. Dit geld zowel bij inlevering bij de eigen vestiging als bij het inleveren bij een andere vestiging. Er staat ook in een ander artikel staat dat we wel verantwoordelijk voor schade zouden zijn als we de bus zeg zaterdag avond zouden terugbrengen en er zaterdagnacht schade aangebracht zouden worden. Maar dat is niet het geval, we hebben de bus overgedragen aan een werknemer van het bedrijf. Maar zoals ik het lees hebben hun ook hun verantwoordelijkheid om meteen te controleren, wat ze dus ook hebben gedaan, maar meteen terug hebben gedraaid en de volgende dag een andere conclusie getrokken. @Ladyxochi: nee, dat is dus niet gebeurd.. Ik snap je vraag, dat vroeg ik ook meteen aan mijn man. ( ik was niet bij het wegbrengen, alleen bij het halen) waarom niet? We weten het echt niet. Gewoon niet bij stil gestaan. Er is enkel een overzicht van alle gegevens met daarin de betalingen en het bedrag wat ze ons nog verschuldigd zijn.
Het lijkt mij dat je een bewijs hebt dat je de bus in goede staat hebt afgeleverd (de bon). Dan staat het toch zwart op wit? Ik zou het juridisch loket eens bellen, maar lijkt mij dat het gebeurd is nadat jullie de bus hadden terug gebracht.
Lijkt mij ook Twijfel. Of zelfs misschien voordat we de bus hadden gehuurd. Dat ze het zelf niet goed hadden opgeschreven en wij niet goed hadden gekeken en wat ik al eerder schreef, ook uit gingen van hun "eerlijkheid". We kunnen ons wel voor onze kop slaan... en helemaal omdat we geen rechtsbijstand hebben. Maar vanaf nu dus wel! Al kan er nu niks mee.. bah, wat een #$%$Û%* situatie!
Volgens mij ligt de bewijslast nog steeds bij de claimer. Je hoeft in Nederland nooit te bewijzen dat je onschuldig bent. Ik denk dat je wel goed zit. Die lui moeten bewijzen dat die deuk er al in zat toen je man hem inleverde. Want voor hetzelfde geld heeft die jongen zelf die deuk erin gemaakt, nadat je man weg was, en durfde dit niet tegen zijn baas te vertellen.
Vervelend zeg, maar wel typisch dat ze het ´proberen´. Als je verhaal inderdaad juist is en jullie hebben een bon meegekregen waarop staat dat de borg teruggestort zal worden (na aftrek huur), dan sta je in beginsel al in je recht (en nu nog je recht krijgen, há). Ik zou niet zomaar afwachten op hun reactie maar nu reeds een brief opstellen waarin je bijvoorbeeld uiteenzet: -alle feiten omtrent de verhuur en het terugbrengen (precies zoals je hier hebt gedaan, maar dan met data en tijden). -een verwijzing naar hun eigen voorwaarden terwijl je aangeeft dat er volgens die voorwaarden is gehandeld (i.e. de auto is nagekeken op het moment van teruggave en voor een goede ontvangst is getekend). - een duidelijke betwisting van hun claim: er is geen sprake van dat jullie een deuk hebben veroorzaakt - een duidelijke weigering om de ´schadevergoeding´ te betalen - een duidelijke aanmaning dat je verwacht dat het nog openstaande bedrag per ommegaande op jullie rekening wordt gestort, zoals schriftelijk overeengekomen. Je zou deze brief kunnen afgeven bij het bedrijf, maar verstuur hem ook zeker aangetekend. Nu ´stilzitten´ kan in een mogelijke juridische procedure de indruk wekken dat jullie instemmen met hetgeen zij beweren. Succes!
Dank voor je advies! Ik heb gister inderdaad opnieuw gebeld, zij verschoven het weer naar vandaag.. Ik wordt weer terug gebeld voor de 3de keer Dus het juridisch loket gebeld en (ook) op advies van hun een brief gemaakt. Deze ga ik vanmiddag (aangetekend en cc naar het hoofdkantoor) opsturen, als ze ( waar ik een beetje vanuit ga) vandaag opnieuw zeggen dat ze niks weten en/of kunnen doen. De rollen zijn nu omgedraaid, nu doe ik een verzoek om mijn borg terug te vragen. En anders zijn we genoodzaakt om verdere stappen te ondernemen. Ze zijn gelukkig aangesloten bij BOVAG en zij hebben ook een geschillencommissie waar we naar toe kunnen.. maar ondertussen krijgen we ons geld niet terug en het geeft toch stress en kost onnodig veel energie.. Ik snap hun niet, dit moet het voor hun toch ook niet allemaal waard zijn? Ik hou jullie op de hoogte!
He meiden, het is opgelost! (uiteraard) konden ze niet anders dan ons gelijk geven ( al ging dat niet van harte..) Ze hebben het geld teruggestort en opnieuw een nieuwe factuur opgestuurd. En of we wilde overwegen om wel klant te blijven, want ze hadden liever dat we 10 keer nog een bus kwamen huren dan dat ze één keer 700,- zouden betalen voor schade... Tja, als je dan geen bord voor je kop hebt weet ik het ook niet meer... Maar we zijn erg blij dat het is opgelost, een hele hoop (onnodige) stress minder! Bedankt in ieder geval voor alle adviezen meiden!